اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
عکس : خبر آنلاین
 
ملت آنلاین - محمد رضا زمانی درمزاری(فرهنگ)، حقوقدان و مدیر مسئول موسسه حقوقی و بین المللی زمانی در آخرین یادداشت منتشره نسبت به نقض حقوق شهروندی مردم از سوی دولت و مدیریت شهری در هوای آلوده تهران و کلان شهرها و نیز قتل شبه عمد مردم در این باره هشدار داده و مرگ ناشی از هوای آلوده شهروندان و صدمات وارده به حیات و سلامت آنها را از مصادیق قتل شبه عمد یا مبتنی برخطای محض به موجب قانون دانسته که مستوجب مسئولیت بوده و برضرورت مدیریت بحران هوای آلوده تهران و شهرهای بزرگ و حفظ محیط زیست و حقوق محیط زیست تاکید داشته است. وی در این نوشتار، به تجزیه و تحلیل مبانی مسئولیت قانونی رئیس جمهور، دولت، مدیریت شهری تهران و کلان شهرها در قتل شبه عمد یا خطای محض شهروندان در اثر هوای ناپاک تهران و کلان شهرها پرداخته و بر حق مردم در شکایت از دولت و مدیریت شهری و نیز تعقیب حقوق قانونی خویش و نیز مطالبۀ خسارات قانونی حاصل از صدمات زیست محیطی به جسم و جان و سلامت عمومی خویش و جامعه تاکید داشته است... 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 26 دی 1392برچسب:, توسط |

خبر آنلاین - وبلاگ > اسماعیلی، محسن - حفاظت از محیط زیست یکی از مهمترین دغدغه های بشر است زیرا افزایش جمعیت، رشد صنعت، مصرف زدگی افسار گسیخته و تغییرات آب وهوایی انسان را با مشکلات فراوانی مواجه ساخته است. به همین مناسبت مقاله حاضر نگاهی از دیدگاه فقه و حقوق دارد به مبانی و دلایل این دغدغه و آنچه باید در این زمینه انجام شود. 

اهمیت مباحث زیست محیطی

حفاظت از محیط زیست اکنون به یکی از مهمترین دغدغه های بشر تبدیل شده است؛ چراکه افزایش یکباره جمعیت،رشد صنعت و فناوری، مصرف زدگی افسار گسیخته شهروندان و تغییرات آب وهوایی، انسان را با مشکلات فراوانی مواجه ساخته است که به پایان رسیدن یا حداقل کاهش کمیت وکیفیت بهره مندی از مواهب نهفته در دامن طبیعت یکی از آنهاست.

اشتهای سیری ناپذیرافراد و مسابقه بی پایان در مالکیت و بهره‌وری از منابع طبیعی و حس سودجویی و فزون طلبی سرمایه داران و تولیدکنندگانِ بزرگ تهدیدی روزافزون برای منابع طبیعی و حقوق انسان‌ها محسوب می‌گردد. این یک دغدغه جهانی است و به همین دلیل از پنجاه سال قبل تا کنون بیش از 180 کنفرانس توسط مجامع بین المللی برگزار شده است که مهم ترین آن کنفرانس 1972 میلادی در استکهلم توسط سازمان ملل متحد بوده که طی اصول 26 گانه خود قواعدی را برای حفاظت محیط زیست مطرح کرد.

پس از آن باید از کنفرانس ریودوژانیرو برزیل نام برد که در سال 1992 میلادی با حضور سران 126 کشور شرکت کنندگانی در حدود ده هزار نفر و حضور نُه هزار خبرنگار از سراسر جهان تشکیل شد و ازجمله مصوبات آن چنین بود که استفاده دولت‌ها از خاک کشور خود نباید به گونه‌ای باشد که به کشورهای دیگر آسیب وارد رساند.

علت تشکیل جنبش‌ها و کنفرانس‌هایی از این نوع، وقوع حوادث دردناکی مثل واقعه بوپال هند در سال 1984 میلادی است که براثرنشت گاز به مرگ دو هزار نفر و آسیب دیدگی دویست هزارنفر انجامید و فجیع ترین ضایعه تاریخ نامیده شد و نیز وقوع حادثه اتمی چرنوبیل اوکراین که در سال 1986 میلادی موجب مرگ سیصد نفر و ایجاد پانصد میلیارد دلار خسارت گردید.

ازسوی دیگربه گزارش UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد) متأسفانه سالیانه 5/6 میلیون تن فضولات و ترکیبات سمی که هفتاد درصد آنها مواد زائد پلاستیکی هستند و تجزیه آنها پنجاه سال طول می‌کشد، وارد آب دریاها می‌شود .همچنین طی دو دهه گذشته هزار سانحه دریایی رخ داده که فقط در سال 1985 منجر به ورود بیش از 312 میلیون تن نفت خام به آب دریا شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 6 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.