اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، استفاده رژیم صهیونیستی از سلاحهای ممنوع، تا سالهای متمادی محیط زیست غزه را آلوده کرده است.

 این اولین بار نیست که اسرائیل از تسلیحات ممنوعه در سطح بین المللی، علیه غیرنظامیان در غزه استفاده می‌کند. در عملیات این رژیم علیه غزه در اواخر سال دوهزار و هشت و اوایل دوهزار و نه ، پزشکان غربی حاضر در غزه اعلام کردند اسرائیل از بمبهای دایم علیه غیرنظامیان فلسطینی استفاده کرده است.
 
 حتی یک گروه از کارشناسان ایتالیایی تایید کردند اسرائیل از مهماتی علیه مردم غزه استفاده کرده است که حاوی اورانیوم ضعیف شده و دیگر ترکیبات رادیواکتیو بوده است. بنابراین اسرائیل نه فقط مردم غزه را می‌کشد یا زخمی می‌کند، بلکه با استفاده از این تسلیحات ممنوع تا سالهای سال باعث آلودگیهای زیست محیطی و شیوع انواع بیماریهای خطرناک از جمله سرطان در میان مردم منطقه می‌شود. ترکیبات رادیواکتیو و فسفر سفید و بمبهای دایم موادی دارند که بسیار خطرناک است.
 
اسرائیل در یک دهه گذشته دهها هزار تن مواد منفجره به مزارع و زمینهای غزه ریخته است که مواد رادیواکتیو و شیمیایی آن وارد آب و خاک شده و آنها را آلوده کرده است و در نتیجه وارد بافت محصولات کشاورزی شده است. بنابراین اسرائیل با این کارها همچنان به جنایات جنگی خود علیه فلسطینیان ادامه می‌دهد و متاسفانه جامعه جهانی نیز در برابر این جنایات سکوت اختیار کرده است.
 
 مشکل دیگر این که به علت محاصره نوار غزه از طرف اسرائیل و مصر، کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در این منطقه وجود دارد به همین علت رسیدگی به صدها مجروح و کشته کار بسیار دشواری است. 
 
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۳ 

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 3 مرداد 1393برچسب:غزه - سلاح - رادیو اکتیو - محیط زیست - بمبهای دایم, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 رئيس دانشگاه محيط زيست در همایش محیط زیست،‌ بهداشت و ایمنی (HSE) شركت‌ها و واحدهای تابعه سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدن ايران (ایمیدرو) اظهاراتي تكان‌دهنده و جالب را مطرح كرد.

به گزارش خبرنگار ماين نيوز، دكتر اصغر محمدي فاضل در اين همايش دو روزه با اشاره به اينكه موضوع ريزگرد و گرد و غبار امروز به يكي از مهمترين مسائل كشور در حوزه محيط زيست تبديل شده است، عنوان كرد:‌ بررسي‌هاي ما از ميكروفسيل‌هاي موجود در ريزگرد و گرد و غبار موجود در كشور نشان مي‌دهد كه اين گرد و غبارها از منطقه شاخ آفريقا توانسته‌اند با استفاده از جريان هوا خود را به كشورمان برسانند.

وي افزود: اين ريزگردها از منطقه‌اي وارد كشورمان مي‌شوند كه در آن از اورانيوم ضعيف شده استفاده شده است. در عراق هم كه كاملا تائيد شده كه از اورانيوم ضعيف شده استفاده شده است. به اين ترتيب مي‌توانيم نتيجه بگيريم كه احتمال ورود غبار آلوده به اورانيوم وجود دارد.

او با اشاره به اينكه اين توانايي در دنياي امروز وجود دارد كه با استفاده از غبار، مردم يك منطقه را تحت تاثير قرار دهند، گفت: مثلا مي‌توانند با افزودن موادي به غبار مردم يك منطقه را غم‌زده، ناراحت يا حتي خوشحال كنند. ما بايد به جاي توقع از ديگران كه مراقب محيط خود باشند، خودمان مراقب محيط اطرافمان باشيم.

محمدي فاضل با اشاره به اينكه مديران بخشهاي مختلف دولت نياز به اصلاح تفكرات خود در حوزه حفاظت از محيط زيست دارند، اظهار كرد: تفنگ‌هاي موجود در كشور سالي حدود ۲۰۰ فشنگ سهميه گلوله دارند و اگر فرض كنيم تنها ۱۰ درصد از اين گلوله‌ها به صورت تفريحي شليك شوند سالي چند ميليون تيراندازي در كشور رخ مي‌دهد. اين در حالي است كه ما تنها ۱۸۰ هزار جنبنده قابل شكار در كشور داريم كه بسيار ناچيز است.

رئيس دانشگاه محيط زيست با اشاره به اينكه متاسفانه در كشور همه از آن روستايي گرفته تا مدير و وزير فكر مي‌كنند بخش محيط زيست مزاحم كار آنها است، گفت: با كمال تاسف بايد بگويم كه ما چيزي به عنوان غذا و تغذيه سالم در كشور نداريم و آن چيزي كه در كشور به عنوان غذا مصرف مي‌شود از جنبه‌هاي مختلف مانند مقدار سم و كود سالم نيست. البته من كاري به موارد استثنايي ندارم.

محمدي فاضل با اشاره به اظهارات اخير رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كه به مردم توصيه كرده بود اگر مي‌توانند از تهران بروند، توضيح داد: من به مردم توصيه مي‌كنم تا جايي كه مي‌توانند از منازل خود خارج شوند، چرا كه به دليل تركيبات خطرناكي كه در منازل وجود دارد اعم از روكش، كفپوش و غيره حتي در فضاي داخل منازل نيز با خطرات زيادي مواجهيم. 

وي با اشاره به فجايعي مانند آنچه كه در مورد آب پرديس رخ داد، اضافه كرد: وقتي آب كلر دار را حرارت مي‌دهيم و مصرف مي‌كنيم نبايد توقع داشته باشيم كه مريض نشويم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 30 خرداد 1393برچسب:محیط زیست - ریزگرد - گرد و غبار - اورانیوم - دانشگاه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

زیست بوم به نقل ازروزنامه آرمان - آلودگی‌های زیست‌محیطی در فصل سرما و گرما به دلیل شرایط جوی متفاوت ممکن است وضعیت مشابهی نداشته باشند. وارونگی و آلودگی هوا در فصل زمستان مساله‌ای است که سال‌ها است شهروندان کلانشهرهای ایران آن را به‌خوبی می‌شناسند. 
با توجه به خشکي هوا در فصل گرما و احتمال خشکی آب‌ها و تالاب‌ها، احتمال شدت گرفتن پدیده ریزگردها در بهار و تابستان وجود دارد. ریزگردها که تا چند سال گذشته تنها برخی از شهرها را تحت‌تاثیر قرار می‌داد، در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از مهم‌ترین بحران‌های زیست‌محیطی اکثر شهرهای ایران شده است. 
چند سالی است که نفوذ گرد و غبار از مرزهاي غربي و جنوب غرب كشور ميزان آلودگي هوا را به چندين برابر حد مجاز رسانده است، تا جایی که به گفته معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، آلودگی‌های ناشی از ريزگردها مشکلی است که به مشکل آلاينده‌ها و آلودگی هوا اضافه شده است و بايد به طور جداگانه به آن رسيدگی کرد. پدیده ریزگردها تا جایی پیش رفته است که چندی پیش موضوعی جدید در این رابطه مطرح شد و نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرد. رئيس دانشگاه محيط زيست از احتمال ورود غبار آلوده به آلودگی‌های شيميايی مانند اورانيوم ضعيف شده ناشی از عمليات‌های نظامی در عراق خبر داد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:ریزگرد - آلودگی هوا - اورانیوم - عراق - تهران - محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
امید - روزنامه قانون نوشت:خوزستان استاني كه ذخاير نفتي زيادي را در خود نهفته است و مي‌توان گفت قلب تپنده اقتصاد ايران است، خوزستان استاني كه بيشترين زخم‌ها را از جنگ 8 ساله ايران و عراق خورده است، حال پس از سال‌ها كه از جنگ مي‌گذرد باز هم خوزستان و شهرهايش هزينه جنگ و نفت را مي‌دهد. از يك سو آلودگي هواي اهواز بر اثر وجود گاز سولفور در هوا و از سوي ديگر هجوم ريز گردهايي كه آلوده به مواد شيميايي و اورانيوم ضعيف شده مانده در خاك هستند. گويي سرنوشت اين استان كه قلب تپنده اقتصاد ايران است با محيط زيست نا خوشايند گره خورده است. از يك سو آبي كه مي‌خورند مايع ممات است و از سوي ديگر هوايي كه تنفس مي‌كنند بوي مرگ مي‌دهد. باران رحمت برايشان مايه زحمت است و مردم را روانه بيمارستان مي‌كند. صيدعيسي دارايي نماينده انديمشك در گفت و گو با روزنامه «قانون» با بيان اينكه آلودگي هوا معضلي بسيار بزرگ براي استان خوزستان و ديگر استان‌هاي همجوار با كشور عراق شده است مي‌گويد: البته آلودگي هوا در استان خوزستان شديدتر است و ما در استان خوزستان دو نوع آلودگي هوا داريم.

او در تشريح انواع آلودگي هوا در استان خوزستان اظهار مي‌دارد:‌ در مورد آلودگي هواي استان خوزستان يكي مسئله آلودگي هواي صنعتي است و ديگري بحث ريزگردها كه وارد اين استان مي‌شود. دارايي در ادامه با اشاره به جلسه نمايندگان استان خوزستان با رئيس جمهور ادامه مي‌دهد:‌ آقاي روحاني در اين مورد گفت كه مسئله ريزگردها نياز به برنامه‌ريزي بلند مدت دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 22 دی 1392برچسب:ریزگرد - عراق - اورانیوم - آمریکا - خوزستان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.