اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

آزبستطبق پایشهای به عمل آمده در استان فارس هیچ تولیدکننده ای در حوزه محصولات آزبستی فعال نیست و محیط زیست استان در حوزه ممنوعیت تولید محصولات آزبستی نظارتهای دائمی را اعمال می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، آزبست نام گروهی از ترکیبهای معدنی منیزیم و سیلیسیوم است که در طبیعت به صورت الیاف معدنی و سنگ پیدا می شود. این مواد به خاطر مقاومت زیادی که در برابر گرما و آتش دارند به عنوان مواد نسوز به کار می‌روند.

آزبستها به طور معمول در محصولاتی نظیر لوله های سیمانی و قطعات پوششی سقفی، افزودن سطح مقاومت لنتهای ترمز و کلاچ مقابل سایش و... مصرف دارد و مهمترین محصولات آزبست نیز شامل مواردی نظیر لنت ترمز، واشرها، لباسهای نسوز،  لوله‌های آزبست سیمانی و صنایع دیگر است.

در این رهگذر آزبست طبق یافته های علمی در محیط زیست آسیبهای جدی برجای می گذارد که بیماریهایی نظیر سرطان ازجمله تاثیرات آن است و طبق قوانین موجود تولید محصولات آزبستی در سطح کشور با ممنوعیت مواجه است.

طی مدت اخیر مسائلی در خصوص وجود محصولات آزبستی در شیراز و تاثیرات آلایندگی آن در هوای این شهر مطرح شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 20 دی 1393برچسب:آزبست,سرطان,لنت,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  آلودگي هوا، آلودگي آب‌هاي زير زميني، سبزي‌هايي كه با آب‌هاي آلوده آبياري شده‌اند، ميوه‌هايي كه چندين برابر بيشتر از حد استاندارد با سموم دفع آفات سمپاشي شده‌اند، گوشت‌ گاوهايي كه دوره انتظار دفع دارو را طي نكرده و ذبح شده‌اند. سرطان متشكل از ده‌ها نوع بيماري مختلف است، كه هر كدام عوامل خطرساز خاص خود را دارد.

شفاف به نقل از ایران ویج نوشت : بسیاری از ما در دوره‌های خاصی از زندگی در معرض عوامل مؤثر در ایجاد سرطان قرار گرفته‌ایم.
 
دكتر محمدرضا مير: علت اكثر سرطان‌ها مشخص نيست. همه عوامل ذكر شده در بروز سرطان تا 5درصد ممكن است شناخته شده باشد؛ به‌طور مثال نور آفتاب باعث ايجاد سرطان بازال‌سل يا سرطان اسكوآموس و يا ملانوما مي‌شود. استفاده از ضد‌آفتاب به‌خصوص براي كساني كه مشاغلي در محيط غيرسرپوشيده دارند ضروري است اما اينكه چند سال طول مي‌كشد كه فرد در اثر مصرف نكردن ضد‌آفتاب به سرطان مبتلا مي‌شود هنوز مشخص نيست.
 
در مورد اكثر سرطان‌ها نيز چنين است؛ به‌طور كلي هر چه فعاليت فيزيكي و تفريح در محيط‌هاي غيرآلوده زياد باشد، مصرف غذاهاي چرب، سوخته و آلوده به نيتروزامين كمتر باشد، بيماري سرطان كمتر رخ مي‌دهد. البته اينكه مسئله سرطان معده در مردان و پستان در زنان رو به افزايش است به‌دليل تغييرات ژنتيك است؛ مثل بيشتر كشور‌هاي پيشرفته، وقتي كشور رو به صنعتي شدن مي‌رود اگرعوامل محيطي ايجاد‌كننده آلودگي كنترل نشود، سرطان بيشتر مي‌شود. برخي عوامل نيز با درصد بالايي عامل ابتلا به سرطان در افراد است؛ به‌طور مثال 30درصد سرطان‌هاي ريه ناشي از مصرف سيگار است.
 
دكتر محمدرضا مير، عضو هيأت مديره انجمن سرطان ايران در پاسخ به اينكه فردي كه سيگار را ترك مي‌كند تا چند سال بعد مي تواند مطمئن باشد كه احتمال ابتلا به سرطان در وي كم شده است، گفت: يك نوع سرطان ريه كه به آن سرطان اسكوآموس مي‌گويند ممكن است 5 تا 10 سال بعد از قطع سيگار بيمار نتيجه بهبود بگيرد. در سرطان‌هاي معده نيز چنين است.
 
ميكروب اچ. پيلوري كه گاهي به دلايل مختلفي وارد بدن مي‌شود اگر به موقع درمان نشود مي‌تواند 3 الي 4 سال بعد باعث بروز سرطان شود؛ به‌طور مثال در سرطان پستان قاعدگي زودرس و يائسگي دير‌رس از عواملي است كه احتمال بروز سرطان را بيشتر مي‌كند به همين دليل مي‌توان از راه‌هايي مثل فرزندآوري زير 30سالگي، بيش از 5 الي 6 سال مصرف نكردن قرص‌جلوگيري از بارداري، درمان ضايعات خوش خيم سلولي كه باعث تغيير سلولي شده است ،5 الي 30 سال بروز این سرطان را به تأخير انداخت.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 5 مهر 1393برچسب:سرطان,سیگار,سموم کشاورزی,آزبست,نیتروزامین, توسط مریم قلیزاده |
رئیس هیئت مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران با اعلام اینکه نه تنها آمار سرطان در کشور بالا رفته که سن ابتلا نیز کاهش یافته است، تاکید کرد: دلایل کتمان سونامی سرطان در کشور، مواضع سیاسی و اجتماعی است.
 

دکتر بهزاد رحمانی در خصوص رد ادعای سونامی سرطان در ایران از سوی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، به خبرنگار مهر گفت: واقعیت این است که آمار سرطان در کشور بالا رفته است اما اینکه چرا گفته شده که سونامی سرطان در کشور نداریم، می تواند ناشی از مواضع سیاسی و اجتماعی باشد. در هر صورت، گفتن آمار سرطان در کشور، سیاه نمایی نیست بلکه واقع نمایی است.

وی با تایید این موضوع که مراکز معتبر برای ارائه آمار مستند از سرطان در کشور نداریم، تاکید کرد: تجربیات و مشاهدات روزمره پزشکان نشان می دهد که هم تعداد مبتلایان به سرطان در کشور بالا رفته و هم اینکه سن ابتلا به سرطان کاهش یافته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران ادامه داد: به طور مثال در مورد سرطان پستان عنوان می شد که نباید قبل از 30 سالگی به این سرطان فکر کرد. در حالی که خود بنده بیماری دارم که 21 سال سن دارد و مبتلا به سرطان پستان است. همچنین مواردی از ابتلا به سرطان مقعد(رکتوم) در سنین زیر 18 سال داشته ایم که نشان می دهد سن سرطان در کشور کاهش یافته است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 3 مهر 1393برچسب:سونامی سرطان,آلودگی هوا,آزبست,بنزین پتروشیمی,سن سرطان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: صنایع بزرگ تا پایان سال جاری مهلت دارند که از طریق سیستم آنلاین به سازمان ها متصل و خوداظهاری را انجام دهند.
 

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار سه شنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه به عیادت از امام جمعه کرمان اشاره کرد و گفت: از این عالم فقید به دلیل همراهی با دولت تدبیر و امید قدردانی کرده و به این نکته اذعان داریم که علمای معزز فقیه در استان ها مسئولیت خطیری در مساعدت بحث های محیط زیست دارند.

وی همچنین در خصوص نشست شورای اداری استان کرمان گفت: در این نشست کودکان پوسترهایی را آورده بودند و از مسئولین خواستار شدند که 50 بار از روی اصل 59 قانون اساسی بنویسند.

ابتکار اذعان داشت: در نشست با سازمان های مردم نهاد، دانشگاهیان و فعالین اقتصادی و صنعتی استان کرمان تفاهم نامه ای برای نخستین بار با استاندار کرمان امضا شد.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 5 شهريور 1393برچسب:خود اظهاری,محیط زیست,کرمان,کک سازی زرند,معدن شاه کوه,آزبست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

در سراسر جهان شغل‌های متفاوتی وجود دارند که اساسا خطرناک هستند و علاوه بر آن‌ که سلامت افراد شاغل در آن حرفه را به خطر می‌اندازند می‌توانند حتی منجر به بروز حوادث مرگبار شوند.

به گزارش ایسنا، فاکس نیوز در مقاله جدیدی در این زمینه منتشر کرد: در حالی‌ که برخی مشاغل همچون تعمیر تیرهای برق و یا چوب‌بُری در گروه شغل‌های پرخطر قرار می‌گیرند و به خودی خود خطرناک هستند برخی حرفه‌های دیگر وجود دارند که ممکن است در ظاهر جان افراد را تهدید نکنند اما سلامت آنها به طور جدی به خطر بیاندازند که برخی از آنها عبارتند از:

کشاورزان

اگرچه نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها در بین کشاورزان پایین‌ است اما این افراد به دلیل آن‌ که در معرض مواد شیمیای خطرناکی همچون آفت‌کش‌ها، دود ماشین‌های کشاورزی و کودهای شیمیایی هستند، بیشتر با خطر ابتلا به سرطان پوست، لب، معده، مغز و پروستات مواجه‌اند.

کارگران ساختمان

سقوط اشیاء و دستگاه‌ها تنها خطرات موجود در کارگاه‌های ساختمانی نیستند. طبق گزارش انجمن ریه آمریکا حدود 1.3 میلیون کارگر ساختمانی در این کشور در معرض «آزبست» قرار دارند. رشته‌های ظریف آزبست با گذشت زمان در ریه‌ها جمع می‌شوند که می‌تواند بیماری ناشی از آزبست را در فرد به وجود آورند. به گفته پزشکان از زمانی که فرد در معرض این ماده شیمیایی قرار می‌گیرد تا هنگام بروز بیماری در بدن، حدود 40 سال طول می‌کشد به همین دلیل لازم است برای پیشگیری و تشخیص به موقع در مورد انجام آزمایشهای سرطان ریه با پزشک مشورت شود.

آتش‌نشان‌ها

ضربات، جراحت‌ها و استنشاق دود ممکن است جدی‌ترین تهدیدها برای سلامت آتش‌نشان‌ها باشند اما این افراد هفت برابر بیشتر در معرض مرگ ناشی از سکته قلبی هستند زیرا فشارهای جسمانی و روانی روی کارکنان این شغل بسیار بالاتر است.

خلبان‌ها

متخصصان دانشگاه ایسلند در مطالعات خود دریافته‌اند که خلبان‌ها 25 برابر بیش از معمول در معرض ابتلا به ملانوما بدخیم که مرگبارترین نوع سرطان پوست است، قرار دارند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 4 تير 1393برچسب:شغل - خطر - سرطان - دود - سلامت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی هوا هر موتورسیکلت سه برابر یک خودرو آلودگی هوا تولید می‌کند. تغییرات ژنی پس از شش ماه تحمل آلودگی‌هوا رخ می‌دهد.


گسترش آنلاین
 - معصومه عابدی - آلودگی هوا دستور خودکشی سلولی می‌دهد. رئیس مرکز تحقیقات سرطان که ریاست نشست تخصصی سرطان و آلودگی هوای کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان را به عهده داشت، با بیان این‌که اکتبر ۲۰۱۳ بود که سازمان بهداشت جهانی پس از ۱۵ سال تحقیق اعلام کرد که آلودگی هوا عامل موثری در ابتلا به سرطان است، گفت: آلودگی هوا به تنهایی ۲۶ درصد ریسک ابتلا به سرطان را بالا می‌برد، سرطان ریه و مثانه هم به عنوان شایع‌ترین سرطان‌های مرتبط با آلودگی هوا شناخته می‌شوند.

محمداسماعیل اکبری اظهار کرد: پیش از این اعلام شد که آلودگی هوا تغییر ژنی ایجاد می‌کند، از این‌رو وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است تغییر ژنی به هر شکل ممکنی ایجاد شود و انواع بیماری‌ها را سبب شود. وی با طرح این پرسش که آلودگی هوا چگونه سرطان را ایجاد می‌کند، تصریح کرد: موضوعی که اکنون ما به‌عنوان آلودگی هوا می‌شناسیم، ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرونی هستند که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته‌اند.این ذرات توانایی ورود به گلبول‌های قرمز خون را که ۷/۵ میکرون هستند، دارند.

مدیر مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست که در این نشست حضور داشت، با بیان این‌که موادی مانند آزبست آن‌قدر مضر هستند که سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده، باید میزان آنها به صفر برسد، گفت: گذشته از آزبست مواد دیگری هم هستند که خطرات بیشتری از آزبست می‌توانند داشته باشند که بنزن یکی از آنهاست. این موضوع شاید روی افراد عادی تاثیر آنچنانی نداشته باشد، اما بیش از همه بیماران خاص را هدف قرار می‌دهد. یوسف رشیدی افزود: بیماران خاصی که در معرض بنزن قرار می‌گیرند، این آلودگی ساختار خون و کبدشان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، این ذرات حتی قابلیت این را هم دارد که وارد مغز افراد شود. وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از دلایل بروز آلزایمر وجود همین آلودگی‌ها است، چراکه این ذرات با نفوذ در مغز افراد، می‌تواند نورون‌های مغزی را از بین ببرد.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 8 اسفند 1392برچسب:تغییرات ژنی - آلودگی هوا - سرطان - آزبست - بنزن, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.