اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

نخستین شماره فصلنامه زیست محیطی یارپاق منتشر شد.

اکسیژن - به همت جمعیت حمایت از حیات طبیعی و زیستی یارپاق شهرستان خوی، نخستین شماره فصلنامه یارپاق به سردبیری مصطفی جباری سابق در پاییز سال جاری منتشر شد. این نشریه به صورت تمام رنگی و در 8 صفحه به انعکاس اخبار و تصاویری درباره محیط زیست شهرستان خوی پرداخته است. حقوق بین الملل محیط زیست، نقش زنان در اصلاح رفتارهای زیست محیطی، آلودگی های زیست محیطی حاصل از فرایند تولید سیمان و معرفی غار علی شیخ از دیگر مطالب این شماره یارپاق است.

وبلاگ اکسیژن ضمن تشکر از خانم الهام وحیدی بابت معرفی این نشریه، انتشار یارپاق را به دوستداران محیط زیست ایران به ویژه استان آذربایجان غربی و شهرستان خوی تبریک می گوید و برای این سمن زیست محیطی و دست اندرکاران فصلنامه یارپاق آرزوی سلامت و توفیق دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 30 دی 1393برچسب:یارپاق,فصلنامه,محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

دکتر عباسپور گفت: اهمیت و عملیاتی کردن پشت بام سبز در ساختمان ها که امروزه در دنیا مد نظر است می تواند تا 20 درصد به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

خبر آنلاین به نقل از ایسنا نوشت:دکتر مجید عباسپور رییس دانشکده محیط زیست و انرژی به مناسبت روز هوای پاک گفت: عواملی نظیر ریزگردها ، گازهای گلخانه ای که ناشی از دی اکسید کربن است، دی اکسید سولفور و اکسیدهای سولفور که ناشی از منابع متحرک هستند از جمله عوامل آلودگی هوا هستند. البته خوشبختانه در ارتباط با منابع متحرک آلودگی هوا مشکل زیادی نداریم.

رئیس انجمن متخصصان محیط زیست ایران با اشاره به اینکه در کلان شهرهایی همچون تهران با منابع خانگی که به عنوان منابع ثابت آلودگی هوا از آنها یاد می شود روبرو هستیم،گفت: کاهش دما باعث افزایش مصرف انرژی (سوخت های فسیلی مانند گاز) می شود و از آنجایی که در فصول سرد با وارونگی هوا مواجه هستیم، در زمستان بیشتر از سایر فصول با مشکل پایداری و ماندگاری آلودگی هوا در سطح شهر روبرو می شویم.

دکتر عباسپور با بیان اینکه همه اقشار جامعه و سازمانها باید در حد توان خود در زمینه کاهش آلودگی هوا و حفاظت محیط زیست فعالیت کنند گفت: در حوزه مدیریت شهری، سازمانهای مختلفی نظیر شهرداریها، سازمان محیط زیست، وزارت صنایع و معادن و ...  دخیل هستند که باید به مسئله محیط زیست و آلودگی هوا توجه ویژه ای داشته باشند.

وی گفت: افزایش کمیت و کیفیت حمل و نقل عمومی می تواند مردم را ترغیب به استفاده بیشتر از آنها کند و این امر کاهش آلودگی هوا را در پی خواهد داشت.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 30 دی 1393برچسب:پشت بام سبز,آلودگی هوا,محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 آلودگی هوا این روزها در شرایط بحرانی قرار گرفته و هنرمندان از نگاه خود مقصری را برای این اتفاق معرفی کردند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ این روزها در خیابان‌های تهران که قدم می زنی مسئله‌ای که بسیاری از مردم را آزار داده آلودگی هوا است که هنوز هیچ راه کار مؤثری برای حل آن از سوی مسئولان در دستور کار قرار نگرفته است. هنرمندان به ویژه اهالی سینما و تلویزیون نیز این اتفاق را بحرانی برای شهر تهران می دانند چرا که این امر تبعات خطرناکی را برای مردم در پی دارد.

«جمشید مشایخی»: سازمان محیط زیست برای رفع آلودگی هوا به سرعت اقدام کند
 
جمشید مشایخی، بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون در خصوص آلودگی هوای تهران گفت: بشر با این همه پیشرفت علمی چرا طبیعت را از بین می برد؟ 
 
این بازیگر پیشکسوت ادامه داد: از بین بردن درخت و آب برای مجتمع سازی‌ها باعث شده هوا روز به روز آلوده‌تر شود.  
 
مشایخی، بیان کرد: یکی از عوامل مهم در آلودگی هوا سوخت بد و نامر‌غوب ماشین‌ها است که همه را بیچاره کرده است. 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 30 دی 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

فرهاد ظریف:زمین خوردنم باعث شد ایتالیا ...لیبروی محبوب تیم ملی والیبال که چندی پیش به عنوان سفیر سلامت برگزیده شد، در نامه‌ای نمادین به دخترش از دغدغه‌هایش برای آینده ترمه‌ و ترمه‌ها در حوزه محیط زیست و هوای پاک گفته است.

 
تابناک - به گزارش ایسنا، ظریف به عنوان یک پدر جوان، دختری کوچک به نام «ترمه» دارد. او که مانند هر پدر دیگری علاقه وافری به فرزندش دارد به مناسبت 29 دی روز هوای پاک در نامه‌ای به او از دغدغه‌هایش برای آینده ترمه‌ و ترمه‌ها در حوزه محیط زیست و هوای پاک گفته است .
 
متن این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار دبیرخانه همایش سلامت و زندگی قرار گرفته به این شرح است:
 
"سلام ترمه جان!
 
نمی‌دونم می‌دونی چقدر دوستت دارم؟ تو مهم‌ترین و بزرگترین بخش همه دنیای من هستی و به همین دلیل بزرگترین نعمت زندگی تو و همه ما، یعنی "سلامتی" برای من خیلی مهمه. اما برای اینکه همیشه سالم و شاداب باشی تا بیشتر کنار هم باشیم و خوشبخت‌تر زندگی کنیم، باید از یک چیزهایی مراقبت کنیم؛ چون اگر اونها نباشند ما هم نیستیم.
 
مهمترین چیزی که اگر نباشه ما هم نیستیم، هوای پاکه.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 29 دی 1393برچسب:ظریف,والیبال,ترمه,نامه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مسابقه سرعت بین  هواپیما ، اتومبیل و موتور سیکلت در شیراز

معاون سازمان محیط زیست گفت: از سال ۹۵ فقط موتورسیکلت های انژکتوری شماره گذاری می شود و خودرو های دیزلی از سال ۹۴ ملزم به نصب فیلتر دوده هستند.

به گزارش خبرنگارمهر، سعید متصدی در پنل تخصصی همایش ملی روز هوای پاک که ۲۸ دی ماه در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با بیان اینکه ۸ کلان شهر کشور درگیر مشکل آلودگی هوا و ۲۳ استان درگیر معضل ناشی از گرد و غبار است، اظهار کرد: مهمترین آلاینده در کشور ذرات معلق ۲.۵ میکرون و ترکیبات سرطانزا است.

وی ادامه داد : ذرات معلق ۲.۵ میکرون می توانند وارد جریان خون شوند و منجر به افزایش کلسترول خون می شوند و تحقیقات نشان می دهد بدن هیچ مکانیسمی دفاعی برای دفاع در برابر ذرات ۲.۵ میکرون ندارد.

متصدی تصریح کرد: طبق گزارش آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، دود دیزل و ترکیبات آلودگی هوا سرطانزا هستند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پایش آلاینده های هوا و محاسبه شاخص آلایندگی، اظهار داشت: با اجرای مصوبه کاهش آلودگی هوا شاهد بهبود کیفی در وضعیت آلاینده های هوا هستیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 29 دی 1393برچسب:سوخت,بنزن,خودرو,ذرات معلق,موتورسیکلت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 اسب از شورای اسلامی شهر تهران برای حضور در جلسه کمیته اضطراری آلودگی هوا دعوت نمی‌شود. 

متین - مهدی چمران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره راهکار کاهش آلودگی هوای شهر تهران اظهار داشت: کمیته اضطراری آلودگی هوا که در استانداری تهران برگزار می‌شود مسئول رسیدگی به این موضوع و کاهش آلاینده‌ها است.

وی ادامه داد: متأسفانه از شورای اسلامی شهر تهران برای حضور در این جلسه دعوت نمی‌شود و ما نیز به این موضوع انتقاد داریم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: از شهرداری تهران نیز نماینده شرکت کنترل کیفیت هوا در جلسه کمیته اضطراری هوا حضور دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 29 دی 1393برچسب:شورای شهر,تهران, کمیته اضطرار,آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

unnamedتا وقتی مردم از خطرات آلودگی هوا آگاه نشوند و مطالبه جدی از مسئولان در این زمینه صورت نگیرد، این خطر همچنان شهر را تهدید خواهد کرد. 

ایسکانیوز - در نشست روز گذشته دکتر سید احمد عاملی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان و رئیس مرکز پژوهش‌های این شورا که برای آگاهی عمومی از اقدامات این مرکز در شش ماه گذشته و برنامه‌های آن برای آینده برگزار گردید، جشنواره «گنبدهای فیروزه‌ای» نیز معرفی شد. این جشنواره با هدف مبارزه با آلودگی هوا با یکی از مؤثرترین ابزارهای اثرگذاری بر جوامع یعنی هنر برگزار می‌گردد. این جشنواره تا 15 بهمن ماه 1393 پذیرای آثار هنری هنرمندان و علاقه‌مندان و به ویژه مردم در چهار حوزه عکس، پوستر، کاریکاتور و شعر می‌باشد.

به گزارش ایسکانیوز، در میانه نشست و زمانی که نوبت به معرفی جشنواره «گنبدهای فیروزه‌ای» رسید، عاملی ماسکی که بر روی آن مصراع «آلودگی هوا مرا خواهد کُشت» نقش بسته بود را بر صورت زد و شعر زیر را قرائت نمود:

آهسته و بی‌صدا مرا خواهد کُشت
پیش از همه شما، مرا خواهد کُشت
از سرفه بی‌وقفه من معلوم است
آلودگی هوا مرا خواهد کُشت



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 29 دی 1393برچسب:عاملی,ماسک,شعر,اصفهان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 کارشناسان با بیان اینکه نحوه و میزان تولید خودرو در کشور در آلودگی هوا نقش موثری دارد، می گویند برای پیشگیری از آلودگی هوا باید شماره گذاری خودروهای با استانداردهای پایین متوقف شود.

  به گزارش ایرنا، سرهنگ احمد رستمی معاون فنی مهندسی خدمات پلیس راهور ناجا در یک مناظره که پنج کارشناس دیگر نیز حضور داشتند، گفت: در بحث منابع آلوده کننده چند دسته قابل توجه است که عمده ترین آنها وسایل نقلیه موتوری، کارخانه ها، نیروگا هها، منابع خانگی و ریزگردها هستند.


وی با اشاره به بحث وسایل نقلیه و منشا آلایندگی افزود: منشاء اولیه به تکنولوژی و طراحی با سطح استاندارد برمی گردد که میزان مصرف و نوع سوخت آن نیز میزان آلایندگی را تعیین می کند .

معاون فنی مهندسی خدمات پلیس راهور ناجا اظهار داشت: بحث منشا ثانویه، به استفاده کنندگان سرویس های دوره ای و خدمات فروشندگان بازمی گردد که نحوه انجام معاینه فنی وسایل نقلیه و خودروهای فرسوده که باید از رده خارج شوند، در این بخش مورد بررسی قرار می گیرد .



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 27 دی 1393برچسب:خودرو,شماره گذاری,استاندارد,یورو6,آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

... تمام قبور باغ رضوان دو طبقه می شود

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان با بیان اینکه بر اساس آمار، حوادث رتبه سوم و بیماری های تنفسی رتبه چهارم مرگ و میر را در سال جاری به خود اختصاص داده اند گفت: آمار متوفی بر اثر بیماری های تنفسی به آمار مرگ و میر بر اثر حوادث نزدیک شده است.

 به گزارش خبرنگار خبرآنلاین در اصفهان محمدعلي خبوشاني با اعلام اين مطلب اظهار داشت: از ابتداي سال جاري تاكنون 3 هزار و 800 نفر در باغ رضوان دفن شده اند كه بيشترين آمار مربوط به آبان ماه مي باشد كه در اين ماه 423 نفر در باغ رضوان دفن شده اند.

وي افزود: از ابتداي سال جاري تاكنون باغ رضوان  2 هزار و 250 نفر متوفي آقا و يك هزار و 500 نفر متوفي خانم را در خود جاي داده است.

وي بيماري هاي قلبي عروقي، سكته، ايست قلبي و نارسايي قلبي را رتبه اول مرگ و مير در اصفهان عنوان كرد و گفت: بر اساس آمار موجود سرطان رتبه دوم، حوادث رتبه سوم و بيماري هاي تنفسي رتبه چهارم مرگ و مير در سال جاري را به خود اختصاص داده اند كه آمار مرگ و مير بر اثربيماري هاي تنفسي به آمار متوفي بر اثر حوادث بسيار نزديك شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 26 دی 1393برچسب:اصفهان,بیماریهای تنفسی,مرگ و میر, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

همواره پرسشی برای ما مطرح بوده که چرا حتی وقتی باد می‌وزد، باز هم هوا ناسالم است و غبار دارد؟ بعد از بررسی‌هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم بخشی از آلودگی هوای تهران، بنزین است و بخش اعظمی از آن دلایل دیگری دارد.

تابناک -  تهران روز آرام ندارد. یک روز آسمان آبی‌اش، دو روز نمی‌شود، حتی روزها و شب‌هایی که باد هم به داد پایتخت می‌رسد چند ساعتی هوا سالم است و دوباره ریزگردها میهمان آسمان پایتخت می‌شوند. به نظر می‌آید ماجرای آلودگی هوای پایتخت کلافی شده که سر آن پیدا نیست. در سال‌های اخیر برای آلودگی هوای پایتخت دلایل مختلفی اعلام شده.

 
به گزارش شهروند، از تردد هزاران خودروی فرسوده تا هزاران‌ هزار خودرویی که در طول روز در رفت و آمدند. از بنزینی که حواشی بسیاری داشت تا صنایعی که در اطراف تهران فعال هستند و برخی از آنها آلاینده‌اند و برخی هم در فصل سرد‌ سال آلاینده می‌شوند زیرا از مازوت استفاده می‌کنند.  
 
حالا دلایل جدیدتری به کلاف پیچیده آلودگی هوای پایتخت اضافه شده‌اند. ١٥٠ واحدی که پسماندهای شهر تهران را می‌سوزانند و به کمک آلودگی هوای پایتخت می‌آیند تا آسمان آن را تیره و تار‌تر کنند.  
 
این خبر را مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات سازمان حفاظت محیط‌ زیست می‌دهد، «در پایش‌های شبانه در اطراف تهران، ١٥٠ واحد را شناسایی کردیم که زباله‌های شهری تهران را می‌سوزاندند.»
 
تهرانی‌ها هر روز ٧‌هزار و ٥٠٠ تن زباله تولید می‌کنند، زباله‌هایی که حالا گفته می‌شود بخشی از آنها سوزانده شده و با وزش باد دوباره به تهران باز می‌گردند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 26 دی 1393برچسب:تهران,زباله,آلودگی هوا,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی هوا در بیرجند

 هوای استان البرز در دو روز اخیر با افزایش ذرات معلق با قطر کمتر از دو و نیم میکرون روی عدد 159 به شرایط ناسالم برای تمام گروه ها رسید.

معاون اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز در گفتگو با مهر، با اعلام این خبر افزود: هوای استان البرز در روز اخیر با افزایش میزان غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون، در شرایط ناسالم قرار گرفت.

به گفته وی میانگین شاخص های آلاینده های هوا در استان البرز امروز پنجشنبه روی عدد 159 قرار گرفت.

کیوان رحیمی گفت: روز گذشته این شاخص در کلانشهر کرج به عدد 146 رسید که امروز با افزایش غلظت آلاینده ها هم اکنون وضعیت هوای این شهر در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد.

به گفته رحیمی در شهرستان نظرآباد نیز شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون روز چهارشنبه به عدد 159 رسید و امروز این شاخص بیشتر شده و هوا در شرایط ناسالم برای تمام گروه ها قرار دارد.

معاون اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز وضعیت هوای شهرستان فردیس و ساوجبلاغ را هم ناسالم طی دو روز اخیر اعلام کرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 25 دی 1393برچسب:استان البرز,ذرات معلق,ناسالم, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی هوا

دبیر سومین همایش ملی آلودگی هوا و صدا گفت: ترافیک بخش عمده ای از آلودگی هوا را تشکیل می دهد که باید با عزمی جدی و مدیریتی قوی به استانداردهای موتورسیکلت، خودروهای دیزلی و خودروهای فرسوده توجه شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، وحید حسینی در سومین همایش مدیریت آلودگی هوا و صدا با بیان اینکه با پایش مداوم هوای تهران یافته های جدیدی در زمینه آلودگی هوای پایتخت به دست آورده ایم، گفت: طی سال های ۸۶ تا ۹۲ غلظت آلایندگی هوا اندازه گیری شده که در اندازه گیرهای صورت گرفته، کاهش خطی مونوکسیدکربن را شاهد بودیم به طوری که طی دو سال گذشته روزهای ناسالم به واسطه افزایش آلاینده مونوکسید کربن را شاهد نبودیم . این در حالی است که ۱۰ سال پیش وضعیت آلودگی هوای تهران تنها به دلیل افزایش مونوکسید کربن بوده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: کاهش مونوکسید کربن در سال های اخیر نشان از سیاست گذاری درست مبتنی بر یافته های علمی است، به گونه ای که سازمان محیط زیست طی سال های ۸۲تا ۸۶ با قدرت جلوی تولید خودروهای کاربراتوری را گرفت . همچنین کاتالیز و استاندارد یورو۲ و حذف موتورسیکلت ها را اجرایی کرد و نتیجه آن اکنون بعد از ده سال دیده می شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 25 دی 1393برچسب:ذرات معلق,تهران,خودرو,موتورسیکلت,دی اکسید نیتروژن, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

Tehran, Sept 13, IRNA - Cancer is the third most common cause of death in  Iran, announced the head of Iran Society of Radiotherapy Oncology (ISRO

Mohammad Reza Qavam Nasiri made the statement at a news conference on Thursday to elaborate on the upcoming 9th Annual Clinical Oncology Congress in Tehran. He added that skin, prostate and stomach cancer are more prevalent among men while breast cancer afflicts more women than any other cancer in Iran, according to Saturday's edition of 'Iran Daily'

Leukemia, he added, ranks first among cancers affecting children. The leading causes of the disease can be attributed to lead in petroleum, particulate matters, air pollution and cell phone radiation

Cancer, he said, takes about 30,000 lives in the country each year whereas, based on global figures, the number of people suffering from cancer will stand at around 20 million people by 2020. “The number of people with tumor is also increasing worldwide”



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 24 دی 1393برچسب:cancer,ISRO,congress,Iran,oncology, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مشاور امور ارتباطات ملی و بین الملل رییس سازمان ملی استاندارد گفت: این سازمان از وجود آزمایشگاه حمل و نقل، برای سنجش وضعیت استاندارد خودروها بی بهره است.

  به گزارش ایرنا، 'امیدعلی مسعودی' روز سه شنبه در نشستی خبری در بجنورد، گفت: این سازمان آزمایشگاه مجهز و روزامدی در حوزه حمل و نقل جاده ای ندارد تا آزمایش های لازم در حوزه استاندارد را بر روی خودروها انجام دهد.


وی افزود: اکنون تنها ایران خودرو و سایپا، به عنوان دو خودروساز عمده کشور آزمایشگاه هایی در این خصوص دارند ولی آزمایش های آنها دقت لازم را ندارد و تامین کننده نیاز کشور نیست.

مسعودی روزامد کردن آزمایشگاه حوزه حمل و نقل جاده ای کشور را ضروری خواند و بدون اشاره به رقمی خاص، گفت: برای راه اندازی این آزمایشگاه به اعتبار کلانی نیاز است که ما راه اندازی آن را در برنامه های اولویت دار سال آینده سازمان گنجانده ایم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 24 دی 1393برچسب:سازمان استاندارد,خودرو,آزمایشگاه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

گفتگو با مدیر کل محیط زیست تهران مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران شب گذشته با حضور در عملیات گشت و کنترل شبانه صنایع استان تهران، از کارخانه سیمان شمال به صورت سر زده بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدهادی حیدرزاده با حضور در عملیات گشت شبانه صنایع استان که شب گذشته در شرق استان تهران انجام شد، گفت: گشت شبانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با توجه به افزایش میزان آلاینده ها بر اساس برنامه ریزی جامع و هدفمند انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی اجرای این طرح بررسی و رصد کیفی زیست محیطی صنایع استان و اصلاح عملکرد صنایع می باشد ، اظهار داشت: گشت و پایش های شبانه مدتی است که آغاز شده  و بر اساس محورهایی مشخص تا 28 اسفند 93 در 7 محور اصلی و 5 محورفرعی توسط اکیپ های گشت و کنترل اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران انجام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در بازدید از کارخانه سیمان شمال گفت: خروجی دودکش کارخانه سیمان شمال که از کیلومترها دورتر قابل مشاهده می باشد باعث حضور ما در این مجموعه شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 24 دی 1393برچسب:محیط زیست,سیمان شمال,پسماند, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

DSC09404.JPG مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری طرح آموزشی هر مدرسه یک نهالستان با حضور دانش آموزان در شهرستان دنا خبر داد.

عطا پورشیرزاد به خبرنگار مهر گفت: این برنامه در راستای طرح صیانت از جنگلهای زاگرس در مدارس این شهرستان برگزار شد.

وی بیان کرد: این طرح به منظور آموزش دانش آموزان برای حفاظت از طبیعت و تولید نهال بلوط برگزار شده است.

پورشیرزاد افزود: در این طرح دانش آموزان با آموزش و همراهی معلمان، اقدام به کاشت بذر بلوط در گلدان‌های مخصوص کاشت نهال می‌کنند.

مدیرکل محیط زیست استان ادامه داد: اگر بچه‌ها تا پاییز سال بعد از نهال‌ها مراقبت کنند، گلدان بلوط از آنان خریداری و نهال‌های تولیدی برای احیا و جنگلکاری استفاده خواهد شد.

وی بیان داشت: در این طرح ضمن ایجاد ارتباط عاطفی و دلبستگی دانش آموزان با نهال بلوط کاشته شده، بر ارزش‌های بیکران اقتصادی این درختان تاکید می‌شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 24 دی 1393برچسب:دانش آموزان,بلوط,نهال, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

گرد و غبار در تهراننشست آموزشی مشورتی سنجش و تحلیل ذرات معلق و کربن ها در هوا با حضور متخصصین بین المللی و کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست در سالن سرو برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید شفیع پور رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون ها در این کارگاه آموزشی گفت: سه سالی است که به همت دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران همایش آلودگی هوا و صدا در تهران برگزار می شود و بستر مناسبی برای ارائه مقالات و برگزاری نشست ها  و کارگاه های آموزشی فراهم می کند.

وی ادامه داد: برای سومین بار این همایش در روزهای 24 و 25 دی ماه در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برنامه ریزی و اجرا می شود.

شفیع پور با اشاره به اینکه این همایش ملی سه مدرس ویژه دارد، گفت: دکتر Tony Hansen و دکتر Michael H.bergin از استادان دانشگاه آمریکا جزء استادان همایش ملی آلودگی هوا و صدا هستند که تمرکز اصلی و فعالیت های علمی ایشان پیرامون سنجش ذرات معلق و آلودگی کربن است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 24 دی 1393برچسب:ذرات معلق,کربن,همایش, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

هوای ناسالممدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، گفت: هوای پایتخت با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون روی عدد 110 در شرایط ناسالم قرار گرفت.

دکتر وحید حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، میزان غلظت تمام  آلاینده هابه جز ازن،  نسبت به روز گذشته افزایش داشته است.

به گفته وی، در حال حاضر میانگین غلظت به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در بیشتر ایستگاه ها از حد مجاز فراتر بوده و شاخص کیفیت هوا در حال حاضر در شرایط نا سالم است.

حسینی تاکید کرد: در حال حاضر شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در ایستگاه شهر ری روی عدد 157 ایستاده و این منطقه آلوده ترین منطقه پایتخت است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: پیش بینی هواشناسی برای پایتخت حاکی از آسمانی صاف در پاره ای نقاط غبار آلود است به این ترتیب انتظار می رود شاخص کیفیت هوا در مناطق پرتردد و شلوغ در شرایط  ناسالم باقی بماند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 24 دی 1393برچسب:کیفیت هوای تهران,ذرات معلق,آلودگی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

دوچرخه برقی پروژه ملی است که از سوی پژوهشگاه نیرو با توانیر و مجموعه سازمان های محیط زیست وشهرداری برای رفع آلودگی هوای کلان شهرها طراحی وساخته شده است.

حمید رضا فخاریان، مدیر روابط عمومی پژوهشگاه نیرو درخصوص این پروژه ملی به خبرنگار ایرنا گفت: در بخش نخست این پروژه ملی، طراحی و ساخت دوچرخه برقی برای استفاده از انرژی پاک مد نظر بوده است 

وی بیان کرد: این دوچرخه مصارف زیادی می تواند داشته باشد، یکی از فواید این فناوری از بین بردن آلودگی هوا درکلان شهرها است.

فخاریان اظهارکرد: این دوچرخه با باتری لیتیوم و موتوری که بر روی چرخ آن نصب است، می تواند تا مسافت 80 کیلومتر، مسافر خود را حمل کند.

وی افزود: در مرحله نخست طراحی دوچرخه در دستور کار قرار گرفت برای اینکه، یک جنبه ورزشی هم داشته باشد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 22 دی 1393برچسب:دوچرخه برقی,باتری لیتیوم,دوچرخه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آلودگي هوا«سپند امير سليماني»را به بيمارستان كشاندسپند امیرسلیمانی از دلیل بستری شدنش در بیمارستان خبر داد.
 
به گزارش سينماخبر به نقل از پرشین وی ، سپند امیرسلیمانی اين تصویر را در صفحه اینستاگرامش گذاشت و زیر آن نوشت : 

 
آلودگى هواى تهرون بخشى از ريه منو مسموم كرده و من با حال خراب در بيمارستان بسترى شدم اما درست اتاق كنار من مردى خوابيده كه همه ريه و همه عمرش رو تو جنگ جا گذاشته و امروز فقط با ماسك نفس مي كشه.

راستش از خودم و اون خجالت كشيدم وقتى ديدم به اون ميگن بيمار و به من هم، من و ما و ايران ما با هر نوع عقيده اى مديون محمدرضا و همسنگراشيم،گوشه گوشه ايران ما رو كه بگردى تكه اى از جوانمردى محمد رضاها پيدا مي كنى،خدا اين مردا رو ازمون نگيره. آمين.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 22 دی 1393برچسب:سپند امیر سلیمانی,آلودگی هوا,بیمارستان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 زندگی کودکان در فاصله 75 متری از جاده های اصلی، با احتمال 50 درصد بیشتر از نظر خطر ابتلا به آسم همراه است.

زیست بوم/ جیمز جانسون جونیور*: اگر چه کودکان 30 درصد جمعیت ما را تشکیل می دهند، اما آنها 100 درصد آینده ما هستند. به عنوان یک استاد دانشگاه، افتخار این را داشته ام که معلم و مربی برای خدمت به تعداد زیادی از جوانان باشم و هیچ لذت شخصی و یا حرفه ای بالاتر از تماشای این نوع از رشد سرمایه گذاری وجود ندارد.

امروز آغاز هفته بهداشت در EPA است و من مشتاق هستم تا تعداد زیادی از نوشته های خود را در مورد آنچه که بدون شک یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های ما در آینده کشورمان است یعنی بهداشت محیط کودکان، به اشتراک بگذارم.

در سال 1998، EPA با همراهی موسسه ملی علوم بهداشت محیط زیست (NIEHS)، برنامه تحقیقاتی پیشگیری از بیماری ها و بهداشت محیط کودکان را آغاز نمود که یکی از موفق ترین برنامه های تحقیقاتی بهداشتی در جهان بود. این موسسه یک مرکز تحقیقاتی چند رشته ای و مبتنی بر پژوهش های دانشگاهی تاسیس نمود که شامل یک شبکه ای از بهترین متخصصین و دست اندرکاران بهداشت محیط کودکان می باشند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 21 دی 1393برچسب:کودکان,آسم,بارداری, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
هر هفته با یک یا ۲ مورد شکایت در زمینه قطع درختان و تغییر کاربری باغات تهران روبه‌رو هستیم.

زیست بوم: همزمان با انتشار این خبر که قطع کردن درختان پسیان و ساخت‌وساز در این باغ تشدید شده است، مشاور رئیس و مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست ضمن انتقاد از تعامل موجود میان شهرداری تهران با سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هر هفته با یک یا ۲ مورد شکایت در زمینه قطع درختان و تغییر کاربری باغات تهران روبه‌رو هستیم.

احمد نبوی در ارتباط با تعداد شکایات اعلام شده به دفتر پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست درمورد قطع درختان و تغییر کاربری باغات تهران گفت: ما تقریبا هر هفته با ۱ یا ۲ مورد شکایت در زمینه قطع اشجار و تغییر کاربری باغات تهران به پهنه مسکونی روبه‌رو هستیم و همه پرونده‌ها را نیز برای شهرداری تهران می‌فرستیم. او در پاسخ به این سوال که تعامل شهرداری تهران با سازمان حفاظت محیط‌ زیست برای حل این پرونده‌ها چگونه است، اظهار کرد: تعامل میان شهرداری و محیط زیست در این زمینه خیلی قوی نیست، من در همین مصاحبه از سازمان بازرسی شهرداری درخواست می‌کنم که برای حل این مشکلات در کنار هم قرار بگیریم، ما با تمامی دفا‌تر بازرسی وزارتخانه‌ها مذاکره داشتیم، اما در زمینه تعامل با شهرداری با مشکل رو‌به‌رو هستیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 21 دی 1393برچسب:باغ پسیان,شورای شهر تهران,شهرداری,درختان,هتل, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست سوخت را کلید اصلی آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: از سال گذشته در 6 شهر کشور بنزین یورو 4 و در شهر های شیراز، کرج، اراک و مشهد گازوییل یورو 4 توزیع می شود 

عصر ایران- معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سوخت کلید اصلی آلودگی هوا است گفت: حل معضل آلودگی هوا مسئله مهمی برای سازمان محیط زیست است که در دولت اقدام بزرگی برای کاهش این آلودگی انجام شده است.
 
به گزارش ایرنا سعید متصدی با بیان اینکه محیط زیست دغدغه مردم و مسوولان است، افزود: دراین زمینه اقدامات موثری انجام شده است.
 
وی به تصویب مصوبه هیات دولت برای کاهش آلودکی هوا اشاره کرد و گفت: اقدامات دستگاه ها در چندین سال گذشته برای کاهش آلودگی هوا غیر قابل انتظار بوده است.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست سوخت را کلید اصلی آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: از سال گذشته در 6 شهر کشور بنزین یورو 4 و در شهر های شیراز، کرج، اراک و مشهد گازوییل یورو 4 توزیع می شود و این اقدامی است که نمی توان به سادگی از آن گذشت و نتیجه آن را مردم می بینند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 20 دی 1393برچسب:سوخت,بنزین,گازوئیل,آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آزبستطبق پایشهای به عمل آمده در استان فارس هیچ تولیدکننده ای در حوزه محصولات آزبستی فعال نیست و محیط زیست استان در حوزه ممنوعیت تولید محصولات آزبستی نظارتهای دائمی را اعمال می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، آزبست نام گروهی از ترکیبهای معدنی منیزیم و سیلیسیوم است که در طبیعت به صورت الیاف معدنی و سنگ پیدا می شود. این مواد به خاطر مقاومت زیادی که در برابر گرما و آتش دارند به عنوان مواد نسوز به کار می‌روند.

آزبستها به طور معمول در محصولاتی نظیر لوله های سیمانی و قطعات پوششی سقفی، افزودن سطح مقاومت لنتهای ترمز و کلاچ مقابل سایش و... مصرف دارد و مهمترین محصولات آزبست نیز شامل مواردی نظیر لنت ترمز، واشرها، لباسهای نسوز،  لوله‌های آزبست سیمانی و صنایع دیگر است.

در این رهگذر آزبست طبق یافته های علمی در محیط زیست آسیبهای جدی برجای می گذارد که بیماریهایی نظیر سرطان ازجمله تاثیرات آن است و طبق قوانین موجود تولید محصولات آزبستی در سطح کشور با ممنوعیت مواجه است.

طی مدت اخیر مسائلی در خصوص وجود محصولات آزبستی در شیراز و تاثیرات آلایندگی آن در هوای این شهر مطرح شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 20 دی 1393برچسب:آزبست,سرطان,لنت,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
کرباسی رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران از عزم جدی این دانشکده برای اجرایی کردن مفاد تفاهم نامه وزارت علوم و سازمان محیط زیست خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا کرباسی با اشاره به تفاهم نامه اخیر وزارت علوم و سازمان محیط زیست با حضور دکتر فرهادی و خانم دکتر ابتکار ، اظهار داشت : دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به عنوان یکی از مراکز دانشگاهی و پژوهشی فعال و باسابقه در حوزه محیط زیست آماده اجرای مفاد این تفاهم نامه برای رسیدن به اهداف کلان زیست محیطی کشور است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی ویژه در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به منظور کاهش آلاینده‌های زیست‌ محیطی از جمله اهداف این تفاهم نامه است، در باره طرح های اجرایی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران در این حوزه اظهار داشت : راه اندازی آزمایشگاه پسماند و انرژی ، تولید انرژی از جلبک ها به عنوان سوخت پاک ، استفاده از زیست فناوری نظیر جلبک ها در تصفیه پساب و خصوصاً پالایش نیترات و فسفات ، از جمله طرح هایی است که در دانشکده محیط زیست به ثمر رسیده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 19 دی 1393برچسب:دانشگاه تهران,محیط زیست,تفاهم نامه,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

موتور برقی قزوین

مدیر پروژه موتور برقی، از پیش فروش 3 هزار دستگاه موتور برقی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین افشین افزود: تاکنون 3 هزار دستگاه موتور برقی توسط مردم و تعدادی از سازمان ها پیش خرید شده است. سازمان هایی که ناوگان موتوری شان را با موتورهای برقی تجهیز کرده اند در حال حاضر در حال انتخاب مدل موتورسیکلت ها هستند و واگذاری این موتورها هم در چند ماه آینده انجام می شود.

به گفته وی، پست جمهوری اسلامی ایران و همچنین شرکت بادپا دو سازمانی هستند که برای خرید موتورهای برقی اقدام کرده اند .

افشین در مورد قیمت موتورهای برقی وارداتی گفت: قیمت گذاری موتورهای برقی بسته به قدرت و توان آنها است. در همه کشورهای دنیا هم همینطور است. در دنیا موتورهای برقی 500 دلاری هم به فروش می رسد اما توان آنها هم 500 وات است. این موتورهای 500 دلاری مناسب این است که مثلا فردی با آن از خانه تا مدرسه یا دانشگاه برود و قابلیت استفاده مستمر در شهر و به ویژه استفاده به عنوان ابزار کار را ندارد. علاوه بر این موتور برقی 500 واتی برای استفاده در تهران مناسب نیست و بر اساس بررسی های کارشناسی که انجام شده موتوری که کمتر از 3 هزار وات توان داشته باشد برای استفاده در تهران کشش ندارد .



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 19 دی 1393برچسب:موتور برقی,پیش خرید,موتورسیکلت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

دارندگان وسایل نقلیه موتوری مکلفند وسایل نقلیه خویش را برای انجام دوره ای معاینه فنی در مراکز معاینه فنی تعیین شده حاضر و پس از احراز شرایط، گواهی معاینه فنی دریافت کنند

عصر ایران - براساس آئین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو که توسط هیات وزیران به تصویب رسید رانندگی با وسیله نقلیه فاقد گواهی معاینه فنیِ معتبر ممنوع است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیات وزیران آئین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو را تصویب کرد.

بر اساس این آیین نامه که از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شده رانندگی با وسیله نقلیه فاقد گواهی معاینه فنیِ معتبر، ممنوع است.

دارندگان وسایل نقلیه موتوری مکلفند وسایل نقلیه خویش را برای انجام دوره ای معاینه فنی در مراکز معاینه فنی تعیین شده حاضر و پس از احراز شرایط، گواهی معاینه فنی دریافت کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 دی 1393برچسب:معاینه فنی,خودرو,وسایل نقلیه موتوری, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  تا پیش از اختراع خودرو محور جابجایی های شهری با پای پیاده بود. مبنای طراحی شهر های قدیم نیز بر اساس جابجایی انسان پیاده صورت بندی می شد.

خبرآنلاین - وبلاگ > هاشمی، سید محسن - اختراع خودرو و گسترش جمعيت موجب رونق شهر ها و كثرت عبور و مرور شد. با افزايش فاصله محل كار و زندگي مردم ناگزير به استفاده از خودرو شدند. نخست اين مهمانان تازه (خودرو ها) بخشي از معابر انساني را براي خود قرق كردند تا جايي كه امروزه در جا هايي اين پياده راه ها هستند كه مهمان خيابان هايند!

راه رفتن يكي از توانايي هاي هر جانوري است كه آدمي هم از اين نعمت بهره مند است. پياده روي قديمي ترين شكل جابجايي آدميان است.امروزه نيز علي رغم زندگي ماشيني و سيطره خودرو بر معابر شهري بخشي از سفر هاي درون شهري با پياده روي انجام مي شود. با تسخير شهر ها توسط خودرو و هژموني بلا منازع اين ماشين برساخته بشر، پياده رو و بالطبع پيادگان مورد بي مهري و كم توجهي قرار گرفتند. اين پيشروي ماشين به حقوق أنسان ها تا جايي ادامه پيدا كرد كه حتي برخي واژگان چون ميدان كه اصلا براي محل اجتماع و ملاقات آدميان بود به محل گردش و دور زدن خودرو ها اطلاق شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 دی 1393برچسب:خودرو,پیاده,پیاده روی,شهر, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آران و بیدگل از دستگیری چهار قاچاقچی چوب و توقیف دو دستگاه نیسان حمل چوب قاچاق در این شهرستان خبر داد.

 به گزارش ایرنا، «رضا شفیعی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: این قاچاقچیان در محدوده جنگل های درختان تاغ ابوزیدآباد با همکاری نیروی انتظامی این شهر دستگیر شده اند.

وی افزود: متخلفین در عرصه های منابع طبیعی واقع در جاده ابوزیدآباد اقدام به قطع درختان تاغ و در فرصت مناسب و در دل تاریکی شب اقدام به بارگیری محموله قاچاق چوب می کردند که با همکاری مامورین یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان و نیروی انتظامی شهر ابوزیدآباد در یک عملیات ضربتی دستگیر شدند.

وی تصریح کرد: این افراد در حال حاضر جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شده اند و پرونده آنها تحت بررسی و اقدامات قانونی است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 دی 1393برچسب:قاچاقچیان,چوب,آران و بیدگل, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

فعالیت 300 دستگاه اتوبوس گازسوز زمین گیر شده در شهر اصفهان پس از یکسال، از امروز کلید می خورد که این تصمیم گامی مهم و عملی در کاهش آلودگی هوا و افزایش توان حمل و نقل درون شهری ارزیابی می شود.

به گزارش ایرنا، این تصمیم چهارشنبه شب در نشست کمیته بررسی موانع و مشکلات حمل و نقل درون شهری اصفهان با حضور استاندار و شهردار اصفهان، اتخاذ شد. 

گرچه این حرکت،با تاخیر صورت گرفت، اما از نظر مردم و کارشناسان اقدامی مهم موثر در راستای کاهش آلودگی هوا و حل مشکلات حمل و نقل کلان شهر اصفهان ارزیابی می شود. 

این اتوبوسها که از یکسال گذشته به دلیل اختلاف بین شرکت گاز و اتوبوسرانی اصفهان بر سر تعرفه گاز طبیعی فشرده(سی ان جی) با وجود نیاز جدی مردم و تنگناهای حمل و نقل شهری به راحتی از مدار ناوگان حمل و نقل درون شهری اصفهان خارج شده بود با چند ساعت دورهم نشستن مسئولان استان، اکنون به خدمت گرفته شده و گره یکی از مشکلات جدی مردم و شهر اصفهان گشوده شد. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 دی 1393برچسب:اتوبوس,اصفهان,گازسوز, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون سازمان حفاظت محیط زیست از ممنوعیت شماره‌گذاری 5 خودروی تولیدی به دلیل آلایندگی خبر داد. 

به گزارش مشرق از سایت محیط زیست، سعید متصدی با اشاره به اینکه تمامی خودروهای سواری بنزینی موظفند استاندارد آلایندگی یورو 4 را رعایت کنند، تصریح کرد: بر این اساس 5 خودروی تولید داخل موفق به کسب استاندارد آلایندگی یورو 4 نشدند که امروز طی نامه‌ای به پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ممنوعیت شماره‌گذاری این خودروها اعلام شد.

وی به فهرست این خودروها اشاره کرد و گفت: وانت تک‌کابین و 2 کابین GONOW شرکت پویا خودرو، سواری ویانا 1500 سی‌سی شرکت سناباد خودرو توس، پژو 206 و پژو 206 SD با موتور TU3 و پژو پارس اتوماتیک با موتور TU5 شرکت ایران‌خودرو و مزدا 3 اتوماتیک هاچ‌بک شرکت بهمن موتور، 5 خودرویی هستند که به دلیل عدم رعایت استاندارد آلایندگی یورو 4 مجوز شماره‌گذاری‌شان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست لغو شده است.

وی گفت: برابر نامه ارسالی، پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از فردا چهارشنبه شماره‌گذاری‌ این خودروها را متوقف خواهد کرد. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 16 دی 1393برچسب:خودرو,شماره گذاری,یورو 4, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 امسال با تدابیری که برای کاهش آلودگی هوای تهران اندیشیده شده تهران اندکی راحتر نفس می کشد اما هنوز هوا در وضعیت ایده آلی قرار ندارد و همه افراد جامعه به ویژه زنان باردار، کودکان وسالمندان تحت تاثیر این هوای آلوده قرار می گیرند.


ایسکانیوز - تعداد روزهای ناسالم هوا در سال ۹۳ نسبت به دو سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است و آمارهای به دست آمده حاکی از بهبود شرایط کیفی هوا نسبت به سال های گذشته است. براساس اطلاعات ارائه شده در پایگاه محیط زیست، داده های ثبت شده در ایستگاه های سنجش آلودگی هوای تهران نشان می دهد که بر این اساس تعداد روزهای ناسالم تا ۳۰/۹/۹۳، ۷۷ روز و در مدت مشابه آن در سال ۱۳۹۲، ۱۰۰ روز و در سال ۱۳۹۱، ۱۱۱ روز بوده است. آلودگی هوا چه تاثیری بر زنان باردار و جنین آنان دارد?

گاز سمی مونواکسید کربن موجود در هوا در سه ماهه‌ اول بارداری به راحتی از جفت عبور کرده و در صورت شدت زیاد مسمومیت به سقط جنین منجر می‌شود. آلوده‌کننده‌های هوا زیاد هستند، اما منواکسید کربن یکی از خطرناکترین و مهمترین این آلوده‌کننده‌ها به شمار می‌رود و این گاز در نتیجه‌ سوخت ناقص مواد آلی ایجاد و مهمترین منابع تولیدکننده‌ این گاز اگزوز اتومبیل‌ها، بخاری‌های گازی و نفتی است.

خطر سقط جنین در زنان باردار بیشتر در سه ماهه اول بارداری است و این امر نیز به شدت مسمومیت به آلودگی هوا، شرایط سلامتی کبد، قلب و مقاومت بدنی مادر بستگی دارد. مادران باردار باید در 8 هفته اول حاملگی بسیار مراقب باشند و خود را در معرض هوای آلوده قرار ندهند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 16 دی 1393برچسب:آلودگی هوا,بارداری,جنین,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

ابتکار جالب شهرداری رم برای کاهش آلودگی هواشهرداری رم در آستانه سال نو میلادی با اقدامی جالب، شهروندان را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و خرید خودروهای برقی تشویق می کند.

به گزارش شفقنا، به نقل از واحد مرکزی خبر، شهروندان ایتالیایی با یک بلیت باطل شده اتوبوس شهری در رم می توانند در مرکز پایتخت ایتالیا در محدوده ممنوعه طرح ترافیک خریدهای خود را با استفاده از یک خودرو برقی برای نیم ساعت به صورت رایگان انجام دهند.

یکی از مسوولان شهرداری رم با بیان اینکه این ابتکارعملی است برای ترغیب هر چه بیشتر به تردد پایدار و کاهش آلایندگی های هوا در رم، افزود: ما به صورت مستمر به شهروندان در مورد امکانات موجود و اشکال تردد سبز در سطح رم اطلاع رسانی می کنیم. بنابراین تلاش ما بر این است که فناوریهای دارای آلایندگی هر چه کمتر مانند وسایل نقلیه برقی و همچنین روش های جایگزین، مانند استفاده شراکتی از خودرو را هر چه بیشتر به مردم معرفی کنیم و در عین حال آنها را به استفاده از وسایط نقلیه عمومی در شهر ترغیب کنیم.

نمایش خودروهای تمام الکتریکی مسابقات فرمول آ در شهر رم نیز یکی دیگر از این ابتکار عمل ها برای توجه مردم به حفظ محیط زیست می باشد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 16 دی 1393برچسب:خودروی برقی,رم,طرح ترافیک, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
نوری همدانی: ویژگی قیام الهی به صحنه آوردن دین در زندگی مردم استآیت‎الله نوری‌همدانی با بیان اینکه اگر شخص خود را نسازد نمی‎تواند جامعه را بسازد، گفت: ما در برابر اجتماع مسئول هستیم و همان مسئولیت را که در برابر خانواده خود داریم باید نسبت به اجتماع هم داشته باشیم.
کیهان - به گزارش خبرگزاری رسا، این مرجع تقلید در دیدار اعضای اداره حراست سازمان محیط زیست با بیان اینکه اگر شخص خود را نسازد نمی‎تواند جامعه را بسازد، تصریح کرد: انسان یک موجود اجتماعی است و احتیاجاتی دارد که فقط در اجتماع می‎تواند آن را تأمین کند.
وی با تأکید بر اینکه ما در برابر اجتماع مسئول هستیم و همان مسئولیت را که در برابر خانواده خود داریم باید نسبت به اجتماع هم داشته باشیم، افزود: مسئله محیط زیست مسئله مهمی است و مردم باید خود، محیط زیست اطراف خود را بسازند.
آیت‎الله نوری‌همدانی با اشاره به اینکه محیط زیست باید محیطی پاک و سالم باشد، ابراز داشت: وظیفه دولت و حکومت بسیار سنگین است چرا که همیشه قدرت در دست دولت‏ها بوده و باید از این قدرت در برابر جامعه احساس مسئولیت کنند. این مرجع تقلید در پایان با بیان اینکه باید در زمینه محیط زیست با استفاده از رسانه ملی فرهنگ‌سازی شود، ابراز داشت: باید برای مردم تبیین شود و آنها را نسبت به محیط زیست اطراف خود آگاه کنیم تا بتوانیم فضای سالمی در شهر و اطراف آن داشته باشیم.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 16 دی 1393برچسب:نوری همدانی,محیط زیست,مردم, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تعامل موثر سازمان حفاظت محیط زیست با مجلس شورای اسلامی، گفت: چهار لایحه زیست محیطی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

 به گزارش ایرنا سید محمد مجابی افزود: حفاظت و احیا تالاب ها و دریاچه های کشور، اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، خاک و منابع طبیعی و ارزیابی محیط زیستی لایحه هایی هستند که در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارند.

وی از تصویب لایحه ارزیابی محیط زیستی در کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: طرح ارزیابی زیست محیطی به منظور پیشگیری و جلوگیری از بروز خسارات و آسیب های محیط زیستی تهیه شده است.

مجابی پیگیری لایحه حفاظت و احیا تالاب ها و دریاچه های کشور در مجلس را یکی دیگر از اقدامات امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد و افزود: این طرح به منظور حفاظت، احیا و بهره برداری خردمندانه و پایدار و استقرار مدیریت زیست بومی در حوضه های آبریز تالابی کشور با اولویت تالاب های بحرانی و خسارت دیده در شرف ارسال به مجلس شورای اسلامی است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 15 دی 1393برچسب:لایحه,محیط زیست,قانون,مجلس,آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با افزایش حجم آلاینده ها، کیفیت هوای مشهد صبح دوشنبه در وضعیت هشدار قرار گرفت.

 'حمید صالحی' در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس گزارش ساعت هفت و 30 دقیقه امروز از ایستگاههای سنجش آلودگی هوا، شاهد افزایش حجم آلاینده ها در هوای تنفسی مشهد هستیم. 

وی اظهار کرد: میانگین شاخص کلی کیفیت هوای مشهد صبح امروز 102 پی.اس.آی گزارش شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: بیشترین بار آلودگی هوا در مشهد به ترتیب از ایستگاههای واقع در منطقه خیام با 129 پی.اس.آی، تقی آباد با 120، ساختمان با 108، نخریسی با 104 و ویلا با 102 پی.اس.آی و بالاتر از حد مجاز گزارش شده است. 

وی با بیان اینکه با افزایش رفت و آمدها تا نیمه امروز احتمال افزایش بیشتر حجم آلاینده ها وجود دارد، افزود: بیماران قلبی، تنفسی، کودکان، زنان باردار و سایر گروههای آسیب پذیر از حضور در مناطق پرتردد و هسته مرکزی شهر خودداری نموده و فعالیت های ورزشی در فضای باز را به زمان دیگری موکول نمایند. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 15 دی 1393برچسب:آلودگی هوا,مشهد,هشدار, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

عضو کمیته علمی موسسه تحقیقات، آموزش و درمان سرطان ایران گفت:عوامل محیطی منشاء 92 درصد سرطان ها محسوب می شود و فقط هشت درصد سرطانها وارثتی و ژنتیکی هستند.

 دکتر ناصر پارسا امروز دوشنبه در نشست خبری همایش سرطان و پیشگیری که در موسسه تحقیقات آموزش و درمان سرطان برگزار شد، افزود:سرطان بیماری جدیدی نیست و زاییده محیط زیست است که به انسان منتقل می شود و چون پیچیدگی مولکولی دارد جزو بیماری های صعب العلاج و خاص محسوب می شود.

دکتر پارسا ادامه داد: تاثیر عوامل محیطی در ایجاد سرطان ها زمانی اتفاق می افتد که پس از ورود عامل خارجی به بدن این عامل باعث تخریب ژنی شود. 

وی تصریح کرد:80 درصد سرطان ها از سن 60 سال به بالا رخ می دهد، چرا که بدن در این سن در معرض مواد سرطان زا قرار می گیرد و قدرت بافت و سیستم ایمنی بدن کاهش می یابد. 

به گفته وی حدود 5 هزار سال پیش سرطان بر روی کره زمین وجود داشته است و هرچه جمعیت افزایش می یابد و محیط آلوده تر می شود ابتلا به این بیماری افزایش پیدا می کند. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 15 دی 1393برچسب:سرطان,سیگار,اشعه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اصفهان جزو 10شهر آلوده در دنیا و پنجمین استان صنعتی خاورمیانه است.

 محمد مهدی امین اظهار داشت: استان اصفهان از بزرگترین قطب‌های صنعتی کشور است که در برگیرنده برخی از صنایع بنیادی است.

وی بیان داشت: آلودگی هوا و صدا معضل اساسی زندگی در کلان شهرهای ما است. جامعه علمی هر کشوری علاوه بر تولیدات علمی در زمینه های پیشرو دنیا، می بایست بر اساس نیازهای واقعی و روزمره کشور جهت‌گیری کرده و به تولید محتوای علمی در این زمینه بپردازد.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکنون با انجام تحقیقات و پژوهش های کاربردی به دنبال ارایه راهکارها در برطرف کردن چالش های موجود بر سر راه آلودگی هوا بوده است.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: این دانشکده در سه حیطه آموزش، تحقیقات و خدمات بهداشتی، ماموریت خود را در حوزه آلودگی هوا ایفا می کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 14 دی 1393برچسب:دانشکده بهداشت, اصفهان,آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران باحضوردرعملیات گشت و کنترل شبانه صنایع استان تهران ازآغازطرح پایش شبانه و برخورد قاطع با صنایع آلاینده و متخلف درسطح استان تهران خبر داد.
 
 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران؛ محمدهادی حیدرزاده درجریان حضور خود در عملیات گشت شبانه صنایع استان که چهارشنبه شب گذشته به انجام رسید گفت: گشت شبانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با توجه به افزایش میزان آلاینده ها بر اساس برنامه ریزی جامع وهدفمند از ششم دیماه آغاز گردیده است .

به گفته او هدف اصلی اجرای این طرح بررسی و رصد کیفی زیست محیطی صنایع استان و انجام اصلاحات لازم است: طی گشت و پایش های شبانه در محورهای مختلف وضعیت آلایندگی صنایع در 7 محور صنعتی اصلی و 5 محورمکانی فرعی مورد پایش اکیپ های گشت و کنترل اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران قرار می گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: براساس گزارش های مردمی ، بسیاری از صنایع و واحدها بعد از ساعت رسمی کاری و اداری از استانداردهای زیست محیطی در بحث آلودگی هوا ، پساب صنعتی وحتی رهاسازی پسماند و تخلیه نخاله ها خارج می شوند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 14 دی 1393برچسب:استان تهران,پایش شبانه,صنایع,فیلتر, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان، علت اصلی یک بوی نامطبوع و ناشناخته در سطح این شهر و برخی روستاهای اطراف آن را وجود کارخانه تولید کود مرغی عنوان کرد.

'محمد احمدی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از یک هفته پیش بوی ناشناخته ای گاه و بیگاه در نقاط مختلف شهر بوکان و روستاهای اطراف وجود داشت که این بوی نامطبوع مردم را آزار می داد و علت آن نیز مشخص نبود.

وی گفت: با تلاش کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست بوکان، علت و منبع این بوی ناخوشایند که یک کارخانه تولید کود مرغی بود، کشف و شناسایی شد.

وی اضافه کرد: این کارخانه که در حوزه استحفاظی شهرستان سقز و در حدود هشت کیلومتری بوکان قرار دارد، با جمع آوری کردن فضولات مرغی و سوزاندن آنها موجب می شد تا گازی بد بو متصاعد شده و در فضا پخش شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 13 دی 1393برچسب:بو,سقز,بوکان,کود مرغی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 مطالعات محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض دود سیگار احتمال عفونت گوش و کاهش شنوایی را افزایش می دهد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، قرارگرفتن در معرض دود سیگار باعث تولید مایع در گوش میانی، عفونت های مکرر و کاهش شنوایی می شود. 

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، تنفس سموم باعث تحریک سلول های ایمنی می شود و پاسخ سلول های ایمنی به این تحریک، تورم غدد لنفاوی، مخصوصا غدد مجاور لوله استاش است. تورم غدد باعث فشرده شدن این کانال و عفونت گوش میانی می شود.

همچنین با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، عفونت گوش در نوزادان شایع است و از هر چهار نوزاد متولد شده در آمریکا، سه نوزاد به یکی از انواع عفونت ها مبتلا است. شناگران نیز معمولا به این عفونت دچار می شوند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 13 دی 1393برچسب:سیگار,عفونت گوش,کاهش شنوایی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

عصر ایران به نقل از فارس : تصاویر آلودگی هوای تهران در دی ماه 1393

برای مشاهده دنباله تصاویر روی ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 12 دی 1393برچسب:عکس,آلودگی هوا,تهران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن - دکتر سید علیرضا عظیمی - هوای تهران دوباره از پاک و سالم و ناسالم گذشت و به مرز هشدار و اضطرار رسید تا سکته های قلبی و مغزی و بیماریهای تنفسی و آلرژیک و سرطان و سقط جنین جان 12 میلیون انسان تهرانی به حال خود رها شده را بگیرد.

جالب آنکه وزارت بهداشت و شورای شهر تهران اعتقاد دارند مدارس در این شرایط باید تعطیل شوند تا هم جان کودکان و نوجوانان شهر حفظ شود و هم با کاهش سی درصدی ترافیک شهری ناشی از این تعطیلی، بقیه مردم هم بتوانند نفسی بکشند اما وزارت آموزش و پرورش به بهانه فصل امتحانات مخالف است. ما که نفهمیدیم درس و مدرسه و امتحان و مدرک تحصیلی بدون جان وسلامت چه فایده ای می تواند داشته باشد. اما حتما مسئولان آموزش و پرورش می فهمند! 

این روزها صحبت از استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس است. بعضی می گویند طرح این مطلب، سیاسی است و برخی می گویند باید بابت حقوق تضییع شده معلمان از وزیر آموزش و پرورش توضیح خواست. خوشبختانه ما از سیاست سر در نمی آوریم اما اگر آقای وزیر تشریف آوردند مجلس لطفا نمایندگان در خاتمه سوالات از ایشان بپرسند : سالها است برف درست و حسابی در تهران نمی بارد تا به خاطر بارش برف مدارس تعطیل شوند. اگر به جای آن تعطیلی های بارش برف، الان در هر سال تحصیلی چند روز برای آلودگی هوا مدارس تهران تعطیل شود تا جان و سلامت دانش آموزان و بقیه شهروندان تهرانی کمتر آسیب ببیند، آسمان به زمین می آید؟ آقای وزیر شما طرف مردم هستید یا طرف آلودگی هوا؟!



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 12 دی 1393برچسب:آموزش و پرورش,آلودگی هوا,تهران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رئیس سازمان محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست در حال پیگیری یک برنامه ملی برای مقابله با ریزگردها بوده و برای استان خوزستان مشخصاً منشأ گردوغبار شناسایی شده است.

عصر ایران - به گزارش فارس، معصومه ابتکار شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال‌های گذشته در منطقه هورالعظیم به دلیل طرح‌های اکتشاف نفت برخلاف ضوابط ارزیابی زیست محیطی، بخش‌هایی از تالاب خشک شده بود و آن بخش‌ها منشأ گرد و غبار در استان خوزستان شده بود.

وی افزود: با هماهنگی‌هایی که در سال گذشته در وزارت نفت به عمل آمد، دایک‌هایی که روی هورالعظیم بسته شده بود و مانع ورود آب بود با هماهنگی که صورت گرفت ماه گذشته این دایک‌ها باز شد. 

رئیس سازمان محیط زیست اضافه کرد: تدریجاً مساحتی حدود ۱۴۰ هزار هکتار از تالاب ظرف سال آینده آبگیری خواهد شد. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 12 دی 1393برچسب:ریزگرد,خوزستان,عراق, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: بر اثر بی‌احتیاطی در استفاده از وسایل گرمایشی سه نفر در اصفهان فوت و چهار نفر راهی بیمارستان شدند.

عصر ایران - غفور راستین در گفت‌وگو با فارس در اصفهان با اشاره به چهار حادثه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن طی 48 ساعت گذشته اظهار کرد: روز سه‌شنبه هفته جاری ساعت 21 و 40 دقیقه شب گزارشی از یک حادثه گاز‌گرفتگی واقع در خیابان باغ‌ دریاچه به اتاق فرمان شهرستان گزارش شد که یک واحد امداد پیش‌بیمارستانی به همراه دو تکنسین اعزام و با بدن نیمه جان یک زن 35 ساله و یک مرد 40 ساله مواجه شدند که پس از بررسی مشخص شد بر اثر گاز‌گرفتگی مرد فوت کرده اما زن زنده است که به بیمارستان الزهراء (س) منتقل شد.

وی افزود: در حادثه‌ای دیگر روز گذشته ساعت 10 و 16 دقیقه از شهر نجف‌آباد به اتاق فرمان نجف‌آباد گزارش و یک کد اعزام شد که در این حادثه که بر اثر نشت بخاری صورت گرفته بود یک مرد 26 ساله مصدوم و زن 22 ساله فوت کرده بود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 12 دی 1393برچسب:گاز گرفتگی,اصفهان,مونوکسید کربن, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
نیروگاه تبریزمعاون سازمان حفاظت محیط زیست از توقف مصرف سوخت مازوت در چهار نیروگاه کشور به دلیل وارنگی هوا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سعید متصدی با اشاره به افزایش غلظت آلاینده های هوا در برخی از شهر های کشور طی چند روز گذشته گفت: با توجه به تداوم شرایط وارونگی هوا، پایداری جوی در کل کشور و افزایش غلظت آلاینده ها تا پایان هفته، مصرف سوخت مازوت در نیروگاه منتظر قائم کرج، شازند اراک،توس مشهد و شهید رضایی قزوین از امشب متوقف شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که همچنان شاخص کیفیت هوای برخی از شهر های کشور در شرایط ناسالم قرار دارد از شهروندان خواست از ترددهای غیرضروری تا رفع شرایط پایداری جوی اقدام کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 11 دی 1393برچسب:مازوت,نیروگاه,وارونگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

زایمان طبیعی

دما، فعالیت های بدنی زیاد، فعالیت در محیط گرم، امواج موبایل، رادیوتراپی و پارازیت، از جمله علل مهمی‌ هستند که می ­توانند به‌ شدت بر باروری اثر بگذارند، عملکرد طبیعی هورمون‌ها را دچار اختلال کنند و سبب پایین آمدن کیفیت اسپرم‌ها و تعداد، حرکت و شکل آنها شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمدمهدی آخوندی افزود: با توجه به پیشرفت­ ها در حوزه درمان انواع سرطان و امکان تداخل این درمان‌ها با توان باروری بیماران، متخصصان و پژوهشگران حوزه باروری و علوم مرتبط با آن تلاش کرده‌اند امکان‌هایی برای حفظ باروری بیماران پدید آورند.

این جنین‌شناس با اشاره به تحقیقات جهانی پیرامون ناباروری که در دهه‌ های اخیر پر­ رنگ ­تر شده است، گفت: تحقیقات نشان می ­دهد که میزان باروری در سطح جهانی در 50 سال اخیر تقریبا به نصف کاهش یافته و لذا، میزان ناباروری به طور مرتب در حال افزایش است. نتایج حاصل از بررسی عوامل، نشان‌ دهنده آن است که از یک سو، عوامل محیطی و از سوی دیگر، عوامل اجتماعی، فرهنگی، روانی و همچنین، برخی از بیماری‌ها بر باروری تاثیرمنفی می­ گذارند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 11 دی 1393برچسب:باروری,اسپرم,تخمک,جنین,سرطان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تابناک - نگاه شما - آرتا فرهودی 

برای مشاهده تصاویر روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:عکس,آلودگی هوا,تهران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

قرار است نسخه دو باغ دیگر تهران با «برج باغ» پیچیده شود! +تصاویرآیا قانون گذار چنین استفاده‌ای از قانون را مد نظر داشته؟ آیا ساخت و ساز برج در مجاورت باغ، ولو آنکه بخش عمده باغ تخریب نشده و درختانش برجای بمانند، به معنای مرگ تدریجی باغ و خشک شدن درختان واقع شده در سایه نیست؟ آیا محدودیت طبقات در ساخت و ساز برج باغ تعریف نشده؟ براستی با پیگیری از چه نهادی می‌توان پاسخ این ابهامات را یافت؟!

برای تقویت ریه‌های تنفسی شهرهای آلوده، به ویژه کلان شهر آلوده تهران چه باید کرد؟ آیا غیر از این است که باید با قدرت برای حفظ باغ های باقیمانده در شهر تلاش کرد و به فکر گسترش فضای سبز شهری بود؟ آیا چنین رویه‌ای در شهرهایمان جریان دارد؟!

به گزارش «تابناک»، چند روز از شروع زمستان نگذشته، در حالی که پدیده وارونگی جوی موجب شده که بار دیگر سایه سنگین هوای آلوده بر سر شهرهایی چون تهران گسترده شده و نفس شهر به شماره بیافتد، در حالی که بار دیگر تصمیمات اضطراری‌ای چون ممنوعیت فروش طرح روزانه ترافیک از سر گرفته شده و معلوم نیست چند روز دیگر باز پای طرح هایی چون زوج و فرد کردن سراسری خودروها به جریان افتاده و زندگی میلیون ها تن را با اختلال مواجه کند، خبر تخریب باغ های تهران و کاشتن برج به جای درخت، چه بسا آخرین خبری باشد که انتظار شنیدنش را داریم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:باغ,برج,تهران,هوای آلوده,درختان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 توجه مطبوعات بین‌المللی به موضوع آلودگی شدید هوای تهرانخبر آلودگی شدید هوای تهران به رسانه های بین المللی رسید.
 
تابناک - موضوع آلودگی هوای تهران از جمله دیگر موضوعاتی است که توجه شماری از مطبوعات و رسانه های بین المللی را به خود جلب کرده است.
 
روزنامه «عرب نیوز» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد به دلیل آلودگی شدید هوای تهران، حدود 400 نفر به دلیل مشکلات قلبی و تنفسی روانه بیمارستان شده و 1500 نفر دیگر نیز نیاز به درمان دارند.
 
این روزنامه اشاره می کند که در طول سال، بیش از چهار میلیون خودرو هوای تهران را آلوده می کنند و این وضعیت به ویژه در زمستان تشدید می شود؛ زیرا هوای سرد سبب تشکیل یک توده سرطان زا می شود که شهر تهران را می پوشاند. 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:آلودگی هوا,تهران,مطبوعات,عرب نیوز, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.