اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه از صدور حکم حبس تعزیری برای یکی از مدیران صنایع واقع در ناحیه صنعتی قدیم «دشت ناصر» این شهرستان به دلیل انتشار آلودگی واحد صنعتی مزبور خبر داد.

«محمد فریدی» روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این مدیر واحد آلاینده صنعتی مستقر در شهرستان که به رغم مهلت های پی در پی اداره حفاظت محیط زیست برای اصلاح و رفع آلایندگی واحد تولیدی خود هیچگونه اقدامی نکرد با حکم قاضی پرونده به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

وی گفت: این واحد صنعتی با رهاسازی فاضلاب صنعتی، موجب انتشار بوی بد در منطقه، آلودگی آب و خاک و تهدید بهداشت عمومی شهروندان شده بود.

شهرک صنعتی قدیم فیروزکوه در پیشانی شهر و ابتدای ورودی آن از سمت تهران قرار دارد و اینک 18 شرکت از مجموع 60 واحد موجود در آن فعال هستند.

فیروزکوه در شمال شرق استان تهران واقع است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 28 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

پلمب

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری از پلمپ یک واحد ریخته گری در شهرک صنعتی شمس آباد این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن شوکتی با اعلام این خبر گفت: روز گذشته یک واحد ریخته گری سرب در شهرک صنعتی شمس آباد به دلیل عدم توجه به اخطاریه های صادره، توسط ماموران اجرایی حفاظت محیط زیست شهرستان ری پلمپ شد.

وی افزود: این واحد فاقد مجوز بوده و با ایجاد آلودگی شدید آب و هوا موجبات تخریب محیط زیست و تهدید سلامت و بهداشت واحدهای همجوار را فراهم کرده بود.

شوکتی تصریح کرد: این اداره به دنبال پایش های زیست محیطی و شکایتهای واصله چندین نوبت نسبت به صدور اخطاریه های زیست محیطی به این واحد اقدام کرد و به دلیل بی توجهی واحد به اخطاریه ها، با اخذ حکم قضایی از دادگاه حسن آباد بخش فشافویه ماموران نسبت به پلمپ این واحد اقدام کردند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 15 بهمن 1393برچسب:شهر ری,شهرک صنعتی,ریخته گری, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

گسترش واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ در اطراف تهران سابقه ای چندین ساله دارد و پس از ممنوعیت ساخت و توسعه صنایع در شعاع 120 کیلومتری از شهر تهران، روند توسعه کارخانه ها تغییری پیدا نکرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سال 1346 هیات دولت مصوبه ای را برای اجرا به وزارت صنایع وقت ابلاغ می کند که به موجب آن ساخت و توسعه صنایع در شعاع 120 کیلومتری از شهر تهران ممنوع می شود. دولت تصویب می کند اما اجرای آن به دلایل متعدد به ثمر نمی نشیند و این می شود آغاز داستان شکل گیری صنایع بزرگ و کوچک در اطراف تهران.

در حال حاضر 17 هزار واحد صنعتی در استان تهران دارای پروانه و 13 هزار واحد صنعتی نیز فاقد پروانه بهره برداری و تولید هستند. مهمترین رشته فعالیت های صنعتی استان تهران نیز بر صنایع خودروسازی، محصولات غذایی و آشامیدنی و ساخت دارو و محصولات شیمیایی متمرکز است.

همچنین تعداد شهرک های صنعتی در حال بهره برداری 11 شهرک است که این میزان حدود 8 هزار و 550 هکتار اراضی را تحت پوشش دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 4 بهمن 1393برچسب:صنایع,آلاینده,تهران,آلودگی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی هوا در استان هبی چینرییس محیط زیست دلیجان گفت: نداشتن فیلتراسیون استاندارد در واحدهای صنعتی مهمترین عامل آلودگی هوای این شهرستان است.

کامبیز خلیلی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ۱۰۰واحد تولید ایزوگام، ۳۰واحد کوره آجرپزی، ۱۴کارخانه تولید پودر صنعتی و معادن شن و ماسه کانونهای آلودگی این شهرستان به شمار می روند .

وی با بیان اینکه این واحدهای صنعتی سیستم فیلتراسیون دارند اما خارج از استانداردهای لازم تصریح کرد: این واحدها با انتشار گازهای آلاینده در هوای دلیجان به شدت بر کیفیت محیط اثرگذاری دارند .

 و ی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون چهار واحد تولید عایق رطوبتی به دلیل آلایندگی زیست محیطی در این شهرستان مهر و موم شدند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 4 بهمن 1393برچسب:دلیجان,آلودگی هوا,واحدهای صنعتی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مشاور امور ارتباطات ملی و بین الملل رییس سازمان ملی استاندارد گفت: این سازمان از وجود آزمایشگاه حمل و نقل، برای سنجش وضعیت استاندارد خودروها بی بهره است.

  به گزارش ایرنا، 'امیدعلی مسعودی' روز سه شنبه در نشستی خبری در بجنورد، گفت: این سازمان آزمایشگاه مجهز و روزامدی در حوزه حمل و نقل جاده ای ندارد تا آزمایش های لازم در حوزه استاندارد را بر روی خودروها انجام دهد.


وی افزود: اکنون تنها ایران خودرو و سایپا، به عنوان دو خودروساز عمده کشور آزمایشگاه هایی در این خصوص دارند ولی آزمایش های آنها دقت لازم را ندارد و تامین کننده نیاز کشور نیست.

مسعودی روزامد کردن آزمایشگاه حوزه حمل و نقل جاده ای کشور را ضروری خواند و بدون اشاره به رقمی خاص، گفت: برای راه اندازی این آزمایشگاه به اعتبار کلانی نیاز است که ما راه اندازی آن را در برنامه های اولویت دار سال آینده سازمان گنجانده ایم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 24 دی 1393برچسب:سازمان استاندارد,خودرو,آزمایشگاه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

گفتگو با مدیر کل محیط زیست تهران مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران شب گذشته با حضور در عملیات گشت و کنترل شبانه صنایع استان تهران، از کارخانه سیمان شمال به صورت سر زده بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدهادی حیدرزاده با حضور در عملیات گشت شبانه صنایع استان که شب گذشته در شرق استان تهران انجام شد، گفت: گشت شبانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با توجه به افزایش میزان آلاینده ها بر اساس برنامه ریزی جامع و هدفمند انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی اجرای این طرح بررسی و رصد کیفی زیست محیطی صنایع استان و اصلاح عملکرد صنایع می باشد ، اظهار داشت: گشت و پایش های شبانه مدتی است که آغاز شده  و بر اساس محورهایی مشخص تا 28 اسفند 93 در 7 محور اصلی و 5 محورفرعی توسط اکیپ های گشت و کنترل اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران انجام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در بازدید از کارخانه سیمان شمال گفت: خروجی دودکش کارخانه سیمان شمال که از کیلومترها دورتر قابل مشاهده می باشد باعث حضور ما در این مجموعه شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 24 دی 1393برچسب:محیط زیست,سیمان شمال,پسماند, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران باحضوردرعملیات گشت و کنترل شبانه صنایع استان تهران ازآغازطرح پایش شبانه و برخورد قاطع با صنایع آلاینده و متخلف درسطح استان تهران خبر داد.
 
 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران؛ محمدهادی حیدرزاده درجریان حضور خود در عملیات گشت شبانه صنایع استان که چهارشنبه شب گذشته به انجام رسید گفت: گشت شبانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با توجه به افزایش میزان آلاینده ها بر اساس برنامه ریزی جامع وهدفمند از ششم دیماه آغاز گردیده است .

به گفته او هدف اصلی اجرای این طرح بررسی و رصد کیفی زیست محیطی صنایع استان و انجام اصلاحات لازم است: طی گشت و پایش های شبانه در محورهای مختلف وضعیت آلایندگی صنایع در 7 محور صنعتی اصلی و 5 محورمکانی فرعی مورد پایش اکیپ های گشت و کنترل اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران قرار می گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: براساس گزارش های مردمی ، بسیاری از صنایع و واحدها بعد از ساعت رسمی کاری و اداری از استانداردهای زیست محیطی در بحث آلودگی هوا ، پساب صنعتی وحتی رهاسازی پسماند و تخلیه نخاله ها خارج می شوند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 14 دی 1393برچسب:استان تهران,پایش شبانه,صنایع,فیلتر, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان، علت اصلی یک بوی نامطبوع و ناشناخته در سطح این شهر و برخی روستاهای اطراف آن را وجود کارخانه تولید کود مرغی عنوان کرد.

'محمد احمدی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از یک هفته پیش بوی ناشناخته ای گاه و بیگاه در نقاط مختلف شهر بوکان و روستاهای اطراف وجود داشت که این بوی نامطبوع مردم را آزار می داد و علت آن نیز مشخص نبود.

وی گفت: با تلاش کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست بوکان، علت و منبع این بوی ناخوشایند که یک کارخانه تولید کود مرغی بود، کشف و شناسایی شد.

وی اضافه کرد: این کارخانه که در حوزه استحفاظی شهرستان سقز و در حدود هشت کیلومتری بوکان قرار دارد، با جمع آوری کردن فضولات مرغی و سوزاندن آنها موجب می شد تا گازی بد بو متصاعد شده و در فضا پخش شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 13 دی 1393برچسب:بو,سقز,بوکان,کود مرغی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
نیروگاه تبریزمعاون سازمان حفاظت محیط زیست از توقف مصرف سوخت مازوت در چهار نیروگاه کشور به دلیل وارنگی هوا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سعید متصدی با اشاره به افزایش غلظت آلاینده های هوا در برخی از شهر های کشور طی چند روز گذشته گفت: با توجه به تداوم شرایط وارونگی هوا، پایداری جوی در کل کشور و افزایش غلظت آلاینده ها تا پایان هفته، مصرف سوخت مازوت در نیروگاه منتظر قائم کرج، شازند اراک،توس مشهد و شهید رضایی قزوین از امشب متوقف شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که همچنان شاخص کیفیت هوای برخی از شهر های کشور در شرایط ناسالم قرار دارد از شهروندان خواست از ترددهای غیرضروری تا رفع شرایط پایداری جوی اقدام کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 11 دی 1393برچسب:مازوت,نیروگاه,وارونگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میزان نیاز روزانه سوخت در نیروگاه ها 160 میلیون متر مکعب است که 40 میلیون متر مکعب آن از مازوت که سوختی آلاینده است تامین می شود.

 سعید متصدی درگفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: با تدابیری که امسال اندیشیده شده است میزان مصرف مازوت در نیروگاه ها کاهش یافته است و بیشتر این مراکز گاز مصرف می کنند به طوری که میزان مصرف گاز در نیروگاه ها، امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از 80 میلیون متر مکعب به حدود 100 تا 110 میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

وی افزود: از 160 میلیون متر مکعب نیاز روزانه سوخت در نیروگاه ها، 40 میلیون متر مکعب از مازوت و 10تا 15 میلیون متر مکعب با گازوییل تامین می شود.

متصدی ادامه داد: استفاده از مازوت نه برای محیط زیست و نه برای صنایع قابل قبول است زیرا مصرف آن موجب افزایش گوگرد و آلودگی هوا و همچنین بالا رفتن استهلاک در نیروگاه ها می شود که مقرون به صرفه نیست.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 2 دی 1393برچسب:مازوت,نیروگاه,گاز,گوگرد,محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: تناسبی بین جمعیت و خدمات اکوسیستم وجود ندارد.

زیست بوم: محمدهادی حیدرزاده، درخصوص نابسامانی اکوسیستم در استان تهران عنوان کرد: چنین اتفاقاتی در هر اکوسیستمی که جمعیت آن بیش از ظرفیت باشد، طبیعی است و تا زمانی که تناسبی بین جمعیت و بارگذاری و خدمات اکوسیستم نداشته باشیم، ناهنجاری‌های زیست‌محیطی به وجود می‌آید.

 حیدرزاده با اشاره به آلودگی آب، هوا یا بروز آفت‌هایی مانند مگس سفید، بیان کرد: همه این اتفاقات به این دلیل است که اکوسیستم نمی‌تواند خدمات لازم را ارائه دهد و بارگذاری بیش از ظرفیت، مجال ارائه خدمت را نمی‌دهد.

 مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان تهران، بهترین راه‌حل را کنترل جمعیت در استان دانست و گفت: تا زمانی که جمعیت واردات به استان بیش از صادرات باشد، این برهم‌ریختگی وجود خواهد داشت.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 28 آذر 1393برچسب:استان تهران,جمعیت,اکوسیستم, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 هوا که سرد می شود، فشار گاز هم کاهش می یابد و نیروگاه ها و صنایع بسیاری را مجبور به استفاده از مازوت می کند؛ سوختی که از آن به عنوان یکی از عوامل آلایندگی هوا در فصل سرد یاد می شود.

شهروند : هوای سالم به پایتخت بازگشت و هیاهوی آلودگی را آرام کرد. در روزهایی که نفس تهران تنگ شده بود، بار دیگر پرونده آلودگی هوای پایتخت و ماجرای توقف تولید بنزین در پتروشیمی های کشور با جریانات سیاسی گره خورد. مخالفان توقف تولید بنزین در پتروشیمی های کشور، آلودگی روزهای گذشته تهران را شاهدی می دانستند بر این که بنزین تولیدی در پتروشیمی های کشور نقشی در آلایندگی هوای پایتخت نداشته و بنزین تولید پتروشیمی گامی بوده در راه خودکفایی تولید بنزین.

به گزارش شهروند، این درحالی است که دولتی ها در این مدت بارها بر این نکته تأکید کرده اند که با توقف تولید بنزین در پتروشیمی های کشور و توزیع بنزین باکیفیت در کلانشهرها، میزان آلاینده های خطرناک که از سوی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست با عنوان آلاینده های سرطان زا یاد می شود، کاهش یافته است.

به گفته رئیس مرکز ملی هوای سازمان حفاظت محیط زیست، درحال حاضر اصلی ترین شاخص در کیفیت هوا ذرات معلق کمتر از ٢,٥ میکرون است که این ذرات هم در سال جاری کاهش ٥٠ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده. تهران از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه ١٢ روز پاک و ١٧١ روز سالم داشته است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 6 آذر 1393برچسب:آلودگی هوا,بنزن,آروماتیک,نیروگاه, مازوت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
در روزهای گذشته استاندار مرکزی دستور تعطیلی سوخت مازوت در نیروگاه شازند را داد، اما این دستور هنوز عملی نشده است.
 

خبر آنلاین - طهورا شهبازیچند روز پیش دستور مهر و موم شیر مازوت نیروگاه شازند صادر شد. دستوری که ظاهرا تنها در مرحله صادر شدن ماند و تبدیل به عمل نشده است تا مازوت همچنان بسوزد و با هر بار سوختن و راه یافتن دود سفیدش به آسمان، سهم خود را در آلودگی های هوای اراک بالا ببرد. سوختن مازوت در نیروگاه حرارتی شازند اتفاقی است که بر خلاف مصوبات گذاشته و وعده تامین گاز این نیروگاه به دنبال سرد شدن هوا و هجوم استفاده از گاز رخ می دهد.

در سیزدهمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک که هشتم آبان ماه با حضور اعضا و با سه دستور کار گزارش محیط زیست در خصوص وضعیت کیفی هوای اراک، بررسی مشکلات تالاب میقان و گزارش شرکت املاح معدنی ایران برگزار شد استاندار مرکزی در پی تصویب کارگروه کاهش آلودگی هوا، دستور مهر و موم شیرمازوت نیروگاه حرارتی شازند به دلیل ایجاد آلودگی زیست محیطی را صادر کرد.(اینجا)



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 26 آبان 1393برچسب:مازوت,نیروگاه شازند,اراک,استاندار, استان مرکزی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 پتروشیمی ها دو نفر از کارگران شرکت جم صنعتکاران پیمانکار پتروشیمی جم دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اثر بروز یک حادثه در سایت پتروشیمی جم که در منطقه ویژه اقتصادی و انرژی پارس جنوبی واقع است، دو کارگر مربوط به شرکت های پیمانکاری پتروشیمی جم جان خود را از دست دادند.

بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت پتروشیمی جم این دو کارگر به منظور تمیزکاری وارد راکتور شده و بر اثر استنشاق گاز نیتروژن جان خود را از دست می دهند.

واحد الفین به دلیل نقص فنی کوتاه مدت و تعمیرات روتین از سرویس خارج بود و واحد بهره برداری تصمیم به تمیزکاری و تعمیر در سطح سایت می‌گیرد که راکتور هم یکی از آنها بود.

حسین حیدری و محمود جعفری از کارگران شرکت جم صنعت کاران شرکت پیمانکار پتروشیمی جم بودند که در این حادثه جان خود را از دست دادند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 14 آبان 1393برچسب:پتروشیمی جم,گازگرفتگی,جم صنعت کاران,واحد الفین, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

باز باران بارید و باز تنگی نفس های مردم اهواز از باران اسیدی و آلودگی هوا آغاز شد.

 خبر آنلاین - طهورا شهبازی: در روزهایی که حال هوای بیشتر شهرهای ایران خوب است، اما حال هوای خوزستان خوب نیست. باز نفس تنگی، باز گردوغبار و باز هجوم مردم به بیمارستان؛ سناریو تکراری هوای بارانی اهواز. با بارش اولین باران پاییزی مشکلات تنفسی مردم این شهر نیز افزایش یافت؛

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی هفته گذشته در حاشیه نشست امضای تفاهمنامه مشترک بین وزارت بهداشت و سازمان اوقاف و امور خیریه، با بیان اینکه آلودگی هوای اهواز موضوع پیچیده‌ای است،گفته بود: تاکنون هزار نفر به دلیل این آلودگی راهی بیمارستان شده‌اند، بنابراین برای حل این معضل باید محیط زیست وارد عمل شود.

حالا محیط زیست وارد این مساله شده. پیرو مشکلات تنفسی پیش آمده برای تعدادی از هموطنان اهوازی در هفته اخیر دو روز پیش جلسه فوق العاده ای به دعوت معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای بحث در مورد آخرین نتایج بررسی ها و اقدامات صورت گرفته با حضور معاونین وزارتخانه های نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیران استانی خوزستان در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 14 آبان 1393برچسب:اهواز,آماک,بیمارستان,گازترش,هیدروکربن, توسط مریم قلیزاده |
... صنعتی عامل آلودگی هوای استان یزد استرییس اداره کاهش خطر در حوادث و بلایای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: بعضاً کارخانجات صنعتی یزد در برخی ساعات شبانه روز فیلترهای خود را برداشته و باعث آلودگی بیش از اندازه شهر یزد می‏‏‌شوند.
 
به گزارش نامه نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حسن جان فدا ؛ اظهار کرد: مسئولان و سازمانهای ناظر باید در این مورد اقدامی عاجل و فوری کنند.

وی با بیان اینکه در زمینه آلودگی‏‏های زیست محیطی اعم از آب، هوا و خاک از استان‎‎هایی هستیم که ضعیف عمل کرده‏‏ ایم، تصریح کرد: ایجاد اکثر صنایع استان در مسیر اردکان تا مهریز به لحاظ سکونت اکثر جمعیت استان به ویژه شهر یزد در این محور، استان را در معرض تهدید جدی و بیماری‏‏های ناشی از آلودگی هوا قرار داده است.

این مسئول با اشاره به شیوع بالای بلایای انسان ساخت در استان یزد، افزود: در سال‎‎های اخیر این قبیل بلایا در استان به ویژه در قالب معادن و کارخانجات صنعتی مشاهده می‌‏‏شود که پیشگیری از بروز آنها ضرورت دارد.

به گفته این کارشناس، به طور قاطع مکان‌یابی این صنایع صد درصد اشتباه بوده چرا که ایجاد صنایع در مسیر بادهای غالب موجب افزایش بیماری‎‎ در استان شده است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 13 آبان 1393برچسب:یزد,آلودگی هوا,کارخانجات صنعتی,فیلتر,گرد و خاک, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مرگ تدریجی مردم و تولد کودکان معلول در چند صد متری صنایع بزرگ در اراکبچه‌های کزاز چه آنها که به دنیا نیامده رفته‌اند و چه آنها که زیر مشعل‌ها و دودکش‌ها چشم باز کرده‌اند پیش از آن‌که بزرگ شوند می‌فهمند که آلودگی هوا و زندگی در چندصدمتری صنایع بزرگ، با آدم‌ها چه می‌کند.

به گزارش پارس، شیده لالمی در روزنامه شهروند نوشت: دو قدم مانده به جهنم، هوا سوخته است.  آتش زبانه می‌کشد و به آسمان می‌رود و زیرِ آتشِ مشعل‌هایِ همیشه روشن، زیر پای دودکش‌هایی‌ که از هر گوشه‌ای پیدا است، آدم‌ها روی زمین‌های سوخته خانه ساخته‌اند. دو‌هزار و ٢٠٠نفر با نفس‌های بریده روی زمین‌های آلوده، ذرت و یونجه می‌کارند و زمینِ زیر پایشان و روزگارشان، سیاه مثل آبیِ آسمانی که هیچ پیدا نیست. 

٢٠کیلومتری جاده اراک به شازند در همسایگی مشعل‌هایی که سر به آسمان دارند، زمین‌های ٦٧٠ خانوار بوی مرگ می‌دهد، یونجه و ذرتشان ‌هم.  

از پالایشگاه شازند که بگذری سه مشعل بلند، آسمان را روشن کرده‌اند و زمین را سیاه. هوا برای نفس کشیدن سنگین است و در این بی‌هوایی آدم‌های ساده روستا یک صبح دیگر را آغاز کرده‌اند؛ یک روز دیگر را زیر آسمانِ «کَزاز»؛ یکی از ده‌ها روستای استان مرکزی که حالا دیگر سال‌ها است، روزها و شب‌هایش در محاصره صنایع بزرگ می‌گذرد. مشعل‌های گازی و دودکش‌هایی که مرگ در هوا می‌پراکنند از هر سو در کزاز پیدا است؛ «پالایشگاه نفت» و «نیروگاه حرارتی» از شمال شرق و «پتروشیمی شازند» از شمال. صنایعی که برای ساکنان این گوشه پرت برای روستاییان کزاز رونق نیاورده‌اند، کسب و کار و حالِ خوش نیاورده‌اند خاک و هوای آلوده، بچه‌های نارس، بچه‌های مرده، مادران مریض آورده‌اند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 13 آبان 1393برچسب:کَزاز,آلودگی هوا,سقط,سرطان,اراک, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان استقرار حدود دو سوم واحدهای صنعتی و خدماتی در شش درصد مساحت این استان و استفاده از سوخت مازوت در نیروگاهها را مهمترین دلایل آلودگی هوای اصفهان دانست و تاکید کرد: به هیچ عنوان در قبال این آلایندگی ها مماشات نخواهیم کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، 'حمید ظهرابی' با اشاره به اینکه اصفهان پس از تهران دومین شهر آلوده کشور است، اظهار کرد: اصفهان بیشترین تعداد واحدهای صنعتی فعال را در خود جای داده و پس از جدا شدن استان البرز از تهران، اصفهان رتبه نخست استقرار صنایع را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه توسعه ناپایدار اصفهان اثرات مخرب بسیار زیادی بر محیط زیست این استان داشته است، افزود: بخش عظیم این خسارت در هوای آلوده اصفهان قابل مشاهده است.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با ابراز خرسندی از تهیه برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان در دولت جدید، گفت: استفاده نیروگاه های اصفهان از سوخت مازوت و انتشار حداقل 450 تن گوگرد در هوای اصفهان در شبانه روز یکی از مهم ترین دلایل آلودگی هوای اصفهان بود که خوشبختانه با همراهی و همکاری کلیه مسوولان استان، استفاده از این سوخت در اصفهان به پایان رسید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 9 آبان 1393برچسب:سوخت,نیروگاه,اصفهان,آلودگی هوا,زاینده رود, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
معرفی تعدادی از کارخانه های شن و ماسه کوهی به دادگاهحریم مورد استفاده کارخانه داران شن و ماسه کوهی براساس قانون یک تا 2 هکتار است اما متاسفانه اکنون شاهد تخریب گسترده عرصه های منابع طبیعی در این ارتباط هستیم.

ایلنا -  مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از معرفی برخی از کارخانه داران شن و ماسه کوهی در شهرستان های بویراحمد و دنا به دستگاه قضایی خبرداد.

"مهندس سیدمحمدرضا جهان آراء" در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در یاسوج، با تایید تخریب های گسترده از سوی کارخانه های شن و ماهی کوهی در تجاوز به عرصه های منابع طبیعی، اظهارداشت: متاسفانه تخریب عرصه های منابع طبیعی توسط این کارخانه داران محرز است و ما نیز آنان را به همین دلیل به دستگاه قضایی معرفی و از آنان شکایت کرده ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، تخلفات و تجاوز به عرصه های منابع طبیعی را مهمترین دلایل شکایت دستگاه متبوع خود از کارخانه داران شن و ماسه در شهرستان های بویراحمد و دنا عنوان کرد.

وی گفت: حریم مورد استفاده کارخانه داران شن و ماسه کوهی براساس قانون یک تا 2 هکتار است اما متاسفانه اکنون شاهد تخریب گسترده عرصه های منابع طبیعی در این ارتباط هستیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 28 مهر 1393برچسب:شن و ماسه کوهی,کارخانه,منابع طبیعی,کهگیلویه و بویر احمد,دستگاه قضایی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  اداره محیط زیست استان تهران گفت: کارگاه معدنی شن و ماسه بدون مجوز، در محدوده شهرستان قدس تعطیل شد.

 به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران (سامات)، شیدا اکار رییس محیط زیست شهرستان قدس با اعلام این خبر گفت: طی گشت و پایش زیست محیطی کارشناسان این اداره و در بررسی عوامل آلودگی هوای منطقه، یک واحد کارگاه برداشت و فروش شن و ماسه با حجم بالای آلودگی هوا شناسایی شد.


اکار افزود: پس از بررسی به عمل آمده مشخص شد این واحد فاقد مجوزهای لازم زیست محیطی و صنعتی بوده است.

وی با اشاره به عدم رعایت ضوابط زیست محیطی و ایجاد آلودگی هوا گفت: در هماهنگی با دادستانی و با همکاری نیروی انتظامی، از ادامه فعالیت کارگاه مذکور تا زمان تعیین تکلیف مجوزها و رعایت ضوابط زیست محیطی جلوگیری به عمل آمد و این واحد تعطیل شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 8 مهر 1393برچسب:شن و ماسه,شهرستان قدس,معدن,اینورژن,دادستانی, توسط مریم قلیزاده |
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به افزایش آلودگی هوا همزمان با بازگشایی مدارس، اظهار داشت: مشکل آلودگی هوای تهران چند علتی است و طبیعی است به این زودی‌ها شاهد هوای پاک در شهر تهران نباشیم.

روزگار نو - رحمت‌الله حافظی با بیان اینکه عوامل مختلفی سبب آلودگی هوای پایتخت می‌شوند، گفت: تنها سوخت غیر استاندارد یا موتورهای آلاینده خودروها و یا ریزگردها در شهر تهران ایجاد آلودگی نمی‌کند بلکه عوامل گوناگونی سبب افزایش آلودگی هوا در پایتخت می‌شود.

وی افزود: ما در بیشتر روزهای سال با مشکل ریزگردها روبرو هستیم که منشاء بیشتر این ریزگردها فعالیت‌هایی است که در جنوب غرب رخ می‌دهد. در سال گذشته کمتر از ۱۰ روز منشاء ریزگردها خارجی بود و بیشتر به خاطر فعالیت‌های داخلی شهر که از ۱۱ شب شروع و تا ۴ صبح ادامه دارد این ریزگردها در هوای پایتخت افزایش پیدا می‌کرد.

به گفته حافظی، یکی از مراکز تحقیقاتی برای تاثیر فعالیت‌های شبانه صنایع آلاینده نمونه‌برداری‌هایی انجام و تا چند هفته آینده نتایج این تحقیقات اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه با آغاز فصل مدرس و افزایش حجم ترددهای روزانه بر آلودگی هوای پایتخت افزوده شده است، ادامه داد: مدیریت و برنامه ریزی برای کاهش آلودگی هوا در پایتخت کارشناسی است و اگر با همین روند آلودگی هوای پایتخت را مهار کنیم تا ۳ یا ۴ سال آینده می‌توان این آلودگی را مدیریت کرد اما اینکه انتظار داشته باشیم زمستان امسال با زمستان سال گذشته تفاوتی در آلودگی داشته باشیم انتظار بالایی است. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 8 مهر 1393برچسب:آلودگی هوای پایتخت,ریزگرد,صنایع آلاینده,تهران, مگس سفید, توسط مریم قلیزاده |
مدیر طرح حفاظت از لایه ازن با اعلام اینکه سالانه 5 هزار تن موادمخرب لایه ازن در کشور مصرف می شود، تاکید کرد: براساس پروتکل مونترال و تعهد ایران باید تا اول ژانویه 2015 حدود 10 درصد از آن در بخش صنعت و کشاورزی حذف شود.
 

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم حاجی زاده صبح یکشنبه در مراسم بیست و هفتمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی ازن که در محل سازمان محیط زیست برگزار شد، گفت: پروتکل مونترال در نوزدهمین نشست خود در سال 2007 میلادی تسریع در حذف گازهای مخرب لایه ازن را تصویب کرد.

وی افزود: این مصوبه کشورهای مشمول ماده 5 پروتکل را متعهد می کرد تا در مرحله اول تعهدات خود تا سال 2013 نسبت به تثبیت مصرف هیدروکلروفلوروکربن ها در حد میانگین سالهای پایه یعنی 2009 و 2010 اقدام کنند. همچنین متعهد شدند تا سال 2015 حذف 10 درصد از کل میانگین مصرف سال های پایه و 35 درصد کاهش در سال 2020 و 67.5 درصد کاهش در سال 2025 و 100 درصد کاهش تا سال 2030 داشته باشند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 30 شهريور 1393برچسب:لایه ازن,پروتکل مونترال,روز جهانی ازن,شبکه ملی ازن,حفاظت از لایه ازن, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رباط کریم از تعطیلی و پلمپ یک واحد ذوب سرب در اراضی حکیم آباد این شهرستان خبر داد.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، ایوب زارع با اعلام این خبر گفت: ماموران اجرایی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رباط کریم در روزهای پایانی هفته گذشته در حین گشت  و پایش اراضی روستای حکیم آباد این شهرستان دود غلیظی را در این منطقه مشاهده کردند.

وی افزود: پس از شناسایی محل مذکور مشخص شد فردی با احداث 5 کوره سنتی ریخته گری سرب اقدام به تولید شمش سرب کرده و آلودگی زیست محیطی شدیدی را در منطقه ایجاد کرده است.

زارع با اشاره به اینکه بلافاصله اخطاریه تعطیلی صادر و به این واحد غیر مجاز ابلاغ شد،اظهار داشت: صبح امروز در پی بازدید مجدد از این واحد به دلیل عدم توجه به اخطاریه صادره و به استناد مواد 11و 12 قانون حفاظت و بهسازی، 5 کوره ذوب سرب این واحد پلمپ و پرونده حقوقی متخلف تشکیل و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 30 شهريور 1393برچسب:ذوب سرب,رباط کریم,دود غلیظ,پلمب,آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس از تعطیل شدن ۳ واحد معدن شن و ماسه به دلیل عدم رعایت ضوابط تأکیدی و تولید گرد و غبار در خطوط تولید خبر داد.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، شیدا آکار اظهار داشت: مأموران اجرایی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس روز گذشته در پی گشت و پایش شبانه صنایع شهرستان با سه واحد معدن شن و ماسه به دلیل ایجاد آلودگی در خط تولید برخورد کرده و از ادامه فعالیت این واحدها جلوگیری به‌ عمل آوردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس در ادامه با بیان اینکه فعالیت شبانه معادن شن و ماسه در ساعات پایانی شب و اوایل صبح به دلیل ماندگاری آلودگی و ناکارامدی خود پالایی منطقه مورد تأیید این اداره نیست.

وی افزود: با توجه به ورود به فصول سرد سال و وقوع پدیده اینورژن در منطقه، با هر گونه اقدامی که با تأثیر سوء بر کیفیت هوای منطقه همراه باشد برخورد گردیده و از ادامه فعالیت اینگونه واحدها جلوگیری می‌شود.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 29 شهريور 1393برچسب:شهرستان قدس,معدن شن و ماسه,اداره حفاظت محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

پای لنگ محیط زیست لرستان این روزها به سنگ فعالیت کارخانجات آلاینده شن و ماسه خورده است، واحدهایی که علاوه بر آلودگی هوا این روزها با دفع غیراصولی پساب خود بلای جان محیط زیست شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، کارخانه های شن و ماسه از واحدهایی هستند که در ابعاد مختلف می توانند آلودگی های زیست محیطی و تخریب طبیعت و بستر رودخانه ها را به همراه داشته باشند.

فعالیت غیراصولی این واحدهای صنعتی از یک سو موجب خسارات جدی به بستر رودخانه ها شده و از سوی دیگر آلودگی هوا، آب و خاک از دیگر پیامدهای فعالیت این واحدهای آلاینده است.

افزایش ذرات معلق در هوا تا مسافت زیادی از محل فعالیت این واحدها موضوعی است که گاه موجب ابراز نارضایتی و انتقاد افراد ساکن در محدوده کارخانه های شن و ماسه شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 10 شهريور 1393برچسب:کارخانه های شن و ماسه,رودخانه,آلودگی هوا,محیط زیست استان لرستان,پساب, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با پیگیری‌های بسیار، عامل انتشار بوی بد در سطح اهواز شناسایی و اقدامات قضایی در این‌باره به نتیجه رسید. 

قدس آنلاین - به گزارش ایسنا «احمدرضا لاهیجان‌زاده» در جلسه‌ای که به منظور بررسی موضوع انتشار بوی بد در سطح اهواز در معاونت عمرانی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: یک سالی است که شکایت‌هایی از سوی عموم مردم در سطح اهواز به علت انتشار بوی بد به محیط زیست ارائه شده است. همچنین اکنون با آغاز فصل گرما تعداد موارد انتشار این بو نامطبوع افزایش یافته است. به علاوه در 6 ماهه‌ نخست پارسال نیز تعداد شکایت‌ها از این بابت افزایش یافت.

 وی افزود: میزان دفعات انتشار این بو به حدی رسید که از دفتر امام‌جمعه‌ اهواز، استانداری و حتی معاون دادستان اهواز پیگیری‌ کردند و درخواست شد که عامل انتشار این بو شناسایی و با آن برخورد شود.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خاطرنشان کرد: برای بررسی موضوع، 4 تیم تشکیل شدند و در محورهای مختلف به فاصله 30 تا 40 کیلومتری از هم به بررسی موارد پرداختند. در این بررسی‌ها مکان‌های دفن زباله، فعالیت‌های نفتی و دیگر موارد ارزیابی شد. 2 کانون به عنوان عامل شناسایی شدند که یکی از این کانون‌ها محل قدیمی دفن زباله در منطقه برومی است. برای بررسی موضوع جلسه‌ای تشکیل شد که شهرداری فعالیتی در جهت برطرف کردن این موضوع انجام داد.

 لاهیجان‌زاده افزود: بر اساس جهت بادی که اطلاعات آن را از هواشناسی دریافت کردیم نهایتاً به بحث اصلی کانون عامل انتشار این بو رسیدیم که کارخانه‌ الکل‌سازی رازی بود، این کارخانه، تولیدکننده‌ خمیرمایه و الکل است. «ویناس» ماده‌ای بسیار بدبو است که به عنوان پسماند تولیدات کارخانه بر جا می‌ماند و وارد حوضچه‌هایی می‌شود که برای جمع‌آوری این ماده در نظر گرفته شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 10 شهريور 1393برچسب:اهواز,کارخانه الکل سازی رازی,بوی بد,ویتاس,دادگاه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: صنایع بزرگ تا پایان سال جاری مهلت دارند که از طریق سیستم آنلاین به سازمان ها متصل و خوداظهاری را انجام دهند.
 

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار سه شنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه به عیادت از امام جمعه کرمان اشاره کرد و گفت: از این عالم فقید به دلیل همراهی با دولت تدبیر و امید قدردانی کرده و به این نکته اذعان داریم که علمای معزز فقیه در استان ها مسئولیت خطیری در مساعدت بحث های محیط زیست دارند.

وی همچنین در خصوص نشست شورای اداری استان کرمان گفت: در این نشست کودکان پوسترهایی را آورده بودند و از مسئولین خواستار شدند که 50 بار از روی اصل 59 قانون اساسی بنویسند.

ابتکار اذعان داشت: در نشست با سازمان های مردم نهاد، دانشگاهیان و فعالین اقتصادی و صنعتی استان کرمان تفاهم نامه ای برای نخستین بار با استاندار کرمان امضا شد.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 5 شهريور 1393برچسب:خود اظهاری,محیط زیست,کرمان,کک سازی زرند,معدن شاه کوه,آزبست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تبدیل ماهانه ۱۵۰۰ تن چوب به زغال در اصفهان/ چاه‌های زغال‌سوزی معضل زیست‌محیطی/ شناسایی ۱۰۰ چاه در خمینی‌شهر کارشناس اداره کل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان گفت: براورد می‌کنیم ماهانه ۱۵۰۰ تن چوب در اصفهان تبدیل به زغال می‌شود.

به گزارش ایمنا خادمی با بیان اینکه چوب‌های تبدیل برای زغال از جنگل‌های شمال کشور به ویژه غرب به صورت قاچاق وارد استان اصفهان می‌شوند، اظهار داشت: عمده این چوب‌ها از نوع لیمو و بلوط است.

وی چاه‌های زغال‌سوزی را معضل اساسی زیست‌محیطی دانست و تاکید کرد: فقط ۱۰۰ چاه از در خمینی‌شهر شناسایی کرده‌ایم که با توجه به عدم شناسنامه برای این واحدها پیش‌بینی می‌کنیم تعداد آنها در استان بیشتر از میزان فوق باشد.

کارشناس اداره کل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان در ادامه افزود: برای برخورد با این واحدهای غیرمجاز از دادگاه رای گرفته‌ایم، اما به دلیل اینکه رد قانون نحوه برخورد شهرداری با این‌گونه موارد مشخص نشده این فرایند زمانبرشده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 26 مرداد 1393برچسب:چوب,زغال,جنگل,بیماریهای تنفسی,اصفهان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

پایگاه خبری خلیج فارس بوشهر با چاپ مطلبی موضوع بحث برانگیز چند سال اخیر در مورد آلودگی خون ساکنان و شاغلان در شهرستان عسلویه و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی را مورد بررسی قرار داده است.

ب خبر - پایگاه خبری خلیج فارس نوشت: چه خون ساکنان عسلویه قابل اهدا باشد و چه نباشد، بنا به گفته پزشکان، متخصصان و دست اندرکاران بهداشت و سلامت جامعه، پدیده آلودگی هوا بر دستگاه های داخلی بدن همچون دستگاه قلبی و عروقی و تنفسی و اندام های خارجی مانند چشم و پوست که به طور مستقیم در معرض آلودگی قرار می گیرند، اثرات مخربی دارد.

عسلویه تا پیش از سال 1378 روستایی با جمعیتی کمتر از دوهزار نفر و یکی از ده ها روستای تابعه شهرستان کنگان بود. با استقرار تاسیسات پالایشگاهی در منطقه عسلویه، این روستا به «بخش» ارتقا پیدا کرد و به جمعیت ساکن در این منطقه حدود 60 هزار نفر نیروی کار، افزوده شد. امروز هم عسلویه دهمین شهرستان استان بوشهر است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 مرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - عسلویه - خون - سازمان انتقال خون - امام جمعه - خلیج فارس, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

‌سهم نامبارکی که صاحب ندارد!سهم آلودگی صنایع و تأثیر آن در میزان آلودگی هوا همچنان در اراک به صورت دقیق رصد نشده و شاید یکی از دلایلی که مدیران صنایع، آلاینده بودن فعالیت واحدهای صنعتی‌شان را نمی‌پذیرند، همین است.

 به گزارش انتخاب؛  منطقه مرکزی، اینکه سند و دلایل مستدلی مبنی بر تأثیر مستقیم فعالیت‌های شرکت‌های صنعتی در افزایش آلودگی هوای اراک وجود ندارد، می‌تواند دستمایه‌ا‌ی برای این شرکت‌ها شود که دست پیش را بگیرند تا از قافله عقب نمانند.

 شرکت آلومینیوم ایران یکی از این شرکت‌ها است که علی رغم تمامی دستاوردهای صنعتی، به جهت نزدیکی به شهر اراک و آلودگی که برای این شهر به همراه دارد، نامش مدت‌ها است که بر سر زبان‌ها است و نوک پیکان آلودگی هوای اراک اغلب اوقات به سمت این کارخانه است، مسئله‌ای که مدیران این شرکت هیچ‌گاه کاملا آن را نپذیرفتند و برهمین اساس نسبت به طرح شکایتی از محیط زیست و شهرداری اقدام کرده و خواهان جبران خسارت‌هایی شدند که پرداخت کرده بودند!

 این شکایت در دوره مدیریت قبلی شرکت آلومینیوم مبنی بر عدم آلایندگی علیه شهرداری اراک و سازمان محیط زیست در تهران طرح شد. شکایتی که در دادگاه بدوی حکم آلاینده نبودن را برای این شرکت به ارمغان آورد و حکم برای تأیید به دادگاه تجدیدنظر ارجاع داده شد.

 

شکایت ایرالکو دارای وجاهت لازم نیست

 عباس رجایی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در پاسخ به پیگیری خبرنگار ایسنا در این خصوص گفت: این شکایت از سوی مدیران قبلی شرکت انجام شده است و در حال حاضر به دلیل اینکه متن شکایت را در اختیار ندارم و ندیده‌ام نمی‌توانم در خصوص آن اظهار نظر کنم اما، به هر حال محیط زیست باید در خصوص برخورد با این مسئله جدی عمل کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: چنین شکایتی از نگاه قضایی دارای وجاهت لازم نیست و قطعا ایرالکو برنده‌ این پرونده نیست



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 9 مرداد 1393برچسب:ایرالکو - آلودگی هوا - اراک - آلومینیوم - شکایت , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی اخیر هوای تهران ناشی از گردوغبار معادن بودسخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران، با یادآوری آلودگی اخیر هوای تهران٬ گفت: آلودگی اخیر تهران ارتباطی به دریاچه ارومیه ندارد بلکه خشک شدن زمین‌های کشاورزی اطراف استان و وجود معادن شن و ماسه آلودگی هوا را موجب شده است.

حسین طلا در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری آلودگی اخیر هوای تهران و طرح فرضیه‌هایی مبنی بر حرکت نمک دریاچه ارومیه در اثر خشک شدن این دریاچه به سمت تهران، گفت: آلودگی اخیر تهران ارتباطی به دریاچه ارومیه ندارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری مطرح شدن فرضیه‌هایی مبنی بر روان شدن نمک دریاچه ارومیه به سمت تهران و بروز آلودگی هوا٬ گفت: گویا بعضی‌ها دوست داشتند پولی از اعتبارات تهران برای این دریاچه هزینه کنند بنابراین این فرضیه را مطرح کردند.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران٬ با انتقاد از بی‌توجهی دولت و مجلس در تزریق اعتبارات به استان تهران، افزود: همکاران ما در مجلس نسبت به تهران حساسیت دارند و خواهان تزریق اعتبارات به استان‌ها و مناطق دیگر هستند این درحالی است که تهران مسئولیت تامین 53 درصد تعهد مالیاتی بودجه کل کشور را دارد.

وی با بیان اینکه تزریق اعتبارات تضمین کننده تکمیل پروژه‌های عمرانی استان‌ها است، تصریح کرد: کمبود  اعتبارات موجب تکمیل نشدن تصفیه‌خانه‌های اطراف تهران٬ نیمه‌کاره رها شدن خطوط انتقال و کانال‌های آب و در نتیجه از بین رفتن کشاورزی خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با تاکید بر اینکه نبود آب در زمین‌های کشاورزی موجب پوک شدن زمین‌ها می‌شود٬ افزود: گسست خاک در اثر خشک بودن آن فاجعه‌ای است که آلودگی هوا در اثر راه افتادن غبار را منجر شده است.

وی ادامه داد: آلودگی اخیر تهران به دلیل گردوغبار بود نه به علت آلودگی سوخت بنزین یا دریاچه ارومیه که این خود جای تامل دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 مرداد 1393برچسب:معادن شن و ماسه - زمین های کشاورزی - هوای تهران - آب - مجلس , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 پس از بررسيهاي فراوان كارخانه الكل و خمير مايه رازي اهواز به عنوان کانون اصلی بوی مشمئز کننده هوای شهر شناخته شد و مسئولان استاني براي حل مشكلات زيست محيطي اين كارخانه ضرب الاجلي 15 روزه مشخص کردند اما حال پس از اتمام اين ضرب الاجل هنوز بوي نامطبوع كارخانه مشام شهروندان اهوازي را آزار مي دهد.
 

به گزارش فروغ دیلمی خبرنگار مهر، شركت خميرمايه و الكل سازي رازی در اواخر سال 1377 تاسيس شد. اين واحد توليدي مشتمل بر دو كارخانه خميرمايه و الكل در زميني به مساحت 14 هكتار در مجاورت كارخانه شكر شركت كشت و صنعت دعبل خزايي واقع در 25 كيلومتري شهر اهواز و در مسير جاده اهواز - آبادان احداث شده است.

در سال هاي گذشته بسياري از شهروندان اهوازي علت انتشار گاه و بیگاه بوي نامطبوع را نمي دانست اما اين بوي مشمئز كننده که تنها در جاده آبادان - اهواز و خرمشهر - اهواز به مشام می رسید پس از مدتي در سطح شهر هم احساس شد و باعث آزاد شهروندان شد.

پس از ايجاد يك موج نارضايتي در بين شهروندان اهوازي، سازمان محيط زيست و پس از آن استانداري خوزستان وارد عمل شدند و علت اصلي اين بوي نامطبوع را كه همان كارخانه خمير مايه و الكي سازي رازي است، شناسايي كردند. بدون شك اين كارخانه ظرفيت اشتغال خوبي براي استان فراهم كرده اما نمي توان ادامه فعاليت اين كارخانه را به قيمت ايجاد مشكلات زيست محيطي فراوان براي مردم اهواز تحمل كرد.

بسياري از مسئولان استاني در مواجه با اين مسئله عنوان كردند كه تعطيل شدن اين كارخانه تنها پاك كردن صورت مسئله است و صد البته اگر در اين مدت دو سال اخير كه انتشار اين بو شدت گرفته است، فعاليتي در زمينه اصلاح روند اين كارخانه صورت مي گرفت شهروندان اهوازي مي توانستند اين حرف را بپذيرند. نگراني شهروندان اهوازي از بابت اين است كه حل اين مسئله نيز مانند همه مشكلات زيست محيطي ديگري كه استان با آن مواجه است، تنها در حد حرف بماند و  در سال هاي جديد با ايجاد مشكلات وخيم تر اين معضل به فراموشي سپرده شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 4 مرداد 1393برچسب:اهواز,کارخانه خمیر مایه و الکل سازی رازی,بوی نامطبوع,ویناس,شهروندان اهوازی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
تخریب رویشگاه های طبیعی و رویش صنایع آلاینده به جای آنها، نتیجه ای جز قرار گرفتن در صدر فهرست شهرهای آلوده جهان برای تهران در بر نداشته است. 
 
 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، ، مهندس محمد حقّانی رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت : کشور ما جزء مناطق نیمه خشک دنیا است و از آن جا که با ادامه روند موجود مصرف، مشخص نیست در آینده چه بحران هایی پیش رو داشته باشیم، باید هر چه سریع تر برای جلوگیری از جیره بندی آب با رعایت الگوی صحیح مصرف، در استفاده از این نعمت صرفه جویی کنیم. 

وی در بخش بعدی صحبت های خود در خصوص چهار نکته مهم در مورد شورای چهارم، تأکید کرد: این نکات شامل ضرورت افزایش باور عمومی نسبت به مجموعه های مردم نهاد همچون شوراها، برابرسازی تکالیف شوراها با مسئولیت های محوله به این نهاد، روشن سازی و اقناع مردم در زندگی شهری و صیقل دهی اختیارات اعضای شوراها است. 


*شواری شهر چتر حمایتی مدیریت شهری است 

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر با تشبیه شورا به چتر نظارتی، هدایتی و حمایتی مدیریت شهری که از اعتماد شهروندان به مدیران شهر صیانت می کند، اظهار کرد: مردم برای بهبود محیط زندگی شان باید به شوراها اتکاء داشته باشند و شوراها نیز باید برای سه نسل جوان و نوجوان، نسل میانی کارامد و نسل خسته و نیازمند آرامش، برنامه های جامعی داشته باشند. 

 حقّانی با اشاره به این که شورا باید به معنا و مفهوم زندگی جاری در شهر عمق ببخشد، چرا که شورای شهر وظایف مهمی دارد که فراتر از فیزیک اداره شهر است، تصریح کرد: نظارت بر عملکرد شهرداری ها، ساده ترین و عادی ترین وظیفه شوراها است و رسالت شورا بسیار فراتر از این است. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 30 تير 1393برچسب:شورای شهر - تهران - کمیته محیط زیست - آب - آلودگی هوا , توسط مریم قلیزاده |
رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان قدس از پلمپ يك واحد معدن شن و ماسه به دليل ايجاد گرد و غبار و داشتن بار آلودگي در فعاليت خبر داد .
 

به گزارش خبرگزاری مهر، شيدا اكار با اعلام اين خبر گفت: ماموران اجرایی اداره حفاظت محيط زيست شهر قدس روز گذشته در پي گشت و پايش صنايع شهرستان با يك واحد معدن شن و ماسه آلاينده با بار آلودگي در خط توليد برخورد می کنند.

وی افزود: به دلیل عدم توجه به اخطاريه صادر شده  و بار آلودگي در خط توليد از ادامه فعاليت اين واحد تا برطرف نمودن كامل و اصلاح نواقص زيست محيطي جلوگيري به عمل آمد.

رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان قدس با بيان اينكه در حال حاضر در شهرستان قدس بيش از ٧٠ معدن شن و ماسه و كارخانجات آسفالت فعاليت مي كنند اظهار داشت : نحوه فعاليت آنها با توجه به شرايط جوي حاكم بر منطقه ، نزديكي به شهر قدس و جهت بادهاي غالب تحت پايش مستمر بوده و در صورت عدم توجه به ملاحظات  زيست محيطي از ادامه فعاليت آنها جلوگيري به عمل خواهد آمد.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۴/۲۹ 

 مطالب مرتبط :

 
 
 
 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 29 تير 1393برچسب:شن و ماسه - معدن - محیط زیست - شهر قدس, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مدیرکل دادگستری استان مرکزی ضمن انتقاد از عملکرد مسئولان در مواجه با آلودگی هوای اراک گفت: هر گونه مصلحت اندیشی و سکوت در برابر آلایندگی صنایع از سوی مسئولان خیانت به مردم است.

به گزارش خبرنگار مهر،حجت الاسلام حکمتعلی مظفری ظهر پنج شنبه با بیان این مطلب در نشست مشترک با مدیران زیست محیطی استان مرکزی افزود: مدیران اجرایی استان مرکزی نباید در برابر مشکلات آلایندگی ایرالکو با پاک کردن صورت مسئله ذهن مردم را از این موضوع منحرف کنند چراکه هیچ یک از مدیران نمی تواند فردای قیامت در برابر مردم پاسخگو باشد.

وی از ادعای واهی ایرالکو (شرکت آلومینیوم سازی ایران) از پاک بودن صنعت خود و طرح دعاوی در این خصوص گفت: مدیران ایرالکو در راستای اثبات عدم آلایندگی مجموعه خود تلاش بی وقفه می کنند تا آنجا که ایرالکو  در دادخواست خود، از دستگاه قضایی خواسته با توجه به عدم آلایندگی ایرالکو، سازمان حفاظت محیط زیست کشور و شهرداری اراک باید تمامی هزینه های تحمیلی به این مجموعه از بابت آلایندگی را به آن برگردانند.

حجت الاسلام مظفری افزود: اگر چه این دادخواست در دادگاه بدوی تهران رای گرفته اما سازمان حفاظت محیط زیست کشور باید در مرحله تجدید نظر به صورت جدی وارد کار شده و اجازه ندهد حق مردم اراک پایمال شود.

طرح دعوای ایرالکو، علیه سازمان حفاظت محیط زیست کشور و شهرداری اراک

وی ادامه داد: تلاش بی وقفه مدیران مجموعه ایرالکو در راستای اثبات عدم الایندگی مجموعه ایرالکو و طرح دعوای این شرکت علیه سازمان حفاظت محیط زیست کشور و شهرداری اراک در دستگاه قضایی تهران نشان از ناامیدی آنها از اثبات عدم آلایندگی این مجموعه در استان مرکزی است چرا که در مرکز استان دستگاه قضایی اشراف کامل بر موضوع پرونده آلایندگی این شرکت دارد و مدیران آن در این استان دستشان به جایی نمی رسد.

مدیرکل دادگستری استان مرکزی با بیان این که نباید اجازه داد با تایید این رای، مهر تاییدی بر فعالیت های شرکت فوق زده شود افزود: تمامی مردم اراک و مسئولان این شهر اگر چه همگی متخصص و فنی نیستند اما به واسطه زندگی در این شهر به خوبی با مشکلات آلایندگی این واحد صنعتی آشنا هستند .



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 21 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - اراک - ایرالکو - دادگستری استان مرکزی - محیط زیست - مسئولان بهداشتی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

سرطانرییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در خصوص کیفیت بنزین فعلی که در جایگاه های سوخت توزیع می شود، گفت: بر اساس گزارش جمعی از استادان دانشگاه صنعتی شریف، بنزین موجود با توجه به ترکیب بنزین یورو ۴ با بنزین تولید داخل، دارای آلایندگی کمتری است و همین موضوع تا حدودی آلودگی هوا را کاهش داده اما بنزین مصرفی همچنان آلوده است.

تابش - دکتر رحمت الله حافظی افزود: اگر در دولت گذشته به جای تولید بنزین توسط واحدهای پتروشیمی، در مصرف سوخت محدودیت اعمال می شد بسیار بهتر بود، چرا که ما در برابر حق مردم و سلامتی آنها و همین طور در برابر خدا مسئولیت داریم و بار گناه این قضیه بسیار سنگین است.

تولید مایعی خطرناک به نام بنزین پتروشیمی چه توجیهی داشت؟

وی با اشاره به این که کافی است به احتمال ابتلای حتی یک کودک به سرطان از طریق تنفس آلاینده‌ ها فکر کنیم، اظهار کرد: تولید مایعی غیر استاندارد و خطرناک به نام بنزین با صرف سرمایه سنگین از پول مردم در واحدهای پتروشیمی از سال ۸۹ که یک باره باعث سیر صعودی وحشتناک ذرات معلق و تشدید آلودگی هوا شد، چه توجیهی داشت؟

حافظی با بیان این که شیوع انواع سرطان در کشور ما بسیار بالا و سن شروع آن ۱۰ سال زودتر از سایر کشورها است و این موضوع از نظر پزشکی قابل توجیه نیست، تصریح کرد: ما تا سال ۸۹، صرفاً در شهرهای پر جمعیت و آن هم فقط در ماه های سرد سال آلودگی هوا داشتیم اما از آن سال به بعد، حتی در شهری مانند سنندج هم شاهد آلودگی هوا هستیم.

بحث آلودگی هوا در کشور سیاسی شده است

وی با اشاره به این که موضوع آلودگی هوا فقط در بنزین خلاصه نمی شود و مشکل میزان بسیار بالای گوگرد در گازوییل هم وجود دارد که بسیار خطرناک و سرطان زا است، اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن فصل سرما و بروز پدید وارونگی دما، باید علاوه بر ارتقای کیفیت گازوییل، در کم ترین زمان، چه با واردات و چه با تولید در داخل، بنزین با استاندارد یورو ۴ تأمین کنیم.

حافظی با بیان این که متأسفانه بحث آلودگی هوا در کشورمان سیاسی شده، تصریح کرد: آلودگی هوا میراث دولت گذشته است و دولت جدید باید بر مبنای کار کارشناسی این مشکل را حل کند و به عنوان نمونه، عواملی که از سال ۸۸ تا به امروز منجر به سیر صعودی وحشتناک نمودار ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون شده اند، مشخص شوند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - شورای شهر تهران - بنزین - پتروشیمی - سرطان, توسط مریم قلیزاده |

دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان : هرگونه گزارش در خصوص آسیب به محیط زیست استان در خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد.

به گزارش رویش نیوز به نقل از مهر، محمدرضا حبیبی شامگاه دوشنبه در نشستی با خبرنگاران که به مناسبت فرارسیدن هفته‌ قوه‌ قضاییه برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن این هفته به آماری از پرونده‌‌های ورودی به دادسراهای عمومی و انقلاب اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: بر این اساس در سال گذشته 101 هزار و 442 فقره پرونده به دادسراهای اصفهان وارد و 102 هزار و 761 پرونده نیز مختومه شده است.

در بخشی از این خبر آمده است : به دنبال خشکسالی در استان اصفهان تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات نیز جز جرایم اصلی اصفهان در یک سال گذشته بوده است.

حبیبی در ادامه به بررسی پرونده آلودگی هوا در مراکز دادستانی اصفهان اشاره کرد و افزود: بر این اساس و با توجه به اینکه 20 درصد از آلاینده‌‌های موجود در شهر اصفهان به واسطه‌ مصرف سوخت مازوت در دو نیروگاه شهید منتطری و نیروگاه اصفهان است، احکام قضایی برای این دو واحد صنعتی صادر شده است.

صدور دستور پلمپ تجهیزات مازوت سوز دو نیروگاه در اصفهان

وی با بیان اینکه بر اساس نظر کارشناسان اداره کل محیط زیست استان اصفهان در هر 24 ساعت بر اثر مصرف مازوت در نیروگاه‌های اصفهان و شهید محمد منتطری 500 تن گوگرد وارد هوای شهر اصفهان و شهرهای اطراف این صنایع می‌شود،‌بیان داشت: در این راستا بر اساس حکم قضایی از اردیبشهت ماه سال جاری مصرف مازوت توسط این دو نیروگاه قطع شده و به منظور جلوگیری از مصرف مازوت در فصل سرما نیز دستور پلمپ تجهیزات مازوت سوز این دو نیروگاه صادر شده و در حال اجرا است.

دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان جلوگیری از توسعه‌ شهرک‌های صنعتی در غرب اصفهان و به ویژه شهرک صنعتی محمود آباد را نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط دستگاه قضایی برای کاهش آلاینده‌های هوای اصفهان عنوان کرد و افزود: جلوگیری از ایجاد مجتمع پتروشیمی پالایش شمال اصفهان که قرار بود در زمینی به مساحت 2400 هکتار ایجاد شود نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش آلاینده ها در اصفهان است.

وی با بیان اینکه هرگونه گزارش در خصوص آسیب به محیط زیست استان در خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد،‌افزود: تمام اقدامات در خصوص کاهش آلاینده‌های شهر اصفهان در دستور کار قرار گرفته است.

سه شنبه ، 3 تیر 1393



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 6 تير 1393برچسب:اصفهان - مازوت - دادستان - نیروگاه - شهرک صنعتی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون سیاسی و انتظامی فرماندار شهرستان پردیس گفت: باید هر چه سریعتر دستورات لازم در خصوص نصب سامانه فیلتر هوا برای رفع آلودگی های کارخانه سیمان شمال به مدیران این مرکز تولیدی ابلاغ شود.

صادق بنیادی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار داشت: یکی از مسائل زیست محیطی شهرستان پردیس کارخانه سیمان شمال است.

وی ادامه داد: شهرستان پردیس در چند جنبه مختلف درگیر مسائل زیست محیطی است که اگر با جدیت در این مسائل ورود نشود شاید حل و فصل آنها در آینده بسیار دشوار باشد.

بنیادی اضافه کرد: خوشبختانه شهرستان تازه تأسیس پردیس از وجود اداره حفاظت محیط زیست بهره مند شده و مسئولان استانی این مجموعه با درکی عمیق از شرایط منطقه، فردی کارکشته را به عنوان رئیس اداره مذکور انتخاب کرده اند.

معاون سیاسی و انتظامی فرماندار شهرستان پردیس افزود: نکته حائز اهمیت در این میان تجهیز اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پردیس به خودروهای مناسب و نیروی انسانی کارشناس و متخصص است تا در سایه تدبیر و تخصص این زحمتکشان مسائل پیش روی منطقه رفع شود.

وی با اشاره به مشکلات برخی نواحی روستایی شهرستان پردیس خاطرنشان کرد: در حال حاضر مناطقی نظیر "خجیر"، "سنجریان" و "ترقیان" به لحاظ حدود جغرافیایی و تقسیمات کشوری روستا تعریف شده اند.

بنیادی تصریح کرد: این نواحی روستایی با وجود شرایط مشروح از مشکلاتی رنج می برند که از آن جمله می توان به محدودیت های تردد به دلیل استقرار در منطقه حفاظت شده و پارک ملی خجیر اشاره کرد.

معاون سیاسی و انتظامی فرماندار شهرستان پردیس افزود: از سویی مجموعه اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران بنابر دلایل خود مسائلی را مطرح می کنند و از طرف دیگر کارگاه های تولیدی قدیمی صنایع چوب این سه روستا در ایام پایانی سال و اوج مشغله کاری با مشکلاتی مواجه شدند.

تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 6 تير 1393برچسب:شهرستان پردیس - کارخانه سیمان شمال - محیط زیست , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی هوای کرمان ناشی از کارخانه های سیمان و فولاد واقع درشهرک صنعتی، نیروگاه باغین و سایرصنایع مستقر در شهرک صنعتی جوپار.

یکی از مخاطبان تابناک در کرمان با نام «مهدی» در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

ضمن خداقوت، تصاویر ارسالی مربوط به آلودگی شدید هوای کرمان درساعت 7:40 روز 15/10/92 است که همانطورکه قبلاً گفته شدعمدتا مربوط است به کارخانه های  سیمان و فولاد واقع درشهرک صنعتی ، نیروگاه باغین و سایرصنایع مستقر در شهرک صنعتی جوپار.

باتوجه به اینکه رطوبت هو ادر کرمان پایین می باشد ملاحظه می فرمایید که به علت سردی هوا،آلودگی تولیدشده ازصنایع درطول ساعات کارشبانه برروی شهرباقی مانده است نکته قابل تامل آن است که به محض غروب آفتاب حجم عظیم دودوغبار ازاین صنایع قابل مشاهده است و این موضوعی است که سالها است ادامه دارد ولی مسئولین هیچ اقدامی نمی کنند و جمعیت زیادی نیز در کنار این صنایع زندگی می کنند.

برای مشاهده تصاویر روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 21 خرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - کرمان - کارخانه - نیروگاه - سیمان - فولاد - باغین, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

کارخانه روغن نباتی شیراز آلودگی قطعی دارد و دمل چرکینی شده که باید از شهر برود و اگر زمین اوقافی است تاوان آن را نباید کودکان، جانبازان شیمیایی و کهنسالان شیراز بدهند.

عصر ایران نوشت : مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: در حال حاضر 10 تالاب طبیعی استان فارس به طور کامل خشک شده است. 

به گزارش فارس، حسینعلی ابراهیمی کارنامی بعد از ظهر امروز در چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی این شهر اظهار داشت: اگر مواد سرطان‌زا مانند سموم شیمیایی که در مزارع کشاورزی استفاده می‌شود را کنترل کنیم به احداث روزشمار بیمارستان‌ها نیاز نخواهد بود. 
 
وی افزود: در حالی که خودسوزی دشت‌ها و فرونشست خاک و خشکسالی شدید در فارس آغاز شده به درستی باید گفت قهر طبیعت آغاز شده است. 
 
ابراهیمی ادامه داد: باید برای شیراز تصمیم بگیریم که یکی از هشت کلان شهر آلوده از نظر هوا است. 
 
وی اضافه کرد: مهم‌ترین مولفه در حوزه تاثیر‌گذاری محیط زیست مشارکت مردمی است چنان که در بحث پسماندها شهرداری امکان ندارد بدون همراهی مردم به اهداف زیست محیطی شهری دست یابد. 
 
مرثیه‌ای برای منابع آبی 
 
مدیر کل حفاظت از محیط زیست فارس در ادامه اظهار داشت: ۱۰ میلیارد متر مکعب آب در کشور مصرف می‌شود که ۹.۵ میلیارد متر مکعب آن برای کشاورزی صرف می‌شود و ۷.۵ میلیارد متر مکعب آن از منابع زیرزمینی استحصال می‌شود. 
 
ابراهیمی خاطرنشان کرد: مطالعات ما دو میلیارد متر مکعب کسری مخازن را نشان می‌دهد و هر چند همکاران ما در آبفا ارقام دیگری ذکر کنند در اصل مساله تفاوت ندارد و باید در حفظ این میراث مشترک بین‌نسلی کوشید. 
 
۱۰ تالاب طبیعی فارس خشک شده است 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 19 خرداد 1393برچسب:استان فارس - شیراز - آلودگی هوا - تالاب - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

شهردار ساوه گفت: با توجه به میزبانی ساوه از بزرگترین شهر صنعتی کشور، این شهر نیازمند بهره مندی از اعتبارات کاهش آلودگی هوا است.

ˈکامران جوادیˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهر صنعتی کاوه به عنوان بزرگترین شهر صنعتی کشور در فاصله 10 کیلومتری ساوه واقع شده که فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی آن بر وضعیت پاکی هوای این شهر تاثیرگذار بوده است.

وی بیان کرد: آلودگی هوا یکی از زیان هایی است که موجب به خطر افتادن زندگی انسان ها، طبیعت و تمامی موجودات زنده می شود.

جوادی ادامه داد: افزایش جمعیت، گسترش منابع مورد نیاز، تولید برق در نیروگاه، استفاده از خودروها و توسعه صنایع برای تهیه محصولات جدید برخی از عوامل افزایش غلظت آلودگی هوا هستند.

وی گفت: رشد اقتصادی و توسعه پایدار اجتناب ناپذیر است اما اگر موضوع محیط زیست را مدنظر قرار ندهیم عوارض جانبی آن بیشتر از دستاوردهای اقتصادی برای جامعه هزینه ساز است.

شهردار ساوه اظهار کرد: بر اساس اطلاعات اخذ شده از دستگاه سنجش آلودگی هوا در این شهر، در پنج ماه سال گذشته (مرداد تا دی ماه) 92 روز هوا در ساوه آلوده بود.

وی اضافه کرد: بخشی از این آلودگی مربوط به ذرات معلق با قطر دو و نیم میکرون بود که به گفته متخصصان با تاثیر بر ریه ها موجب ایجاد بیماری های قلبی - ریوی، ناراحتی های تنفسی و آلرژیک می شود.

جوادی اظهار کرد: سال گذشته دستگاه سنجش آلودگی هوا در ساوه نصب و راه اندازی شد اما بدلیل نداشتن صفحه نمایشگر شهروندان نمی توانند میزان آلودگی هوا را مشاهده و در روزهای آلوده نکات ایمنی را رعایت کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 4 خرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - ساوه - شهر صنعتی - کاوه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس، با انتقاد از حجم بالای تولید آلاینده در کارخانه ایران‌خودرو، گفت: حجم گازهای آلاینده از این کارخانه روزانه به صدها تن می رسد که با اثر‌گذاری بر آب و خاک زمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

 خبر آنلاین - محمدجواد نظری‌مهر با انتقاد از حجم بالای تولید آلاینده در کارخانه ایران‌خودرو، گفت: بی توجهی مسئولان به وجود و فعالیت کارخانه‌های آلاینده در کشور سلامت جامعه را تهدید می‌کند.

نماینده مردم بندرگز، بندرترکمن، گمیشان و کردکوی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عوامل متعددی در شیوع و گسترش بیماری‌ها در کشور دخیل است، گفت: متاسفانه گسترش استفاده از سموم بیش از حد مجاز و همچنین سموم غیر استاندارد علاوه بر تاثیر گذاری بر آب و خاک عامل عمده بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان شده است.

او با بیان اینکه وجود کارخانه‌‌های آلاینده هوا همچون ایران خودرو بر سلامت آب و خاک در کلان‌شهری چون تهران اثر نامطلوبی دارد، گفت: دولت باید با نظارت دقیق بر رعایت استانداردها از نفوذ هر نوع آلاینده‌ای به خاک و آب جلوگیری کنند.

عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، گفت: فراکسیون محیط زیست مجلس به جد پیگیر دعوت از مسئولان برای تامین سلامت مردم است.

دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 

مطالب مرتبط : 

اعتراض اهالی بخش کارزان به آلودگی ناشی از کارخانه سیمان ایلام

تجمع اعتراض آمیز مردم با حضور فرمانده انتظامی مازندران آرام شد

تجمع مردم در اعتراض به آلودگی کارخانه آرین سینا

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 22 ارديبهشت 1393برچسب:ایران خودرو - گازهای آلاینده - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

نزدیک به 30 نفر با در دست داشتن بنر و نوشته هایی ضمن تجمع مقابل استانداری ایلام مدعی شدند که کارخانه سیمان ایلام بدون در نظر گرفتن استانداردها و شاخص های محیط زیستی اقدام به تولید آلودگی هوای منطقه می کند.

به گزارش غرب آنلاینبه نقل از خبرنگار اعزامی ایرنا، به گفته معترضان، گرد و غبار ناشی از فعالیت کارخانه سیمان و نزدیکی آن به منازل مسکونی روستاهای قنات آباد، سراب کارزان، چشمه خزانه و چشمه پهن باعث آلودگی شدید و بروز مشکلات تنفسی و قلبی مردم بخش کارزان شده و حتی بر عملکرد تولید محصول کشاورزی نیز تاثیر منفی گذاشته است.

یکی از معترضان که نخواست خود را معرفی کند، گفت: عملکرد مدیریت کارخانه سیمان ایلام همواره مورد اعتراض مردم بخش کارزان بوده و تاکنون در پیوند با این مشکلات، مراجعه های مختلفی به نهادهای مرتبط و تجمع های متعددی مقابل استانداری برگزار شده است.

تجمع کنندگان پس از نزدیک به یک ساعت از محل پراکنده شدند. به گزارش خبرنگارغرب آنلاین دیروز نیز تجمعی در مجل کارخانه سیمان ایلام صورت گرفته است. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران کارخانه سیمان ایلام در 20 کیلومتری شمال این شهر در کنار و نزدیک به چند روستای بخش کارزان از توابع شهرستان سیروان قرار دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 12 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

استاندار اصفهان از حمل و نقل به عنوان متهم اول آلودگی هوای این استان نام برد و گفت: صنایع دومین منبع آلودگی هوا در استان به شمار می آیند.

به گزارش ایرنا ، « رسول زرگرپور » روز پنجشنبه در دیدار با معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت درعین حال افزود: مردم بر این باورند که صنایع نقش مهمی در آلودگی هوا دارند و باید با صنایع آلوده کننده برخورد کرد.

وی با اشاره به وضعیت صنعت این استان و جایگاه نخست اصفهان در صنعت کشور، گفت: با توجه به مشکل خشکسالی و کمبود آب در استان اصفهان، نمی توانیم توسعه صنعت استان را به شکل عادی ادامه دهیم.

پیشتر نیز روزنامه جمهوري اسلامي نوشت: استاندار اصفهان با بيان اينكه آلودگي هوا و بحران كم آبي در استان اصفهان دو مسئله اساسي است، گفت: دليل اصلي آلودگي هوا و كمبود منابع آبي، نبود طرح آمايش سرزمين است كه در حال حاضر براي هر يك تدابيري انديشيده شده است.

رسول زرگرپور در مجمع نمايندگان استان اظهار كرد: در صورت وجود سند بالادستي، فضاي طرح‌ها روشن و مشخص خواهد شد. وي تصريح كرد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه مردم اصفهان بر دو موضوع آلودگي هوا و كم آبي حساسيت ويژه دارند. وي افزود: آلودگي هوا موجب بروز مشكلات و بيماري‌ها شده و اين موضوع در كارگروه سلامت استان نيز مورد بررسي قرار گرفته است.

استاندار اصفهان با بيان اينكه در استان اصفهان 56 روز سال با مسئله گرد و غبار مواجه هستيم، اضافه كرد: مطابق آمارها در استان 53 روز مشكل ريزگردها و 66 روز ناسالم بودن هوا وجود دارد. زرگرپور ادامه داد: طرح جامع كنترل كيفي هواي منطقه اصفهان با 38 اقدام اساسي در شوراي برنامه ريزي استان به تصويب رسيد. استاندار اصفهان 23 دستگاه اجرايي استان را متولي عملي كردن اين طرح عنوان و ابراز اميدواري كرد مطابق پيش بيني‌ها اين طرح 65 روز از روزهاي ناسالم را كاهش دهد. وي به تشريح طرح جامع كنترل كيفي هوا پرداخت و عنوان كرد: 65 درصد اقدامات اين طرح پيشگيرانه و 35 درصد مابقي، اجرايي است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 22 فروردين 1393برچسب:آلودگی هوا - اصفهان - استاندار - صنایع - آب, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آرین سینابه گزارش خط امید به نقل از بلاغ - تجمع اعتراض آمیز مردم روستای اسفندان و چندین روستای همجوار کارخانه آرین سینا به دلیل اعتراض به آلودگی زیست محیطی این کارخانه،سبب شد تا جاده فرح آباد به ساری مسدود شود و فرمانده انتظامی مازندران با حضور در این تجمع مردم معترض را به آرامش دعوت کند.

سردار جعفری نسب با حضور در جمع مردم و با گوش دادن به مطالبات قانونی اهالی منطقه قول پیگیری و تسریع در رفع دغدغه مردم منطقه را داد و اظهار داشت:قول می دهیم در اسرع وقت با برگزاری جلسات با مدیران این کارخانه و مسئولان استان مشکل زیست محیطی این منطقه را به کمک دستگاه های ذی ربط برطرف نماییم.

گفتنی است مدیران کارخانه آلاینده آرین سینا در مدت زمان حضور و سخنرانی فرمانده نیروی انتظامی استان حتی حاضر به حضور در جمع مردم برای شنیدن مطالبات آنان و یا خاموش کردن دستگاه های آلاینده کارخانه برای ساعتی نشدند.

برای مشاهده ادامه تصاویر این حرکت مردمی روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 15 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 پایگاه خبری تحلیلی اصفهان به نقل از  خبرگزاری فارساز اصفهان، حسین مرادی در گردهمایی با موضوع آلودگی هوای اصفهان، راه‌های مقابله که با حضور جمعی از استادان و دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در دانشکده کشاورزی برگزار شد، با بیان اینکه آلودگی هوای اصفهان به عدم رعایت استانداردها برمی‌گردد، اظهار کرد: اگر 10 صنعت استاندارد در کنار یکدیگر داشته باشیم، استانداردهای ما  در پرتو آن ده‌ها برابر می‌شود.

وی با اشاره به پدیده اینورژن در اصفهان افزود: پدیده اینورژن یک امر طبیعی است و و زمانی که طولانی می‌شود نیاز به بررسی دارد،چرا که ذرات معلق در هوا زیاد می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: همین ذرات معلق در هوا سبب شده است که اینورژن هوای اصفهان طولانی باشد.

وی با طرح این سئوال از مسئولان که چرا به جای ساخت نیروگاه‌های جدید استاندارد،اقدام به خرید نیروگاه‌ می‌کنند،گفت: این امر بر شدت آلودگی‌ هوا افزوده و ضرر زننده است و این در حالی است که اسم این کار سرمایه‌گذاری نیست.

مرادی با تاکید به اینکه از طرفی هزینه‌های زیست محیطی با تاخیر پرداخت می‌شود، افزود: ما در آینده با فاجعه انسانی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان در معرض این آلودگی هوا قرار دارد، بیان کرد: اگر جمع دانشجویان، افراد  دانشگاهی و خانواده‌های آنها را در نظر بگیریم جمعیتی بالغ بر 60 هزار نفر در معرض این آلودگی‌ هوا قرار گرفته‌اند اما تا کنون هیچ اعتراضی نسبت به این قضیه نکرده‌اند.

مرادی در پایان اضافه کرد: ما باید آگاهی‌های زیست محیطی به مردم بدهیم و از طرفی مطالبات خود را از مسئولان محیط زیست طلب کنیم.

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ 

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 13 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تجمع مردم در اعتراض به آلودگی کارخانه آرین سینا / جاده فرح آباد به ساری مسدود شدآلودگی زیست محیطی کارخانه آرین سینا و بی توجهی مسئولان نسبت به این مسئله باعث شد  مردم چندین روستا جاده فرح آباد به ساری را مسدود کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از بلاغ،آلودگی زیست محیطی کارخانه آرین سینا و بی توجهی مسئولان نسبت به این مسئله باعث شد صبح امروز مردم چندین روستا با تجمع و اعتراض جاده فرح آباد به ساری را مسدود کنند.

شرکت آرین سینا کارخانه تولید «ام دی اف» در 17 کیلومتری مرکز استان در منطقه فرح آباد در سال 1382در زمینی به مساحت 24 هکتار احداث شده است که برای 500 نیروی بومی و غیر بومی در سه شیفت کاری اشتغال ایجاد کرد.

علی رغم مخالفت های سازمان محیط زیست از دوران اصلاحات و پیگیری‌های مردم 11 روستای مجاور در بخش رودپی شمالی و جنوبی ، گاز ساطع از فعالیت این کارخانه بنا به گزارش های رسمی سازمان محیط زیست 10 هزار برابر خطرناک تر از سم سیانور ارزیابی شده است.

قابل ذکر است بر اساس اظهارات متخصصان امر ترکیبات شیمیایی این واحد تولیدی اثرات سرطان زایی بسیار بالایی دارد که طی 7 سال گذشته اثرات آن روی پوست و بدن مردم روستای مجاور مشاهده شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 11 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
سوگ‌نامه بیش از 300 استاد دانشگاه های اصفهان به معصومه ابتکار//مردم اصفهان را دریابید+متن نامهبیش از ۳۰۰ نفر از استادان دانشگاه‌های شهر اصفهان در خصوص مشکل آلودگی هوای این شهر طی نامه ای به معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار پیگیری و اطلاع رسانی های لازم در این زمینه شدند.
 
به گزارش ایمنا متن نامه ارسالی به شرح زیر است: 
ناصرخسرو هزار سال پیش در وصف اصفهان نوشته است:«شهری است بر هامون نهاده، آب و هوایی خوش دارد و هرجا که ده گز چاه فرو برند آبی سرد خوش بیرون آید... و در شهر جوی‌های آب روان و بناهای نیکو و مرتفع ... و اندرون شهر همه آبادان که هیچ از وی خراب ندیدم و ... مردم آنجا می‌گفتند هرگز بدین شهر هشت من نان کم تر به یک درم کس ندیده است، و من در همه زمین پارسی‌گویان شهری نیکوتر و جامع‌تر و آبادان‌تر از اصفهان ندیدم، و گفتند اگر گندم و جو و دیگر حبوب بیست سال نهند تباه نشود ...»

باید خدای را سپاس گفت که این قصه همان هزار سال پیش ثبت شد و دیگر گذر ناصرخسرویی در این روزها به دیار ما نیافتاد؛ وگرنه باید از چه می‌نوشت؟ از زاینده‌رود خشک؟ از درختانی که جامه‌ سیاه دود بر تن کرده‌اند و از تنفس خود وامانده‌اند؛ چه رسد به آن که هوای شهر ما را تازه کنند؟ از ماشین‌دودی‌هایی که گرد سیاه سرب بر شهر می‌پاشند؟ از لحاف سیاه و سنگین آلودگی که چون بختکی بر شهر افتاده و همه را به خواب مرگ فرو می‌برد؟ از برف سرخ‌رنگی که امسال بارید و نشانمان داد چه بر ریه خود می‌دمیم؟ از مردمان ماسک‌به‌دهان شهر؟ از مطب‌های مملو از بیماران ریوی و تنفسی؟ از چهره‌ کریه و مرگبار سرطان که حالا از سالمندان و بزرگ‌ترها گذشته و به کودکان معصوم این شهر پر از دود و آلودگی چنگ و دندان نشان می‌دهد؟ از هزینه‌های گزاف درمان بیماری‌های صعب‌العلاج ناشی از آلودگی هوا و آسیب‌های روحی متعاقب آن؟ و یا از بالانشین‌هایی که سر کلاف درهم فاجعه‌ی زیست‌محیطی اصفهان را گم کرده‌اند؟

سال‌ها پیش آب زاینده‌رود بهانه‌ای برای رشد صنایع مختلف از قبیل ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، پلی‌اکریل و پالایشگاه در اطراف اصفهان شد. صنایعی که هرکدام مایه‌ افتخار هر ایرانی و محصولات‌شان مایه‌ رونق زندگی مردمان جای‌جای کشور پهناور ایران و از جمله اصفهان است؛ اما خشکی زاینده‌رود و آلودگی روزافزون این صنایع، تنها و تنها نصیب مردم اصفهان شده است. بنزین غیراستاندارد، خودروهای فرسوده، ضعف غیرقابل‌باور سامانه‌های حمل و نقل عمومی و البته قصه‌ کشدار متروی شهرمان که خود «یکی داستان است پر آب چشم»، همگی نقش خود را در این بازی شوم و نفس‌گیر ایفا کرده‌اند.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 8 اسفند 1392برچسب:آلودگی هوا - اصفهان - استادان دانشگاه ها - سرطان - بنزین , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
درختکاری کل تهران، معجزه نمی‌کند/ جلوی منابع آلوده‌کننده هوا گرفته شود
درختان تنها در تلطیف هوا مؤثر هستند و اگر کل شمال تهران درختکاری شود، نمی‌توان برای آلودگی حادث شده در این کلانشهر توقع معجزه داشت.

 مژگان ستار -  معاون فنی منابع طبیعی استان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: آلودگی هوای تهران فراتر از آن است که منابع طبیعی بتواند نجات‌بخش آن باشد.

غلامرضا اباذری افزود: منابع طبیعی در تولید اکسیژن و تلطیف هوا نقش قابل توجهی دارد، اما از آنجا که آلودگی هوای کلانشهرهایی چون تهران دارای مواد آلاینده‌ای چون انواع نیتریت‌ها، گردوغبار و... است، گیاهان به‌تنهایی نمی‌توانند هوا را فیلتر کنند.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر تمام شمال تهران جنگل‌کاری شود، باز هم به‌دلیل آنکه کلانشهر تهران به‌گونه‌ای قرار گرفته که کوه‌ها اطراف آن را محصور کرده‌اند و در فصل‌هایی چون زمستان پدیده وارونگی هوا به‌دلیل عدم وزش باد افزایش پیدا می‌کند، مشکل پابرجاست.

اباذری ادامه داد: آلاینده‌های صنعتی و همچنین گازهایی که بر اثر سوخت اتومبیل‌ها در هوا رها می‌شوند، به اندازه‌ای زیاد است که نمی‌توان آن را با درختکاری کل تهران پوشش داد. وی تصریح کرد: باید فکری اساسی شود، زیرا درست است که فرایند فتوسنتز باعث جذب CO2 و آزادسازی اکسیژنی O2 می‌شود، اما باز هم میزان گازهای آلاینده فراتر از این است.

فداکاری درختان حاشیه اتوبان‌ها در هوای آلوده



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
عصر ایران - بعضی فیلترهای موجود در مشعل های نفت و گاز موجود در خوزستان به دلیل اینکه بازیابی و تعویض نشده اند، گازهایی از این دستگاه ها خارج می شود که دارای مشکلات
زیست محیطی است. عدم تعویض این تجهیزات به دلیل اعمال تحریم هاست و ما منتظر هستیم تا این مسئله بررسی شود.
نماینده مردم اهواز در مجلس شواری اسلامی علت اصلی بیماری مردم اهواز و ابتلای آنها به نوعی تنگی نفس بعد از بارش باران را اعلام کرد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 15 بهمن 1392برچسب:تحریم,فیلتر,اهواز,باران,خوزستان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.