اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
هوای اصفهان آلوده شد.
 
خبر آنلاین به نقل از  مهر نوشت:سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان، دود موجود در آسمان جنوب شهر اصفهان در حوالی هوانیروز را ناشی از آتش زدن نی زارها عنوان کرد.

مسئول روابط عمومی سازمان آتش نشانی اصفهان گفت: این مورد آتش سوزی و حادثه نیست بلکه نی زارهای کشاورزان است که خودشان آتش زده اند.

مسعود عنایت ادامه داد: این مورد حادثه نبوده و نیازی به مهار هم نداشته است.

او محل این نیزارها را داخل هوانیروز اصفهان عنوان کرد.

هوانیروز اصفهان در محدوده جنوب شهر اصفهان واقع شده که دود سیاه آتش زدن نیزارها از سوی کشاورزان بیشتر آسمان این منطقه را فراگرفته است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 20 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

امام‌جمعه شهمیرزاد با تاکید بر اینکه حفظ و نگهداری درختان از کاشت آن مهم‌تر است، گفت: سیراب کردن یک درخت به‌اندازه سیراب کردن یک انسان تشنه لب ثواب دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام‌ سید داوود احمدپناه صبح سه شنبه در خلال آیین کاشت نهال در شهمیرزاد اظهار داشت: اسلام برای کشاورزی اهمیت ویژه‌ای قائل شده و اگر کسی خاک و آب داشته باشداما گرسنه بماند از رحمت خدا به دور است.

وی با تصریح بر اینکه انسان با نگاه کردن به فضای سبز به یاد عظمت خدا می‌افتد، اهمیت فضای سبز را این‌چنین بیان کرد: سیراب کردن یک درخت به‌اندازه سیراب کردن یک انسان تشنه لب ثواب دارد.

امام‌جمعه شهمیرزاد تاکید کرد: درختان مانند انسان‌ها دارای ارزش هستند و برای حفظ آنان باید تلاش شود.

وی خاطر نشان کرد: شهمیرزاد به آب و هوا و درختان بزرگش زنده است و در صورت بی‌توجهی به کویری لم‌یزرع و بی‌آب و علف تبدیل خواهد شد.

احمدپناه تأکید کرد: حفظ و نگهداری از درختان از کاشت درختان مهم‌تر بوده و همه مسئولان و مردم باید همان‌طور که درخت می‌کارند، در حفظ و نگهداری این درختان نیز کوشا باشند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی هوای تهران

تنها ۴۳ درصد از خودروهای شخصی که در تهران تردد می کنند،کاتالیست دارند و۵۷ درصد آن­ها بدون کاتالیست هستند این درحالی است که ۹۲ درصد انتشار آلایندگی خودروهای سواری درتهران ناشی از تردد همین خودرو ها است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نتایج بررسی های واحد پایش این شرکت نشان می دهد ۵۷ درصد از ناوگان خودروهای شخصی سواری در تهران فاقد کاتالیست هستند. کاتالیست فیلتر و در واقع تجهیزاتی است که روی اگزوز خودروها نصب می شود و هیدروکربن‌های نسوخته که از موتور خارج می‌شوند را به آب و دی اکسید کربن تبدیل می‌کند. طول عمر مفید کاتالیست ها بسته به انواع آنها در حدود ۸۰ هزار کیلومتر است و پس از آن باید تعویض شود. این در حالی است که در ایران دارندگان خودروهای شخصی پس از به پایان رسیدن عمر کاتالیست‌ها نسبت به تعویض آن اقدام نمی کنند.

واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوا، در گزارشی میزان انتشار آلاینده‌ها در خودروهای دارای کاتالیست و بدون آن را مقایسه کرده است. نتایج این بررسی تطبیقی نشان می‌دهد یک خودروی بدون کاتالیست حدود ۱۰ برابر یک خودروی مجهز به کاتالیست آلاینده مونوکسید کربن را در هوا منتشر می‌کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مراسم روز درختکاری توسط علی لاریجانی رئیس مجلسهمزمان با هفته منابع طبیعی دانش آموزان استثنایی هم در کاشت نهال سهیم شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ظهر امروز و در هفته گرامیداشت منابع طبیعی مراسم غرس نهال در مرکز آموزش استثنایی اندیشه منطقه ۱۵، با حضور مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، قدمی معاون وزیر و رئیس سازمان دانش آموزان استثنایی کشور و حیدر زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران برگزار شد.

محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم با اشاره به بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری در خصوص نقش آفرینی مردم برای حفظ محیط زیست و فرهنگ سازی در جامعه و حفظ و گسترش فضای سبز گفت: قطعا دانش آموزان مدارس در راستای فرهنگ سازی در حوزه محیط زیست نقش مهم و اساسی دارند و الگوی محیط زیستی باید در دانش آموزان نهادینه شود.

وی با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانش آموزان استثنایی مرکز آموزشی اندیشه خاطر نشان کرد: محیط زیست با بحران های جدی مواجه است و برای رفع آنها باید به راهکارهای عملی پرداخت که یکی از آنها می تواند حفظ و گسترش فضای سبز و درختان آن در داخل و اطراف شهرها باشد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 معاون اول رییس جمهور، مصوبه هیات وزیران در خصوص فهرست طرح ها و اقدامات اجرایی کوتاه مدت پیشگیری و مقابله با آثار زیان بار ریزگردها در سال های (1394-1393) را ابلاغ کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، بر اساس تصمیم هیات وزیران، کارگروهی در سطح ملی با عضویت نمایندگان 11 وزارتخانه و سازمان برای هماهنگی، بررسی و تدوین برنامه های میان مدت و بلند مدت پیشگیری و مقابله با آثار ریزگردها با مسئولیت وزارت کشور تشکیل می شود.

برنامه های میان مدت و بلند مدت پیشگیری و مقابله با آثار ریزگردها با پیشنهاد کارگروه مذکور و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

همچنین بر اساس این مصوبه، وزارت نیرو با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است نسبت به احیای تالاب های استان خوزستان، اطلاع رسانی جوامع محلی و جلب مشارکت های مردمی اقدام کند.

بانک مرکزی نیز موظف شده است از طریق بانک های عامل، مبلغ دویست و چهل میلیارد ریال به صورت تسهیلات ارزان قیمت با سود و کارمزد هفت درصد را به منظور کمک به عایق سازی منازل جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار و تجهیز سیستم حمل و نقل عمومی به سامانه های مناسب تهویه هوا در اختیار استانداری خوزستان قرار دهد تا به متقاضیان پرداخت شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:در صورت لغو تحریم ها، اثرگذاری ایران در کاهش آثار تغییرات و آب و هوایی افزایش می یابد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار روز گذشته در نشست آکادمی دیپلماسی بین المللی فرانسه، افزود: چالش های زیست محیطی کنونی عمدتا از دو مقوله تغییرات آب و هوا و گرمایش جهانی و نیز محاسبات غلطی به وجود آمده که در مسیر توسعه صورت گرفته است.

معاون رییس جمهوری در پاسخ به سوالی در مورد اثرات محیط زیستی تحریم ها علیه ایران، گفت: تحریم ایران کمکی به هیچ یک از طرف ها نمی کند و در زمینه محیط زیست مانع ایران در دسترسی به فناوری لازم برای کاهش آلودگی هوا و نیز کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شده است.

معاون رییس جمهوری درباره نظر ایران برای لغو تمام تحریم ها در مذاکرات هسته ای تاکید کرد: به عنوان عضو فعال جامعه جهانی معتقدم تحریم ها ظالمانه بوده و باید برداشته شوند. این تحریم ها مانع می شود تا ایران به اندازه مطلوب برای حفاظت از محیط زیست ملی و بین المللی و مقابله با گرمایش جهانی و آلودگی هوا ایفای نقش کند، در صورت لغو تحریم ها اثرگذاری ایران در کاهش آثار تغییرات و آب و هوایی افزایش می یابد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 رییس جمهوری در پایان نشست هیات دولت از دو دستگاه خودروی برقی ـ بنزینی (دو نیروی پایه برقی) رونمایی و در اقدامی نمادین در محوطه ساختمان مرکزی با این وسیله نقلیه رانندگی کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بعد از پایان جلسه روز چهارشنبه هیات دولت، با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و هیات وزیران از دو دستگاه رانا دو نیروی پایه برقی در محوطه ساختمان نهاد ریاست جمهوری رونمایی شد.

این طرح جزو طرح های کلان ملی است که با حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و سازمان گسترش، توسط شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو اجرا شده است.

گفتنی است با یک بار شارژ از منزل، این خودروها می توانند 80 کیلومتر بدون مصرف سوخت فسیلی و بدون آلایندگی پیمایش کنند.

براساس این گزارش، بعد از 80 کیلومتر پیمایش، اگر ایستگاه سوخت فسیلی در دسترس نبود، راننده با یک موتور اضطراری می تواند نسبت به شارژ اقدام کند و ادامه مسیر دهد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را مهمترین عامل محیطی مرگ در جهان معرفی کرده؛درعین حال نام چهار شهر ایران از جمله اهواز در فهرست 10 شهر آلوده دنیا قرار دارد.

ایرنا - این وقایع و بسیاری از چالش های زیست محیطی دیگر از جمله دلایلی بود تا دولت یازدهم رویکرد تولید و عرضه سوخت پاک را در فهرست اولویت های اجرایی سال 93 قرار دهد. نخستین اقدام در این مسیر حذف سوخت پتروشیمی از گردونه توزیع بود.

آلودگی هوا یکی از معضلات اصلی کشورها است که ایران نیز از آن مستثنی نیست، صنعتی شدن کشورها از یک سو زندگی راحتی را برای انسان ها به ارمغان آورد اما از سوی دیگر آثار زیانباری بر محیط زیست که یکی از مولفه های اصلی برای زندگی انسان است، به جای گذاشته است.

آلودگی هوا یکی از این پیامدهایی است که بیشتر کلان شهرهای دنیا از جمله ایران را درگیر کرده است، بر این اساس سه سال پیش سازمان بهداشت جهانی ایران را هشتمین کشور آلوده جهان و اهواز را آلوده ترین شهر جهان نامیده است.

آلودگی هوا در بین 10 خطری که سلامت بشر را در سطح جهانی تهدید می کند قرار گرفته و سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را با سالانه هفت میلیون مورد مرگ مرتبط می داند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

دبیر علمی همایش علمی - دانشجویی هوای پاک و معاون پژوهشی پژوهکشده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی گفت: تهران ظرفیت تردد 700 هزار خودرو را دارد در حالی که اکنون بیش از 3 میلیون خودرو در پایبتخت رفت و آمد می کند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، نغمه مبرقعی روز دوشنبه در همایش علمی - دانشجویی هوای پاک در دانشگاه شهید بهشتی افزود: تردد بیش از ظرفیت خودرو در شهر تهران آن را به منبع آلایندگی تبدیل کرده است که بر این اساس میزان 70 درصد آلایندگی را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: انسان بدون غذا 5 هفته و بدون آب شاید 5 روز دوام می آورد اما بدون هوا 5 دقیقه هم زنده نمی ماند بنابراین داشتن هوای پاک یک حق طبیعی است.

معاون پژوهشی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: همچنین با استفاده بیش از حد از سوخت های فسیلی و وارد کردن آلودگی به هوا، امروز با چنین وضعیت هوایی در کلان شهرها مواجه هستیم.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایلی که امروز با چنین وضعیت هوایی مواجه هستیم، عدم توجه به توان و ظرفیت طبیعی محیط زیست است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با وزیر امور خارجه فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبر آنلاین به نقل از  ایسنا نوشت:در این دیدار 45 دقیقه‌ای که عصر پنجشنبه در وزارت خارجه فرانسه انجام شد، دو طرف ضمن مرور مهم‌ترین موضوعات دوجانبه مورد علاقه، در خصوص مسائل زیست‌محیطی و خصوصا اجلاس 21 تغییرات آب و هوایی پاریس (COP 21) نیز بحث و گفت‌وگو کردند.

لوران فابیوس در این دیدار با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: در زمان بسیار مهمی هستیم و امیدوارم بتوانیم به یک توافق قابل قبول برای طرفین که برای همه از اهمیت خاصی برخوردار است، برسیم.

معصومه ابتکار نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از بهبود نسبی فضای حاکم بر مناسبات دوجانبه، نگاه مثبت وزیر خارجه فرانسه برای پیشبرد مناسبات را مورد تحسین قرار داد و با اشاره به ظرفیت‌های استفاده‌نشده در مناسبات دوجانبه، بازنگری در روند همکاری‌های فی‌مابین و تقویت آن را در راستای منافع دو کشور ارزیابی کرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

بعد از اینکه اهوازی ها، حسابی گرد و خاک خوردند، شهر جنوبی کشورمان اسیر غبار شده به صورتی که مسئولان استانی، مدارس را تعطیل کرده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، میزان غبار موجود در هوای بندرعباس به اندازه ای رسیده که فعالیتهای عادی در این شهر تعطیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در این باره گفت: در حالی که میزان استاندارد ذرات هوا 150 میکروگرم بر متر مکعب است، غبار محیطی بندرعباس در روز شنبه به یک هزار میکروگرم بر مترمکعب رسیده که به عنوان هوای خطرناک محسوب می شود.

مجید وفادار به ایرنا گفت: بر اساس داده های ثبت شده دستگاه های ثابت و سیار سنجش کیفیت هوا، میزان غبار محیطی بندرعباس در روز شنبه به هفت برابر میزان استاندار رسیده است.

به گفته او طبق دستورالعمل های موجود در این وضعیت فعالیت های طولانی مدت یا سنگین در خارج از منزل برای تمامی اشخاص ممنوع است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

همایش یک روزه علمی - دانشجویی هوای پاک، روز دوشنبه 18 اسفند از ساعت 9 تا 16 در دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین؛ همایش ملی علمی - دانشجویی هوای پاک با هدف بررسی راهکارهای کاهش آلودگی هوا و تحقق هوای پاک روز دوشنبه 18 اسفند در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

در این همایش علمی - دانشجویی که توسط جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی برگزار می شود، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، یوسف آرمودلی معاون وزیر نیرو و مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران، مهدی فیض معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و جمعی از استادان، صاحبنظران و دانشجویان حضور خواهند داشت تا راهکارهای علمی کاهش آلودگی هوا را در قالب سخنرانی و ارائه مقاله بررسی کنند.

مدیریت آلودگی هوا؛ آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی؛ اثرات آلودگی هوا؛ تجارب جهانی؛ اقتصاد و آلودگی هوا؛ حقوق محیط زیست؛  انرژی های نو و آلودگی هوا محورهای اصلی همایش را تشکیل می دهند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مدیر بازرگانی شرکت" زیست پلیمر ایمن آسیا" گفت: با پاشیدن این پلیمرها بر روی خاک جلوی به هوا بلند شدن گرد و غبار گرفته می‌شود از این رو می‌تواند در بخش جنوبی کشور و بیابان‌های کشور عراق که منبع اصلی تولید ریز گردها هستند مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،؛ محققان کشورمان موفق شدند برای مهار ریزگردها و آلودگی هوا، مالچ‌های پلیمری تولید کنند، این مالچ‌ها مواد پلاستیکی بسیار سبکی هستند که به علت ترکیب شدن سریع با خاک، سبب مهار گرد و غبار و ریزگردها می‌شوند.
 در پی وضعیت نامناسب شرایط آب و هوایی استان خوزستان، یک شرکت فناور بر آن شد که محصولی برای تثبیت خاک تولید کند که مانند مالچ بر روی خاک پاشیده می‌شود.

مالچ یک پوشش غیر زنده است که از ترکیبات نفتی مانند قیر به دست می‌آید که پاشیدن آن بر روی خاک مانند یک محافظ عمل می‌کند و مانع از بلند شدن گرد و غبار به هوا می‌شود.

موادی که در حال حاضر برای پاشیدن بر روی خاک استفاده می‌شوند از مواد قیری هستند که به محیط زیست آسیب وارد می‌کنند اما پلیمرهای تولید شده در پژوهشگاه پلیمر کاملاً دوستدار محیط زیست هستند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 12 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
متخصصان برجسته آلودگی هوا که یک ماه پیش در سومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا در تهران شرکت کردند، نتایج بازدید‌ها و ارزیابی‌هایشان از سفر به ایران و بررسی اقدامات در حال انجام برای کاهش آلودگی هوای تهران را جمع بندی و در قالب بیانیه مشترکی ارائه کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا، این بیانیه که در 9 محور جمع بندی شده، پیشنهادهایی را برای پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌های کاهش آلودگی هوا ارائه کرده است.

دکتر آنتونی هانسن، استاد دانشگاه کالیفرنیا برکلی، آمریکا، پروفسور مایکل برگین، استاد دانشگاه دوک، آمریکا، پروفسور نینو کوئنزلی، استاد TPH سوئیس و دانشگاه بازل سوئیس، دکتر آندریاس مایر، مشاور اروپایی سوئیس، وولکر هنسل، عضو اتحادیه VERT فیلترهای BAT، که جزو سخنرانان اصلی این همایش بودند و کارگاه هایی را در حاشیه این همایش با موضوع تازه ترین دستاوردهای علمی در زمینه کاهش آلودگی هوا برگزار کردند، این بیانیه را امضا و اعلام کرده‌اند شهر تهران قدم های صحیحی برای حل مشکل آلودگی هوا برداشته است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 12 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

خبر آنلاین به نقل از شرق - ساسان خادم - کاریکاتور مرحوم ناکام - بدون شرح!

‌



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 12 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مطالعات محققان دانشگاه استنفورد نشان می دهد، موادی که برای تولید دستکش های جراحی مورد استفاده قرار می گیرد، قادر به حذف آلاینده های هوا است.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، در این مطالعه آمده است که مواد استفاده شده در دستکش های جراحی، قابلیت تبدیل به فیلتر های هوا با جذب بالا را دارند. این مواد پلی اکریلونیتریل (polyacrylonitrile) نام دارند و نام تجاری آن PAN است.

محققان بر این باورند که شبکه تارعنکبوتی PAN که قطر هریک از الیاف آن یک هزارم تار موی انسان باشد، قادر است 90 درصد آلاینده ها و ذرات معلق هوا را جذب کند.

شفافیت این شبکه حدود 70 درصد است و به راحتی می توان آن را به عنوان توری روی پنجره قرار داد. ماسک شخصی و سیستم بهبود و تصفیه هوا، برخی از کاربردهای دیگر این محصول هستند.

می توان این توری را روی اگزوز اتومبیل و هواکش کارخانجات زغال سنگ قرار داد تا ذرات معلق و آلاینده ها وارد محیط زیست نشوند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 10 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان بارها مخالفت خود را در زمینه نحوه فعالیت های نفتی در بستر تالاب هورالعظیم اعلام کرده است.

احمد علی کیخا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: زمانی که می توانند در دریا دکل های نفتی حفر کنند، بنابراین قطعا در تالاب هم می توانند این کار را انجام دهند اما برای اینکه هزینه کمتری صرف شود حاضر به خشک شدن تالاب می شوند.

وی اظهار کرد: خشک شدن یک تالاب سلامت مردم منطقه و به تدریج اهالی محدوده وسیع تری را به خطر می اندازد، بنابراین باید بخشی از درامد ناشی از برخی فعالیت ها در بستر یک تالاب و به طور کلی در طبیعت صرف حفاظت از آن اکوسیستم شود.

کیخا تاکید کرد:سازمان حفاظت محیط زیست مخالف بهره برداری از منابع زیر زمینی مانند نفت و گاز نیست، اما معتقد است باید تمام این فعالیت ها کاملا علمی و همراه با حفاظت از محیط زیست انجام شود.

وی به بروز توفان گرد و غبار چندی پیش در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: این پدیده قطعا نتیجه بی مبالاتی انسان ها و بهره برداری نادرست از منابع و طبیعت بوده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 10 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
پالايشگاه نفت بندرعباسمعاون وزیر نفت با بیان اینکه در حال حاضر در تمام کلانشهرها بنزین با استاندارد یورو ۴ توزیع می شود گفت: حذف کامل بنزین پتروشیمی نیز در دستور کار وزارت نفت است.

به گزارش خبرنگار مهر سید عماد حسینی پیش از ظهر سه شنبه در مراسم اختتامیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با بیان این مطلب افزود: با توجه به سیاست دولت در راستای حفظ سلامت مردم در حال حاضر بنزین در تمام کلانشهرها با استاندارد یورو ۴ توزیع می شود و بر این اساس حذف کامل بنزین پتروشیمی نیز در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

وی با بیان اینکه وقتی صحبت از محیط زیست می شود تمام جنبه های زندگی را در بر می گیرد از این رو اهمیت بسیار زیادی دارد اظهار داشت: شاید پروژه های صنعت نفت با محیط زیست و سلامت در تناقض باشد بنابراین هنر مسئولان وزارت نفت باید به گونه ای باشد که بین پروژه ها و حفظ محیط زیست و سلامت مردم تعامل و همگرایی ایجاد کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 6 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
در اولین مناظره نمایشگاه محیط زیست چه گذشت؟ریزگردها سالانه 900 میلیارد تومان به خوزستان خسارت می زند/ کانون های ریزگرد در داخل کشور در حال افزایش است.
 
نخستین مناظره زیست محیطی ویژه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با موضوع آلودگی هوا و مقابله با پدیده ریزگردها در کلانشهرها برگزار شد.

به گزارش زیست بوم و به نقل از ستاد خبری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست عباس رنجبر نماینده پژوهشکده هواشناسی در مناظره با موضوع "آلودگی هوا و مقابله با پدیده ریزگردها در کلانشهرها" که امروز در سالن 38، غرفه سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد گفت: سه مولفه اساسی در مسئله ریزگردها وجود دارد که پوشش گیاهی و رطوبت خاک، عوامل انسانی و شرایط جوی این سه مولفه را تشکیل می دهد.

کانون های ریزگرد در داخل کشور در حال افزایش است

وی ادامه داد: در آلودگی سال 89 در تهران که این کلانشهر را 45 روز در شرایط بسیار ناسالم قرار داد نیز منشا خارجی گرد و غبار دیده می شد. ما کانون ها زیاد ریز گرد در خارج از کشور داریم اما این کانون ها در داخل کشور نیز در حال گسترش هستند.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 6 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 مسوول منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد در استان لرستان از قطع 86 اصله درخت بلوط توسط متخلفان زیست محیطی خبر داد .

ایرنا - به گزارش روابط عمومی محیط زیست لرستان ،'علیرضا رحیمی 'روز چهارشنبه گفت: در حین گشت و کنترل مناطق حفاظت شده توسط نیروهای اجرایی واحد سفید کوه خرم آباد در اطراف و محدوده روستای قلعه سنگی، یک متخلف زیست محیطی دستگیر شد.

وی اظهار کرد: این فرد بر خلاف هشدارهای زیست محیطی و نصب تابلوهای بازدارنده در ابتدای مناطق حفاظت شده، با استفاده از اره و شبانه، به منظور تغییر کاربری زمین از جنگلی به مسکونی به قطع غیرقانونی درختان اقدام کرده است.

رحیمی تصریح کرد: این فرد به قطع 86 اصله درخت با میانگین قطر بالای پنج سانتی متر مبادرت کرده بود که عمل ارتکابی متخلف باعث تخریب زیستگاه و آشیانه پرندگان و سایر جانوران وحشی در منطقه شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 6 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 سامانه ارتباط مردمی 1540 محیط زیست امروز چهارشنبه با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این سازمان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سید احمد نبوی مدیرکل دفتر ارزیابی بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم رونمایی از این سامانه ارتباطی گفت: تماس با این سامانه کاملا رایگان است و از فردا (پنجشنبه) آماده دریافت پیام های محیط زیستی مردم هستیم. 

وی افزود: حدود 6 ماه پس از روی کار آمدن دولت جدید، تماس های مردمی برای مخابره کردن مخاطرات زیست محیطی بسیار زیاد شد از این رو از 9 ماه پیش ریاست سازمان دستور راه اندازی این سامانه را صادر کرد.

وی ادامه داد:امروز این سامانه راه اندازی شده و 21 استان دارای خط مستقل 1540 هستند و تمام آنها به شبکه اصلی که در اتاق کشیک سازمان حفاظت محیط زیست مستقر است وصل شده اند.

نبوی گفت: هر ایرانی از هر نقطه ازکشور ودر هرزمان می تواند پیام محیط زیست خود را در این سامانه ثبت کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 6 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

وزیر نیرو تاکید کرد: شبکه برق استان های حوزه غرب و جنوب غرب کشور در معرض تهدیدهای ناشی از ورود ریزگردها قرار دارد.

'حمید چیت چیان' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: قطعی 72 ساعته برق در شهرستان آبدانان طی هفته گذشته از حوادث تلخ، نادر و بی نظیر در حوزه انرژی کشور است.

وی با عذرخواهی و تقدیر از صبر و متانت مردم این شهرستان هنگام بروز حادثه و همکاری با مسوولان ابراز امیدواری کرد این مشکل به فرصتی برای برنامه ریزی اصولی و کاربردی در برابر حوادث احتمالی آینده تبدیل شود.

وزیر نیرو معضل ورود ریزگردها به کشور را تهدیدی برای شبکه های برق مناطق غرب و جنوب غرب کشور دانست و یادآور شد: به مدیران شبکه منطقه ای غرب کشور دستور داده ام دلایل بروز این حادثه را به طور دقیق و کارشناسی بررسی و راهکارهای مقابله با آن را ارایه دهند.

چیت چیان تاکید کرد: جبران خسارت های وارده به مردم شهرستان آبدانان نیز در دستور کار مسوولان قرار دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 4 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

عصر ایران - به دنبال توفان خاک در اهواز و دیگر شهرهای خوزستان، شماری از مردم اهواز به صورت خودجوش با برگزاری تجمع، خواستار تلاش و فعالیت مسؤولان برای بازگشت هوای پاک شدند. منبع عکس ها خوزنیوز و بروال است.

برای مشاهده ادامه تصاویر روی "ادامه مطلب" کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 4 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 واکنش آزاده نامداری به آلودگي هواي اهواز  واکنش آزاده نامداری به آلودگی هوای اهواز 

نیک صالحی  به نقل از صفحه اجتماعی آزاده نامداری - آزاده نامداري با انتشار این عکس در صفحه اجتماعی اش نوشت :

سلام،به همه ي مردم اهواز  ،،،،،همه ي اين چند روز چه توي جشنواره،،چه درمحافل هنري،،حرف ازشما بود،ورنجي که مي کشيد،،باور کنيد هواي تهرانم سرفه کردنهاي مکرر مارو طبيعي کرده،،ديگه وقتي سرفه مي کنيم تعجبي درکارنيست،،عادت شده انگار،،. نميدونم کي، چجوري، اين رنج تموم مي شه..اما مي خوام بدونين ماهمدردتونيم.بفکرتونيم... وباهرعکسي از گرد وغبار اونجا  ما هم سرفه مي کنيم... خدايا،،..خدايا.،....



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 2 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
واکنش خواننده پاپ به توفان خاک اهواز (+عکس)مهدی یراحی خواننده پاپ اهوازی در اعتراض به آلودگی هوای شهرش با ماسک روی سن رفت.
 
عصر ایران - همه نگاه ها به سمت اهواز است. كار از ريز گرد، چالش چند ساله اين شهر جنوبي ايران، گذشته است و در يك هفته اخير همه شهر را خاك گرفته است. از خيابان هاي روبه روي استانداري خوزستان، تا صحن علني مجلس، صحنه اعتراض مردم و نمايندگان آنها به وضعيت ريزگرد ها و آلودگي بسيار زياد هواي اين شهر است. 

به گزارش اعتماد، در اين عكس، مهدي يراحي، يكي از خوانندگان جوان اهوازي در برنامه كنسرتش در شهر اهواز با ماسك روي صحنه مي رود و همصدا با همشهري هايش خواستار پيگيري مسوولان استاني و كشوري براي رفع اين معضل است. اين آهنگساز، در اقدامي نمادين و در اعتراض به آلودگي هواي اهواز دقايقي با ماسك روي صحنه حضور يافت. تا وقتي كه اهوازي ها بتوانند راحت نفس بكشند و مجبور به استفاده از ماسك نباشند، نگاه ايراني ها به اين شهر است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 2 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

خوز نیوز - تصاویر زیر را کاربران خوزنیوز از وضعیت اسفناک گرد و غبار شدید اهواز از طریق وانس آپ و وایبر از طزیق خط ارتباطی خوزنیوز (09304899264) برای ما ارسال کرده اند.

کاربران/ عکس/ گرد و غبار شدید در خوزستان / 3

 برای مشاهده دنباله تصاویر روی "ادامه مطلب" کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 2 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به تصویب نشدن بودجه 60 میلیاردی مقابله با گرد و غبار از سوی مجلس شورای اسلامی گفت: این مسائل از سرعت و جدیت سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با این پدیده کم نمی‌کند؛ اما باعث عقب ماندگی‌ها و تاخیرهایی در اجرای برنامه‌ها خواهد شد.

به گزارش عصر ایران از ایسنا، معصومه ابتکار در حاشیه بازدید از چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با تاکید بر اینکه این نمایشگاه فرصتی برای تبادل اطلاعات و فناوری است، گفت: بخش خصوصی و دولتی با شرکت در این نمایشگاه دستاوردهای خود را ارائه کردند، هرچند که ما در حوزه محیط زیست عقب ماندگی‌هایی نیز داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه دولت نقش سازمان‌های مردم‌نهاد را در پیشبرد برنامه‌های محیط زیست کشور به رسمیت می‌شناسد، ادامه داد: دکتر روحانی گفتند که تشکل‌ها وقتی مشکلات محیط زیست را می‌بینند باید صدایشان شنیده شود و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه محیط زیست مرز جغرافیایی نمی‌شناسد، گفت: در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست ایران سه وزیر از کشورهای ژاپن، لبنان و روسیه حضور داشتند و قرار است مذاکرات دو جانبه با این کشورها داشته باشیم.

ابتکار در ادامه اظهار کرد: امروز از سازمان ملل رسما درخواست کردم که در رابطه با راه اندازی صندوق منطقه‌ای مبارزه با گرد و غبار تمام تلاش و اقدامات خود را انجام دهد. ایران انتظار دارد صندوق بین‌المللی هرچه سریع‌تر تشکیل شود و حاضریم در این زمینه پیشگام باشیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 2 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

یک عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت که پس از بررسی اثرات بیولوژیکی امواج رادیویی و میکروموج‌ها (پارازیت‌ها) به این نتیجه رسیده که این امواج ضمن امکان ایجاد سرطان در بافت‌های نرم بدن به تداخل در سیستم هدایت هواپیما، تاثیرات منفی روی مغز و اعصاب، تاثیر منفی روی جنین، عقیم شدن مردان و افزایش دمای بدن می‌انجامد.

به گزارش عصر ایران از  ایسنا، کمال‌الدین پیرموذن در حاشیه جلسه علنی صبح امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پارازیت اندازها، فرستنده‌های مخابراتی و پست‌های برق فشار قوی دائما در حال انتشار پارازیت با توان بالا هستند و بر اساس داده‌های سازمان بهداشت جهانی اثرات ناشی از این امواج بر روی بافت‌های زنده انسان‌ها به افزایش آمار مرگ و میر به ویژه در اثر سرطان و سکته‌های قلبی و مغزی و افزایش تحریکات و ناراحتی‌های عصبی منجر می‌شود.

این عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه استفاده زیاد از امواج رادیویی و پارازیت‌های ماهواره‌ای آثار سوء زیستی و امکان آسیب‌های جسمانی را به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: امواج پارازیتی بدون ضرر وجود ندارد. قدرت باندهای پارازیتی ارسال شده بالاتر از قدرت میکروموج‌های ارسالی از ماهواره یعنی از 3500 مگاهرتس تا چند گیگاهرتس است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 2 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
حسن بیگیسرپرست استانداری استان مرکزی بر لزوم اجرایی شدن تعهدات واحدهای تولیدی برای کاهش آلودگی هوای اراک تأکید کرد.

‌به گزارش خبرنگار مهر، شکرالله حسن بیگی، صبح پنج شنبه در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک، با تاکید بر اینکه موضوع ریزگردها دور از مسائل حاشیه ای این استان پیگیری می شود، گفت: کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک با جدیت در حال پیگیری تهدیدات آلودگی این شهر است.

وی با بیان اینکه برخی واحدهای صنعتی و تولیدی اراک به تعهدات خود در زمینه کاهش آلودگی هوا عمل نکردند، اضافه کرد: با این واحدها برابر قانون و مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا برخورد می شود.

سرپرست استانداری مرکزی با اشاره به اینکه فعالیت تمام واحدهای تولیدی و صنعتی استان و شهرستان اراک به صورت شبانه روزی رصد می شود، افزود: این واحدها مکلف به اجرای مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا هستند.

حسن بیگی با بیان اینکه بر اساس مصوبه ستاد گرد و غبار کشور مقرر شد کارگروه گرد و غبار در ۱۵ استان کشور تشکیل شود، اظهار کرد: استان مرکزی یکی استان هایی است که برای اجرای مصوبه مذکور به زودی با جدیت تمام فعالیت خود را آغاز می کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 1 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مانور شهری اصلاح و بهینه سازی شبکه توزیع برق فشار ضعیفقطع مکرر برق به دلیل ذرات چسبنده گرد و غبار روی شبکه برق این شهرستان از شب گذشته تا کنون امان مردم را بریده و زندگی و آسایش آنها را سلب و مختل کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، وضعیت غبار آلوده شهرستان پلدختر در استان لرستان و در همسایگی استان خوزستان طی هفته گذشته موجب نشستن ذرات ریزگردها بر روی شبکه توزیع برق این شهرستان شده و با توجه به نم نم باران در این شهرستان موجب نوسان برق در پلدختر شده است.

 یک شهروند پلدختری گفت: از ساعت ۲۳ پنج شنبه شب تا کنون ۲۰ بار برق شهر پلدختر قطع شده و قطعی برق هر نوبت حدود دو ساعت طول می کشد که نوسانات حاصل از قطع و وصل به لوازم برقی خانه آسیب و ضرر زیادی وارد کرده است.

حسن علی کریمی افزود: قطع مکرر و یک خط در میان برق بدون اطلاع رسانی قبلی و افت ولتاژ و نوسانات شدید آن علاوه بر سوختن و از کار افتادن لوازم برقی از قبیل یخچال، تلویزیون و کامپیوتر و غیره آسایش را از ما سلب کرده و کسی در این زمینه پاسخگو نیست.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 1 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
اگرچه سیگار همیشه یک عامل خطرناک برای بدن انسان محسوب شده است است اما یک مطالعه که به تازگی منتشر شده نشان می دهد که عواقب مرگبار عادت بد سیگار کشیدن بسیار بدتر از تصور قبلی دراین زمینه است.
 
زیست بوم - بهداشت و سلامت: به گزارش ایرنا از یونایتدپرس، محققان انجمن سرطان آمریکا در این مطالعه به بررسی ارتباط استعمال دخانیات و شماری از بیماری های مرگبار و مشکلات خطرناک سلامتی پرداختند که هرگز پیشتر به طور مستقیم استعمال دخانیات به آنها مرتبط نشده بود.

محققان در نتیجه بررسی های خود درباره تاثیر منفی استعمال دخانیات بر سلامت انسان می گویند: سیگار سالانه تنها در آمریکا عامل مرگ بیش از 60 هزار نفر است.

دکتر «اریک جاکوبز» مدیر انجمن سرطان آمریکا می گوید: استعمال دخانیات در حال حاضر یکی از عوامل دیابت در نظر گرفته می شود که یکی از دلایل اصلی نارسایی کلیه در آمریکا است.

پش از این محققان مجموعه ای از بیماری ها را با استعمال دخانیات مرتبط دانسته بودند که از جمله آنها می توان به مشکلات جدی ریه و سرطان ریه حتی سرطان مزمن خون مغز استخوان و انسداد عروق اشاره کرد.

اما مطالعات جدید ارتباط مجموعه دیگری از بیماری های خطرناک را با استعمال دخانیات نشان می دهد که برخی از آنها عبارت از سرطان سینه ، سرطان پروستات ، فشار خون، مشکلات کبدی و نارسایی کلیوی هستند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 28 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
این مستند را با مه لقا ملاح ببیندفیلم مستند « همه درختان من» با حضور مه لقا ملاح بانوی محیط زیست برای نخستین بار به نمایش در می آید.
 
به گزارش زیست بوم، این فیلم که رخشان بنی اعتماد کارگردانی آن را بر عهده دارد روز یکشنبه 17 اسفند 93 و راس ساعت 18 در خانه سینما برای نخستین بار به روی پرده خواهد رفت.
 
از دیگر دست اندرکاران این فیلم می توان به مژگان جمشیدی فعال و روزنامه نگار حوزه محیط زیست اشاره کرد که در ساخشت این فیلم به عنوان کارشناس فعالیت کرده است.
 
دیگر عوامل سازنده مستند « همه درختان من» عبارتند از:

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 28 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
راهکار طنزپرداز مشهور برای آلودگی هوا!طنزپرداز مشهور نسبت به آلودگی هوا و برخی سخنان های سیاسیون واکنش نشان داد.
 
به گزارش زیست بوم، مهراب قاسمخانی اینگونه در صفحه شخصی اش نوشت:  من واقعاً در عجبم كه چرا مسئولان مملكت از تجربيات درخشان مسئولان قبلى استفاده نميكنن. چند سال پيش يه بار هواى تهران به شرايط خطرناك رسيد، مسئولان خلاق وقت اومدن چند تا هليكوپتر آب ريختن رو سر تهران، همه مشكلاتمون حل شد.
 
جاتون خالى الان اينجا هوا شده مثل كلاردشت. نه ريزگرد داريم، نه غبار، نه سرب و نه حتى پارازيت. اين موج سرطان هم شايعه اى بيش نيست. خلاصه كه اگه خودتون نميتونيد كارى كنيد يه تلفن بزنيد به همون دوستان. ميان تو سه سوت اهواز رو از هر چى خس و خاشاك... ببخشيد، گرد و غبار پاك ميكنن.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 28 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه از صدور حکم حبس تعزیری برای یکی از مدیران صنایع واقع در ناحیه صنعتی قدیم «دشت ناصر» این شهرستان به دلیل انتشار آلودگی واحد صنعتی مزبور خبر داد.

«محمد فریدی» روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این مدیر واحد آلاینده صنعتی مستقر در شهرستان که به رغم مهلت های پی در پی اداره حفاظت محیط زیست برای اصلاح و رفع آلایندگی واحد تولیدی خود هیچگونه اقدامی نکرد با حکم قاضی پرونده به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

وی گفت: این واحد صنعتی با رهاسازی فاضلاب صنعتی، موجب انتشار بوی بد در منطقه، آلودگی آب و خاک و تهدید بهداشت عمومی شهروندان شده بود.

شهرک صنعتی قدیم فیروزکوه در پیشانی شهر و ابتدای ورودی آن از سمت تهران قرار دارد و اینک 18 شرکت از مجموع 60 واحد موجود در آن فعال هستند.

فیروزکوه در شمال شرق استان تهران واقع است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 28 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به گفته رییس سازمان حفاظت از محیط زیست مبنی بر اینکه مجلس اعتبارات مقابله با ریزگردها را به طور کامل از لایحه بودجه سال 94 حذف کرده است، گفت: متاسفانه برخی نمایندگان به اعتبارات محیط زیست نگاه سیاسی دارند.

'محمدرضا تابش' روز سه شنبه در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا افزود: حذف اعتبارات تنها مربوط به بحث مقابله با ریز گردها نبود بلکه در بحث پایش هوا، آموزش به عامه مردم و تالاب ها نیز اعتبارات پیش بینی شده که حدود 60 میلیارد تومان بود، در کمیسیون بودجه مجلس حذف شد.

وی ادامه داد: پس از پیگیری، این اعتبارات تصویب شد اما در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رای نیاورد، دوباره بحث تجدید رای را دنبال کردیم که این موضوع نیز به دلیل چند رای کمتر، رای نیاورد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 28 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 مطالعه محققان دانشگاه «نبراسکا-لینکلن» آمریکا نشان می دهد که بیماری های عفونی مانند ابولا و ویروس نیل غربی در نتیجه گرم شدن هوای جهان سریعتر به مناطق دیگر گسترش می یابند.

به گزارش ایرنا از ساینس دیلی، ویروس نیل غربی می تواند سبب بروز یک بیماری کشنده عصبی در انسان شود، هر چند بیشتر افراد مبتلا به این ویروس هیچ علائمی ندارند. 

ویروس نیل غربی معمولا در آفریقا، اروپا، خاورمیانه، آمریکای شمالی و غرب آسیا یافت می شود. 

دانیل بروکس و همکارانش در دانشگاه «نبراسکا-لینکلن» آمریکا هشدار می دهند که باید منتظر شیوع بیماری های جدید باشیم؛ زیرا تغییر آب و هوای زمین باعث می شود که محصولات غذایی، دام و انسان ها در تماس با عوامل بیماری زا قرار گیرند.

بروکس می گوید: کسی نمی تواند جلوی سرعت انتشار بیماری را در سراسر جهان بگیرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 28 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اعتراض نمایندگان مجلس به آلودگی هوا

عصر ایران به نقل از خانه ملت - نمایندگان استان خوزستان در نشست علنی یکشنبه 26 بهمن مجلس شورای اسلامی در اعتراض به وضعیت نامناسب و آلوده هوا و عملکرد نامناسب دستگاه‌های ذی‌ربط، در حالی که ماسک‌های ضدآلودگی بر چهره داشتند، در صحن علنی حضور یافتند. 

 

برای مشاهده دنباله عکسها روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 28 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 سایت خبری رادیو صدای آلمان (دویچه وله) نوشت: سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را جدی ترین خطر برای سلامت انسان می داند و می گوید؛' با افزایش ذرات معلق در هوا آمار تولد نوزادان کم وزن و مرگ در پی بیماریهای تنفسی، قلب و عروق افزایش پیدا می کند.

به گزارش ایرنا، در ادامه گزارش دویچه وله آمده است: آلودگی هوا به ویژه در کشورهای درحال توسعه آسیایی به معضلی جدی برای سلامت مردم تبدیل شده است.

برای مثال، بیماریهای قلب و عروق، برونشیت، سردرد، حالت تهوع از پیامد های ناشی از آلودگی هوا شناخته می شوند. سازمان بهداشت جهانی بهار سال 1393 اعلام کرد از هر هشت مورد مرگ در جهان یک مورد به دلیل آلودگی هوا روی می دهد.

کارشناسان این سازمان، هوای آلوده را بزرگترین منبع خطر برای سلامت انسان ارزیابی می کنند. آنها پس از بررسی اطلاعات ثبت شده در سال 2012 میلادی به این نتیجه رسیدند که مرگ ناشی از آلودگی هوا اغلب در کشور های فقیر به ویژه در جنوب و شرق آسیا ثبت شده است.

سه چهارم موارد ثبت شده مرگ در چین و هند به دلیل تنفس دود مه بوده است. در آمریکا و اروپا آلودگی هوا بیماری هایی را در پی داشته است که به مرگ بیمار منتهی شده اند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 25 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

گرد و غبار به همراه وزش باد شدید از ظهر سه شنبه برای سومین بار در چند روز گذشته مردم شهرستان مرزی دهلران در جنوب غرب استان ایلام را خانه نشین کرد.

خبر آنلاین به نقل از ایرنا نوشت : شدت گرد و غبار و باد به اندازه ای است که بسیاری از شهروندان برای در امان ماندن از آسیب های این پدیده به منازل خود پناه برده اند.

رییس شبکه بهداشت و درمان دهلران گفت: افرادی که دارای بیماری های قلبی، عروقی و تنفسی هستند، از رفتن به بیرون از منازل خودداری کرده و در غیر این صورت از ماسک های بهداشتی استفاده کنند.

'عبدالصاحب شریفی' استفاده از شیر هنگام بروز پدیده جوی گرد و غبار به ویژه برای افراد دارای مشکلات تنفسی را موثر دانست.

بروز گرد و غبار شدید در استان روز گذشته (دوشنبه) باعث تعطیلی فعالیت نوبت صبح مدارس ابتدایی شهر ایلام و نوبت عصر همه شهرهای استان شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

خبر آنلاین - ریزگردها دست از سر خوزستان بر نمی دارند...

‌

کاریکاتور : احسان گنجی. شهروند



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

قطع برق در آبدانان و به دنبال آن قطع آب، قطع تلفن، کمبود نان، فاسد شدن مواد غذایی و ضعف خدمات بیمارستانی نارضایتی مردم منطقه را موجب شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از ایلام بیدار،قطعی برق که از 72 ساعت گذشته در شهر آبدانان به وجود آمده سبب نارضایتی و ناراحتی مردم این شهر را فراهم کرده است.

قطعی برق در این شهرستان موجب قطعی آب نیز شده و عملا این شهر را در تعطیلی کامل فرو برده است.

حجت الاسلام والمسلمین حاجیلری امام جمعه شهرستان آبدانان با بیان اینکه طی 72 ساعت گذشته شهرستان آبدانان با قطعی برق مواجه شده است و این روند همچنان استمرار دارد، اظهار کرد: روند قطعی برق در شهرستان آبدانان به اندازه‌ای استمرار یافته که سبب قطعی آب نیز شده و این شهرستان به طور کامل تعطیل و نارضایتی مردم را در پی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه مواد غذایی فاسد شدنی در یخچال‌های خانگی مردم و مغازه‌های این شهرستان به سبب فقدان برق فاسد شده و خسارات فراوانی به مردم منطقه وارد شده است، اضافه کرد: از همه مهم‌تر برق اضطراری بیمارستان آبدانان نیز به اتمام رسیده و این بسیار خطرناک است و اگر کسی به مراکز درمانی و بیمارستانی مراجعه کند نمی‌تواند از امکانات درمانی بهره گیرد.

حاجیلری با بیان اینکه مسئولان ارشد استان در این رابطه چاره‌جویی کنند و مانع بروز نارضایتی بیشتر مردم این شهرستان شوند، گفت: حتی تهیه نان در این شرایط برای مردم شهرستان آبدانان با مشکلات ویژه‌ای همراه شده است که نیازمند چاره‌جویی ویژه مسئولان امر است. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

پروازهای باطل شده مربوط به شرکت‌های هواپیمایی ماهان، قشم ایر، تابان، زاگرس و نفت در فاصله زمانی 7:30 تا 13:00 بوده است.

عصر ایران - گرد و خاک شدید امروز 22 بهمن ماه، 8 پرواز از مبدأ فرودگاه اهواز به مقاصد مختلف کشور را لغو کرد.

 به گزارش ایسنا​، بنابر اعلام روابط‌ عمومی اداره‌کل فرودگاه‌های استان، از صبح امروز تا ساعتی پیش با توجه به شرایط جوی نامناسب، 8 پرواز لغو شده است که این پروازها به مقاصد تهران، عسلویه، بوشهر و خارک بوده‌اند.

 پروازهای باطل شده مربوط به شرکت‌های هواپیمایی ماهان، قشم ایر، تابان، زاگرس و نفت در فاصله زمانی 7:30 تا 13:00 بوده است.

 تا امشب 16 پرواز دیگر در لیست و برنامه فرودگاه اهواز قرار دارد که در صورت مساعد شدن هوا و بهبود شرایط دید برای هواپیما، این پروازها انجام می‌شود. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
هم‌اینک این موج گرد و خاک، شهرستان‌های دشت آزادگان، شوش، شادگان، آبادان، خرمشهر و دزفول را تحت تاثیر قرار داده و میزان دید افقی در این شهرها به 100 تا 50 متر رسیده است.

عصر ایران به نقل از ایسنا - مدیرکل هواشناسی خوزستان از حرکت موج گرد و غبار از سمت کشور عراق به سوی شهرهای خوزستان خبر داد.

 کوروش بهادری در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: متاسفانه یک کانون گرد و خاک در کشور عراق از حدود ساعت 14 امروز (23 بهمن) فعال شده و با حرکت بادهای شرق سود، به سمت نوار مرزی ایران حرکت کرده است.

 وی افزود: هم‌اینک این موج گرد و خاک، شهرستان‌های دشت آزادگان، شوش، شادگان، آبادان، خرمشهر و دزفول را تحت تاثیر قرار داده و میزان دید افقی در این شهرها به 100 تا 50 متر رسیده است.

 بهادری ادامه‌داد: تا حدود 10 دقیقه دیگر میزان دید افقی در شهر اهواز نیز به 100 متر خواهد رسید. هم‌اکنون میزان دید افقی در ایستگاه هواشناسی ام‌طمیر در حاشیه شهر اهواز 100 متر است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

عصر ایران - سانحه تصادف در هوای گرد و غباری اهواز بعدازظهر سه شنبه باعث کشته شدن هشت نفر از هموطنان شد. این تصادف در جاده شوشتر روی داد.

 

برای مشاهده دنباله تصاویر روی "ادامه مطلب" کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

... محیط زیست کشور درباره خطرات زیست محیطیاکسیژن - قرآن کریم / سوره اعراف / آیه 56

و لا تُفسِدوا فِی الاَرض بَعدَ اِصلاحِها ...

و در زمین پس از اصلاح آن، فساد نکنید ....

 

عکس : ایرنا

مطالب مرتبط :

فساد در زمین



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 22 بهمن 1393برچسب:قرآن,فساد در زمین, , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آژانس خبری خوزستان (خوزنا)- گرد و خاک شدید روز یکشنبه 19 بهمن ماه نود و سه شهر اهواز و حدود یازده شهرستان دیگر استان خوزستان را قهوه ای رنگ کرد و تحصیل، کار، زندگی و آسایش مردم را مختل کرد.

 عکس: معصومه کرد زنگنه

برای مشاهده ادامه تصاویر روی "ادامه مطلب" کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 بهمن 1393برچسب:خوزستان,گرد و غبار,عکس, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
ستاد بحران استانداری خوزستان به دلیل غلظت زیاد گرد و خاک، اداره ها و دستگاه‌های دولتی را در 11 شهرستان تعطیل کرد.

به گزارش ایرنا، ستاد بحران استانداری خوزستان ظهر یکشنبه در نامه ای به اداره های کل این استان اعلام کرد: تمامی اداره های شهرستان های اهواز، آبادان، ماهشهر، هندیجان، دشت آزادگان، کارون، باوی، امیدیه، حمیدیه، خرمشهر و رامشیر به دلیل بروز پدیده گرد و غبار در روز یکشنبه تعطیل است.

پیش از این نیز با اعلام ستاد بحران خوزستان مدارس استان در شهرستان های اهواز، آبادان،ماهشهر، امیدیه، هندیجان و دشت آزادگان و شهرهای تابعه تعطیل اعلام شده بود.

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه گرد و غبار در استان رو به افزایش است، گفت: میزان غلظت گرد و غبار در شهرستان ماهشهر در جنوب خوزستان به بیش از 10 هزار میکروگرم بر متر مکعب یعنی 66 برابر حد مجاز رسید.

شهریار عسکری افزود: پنجشنبه دو هفته پیش نیز اهواز برای نخستین بار غلظت بالای 66 برابری حد مجاز را در مدت چند سالی که خوزستان با پدیده گرد و غبار رو به رو است، تجربه کرد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 بهمن 1393برچسب:خوزستان,گرد و غبار,تعطیل, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تابناک - اسکندر جهانگیری: عکس ها مربوط به گرد و خاک در مورخه 9/11/93 در شهرستان ماهشهر ( شهرک بعثت ) در استان خوزستان است.

اگر چنین هوایی در پایتخت بود چند روز تعطیلی اعلام می شد ولی چون خوزستانی های عزیز باید با تولید نفت و پتروشیمی چرخ مملکت را بچرخانند حق تعطیلی ندارند.

 برای مشاهده ادامه تصاویر روی "ادامه مطلب" کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 19 بهمن 1393برچسب:ماهشهر,خوزستان,گرد و خاک, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن – دکتر سید علیرضا عظیمی – این همان شهر من است

 

این همان شهر من است،  کاین چنین آلوده شد

این همان قلب و تن است، کاین چنین فرسوده شد

 

این همان بابای پیر خنده روی مدرسه است

که صدای سرفه اش از دورها بشنوده شد



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 19 بهمن 1393برچسب:شعر,دکتر سید علیرضا عظیمی,این همان شهر من است, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آدم هایی بی آن که بدانند بر اثر آلودگی جان می بازند و تا بگویی به خاطر آلودگی است با انکار رو به رو می شوی که کدام آمار نشان می دهد که مستقیما آلودگی هوا جان هایی را ستانده باشد؟ بیمار بوده اند!

زیست بوم- به نقل از عصر ایران - گزارش یک روزنامه چاپ تهران از رابطه معنی دار افزایش مرگ و میر با آلودگی هوا در پایتخت ایران خبر می دهد. این گزارش البته مربوط به این کلان شهر است و چون به لحاظ آماری و نموداری به این رابطه معنی دار دست یافته مورد بحث قرار می گیرد نه ان که ندانیم در اهواز چه خبر است یا چون در تهران زندگی می کنیم آلودگی شهرهایی چون اهواز را نادیده انگاریم. موضوع، گزارشی است که نشان می دهد در هر ماه که هوا آلوده تر بوده مرگ و میر هم بیشتر بوده و هر چند عاملی به نام آلودگی هوا در مرگ و میر به ثبت نمی رسد اما این عامل را باید لحاظ کرد.

تا پیش از این مقامات مسوول، مرگ به دلیل مستقیم اثر آلودگی هوا را تکذیب می کردند و نهایت این بود که برخی اظهار می کردند احتمال مرگ مبتلایان به بیماری های قلبی در هوای آلوده بیش از غیر بیماران است. حال آن که این گزارش این نکته را به اثبات می رساند که هر گاه هوا آلوده تر بوده مرگ و میر هم بیشتر بوده یعنی چه با واسطه چه بی واسطه آلودگی هوا آدم می کشد. گیرم نه غیر بیماران که بیماران را و نه مستقیما که غیر مستقیم.

این توجیه که افراد به سبب بیماری های دیگر ضعیف و آسیب پذیر شده و آلودگی هوا به این سبب جان آنان را می گیرد نیز پذیرفتنی نیست.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 19 بهمن 1393برچسب:آلودگی هوا,قتل,قاتل, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.