اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

آلودگی هوای تهران

تنها ۴۳ درصد از خودروهای شخصی که در تهران تردد می کنند،کاتالیست دارند و۵۷ درصد آن­ها بدون کاتالیست هستند این درحالی است که ۹۲ درصد انتشار آلایندگی خودروهای سواری درتهران ناشی از تردد همین خودرو ها است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نتایج بررسی های واحد پایش این شرکت نشان می دهد ۵۷ درصد از ناوگان خودروهای شخصی سواری در تهران فاقد کاتالیست هستند. کاتالیست فیلتر و در واقع تجهیزاتی است که روی اگزوز خودروها نصب می شود و هیدروکربن‌های نسوخته که از موتور خارج می‌شوند را به آب و دی اکسید کربن تبدیل می‌کند. طول عمر مفید کاتالیست ها بسته به انواع آنها در حدود ۸۰ هزار کیلومتر است و پس از آن باید تعویض شود. این در حالی است که در ایران دارندگان خودروهای شخصی پس از به پایان رسیدن عمر کاتالیست‌ها نسبت به تعویض آن اقدام نمی کنند.

واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوا، در گزارشی میزان انتشار آلاینده‌ها در خودروهای دارای کاتالیست و بدون آن را مقایسه کرده است. نتایج این بررسی تطبیقی نشان می‌دهد یک خودروی بدون کاتالیست حدود ۱۰ برابر یک خودروی مجهز به کاتالیست آلاینده مونوکسید کربن را در هوا منتشر می‌کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مطالعات محققان دانشگاه استنفورد نشان می دهد، موادی که برای تولید دستکش های جراحی مورد استفاده قرار می گیرد، قادر به حذف آلاینده های هوا است.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، در این مطالعه آمده است که مواد استفاده شده در دستکش های جراحی، قابلیت تبدیل به فیلتر های هوا با جذب بالا را دارند. این مواد پلی اکریلونیتریل (polyacrylonitrile) نام دارند و نام تجاری آن PAN است.

محققان بر این باورند که شبکه تارعنکبوتی PAN که قطر هریک از الیاف آن یک هزارم تار موی انسان باشد، قادر است 90 درصد آلاینده ها و ذرات معلق هوا را جذب کند.

شفافیت این شبکه حدود 70 درصد است و به راحتی می توان آن را به عنوان توری روی پنجره قرار داد. ماسک شخصی و سیستم بهبود و تصفیه هوا، برخی از کاربردهای دیگر این محصول هستند.

می توان این توری را روی اگزوز اتومبیل و هواکش کارخانجات زغال سنگ قرار داد تا ذرات معلق و آلاینده ها وارد محیط زیست نشوند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 10 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

شاعری رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایداری شهرداری تهران بابیان اینکه نصب کاتالیست تا ۹۰ درصد موجب کاهش ذرات آلاینده می شود گفت: نصب کاتالیست روی خودرو و نوسازی خودروهای فرسوده توسط شهرداری پیگیری می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی محمد شاعری، امروز در مراسم تحویل سه هزارمین تاکسی نوسازی شده و طرح تعویض رایگان کاتالیست تاکسی‌ها که در نمایندگی ۱۲۶۹ ایران خودرو در جنوب تهران برگزار شد ضمن بیان این مطلب گفت: حدود ۷۰ درصد علت آلودگی هوا منابع متحرک هستند که موتورسیکلت ها نقش به سزایی در این زمینه دارند.

وی با بیان اینکه اقداماتی که امروز شهرداری تهران در ششمین روز از هفته هوای پاک انجام داد تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت، افزود: امروز سه هزارمین تاکسی فرسوده نوسازی شد و یک سمند یورو ۴ جایگزین آن شد که این اقدام اقدامی محیط زیستی و در جهت کاهش آلودگی هوا است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 5 بهمن 1393برچسب:کاتالیست,تاکسی,آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: موتورسیکلت های فرسوده بنزینی ٤ تا ٦ برابر خودروهای سواری آلودگی تولید می کنند که با جایگزینی موتورهای برقی به جای بنزینی به ویژه در منطقه ١٢ تهران و بازار، تا حدی از آلودگی هوا کاسته خواهد شد.

  به گزارش ایرنا از شانا، اقبال شاکری درباره آخرین اخبار ورود موتورسیکلتهای برقی به شهر تهران، افزود: در بازدیدی که از شرکت کنترل کیفیت هوا داشتم از اولین نمونه های موتورهای برقی وارد شده به ایران دیدن و شخصا آنها را تست کردم.

وی اظهار داشت: موتورسیکلتهای برقی در ١٠ مدل وارد کشور شده و از لحاظ کیفیت نیز مورد تایید شرکت کنترل کیفیت هوای تهران قرار گرفته است.

شاکری تصریح کرد: موتورسیکلتهای بنزینی ٤ تا ٦ برابر خودروهای سواری آلودگی تولید می کنند که با جایگزینی موتورهای برقی با بنزینی به ویژه در منطقه ١٢ تهران و بازار، تا حدی از آلودگی هوا کاسته خواهد شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 11 آذر 1393برچسب:موتور سیکلت برقی,تاکسی هیبریدی,فیلتر دوده, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مدبرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه خودورهای فرسوده نقش بسزایی در آلودگی هوای شهر دارند گفت: نصب و تعویض کاتالیست 30 هزار تاکسی در دستور کار قرار دارد.

وحید حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: عدم مدیریت صحیح در کنترل آلایندگی های خروجی از خودروها مهمترین عامل آلودگی هوای کلان شهرها است و کاتالیست در مسیر اگزوز و در راه گازهای خروجی از اگزوز قرار گرفته و باعث تبدیل این گازهای خطرناک به نوع کم خطر و بی خطر می شود.

وی ادامه داد: در بودجه سال 93 معاونت حمل و نقل و ترافیک در خصوص برنامه جامع کاهش آلودگی هوا به طرح نصب کاتالیست برای 30 هزار تاکسی 80 میلیارد ریال بودجه اختصاص یافته است.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه افزود: در برنامه های امسال همچنین در راستای کاهش آلاینده های زیست محیطی ورود خودروهای پاک، جایگزینی موتورهای برقی به جای موتورسیکلت های بنزینی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی پیش بینی شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 23 شهريور 1393برچسب:کاتالیست,خودرو,اگزوز,آلودگی هوا,تاکسی , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
هر وقت تصور می‌کنیم ماجرای «سوخت‌های آلوده» در رسانه‌های کشور به پایان رسیده و دیگر هر چه هست باید در مراجع علمی و حقوقی پیگیری شود، یک خبر جدید درباره بنزین و گازوئیل و اکتان‌افزا منتشر می‌شود.
 

خبر آنلاین - رامین فروزنده: هر وقت تصور می‌کنیم ماجرای «سوخت‌های آلوده» در رسانه‌های کشور به پایان رسیده و دیگر هر چه هست باید در مراجع علمی و حقوقی پیگیری شود، یک خبر جدید درباره بنزین و گازوئیل و اکتان‌افزا منتشر می‌شود. یک بار ریفورمیت، بار دیگر بنزین پیرولیز و اکنون گازوئیل. سوژه سوخت‌های غیراستاندارد و آلایندگی آنها، به چشمه‌ای جوشان شبیه شده است که هر چه می‌جوشد و حاشیه و خبر تولید می‌کند و ماجرا رقم می‌زند، ذره‌ای از جریان و طراوت آن کاسته نمی‌شود. در آخرین اظهارنظر، رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرده است گازوئیل‌های تهران 100 برابر استاندارد گوگرد دارند. این سخن حافظی، با واکنش سریع شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران مواجه شده و روابط عمومی این شرکت در اطلاعیه‌ای اعلام کرده گازوئیل توزیعی در چند کلان‌شهر، یورو4 و یورو5 است. ماجرای گازوئیل‌های آلوده حتی در روزهای اوج ماجرای بنزین آلوده (بهمن سال گذشته تا خرداد امسال) نیز مطرح می‌شد و کارشناسان از لزوم توجه بیشتر به مقوله گازوئیل آلوده می‌گفتند و البته ظاهراً گوش شنوایی هم در کار نبود.

غفلت به خاطر بنزین

در همان زمانی که بالا بودن بنزن و آروماتیک بنزین در رسانه‌ها مطرح می‌شد، کارشناسانی بودند که گازوئیل را خطرناک‌تر از بنزین می‌دانستند. وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، در یادداشتی در شماره 77 تجارت فردا با عنوان «گازوئیل خطرناک‌تر از بنزین» نوشت: «...آنقدر درگیر بنزین نشویم که از دیزل غافل شویم؛ مشکل بنزین به حادی دیزل نیست. دیزل فقط یک پارامتر مهم دارد که فاصله زیادی با استاندارد جهانی دارد. محتوای گوگرد در گازوئیل تولید داخل، بین 4 تا 9 هزار قسمت در میلیون است. گوگرد هم به شدت در آلودگی هوا موثر است... بخش عمده ذرات معلق در هوای تهران از گوگرد تولیدی از دیزل‌ها ایجاد می‌شود؛ سازمان بهداشت جهانی هم دود دیزل را سرطان‌زا اعلام کرده است.» باوجود هشدارهایی از این دست، مساله گازوئیل آن‌گونه که ضروری به نظر می‌رسید، مورد توجه قرار نگرفت تا اینکه رحمت‌الله حافظی اخیراً گریزی به آلودگی گازوئیل زد. او در این‌باره گفت: «گزارشی که ما از جایگاه‌های عرضه گازوئیل داریم نشان می‌دهد که گوگرد این مناطق بین 500 تا 700 ppm است که استاندارد آن بین 20 تا 50 ppm است و باید دولت اقدامی جدی در خصوص گوگردزدایی انجام دهد.» درصد گوگرد، معمولاً اصلی‌ترین پارامتری است که در بحث کیفیت گازوئیل درباره آن صحبت می‌شود. اما استاندارد گازوئیل در جهان و ایران چیست؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 28 تير 1393برچسب:گازوئیل - گوگرد - تهران - بنزین - یورو - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

نخستین فیلترهای دوده برای کاهش آلودگی هوا وارد ایران شدنخستین فیلتر دوده برای حذف آلاینده های خودروهای دیزلی وارد ایران شد.

کرمانشاه نیوز - به گزارش خبرگزاری تسنیم ، وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا از واردات فیلترهای دوده به ایران خبر داد و اظهار داشت: این فیلترها که از سال ۱۹۹۸ در کشورهای اروپایی برای کنترل و کاهش آلاینده های هوا به کار گرفته می شود تاکنون وارد ایران نشده بود و این نخستین بار است که قرار است برای کاهش آلودگی هوای پایتخت از این فیلترها برای کنترل و کاهش آلاینده های ناشی از احتراق سوخت در خودروهای دیزلی استفاده شود.

حسینی با بیان اینکه در ایران حتی یک خودروی دیزلی نداریم که مجهز به چنین فیلترهایی باشد، گفت: در کامیون ها و اتوبوس ها از چنین فیلترهایی استفاده نشده در حالی که آلاینده های ناشی از احتراق سوخت در خودروهای دیزلی یکی از منابع مهم تولید آلاینده ها به ویژه ذرات معلق در هوا هستند. این فیلترهای دوده تکنولوژی بسیار پیشرفته ای دارند و دوده را که حاوی کربن و ذرات سمی و خطرناک است ، در خود جمع و بعد از پر شدن ذرات کربن را می سوزاند و به دی اکسید کربن بی خطر تبدیل و وارد هوا می کند و به این ترتیب ذرات معلق وارد هوا نمی شود.

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، ویژگی دیگر فیلترهای دوده «قدرت خود پالایی» آنها است و این فیلترها نیازمند تعویض نیستند.

وی ادامه داد: فیلترهای دوده ای که وارد ایران شده نیاز به تعویض ندارند و به عبارتی عمرشان بی پایان است و تا زمانی که وسیله نقلیه عمر مفید دارد این فیلترها نیاز به تعویض ندارند.

حسینی با اشاره به ورود شهرداری تهران در نصب فیلترهای دوده روی خودروهای دیزلی شهرداری گفت: بر اساس قانون این فیلترها از ابتدای سال ۹۴ باید روی خودروهای دیزلی نصب شود اما شهرداری تهران با توجه به وضعیت آلودگی هوا و برنامه هایی که در راستای کاهش آلاینده ها دنبال می کند به طور داوطلبانه واردات و نصب فیلترهای دوده را آغاز کرده البته سازمان محیط زیست هم از این اقدام شهرداری استقبال کرده و مسئولان آن گفته اند نصب فیلترهای دوده روی سایر خودروهای دیزلی را از ابتدای سال ۹۴ آغاز می کنند.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 28 تير 1393برچسب:فیلتر دوده - آلودگی هوا - خودروهای دیزلی - ذرات معلق - گوگرد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون سیاسی و انتظامی فرماندار شهرستان پردیس گفت: باید هر چه سریعتر دستورات لازم در خصوص نصب سامانه فیلتر هوا برای رفع آلودگی های کارخانه سیمان شمال به مدیران این مرکز تولیدی ابلاغ شود.

صادق بنیادی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار داشت: یکی از مسائل زیست محیطی شهرستان پردیس کارخانه سیمان شمال است.

وی ادامه داد: شهرستان پردیس در چند جنبه مختلف درگیر مسائل زیست محیطی است که اگر با جدیت در این مسائل ورود نشود شاید حل و فصل آنها در آینده بسیار دشوار باشد.

بنیادی اضافه کرد: خوشبختانه شهرستان تازه تأسیس پردیس از وجود اداره حفاظت محیط زیست بهره مند شده و مسئولان استانی این مجموعه با درکی عمیق از شرایط منطقه، فردی کارکشته را به عنوان رئیس اداره مذکور انتخاب کرده اند.

معاون سیاسی و انتظامی فرماندار شهرستان پردیس افزود: نکته حائز اهمیت در این میان تجهیز اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پردیس به خودروهای مناسب و نیروی انسانی کارشناس و متخصص است تا در سایه تدبیر و تخصص این زحمتکشان مسائل پیش روی منطقه رفع شود.

وی با اشاره به مشکلات برخی نواحی روستایی شهرستان پردیس خاطرنشان کرد: در حال حاضر مناطقی نظیر "خجیر"، "سنجریان" و "ترقیان" به لحاظ حدود جغرافیایی و تقسیمات کشوری روستا تعریف شده اند.

بنیادی تصریح کرد: این نواحی روستایی با وجود شرایط مشروح از مشکلاتی رنج می برند که از آن جمله می توان به محدودیت های تردد به دلیل استقرار در منطقه حفاظت شده و پارک ملی خجیر اشاره کرد.

معاون سیاسی و انتظامی فرماندار شهرستان پردیس افزود: از سویی مجموعه اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران بنابر دلایل خود مسائلی را مطرح می کنند و از طرف دیگر کارگاه های تولیدی قدیمی صنایع چوب این سه روستا در ایام پایانی سال و اوج مشغله کاری با مشکلاتی مواجه شدند.

تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 6 تير 1393برچسب:شهرستان پردیس - کارخانه سیمان شمال - محیط زیست , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.