اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را مهمترین عامل محیطی مرگ در جهان معرفی کرده؛درعین حال نام چهار شهر ایران از جمله اهواز در فهرست 10 شهر آلوده دنیا قرار دارد.

ایرنا - این وقایع و بسیاری از چالش های زیست محیطی دیگر از جمله دلایلی بود تا دولت یازدهم رویکرد تولید و عرضه سوخت پاک را در فهرست اولویت های اجرایی سال 93 قرار دهد. نخستین اقدام در این مسیر حذف سوخت پتروشیمی از گردونه توزیع بود.

آلودگی هوا یکی از معضلات اصلی کشورها است که ایران نیز از آن مستثنی نیست، صنعتی شدن کشورها از یک سو زندگی راحتی را برای انسان ها به ارمغان آورد اما از سوی دیگر آثار زیانباری بر محیط زیست که یکی از مولفه های اصلی برای زندگی انسان است، به جای گذاشته است.

آلودگی هوا یکی از این پیامدهایی است که بیشتر کلان شهرهای دنیا از جمله ایران را درگیر کرده است، بر این اساس سه سال پیش سازمان بهداشت جهانی ایران را هشتمین کشور آلوده جهان و اهواز را آلوده ترین شهر جهان نامیده است.

آلودگی هوا در بین 10 خطری که سلامت بشر را در سطح جهانی تهدید می کند قرار گرفته و سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را با سالانه هفت میلیون مورد مرگ مرتبط می داند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
پالايشگاه نفت بندرعباسمعاون وزیر نفت با بیان اینکه در حال حاضر در تمام کلانشهرها بنزین با استاندارد یورو ۴ توزیع می شود گفت: حذف کامل بنزین پتروشیمی نیز در دستور کار وزارت نفت است.

به گزارش خبرنگار مهر سید عماد حسینی پیش از ظهر سه شنبه در مراسم اختتامیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با بیان این مطلب افزود: با توجه به سیاست دولت در راستای حفظ سلامت مردم در حال حاضر بنزین در تمام کلانشهرها با استاندارد یورو ۴ توزیع می شود و بر این اساس حذف کامل بنزین پتروشیمی نیز در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

وی با بیان اینکه وقتی صحبت از محیط زیست می شود تمام جنبه های زندگی را در بر می گیرد از این رو اهمیت بسیار زیادی دارد اظهار داشت: شاید پروژه های صنعت نفت با محیط زیست و سلامت در تناقض باشد بنابراین هنر مسئولان وزارت نفت باید به گونه ای باشد که بین پروژه ها و حفظ محیط زیست و سلامت مردم تعامل و همگرایی ایجاد کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 6 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
وزیر نفت گفته است: «بنزین پتروشیمی در واقع بنزین نیست و محیط زیست هم مخالف تولید آن است اما اگر مجلس حکم کند همین را مصرف کنیم خوشحال هم می شویم!»

عصر ایران- وزیر نفت گفته است: «از تیرماه به بعد تصمیم گرفتیم بنزین یورو چهار وارد کنیم و هر چند سخت بود - چون درتحریم بودیم و باید در بیرون از منطقه بنزین مورد نیاز را تامین می کردیم - اما این کار را انجام دادیم. زیرا آنچه در پتروشیمی ها به اسم بنزین تولید می شود از نظر کارشناسان بنزین نیست و در واقع ریفورمیت با بنزن بالا است.»

  تا اینجا سخن قابل تامل و شایسته تقدیری است اما ناگهان بیژن نامدار زنگنه می گوید: «وزارت نفت مشکلی با مصرف این ماده به جای بنزین ندارد و اگر مجلس حکم کند همین ماده را به جای بنزین مصرف کنیم، خوشحال هم می شویم چرا که به سختی و با زحمت فراوان بنزین یورو چهار را از خارج تامین می کنیم.» وزیر نفت در عین حال بلافاصله اضافه می کند: «محیط زیست اجازه مصرف این ماده را نخواهد داد چون آن را خلاف ضوابط محیط زیستی می داند اما اگر مجلسیون بخواهند آن را مصرف کنیم، این کار را خواهیم کرد.» 

این در حالی است که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان قانون مادر در اصل 50 بی هیچ استثنایی و با صراحت تمام تصریح می کند: «در جمهوری اسلامی ایران، حفاظت محیط زیست - که نسل های امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند - وظیفه عمومی تلقی می شود. از این رو فعالیت های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است.»

از آقای زنگنه هم انتظار می رود این اصل قانون اساسی را یادآور شود نه این که در عین تاکید بر این که «ریفورمت با بنزن بالا» را نمی توان «بنزین» دانست و محیط زیست نیز با تولید و عرضه آن مخالف است، بگوید: «اگر مجلس بخواهد این کار را خواهیم کرد.» 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 16 بهمن 1393برچسب:بنزین پتروشیمی,بنزن,ریفرمیت,مجلس, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مسابقه سرعت بین  هواپیما ، اتومبیل و موتور سیکلت در شیراز

معاون سازمان محیط زیست گفت: از سال ۹۵ فقط موتورسیکلت های انژکتوری شماره گذاری می شود و خودرو های دیزلی از سال ۹۴ ملزم به نصب فیلتر دوده هستند.

به گزارش خبرنگارمهر، سعید متصدی در پنل تخصصی همایش ملی روز هوای پاک که ۲۸ دی ماه در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با بیان اینکه ۸ کلان شهر کشور درگیر مشکل آلودگی هوا و ۲۳ استان درگیر معضل ناشی از گرد و غبار است، اظهار کرد: مهمترین آلاینده در کشور ذرات معلق ۲.۵ میکرون و ترکیبات سرطانزا است.

وی ادامه داد : ذرات معلق ۲.۵ میکرون می توانند وارد جریان خون شوند و منجر به افزایش کلسترول خون می شوند و تحقیقات نشان می دهد بدن هیچ مکانیسمی دفاعی برای دفاع در برابر ذرات ۲.۵ میکرون ندارد.

متصدی تصریح کرد: طبق گزارش آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، دود دیزل و ترکیبات آلودگی هوا سرطانزا هستند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پایش آلاینده های هوا و محاسبه شاخص آلایندگی، اظهار داشت: با اجرای مصوبه کاهش آلودگی هوا شاهد بهبود کیفی در وضعیت آلاینده های هوا هستیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 29 دی 1393برچسب:سوخت,بنزن,خودرو,ذرات معلق,موتورسیکلت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست سوخت را کلید اصلی آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: از سال گذشته در 6 شهر کشور بنزین یورو 4 و در شهر های شیراز، کرج، اراک و مشهد گازوییل یورو 4 توزیع می شود 

عصر ایران- معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سوخت کلید اصلی آلودگی هوا است گفت: حل معضل آلودگی هوا مسئله مهمی برای سازمان محیط زیست است که در دولت اقدام بزرگی برای کاهش این آلودگی انجام شده است.
 
به گزارش ایرنا سعید متصدی با بیان اینکه محیط زیست دغدغه مردم و مسوولان است، افزود: دراین زمینه اقدامات موثری انجام شده است.
 
وی به تصویب مصوبه هیات دولت برای کاهش آلودکی هوا اشاره کرد و گفت: اقدامات دستگاه ها در چندین سال گذشته برای کاهش آلودگی هوا غیر قابل انتظار بوده است.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست سوخت را کلید اصلی آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: از سال گذشته در 6 شهر کشور بنزین یورو 4 و در شهر های شیراز، کرج، اراک و مشهد گازوییل یورو 4 توزیع می شود و این اقدامی است که نمی توان به سادگی از آن گذشت و نتیجه آن را مردم می بینند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 20 دی 1393برچسب:سوخت,بنزین,گازوئیل,آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
نیروگاه تبریزمعاون سازمان حفاظت محیط زیست از توقف مصرف سوخت مازوت در چهار نیروگاه کشور به دلیل وارنگی هوا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سعید متصدی با اشاره به افزایش غلظت آلاینده های هوا در برخی از شهر های کشور طی چند روز گذشته گفت: با توجه به تداوم شرایط وارونگی هوا، پایداری جوی در کل کشور و افزایش غلظت آلاینده ها تا پایان هفته، مصرف سوخت مازوت در نیروگاه منتظر قائم کرج، شازند اراک،توس مشهد و شهید رضایی قزوین از امشب متوقف شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که همچنان شاخص کیفیت هوای برخی از شهر های کشور در شرایط ناسالم قرار دارد از شهروندان خواست از ترددهای غیرضروری تا رفع شرایط پایداری جوی اقدام کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 11 دی 1393برچسب:مازوت,نیروگاه,وارونگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بنزین پتروشیمی 2 تا 10 درصد بنزن داشته است، گفت: همواره تاکید این سازمان تولید، واردات و عرضه سوخت منطبق با استانداردهای ملی است از این رو توزیع سوخت یورو 4 را به طور جدی دنبال می کند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سعید متصدی با بیان اینکه توزیع سوخت یورو 4 به طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است، اظهار داشت: نقش بهبود کیفیت سوخت در بهتر شدن شرایط کیفی هوا و در نتیجه سلامت مردم همواره مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست است. 

به گفته وی حذف بنزین پتروشیمی موجب بهبود شرایط کیفی هوا شده است.

وی گفت : در مصوبه هیات وزیران به پارامترهای اصلی در بهبود کیفیت سوخت در کلان شهرها توجه شده است و اقدامات لازم از طرف سازمان های ذی ربط در حال انجام است، 

وی با اشاره به اینکه پارامترهای اصلی در سوخت استاندارد یورو 4 مشخص است و بنزن و آروماتیک دو پارامتر اصلی در این سوخت با تاثیری فوق العاده بر سلامت انسان ها است، گفت: تامین و توزیع سوخت استاندارد یورو 4 به طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:سوخت,یورو4,بنزن, آروماتیک,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میزان نیاز روزانه سوخت در نیروگاه ها 160 میلیون متر مکعب است که 40 میلیون متر مکعب آن از مازوت که سوختی آلاینده است تامین می شود.

 سعید متصدی درگفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: با تدابیری که امسال اندیشیده شده است میزان مصرف مازوت در نیروگاه ها کاهش یافته است و بیشتر این مراکز گاز مصرف می کنند به طوری که میزان مصرف گاز در نیروگاه ها، امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از 80 میلیون متر مکعب به حدود 100 تا 110 میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

وی افزود: از 160 میلیون متر مکعب نیاز روزانه سوخت در نیروگاه ها، 40 میلیون متر مکعب از مازوت و 10تا 15 میلیون متر مکعب با گازوییل تامین می شود.

متصدی ادامه داد: استفاده از مازوت نه برای محیط زیست و نه برای صنایع قابل قبول است زیرا مصرف آن موجب افزایش گوگرد و آلودگی هوا و همچنین بالا رفتن استهلاک در نیروگاه ها می شود که مقرون به صرفه نیست.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 2 دی 1393برچسب:مازوت,نیروگاه,گاز,گوگرد,محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

احسان محمدیوقتی هوا را با بنزین پتروشیمی چنان آلوده کردند که به جای اکسیژن، بنزن به ریه ها فرو فرستادیم، وقتی برخی منابع رسمی با صراحت می گویند سبزی ها و صیفی جات در همین بیخ گوش تهران دارد با فاضلاب صنعتی آبیاری می شود، وقتی سالها در خفا پالم به خورد خلق الله دادند و از بستنی گرفته تا شیر و ماست و خامه چنان آلوده بود که حالا عوارضش را نمی توانند حاشا کنند، وقتی آب ها آلوده است، وقتی اجازه وارد شدن لوازم آرایشی و حتی اسباب بازی های تقلبی آلوده ...

زیست بوم/ احسان محمدی: مرتضی پاشایی خواننده جوان کشورمان بعد از تحمل دوران رنج آور ابتلا به سرطان جان باخت و امروز در میان اشک و آه هوادارانش به خاک سپرده شد. 

پیش از او نیز البته هنرمندان، ورزشکاران، چهره های اجتماعی و سیاسی بسیاری را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده ایم. کسانی که می توانستند هنوز باشند و منشا اتفاقات خوبی برای خود و دیگر هموطنان شوند.

اما چرا این همه سرطان می گیریم؟! چرا سرطان دارد یکی یکی ما را می بلعد؟ چرا سرطان حالا مثل سرما خوردگی به یک بیماری دم دستی تبدیل شده است که انگار باید مقابلش زانو بزنیم و به محض ابتلا برویم قبر سفارش بدهیم؟! حوصله اگر دارید فارغ از هیجانات پیرامون مرگ این جوان هنرمند به چرایی این اتفاق نیز نگاهی بیندازیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 15 آذر 1393برچسب:سرطان,بنزین,پالم,سونامی سرطان,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

گفتگو با مدیر کل محیط زیست تهران

مدیرکل محیط زیست تهران با اعلام خبر توزیع سوخت استاندارد یورو 4 در 123 جایگاه شهر تهران، گفت: بهبود کیفیت هوا در ماه های گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته غیر قابل انکار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدهادی حیدرزاده با گلایه از انعکاس ناصحیح سخنان خود در جلسه شورای اداری استان تهران در خصوص بنزین توزیعی در تهران، گفت: با توزیع سوخت استاندارد یورو 4 در 123 جایگاه شهر تهران، کیفیت سوخت مصرفی خودروها، همچنین بهبود کیفیت هوا در ماه های گذشته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش محسوسی داشته و این موضوع غیرقابل انکار است.

حیدرزاده افزود: برنامه ریزی های لازم برای توزیع سوخت استاندارد یورو 4 در همه جایگاه های کشور صورت گرفته و به تدریج کلیه جایگاه های کشور مجهز به توزیع سوخت با استاندارد یورو 4 خواهند شد.

وی ادامه داد: همین موضوع در استان تهران هم در حال پیگیری و انجام است ولی در حال حاضر تنها شهر تهران مجهز به سوخت استاندارد یورو 4 است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 13 آذر 1393برچسب:محیط زیست تهران,سوخت استاندارد یورو 4,خودروساز,پیکان وانت,موتورخانه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

کیهان و وطن امروز در تلاش برای تبرئه عوامل تولید بنزینهای آلوده !

آفتاب - روزنامه‌های اصولگرای کیهان و وطن‌امروز که در سال‌های دولت احمدی‌نژاد که بسیاری از کارشناسان و منتقدان، برخی سیاست‌ها و برنامه‌های وی از جمله تولید بنزین در پتروشیمی را عامل آلودگی هوای تهران می‌دانستند، در برابر انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی سکوت و به دفاع از عملکرد دولت‌ احمدی‌نژاد می‌پرداختند حالا به هر دری می‌زنند تا بهانه‌ای پیدا کنند علیه دولت اعتدال.

طنز ماجرا اینجا است که این دو روزنامه آلودگی این روزهای هوای تهران را دلیلی بر پاک‌بودن بنزین‌های تولیده‌شده در پتروشیمی دوران احمدی‌نژاد می‌د‌انند. روزنامه‌هایی که به هر طریقی سعی می‌کنند عوامل بنزینهای آلوده را تبرئه کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 8 آذر 1393برچسب:روزنامه,کیهان,وطن امروز,بنزین,پتروشیمی , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 هوا که سرد می شود، فشار گاز هم کاهش می یابد و نیروگاه ها و صنایع بسیاری را مجبور به استفاده از مازوت می کند؛ سوختی که از آن به عنوان یکی از عوامل آلایندگی هوا در فصل سرد یاد می شود.

شهروند : هوای سالم به پایتخت بازگشت و هیاهوی آلودگی را آرام کرد. در روزهایی که نفس تهران تنگ شده بود، بار دیگر پرونده آلودگی هوای پایتخت و ماجرای توقف تولید بنزین در پتروشیمی های کشور با جریانات سیاسی گره خورد. مخالفان توقف تولید بنزین در پتروشیمی های کشور، آلودگی روزهای گذشته تهران را شاهدی می دانستند بر این که بنزین تولیدی در پتروشیمی های کشور نقشی در آلایندگی هوای پایتخت نداشته و بنزین تولید پتروشیمی گامی بوده در راه خودکفایی تولید بنزین.

به گزارش شهروند، این درحالی است که دولتی ها در این مدت بارها بر این نکته تأکید کرده اند که با توقف تولید بنزین در پتروشیمی های کشور و توزیع بنزین باکیفیت در کلانشهرها، میزان آلاینده های خطرناک که از سوی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست با عنوان آلاینده های سرطان زا یاد می شود، کاهش یافته است.

به گفته رئیس مرکز ملی هوای سازمان حفاظت محیط زیست، درحال حاضر اصلی ترین شاخص در کیفیت هوا ذرات معلق کمتر از ٢,٥ میکرون است که این ذرات هم در سال جاری کاهش ٥٠ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده. تهران از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه ١٢ روز پاک و ١٧١ روز سالم داشته است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 6 آذر 1393برچسب:آلودگی هوا,بنزن,آروماتیک,نیروگاه, مازوت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

به نظر می‌رسد ‌اگر نهاد ثالثی به ماجرا ورود کند، خواهد توانست مستندات طرفین را بررسی کرده و در ‌‌نهایت با رأیی که در نتیجه قیاس آنها صادر خواهد کرد، ابهامات فراوانی را که افکار عمومی در این زمینه با آن مواجهند، پاسخ گوید؛ بر این اساس «تابناک» آماده است مستندات طرفین مناقشه را منتشر نماید.

هر چه سال‌های سال معنای مترادف تابستان در ذهن ساکنان پایتخت، خفگی ناشی از افزایش آلودگی هوا بود، امسال شرایط متفاوتی رقم خورد؛ اما با گذشت بهترین تابستان تهران در سال‌های اخیر، آنچه ‌ماند، مشتی ادعا بود که همه چیز را زیر سؤال برد!

به گزارش «تابناک»، اگر قرار باشد بارز‌ترین آفات‌‌ همراه با امور مختلف در کشورمان را شناسایی کنیم، بی‌شک «سیاست‌زدگی» از جمله شاخص‌ترین آنها خواهد بود؛ آفتی مخرب که می‌تواند کارهای خوب را به ذلت پیوند زده و امور ناصواب و مخرب را آنقدر موجه جلوه دهد که برخی در قامت دفاع از آن بر‌آیند؛ از جمله آنها بحث بنزین پتروشیمی، سلامت بنزین وارداتی و در ‌‌نهایت مقوله بسیار مهم آلودگی هوا است. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 3 آذر 1393برچسب:آلودگی هوا,وزیر نفت سابق,معصومه ابتکار,بنزین پتروشیمی,مستندات, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
در روزهای گذشته استاندار مرکزی دستور تعطیلی سوخت مازوت در نیروگاه شازند را داد، اما این دستور هنوز عملی نشده است.
 

خبر آنلاین - طهورا شهبازیچند روز پیش دستور مهر و موم شیر مازوت نیروگاه شازند صادر شد. دستوری که ظاهرا تنها در مرحله صادر شدن ماند و تبدیل به عمل نشده است تا مازوت همچنان بسوزد و با هر بار سوختن و راه یافتن دود سفیدش به آسمان، سهم خود را در آلودگی های هوای اراک بالا ببرد. سوختن مازوت در نیروگاه حرارتی شازند اتفاقی است که بر خلاف مصوبات گذاشته و وعده تامین گاز این نیروگاه به دنبال سرد شدن هوا و هجوم استفاده از گاز رخ می دهد.

در سیزدهمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک که هشتم آبان ماه با حضور اعضا و با سه دستور کار گزارش محیط زیست در خصوص وضعیت کیفی هوای اراک، بررسی مشکلات تالاب میقان و گزارش شرکت املاح معدنی ایران برگزار شد استاندار مرکزی در پی تصویب کارگروه کاهش آلودگی هوا، دستور مهر و موم شیرمازوت نیروگاه حرارتی شازند به دلیل ایجاد آلودگی زیست محیطی را صادر کرد.(اینجا)



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 26 آبان 1393برچسب:مازوت,نیروگاه شازند,اراک,استاندار, استان مرکزی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
گروه وکلای شاکی وزارت نفت دولت دهم، در میزگرد خبرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها شرکت کردند و آخرین وضعیت شکایت از مسببان آلودگی هوا را بررسی کردند.
 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین علیرضا دقیقی، مصطفی ترک همدانی و پیمان حاج محمود عطار، سه وکیلی هستند که در این میزگرد حضور داشتند. 

پیمان حاج محمود عطار ، درباره آخرین وضعیت پرونده شکایت از وزیر نفت سابق به خاطر افزایش آلایندگی بنزین های تولید پتروشیمی گفت: در حال حاضر، چون آقای میرکاظمی نماینده مجلس است، احضاریه دادسرا باید توسط هیات رئیسه مجلس به دست متهم برسد. آخرین اطلاعی که از دادسرا گرفته ایم،نشان می دهد وکیل ایشان، لایحه دفاعیه در پرونده قرار داده و آقای میرکاظمی از اتهامات و محتویات پرونده آگاه است. همچنین احضاریه او، توسط هیات رئیسه مجلس وصول شده و منتظریم هیات رئیسه، این احضاریه را به آقای میرکاظمی ابلاغ کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 20 آبان 1393برچسب: میزگرد خبرآنلاین,نمایشگاه مطبوعات,آلودگی هوا,بنزن,بنزین پتروشیمی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مجابیمعاون حقوقی سازمان محیط زیست با تکذیب ادعای کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر عدم دریافت گزارش آلایندگی بنزین داخلی، گفت: مستندات در دو جلد کتاب به مجلس ارئه شده است.

سیدمحمد مجابی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این گزارش در جلسات حضوری طی ماههای گذشته نه تنها به کمیسیون انرژی بلکه به کمیسیون ها ی بهداشت و درمان و کمیسیون اصل 90 ارائه شده است.

به گفته وی، این گزارش ها هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی در دو جلد کتاب در اختیار مجلس قرار گرفته است.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست اظهار داشت: تمام مستندات لازم مبنی بر آلایندگی بنزین های داخلی در این دو جلد کتاب آورده شده و تصمیم نهایی به عهده مجلس است که جلوی تولید آن را بگیرد یا از آن حمایت کند.

مجابی تصریح کرد: آنچه که برای تصمیم گیری نهایی مورد نیاز مجلس است سازمان محیط زیست در این گزارشها در اختیار مجلس قرار داده و اگر بازهم نیاز به توضیحات شفاهی باشد سازمان محیط زیست آمادگی ارائه این توضیحات در جلسات حضوری را دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 17 آبان 1393برچسب:بنزین داخلی,کمیسیون انرژی مجلس,بنزین پتروشیمی,آروماتیک,بنزن, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگرچه عرضه بنزین یورو چهار در تهران میزان آلایندگی هوای تهران را کاهش داده اما هنوز مشکلات هوای تهران مرتفع نشده است.
شفاف - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگرچه عرضه بنزین یورو چهار در تهران میزان آلایندگی هوای تهران را کاهش داده اما هنوز مشکلات هوای تهران مرتفع نشده است.
معصومه ابتکار در گفت وگویی  افزود: باید محورهای دیگر برنامه جامع کاهش آلودگی هوا نیز اجرایی شود.

وی گفت: یکی از محورهای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا بحث کیفیت سوخت بود که گامهای خوبی برداشته شده است.

ابتکار افزود: اکنون کیفیت هوای تهران در مقایسه با سال گذشته بهتر شده است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 10 آبان 1393برچسب:ابتکار,بنزین یورو جهار,خودروهای فرسوده,نیروگاه ها,مازوت, توسط مریم قلیزاده |

 معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:دستورالعمل حد مجاز آلایندگی خودروها تدوین و برای تصویب به شورای عالی محیط زیست ارسال شد.

 سعید متصدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد:در این دستورالعمل مشخص شده است که هر خودرو در زمان مصرف مجاز است چه میزان آلایندگی تولید کند، در واقع حد مجاز آلایندگی خودرو تعیین شده است.


وی افزود: استاندارد شدن خودروهای تولید داخل مطابق با شاخص های یورو 4 یکی از اقدامات اساسی در زمینه کاهش آلودگی هوا است که سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه با خودروسازان مذاکرات زیادی داشته و خوشبختانه اکنون بیشتر خودروهای داخلی با استاندارد یورو 4 تولید می شوند.

متصدی ادامه داد: زمان استفاده مطلوب هر وسیله ای از جمله خودرو محدود است بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست در این راستا به تدوین میزان مجاز آلایندگی خودرو پرداخت که برای تصویب به شورای عالی محیط زیست ارسال شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 10 آبان 1393برچسب:آلایندگی خودروها,سوخت دیزل,گوگرد,بنزین,آروماتیک, توسط مریم قلیزاده |

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان استقرار حدود دو سوم واحدهای صنعتی و خدماتی در شش درصد مساحت این استان و استفاده از سوخت مازوت در نیروگاهها را مهمترین دلایل آلودگی هوای اصفهان دانست و تاکید کرد: به هیچ عنوان در قبال این آلایندگی ها مماشات نخواهیم کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، 'حمید ظهرابی' با اشاره به اینکه اصفهان پس از تهران دومین شهر آلوده کشور است، اظهار کرد: اصفهان بیشترین تعداد واحدهای صنعتی فعال را در خود جای داده و پس از جدا شدن استان البرز از تهران، اصفهان رتبه نخست استقرار صنایع را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه توسعه ناپایدار اصفهان اثرات مخرب بسیار زیادی بر محیط زیست این استان داشته است، افزود: بخش عظیم این خسارت در هوای آلوده اصفهان قابل مشاهده است.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با ابراز خرسندی از تهیه برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان در دولت جدید، گفت: استفاده نیروگاه های اصفهان از سوخت مازوت و انتشار حداقل 450 تن گوگرد در هوای اصفهان در شبانه روز یکی از مهم ترین دلایل آلودگی هوای اصفهان بود که خوشبختانه با همراهی و همکاری کلیه مسوولان استان، استفاده از این سوخت در اصفهان به پایان رسید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 9 آبان 1393برچسب:سوخت,نیروگاه,اصفهان,آلودگی هوا,زاینده رود, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
یک عضو شورای شهر تهران گفت: طبق گزارشی که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به استناد تحقیقات یک موسسه آلمانی منتشر کرده، گوگرد موجود در گازوئیل اتوبوسهای شرکت واحد نزدیک به 50 برابر استاندارد است.
 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر گفت:پیش از این اعلام شده بود بیش از 80 درصد آلودگی هوای تهران به خاطر منابع متحرک و خودروهایی است که در سطح پایتخت تردد می کنند و از بین این منابع، اتوبوسهای شرکت واحد بیشترین آلودگی گوگردی را به وجود می آورند.

حقانی در این باره توضیح داد: یک آزمایشگاه بین المللی در آلمان با نمونه گیری از 5 پمپ توزیع گازوئیل در سطح تهران و آزمایش این سوخت به این نتیجه رسیده است که گازوئیل مورد استفاده توسط اتوبوس‌های شرکت واحد، بسیار آلاینده است و حرکت اتوبوس ها با این سوخت آلوده، باعث تشدید آلودگی هوای تهران می‌شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 3 آبان 1393برچسب:اتوبوس,شرکت واحد,گوگرد,گازوئیل,آلودگی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست عرضه سوخت استاندارد را با جدیت دنبال می کند، اظهار داشت: این سازمان برای حفظ سلامت مردم به دنبال اصلاح سوخت توزیعی در کشور است.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پارامترهای اصلی در سوخت استاندارد یورو 4، افزود: بنزن و آروماتیک دو پارامتر اصلی در این سوخت با تاثیری فوق العاده بر سلامت انسان ها هستند و تامین و توزیع سوخت استاندارد یورو 4 به طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در ترکیب بنزین استاندارد یورو 4 که همواره مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست مطابق با استاندارد شماره ۴۹۰۴ مورخ 30/9/87 سازمان ملی استاندارد است، میزان بنزن 1 درصد و میزان ترکیبات آروماتیک 35 درصد می باشد در حالی که در بنزین پتروشیمی بنزن و آروماتیک ها بخش اصلی ترکیب بنزین را تشکیل می دهند و قطعا" میزان آن فراتر از استاندارد مورد نظر می باشد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 30 مهر 1393برچسب:پیرولیز,ریفرمیت,بنزن,آروماتیک,بنزین, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: طبق اظهارات استاندارد و محیط زیست واردات بنزین یورو 4 نقش اساسی در کاهش آلودگی هوا داشته است.
 
داود محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، از جلسه کمیسیون اصل 90 با حضور رئیس سازمان محیط زیست، رئیس سازمان استاندارد، مدیران سازمان پتروشیمی، سازمان بازرسی، سازمان کنترل کیفیت هوا و نمایندگان کمیسیون های بهداشت و انرژی برای بررسی آلودگی بنزین های وارداتی و پتروشیمی و تاثیر آن بر کیفیت هوا خبر داد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خانم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در این جلسه گزارش جامعی از اقدامات این سازمان در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوا ارائه داد، وی این مشکل را جهانی دانست و از فعال‌تر شدن کمیته ملی آلودگی هوا خبر داد.

عضو کمیسیون اصل 90 ادامه داد: خانم ابتکار واردات بنزین یورو 4 را در کاهش آلودگی هوا موثر دانست و اعلام کرد: روزهای هوای پاک در تهران هشت روز افزایش یافته و روزهای هوای سالم نیز در تهران در سال حدود 153 روز است که نمایانگر افزایش سطح روزهای هوای پاک در تهران است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 30 مهر 1393برچسب:بنزین,بنزن,پتروشیمی,کمیسیون اصل90,سازمان استاندارد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

سخنگوی دولت گفت: تا رفع کامل آلودگی اجازه تولید و توزیع بنزین پتروشیمی را نمی‌دهیم.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ هفته گذشته، یکی از پاسخ های محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم در حاشیه جلسه هیات دولت، واکنش هایی به همراه داشت. او اما امروز در پاسخ به سوالی مشابه، پاسخی شفاف تر داد. 

نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص آلودگی بنزین‌های تولید داخل، ضمن تایید آلودگی بنزین پتروشیمی‌ها گفت: دولت قطعا تا رفع آلودگی صورت نگیرد اجازه تولید و توزیع بنزین پتروشیمی‌ها را نخواهد داد. یکی از دلایلی که نسبت به گذشته تعداد روزهای آلوده هوا کمتر هست به همین دلیل است که توزیع بنزین یورو 4 صورت گرفته است.

سخنگوی دولت در مورد وضعیت آلودگی بنزین یورو 4، گفت: باید بگویم اگر بنزین یورو 4 آلوده بود آن را تزریق نمی کردیم. اینکه به لحاظ آلودگی هوا نسبت به گذشته کمتر شاهد این مساله هستیم به خاطر جلوگیری از تولید و توزیع بنزین پتروشیمی بوده است.

23/7/93



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 29 مهر 1393برچسب:بنزین,بنزین پتروشیمی,بنزین یورو4, توسط مریم قلیزاده |

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به آنالیز سوخت کشور با کمک شرکتهای اروپایی گفت: گوگرد موجود در سوخت به عنوان یکی از مهمترین عوامل انتشار ذرات معلق در هوا معرفی شد.

لحظه نما به نقل از خبرگزاری مهر - دکتر وحید حسینی با بیان اینکه اثر گوگرد بر انتشار ذرات معلق بسیار پراهمیت است افزود: بر اساس آنالیزهای شرکت اتو اویل اروپا پیش بینی شده که کاهش گوگرد سوخت از  ppm 300 به ppm 30 موجب کاهش هفت درصدی انتشار ذرات معلق در خودرو های سبک و کاهش چهار درصدی این ذرات در کامیون های سنگین می شود.

وی با بیان اینکه این پیش بینی ها مقدار دقیق سطح ذرات معلق یا مصرف سوخت را در نظر نمی گیرد اظهار داشت: تست های انجام شده بر روی وسایل نقلیه سنگین نشان دهنده کاهش قابل توجه انتشار ذرات معلق است که در هر دو خودرو با کاتالیست و بدون آن انجام شده است.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: این آزمایشها نشان می دهد که انتشار ذرات معلق از کامیون بدون کاتالیست با سوخت حاوی ppm 400 گوگرد حدودا دو برابر این انتشار در حال عملکرد با سوخت حاوی ppm 2 گوگرد است.

وی افزود: گوگرد سوخت همچنین در طول احتراق اکسید می شود و دی اکسید گوگرد تولید می کند که مهمترین ترکیب گوگرد منتشر شده از خودرو است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 28 مهر 1393برچسب:گوگرد,سوخت دیزل,ذرات معلق,کاتالیست,خودرو, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه نمونه گیری و نتایج پروژه منشا یابی ریزگردها تا ابتدای دی ماه به پایان می رسد، گفت: در مورد آلودگی این ذرات به مواد رادیواکتیو تنها در پایان این پروژه می توان اظهار نظر کرد.
 

حشمت اله بسطامی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: منشأ یابی ذرات معلق موجود در هوا یکی از پروزه های مهم است که این شرکت از ابتدای سال جاری آغاز کرده و تا ابتدای دی ماه نتایح حاصل از آن اعلام می شود.

به گفته وی، ذرات معلق دو منشا اصلی طبیعی و ذرات حاصل از احتراق سوخت های فسیلی از جمله دیزل و گازوئیل دارند.

سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: ریزگردهای با منشأ طبیعی که غالبا ترکیب سیلیسی دارند و به اصطلاح به آنها غبار محلی گفته می شود خطر چندانی ندارند و سالهای متوالی به اندازه های مختلف در هوا وجود دارند. بسطامی با اشاره به ریزگردهای موجود در سیستان و بلوچستان گفت: بدن انسان تا حدودی قدرت خود پالایی و مقاومت در برابر ریزگردها با منشأ طبیعی را دارد اما مشکلات اصلی را ریزگردهای ناشی از سوخت های فسیلی برای سلامت مردم ایجاد می کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 26 مهر 1393برچسب:گازوئیل,ریزگرد,ذرات معلق,دیزل,سرطانزا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه مساله محیط زیست اولویت جدی ما است گفت: دولت یازدهم افتخار می‌کند که در نخستین جلسه خود موضوع دریاچه ارومیه را مد نظر قرار داد و کارش را با مسایل محیط زیست آغاز کرد.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، رییس جمهور در یک گفت وگوی زنده تلویزیونی، دستاوردهای دولت را در عرصه های مختلف سیاست، اقتصاد، جامعه و فرهنگ تشریح کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در بخشی از این گفت و گوی تلویزیونی با بیان این‌که دولت در بحث محیط زیست گام‌های بسیار مهمی برداشته است گفت: امروز در شهرهای بزرگ بنزین و گازوئیل نسبت به یک سال گذشته تغییر کرده است و آلودگی هوا نیز کاهش یافته است.

وی با تاکید بر تغییر نوع بنزین و گازوئیل مصرفی در کلانشهرها اظهارداشت: اجرایی شدن برنامه عرضه بنزین و گازوئیل با استانداردهای بین المللی کاهش آلودگی را در پی داشته است هرچند در زمینه آلودگی هوا، سوخت بخشی از مساله به شمار می رود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 مهر 1393برچسب:رئیس جمهور,محیطزیست,دریاچه ارومیه,گازوئیل,بنزین, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
هشدار زنگنه و مقام‌های نفتی به حامیان بنزین‌آلودهوزیر نفت: بنزین پتروشیمی‌ها به دلیل آلایندگی باید از سبد سوخت کشور حذف می‌شد.
معاون وزیر نفت : اخبار ضد و نقیض رسانه‌ها غوغاسازی ژورنالیستی است.
معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش: مدعیان خود را به خواب زده‌اند.
سخنگوی دولت : اگر بنزین یورو 4 وارداتی آلوده بود، آن را توزیع نمی‌کردیم.
 
زیست بوم/عطیه لباف: مصاحبه هفته گذشته سخنگوی دولت نقطه آغاز یک رویارویی بود که رسانه حامیان بنزین آلوده آن را کلید زد. هفته گذشته محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا بنزین تولیدی پالایشگاه‌های کشور آلوده و سرطان‌زا است یا خیر عنوان کرد که دولت سرطان‌زا بودن بنزین یورو 4 را نفی می‌کند اما رسانه‌ ضد دولتی با دستکاری ناشیانه سخن سخنگوی دولت این گونه تحریف کردکه دولت بنزین پتروشیمی را پاک می‌داند. شگردهای این گروه از رسانه‌ها در وارونه‌سازی حقایق گرچه برای مدیران دولت آشنا بود اما سخنگوی دولت برای تنویر افکار عمومی جوابیه‌ای را منتشر کرد که در آن تصریح شده:  بعضی از رسانه‌ها بدون درج سؤال اصلی خبرنگار در مورد آلودگی بنزین یورو4، صرفاً به پاسخ سخنگوی محترم مبنی بر عدم آلودگی آن اکتفا کرده‌اند. این درحالی است که دولت تأکید می‌کند اگر بنزین یورو 4 وارداتی آلوده بود، آن را توزیع نمی‌کرد.  

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 مهر 1393برچسب:بنزین پتروشیمی,وزیر نفت,سرطان,آلودگی هوا,آروماتیک, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر معتقد است که به خاطر بنزین آلوده، هوای بیشتر شهرهای بزرگ کشور در چند سال گذشته ناسالم و آلوده بود.
 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ با شدت گرفتن آلودگی هوا در سه چهار سال گذشته، اعلام شد که مرگ و میرهایی که به خاطر آلودگی هوا اتفاق می افتد افزایش یافته است.

در این باره رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر در میزگردی در خبرآنلاین گفت: الان سن شروع سرطانها در کشور ما 10 سال زودتر از سایر کشورها است و از نظر پزشکی قابل توجیه نیست و شیوع آن هم بالا است.

او گفت: آلودگی هوا در تهران تا سال 89 به خاطر تراکم جمعیت در فصل زمستان بود. اما پس از این سال در شهرهای دیگر مانند سنندج و کرمانشاه و چند کلانشهر که پاک ترین هوا را معمولا دارند، آلودگی هوا اتفاق افتاد. این آلودگی آنقدر شدید است که در برخی مواقع پرواز هواپیماها لغو می شود. چرا باید اینگونه باشد؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 15 مهر 1393برچسب:بنزین,سرطان,حافظی,یورو 4,نانوایی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
پس از تهران، کرج، اصفهان و اراک به زودی هم در مشهد گازوئیل کم گوگرد توزیع می‌شود.
 

عباس کاظمی در گفتگو با مهر درباره جزئیات برنامه عرضه بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا در کلانشهرهای کشور، گفت: در شرایط فعلی به استثنای اهواز در تمامی کلانشهرهای کشور بنزین و گازوئیل پاک عرضه و توزیع می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با اشاره به تولید روزانه حدود 45 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو چهار در پالایشگاه‌های نفت کشور، تصریح کرد: در شرایط فعلی حدود 20 میلیون لیتر بنزین و بیش از 24 میلیون لیتر گازوئیل کم گوگرد و با استاندارد یورو چهار تولید و عرضه می شود.

معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه با اجرای یک طرح جدید از هفته جاری کلانشهر اصفهان هم تحت پوشش بنزین و گازوئیل یورو چهار قرار می گیرد، اظهار داشت: هم اکنون در تهران، کرج، تبریز و اراک بنزین و گازوئیل کم گوگرد عرضه و توزیع می شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 7 مهر 1393برچسب:گازوئیل کم گوگرد,گازوئیل یورو چهار,کلانشهر, پالایش و پخش فراورده‌های نفتی,پالایشگاه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست بر پایبندی واحدهای صنعتی به طرح های کاهش آلودگی هوا تاکید و تصریح کرد: دولت، تسهیلات ویژه برای رفع مشکلات این واحدها منظور کرده است.
ایرنا - معاون رییس جمهوری گفت: اکنون پنج کلان شهر از بنزین یورو 4 استفاده می کنند و امید است تا پایان سال همه مناطق کشور از این نوع بنزین بهره مند شوند.

'معصومه ابتکار' روز شنبه در همایش تخصصی 'محیط زیست انسانی و پایش ادارات کل حفاظت محیط زیست کشور' در یزد افزود: استفاده از بنزین یورو 4 باعث شده تا ساکنان این کلان شهرها هوای سالم تنفس کنند.

وی یادآور شد: وضعیت محیط زیست در نیمه نخست امسال از لحاظ کیفیت هوا و سالم بودن آن مطلوب تر از گذشته بوده است.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، دولت را متعهد به اجرای طرح های کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: مبنای کار ما شعاری و تبلیغاتی نیست بلکه نتیجه محور و اثربخش است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 6 مهر 1393برچسب:کاهش آلودگی هوا,محیط زیست انسانی,کیفیت هوا,محیط زیست,واحدهای صنعتی, توسط مریم قلیزاده |

هر ساله با شدت گرفتن آلودگی هوا آنچه که بیش از قبل مورد سوال قرار می‌گیرد میزان استاندارد بنزین‌هایی است که در حال حاضر در جایگاه‌ها توزیع می‌شود.

به همین دلیل بود که با  روی کار آمدن دولت یازدهم ماجرای بنزین های آلوده پتروشیمی مورد توجه ویژه دولتی ها قرار گرفت.

همین چند وقت پیش بود که سخنگوی فراکسیون محیط‌‌ زیست و توسعه پایدار مجلس، با انتقاد از تولید بنزین بی‌کیفیت در پتروشیمی‌ها، گفت: راه‌افتادن سونامی سرطان نتیجه مصرف بنزین غیراستاندارد و گاز به‌عنوان سوخت است.

موید حسینی صدر گفت: تولید بنزین در پتروشیمی‌ها که از تجهیزات لازم برای این مهم برخوردار نیستند عامل اصلی آلودگی هوا است.

از سوی دیگر بر اساس اظهار نظر کارشناسان محیط زیست، بر اساس پیگیری‌های صورت‌گرفته درخصوص نحوه تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی، بنزینی که در پتروشیمی‌ها تولید می‌شود دارای آروماتیک بالایی است که به اذعان کارشناسان این بخش اگر آروماتیک موجود در بنزین نهایتا شش‌درصد باشد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد درحالی‌که بیش از این رقم می‌تواند ناراحتی‌های سطحی چون سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و خستگی مستمر را ایجاد کند و در نهایت، استنشاق مستمر آن می‌تواند نتیجه‌ای چون سرطان خون به‌همراه داشته باشد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 4 مهر 1393برچسب:میرکاظمی, وکیل دادگستری,بنزین پتروشیمی,فراکسیون محیط زیست,آروماتیک, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 دولت گذشته و حامیانش آلودگی و سرطانزا بودن بنزین پتروشیمی را به شدت رد و هرگونه اظهار نظری را همدستی با دشمنان خارجی کشور قلمداد می کردند.

 به گزارش فرارو، با شکایت سه وکیل دادگستری، وزیر نفت دولت محمود احمدی نژاد در دولت دهم، باید در دادگاه حاضر شود تا به اتهاماتش در ارتباط با به خطر انداختن سلامت انسان ها با تولید بنزین های آلوده رسیدگی شود.

 بنزین تولید پتروشیمی ها در ماه های اخیر یکی از پر چالش ترین مباحث میان دولتمردان دولت دهم و یازدهم بوده است.

در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم مهمترین نقطه ضعف عملکردی دولت گذشته که برجسته و از سوی دولتمردان روی آن انگشت گذاشته شد، بنزین تولید پتروشیمی ها بود؛ بنزینی که توسط سازمان محیط زیست و همچنین وزارت نفت دولت یازدهم آلوده تشخیص داده شد.

 این در حالی است که پیش از آغاز به کار دولت یازدهم هم انتقاداتی جدی نسبت به طرح ضربتی افزایش تولید بنزین داخلی مطرح شده بود از جمله اینکه بنزین تولید پتروشیمی ها استاندارد نیست و دارای آلایندگی بالایی است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 27 شهريور 1393برچسب:احمدی نژاد - سرطان - بنزین پتروشیمی - مسعود میرکاظمی - دادگاه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
سخنگوی کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس از ارایه گزارش بررسی آلودگی بنزین‌های وارداتی و تولیدی پتروشیمی‌ها به رئیس مجلس خبر داد و گفت: بدون‌شک در بررسی گزارش، تخلفاتی درباره آلودگی بنزین مشاهده شده است.
 
خبر آنلاین - محمدحسین قربانی درباره آخرین وضعیت بررسی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به پیگیری آلودگی بنزین‌‌ها، افزود: با توجه به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر پیگیری کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره آلودگی‌های بنزین‌ وارداتی و تولیدی پتروشیمی‌ها، کمیته‌ای تشکیل شد تا این مهم را بررسی کند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی،‌ ادامه داد: کمیته یادشده برای به نتیجه رساندن بحث آلودگی بنزین‌های وارداتی و تولیدی پتروشیمی‌ها جلسات متعددی با کارشناسان و دستگاه‌های مختلف برگزار و در نهایت گزارش مبسوطی از این بررسی‌ها تهیه کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: بعد از اتمام بررسی‌ها، اخیرا گزارش مذکور به رئیس مجلس شورای اسلامی ارایه شد و وضعیت بنزین‌ آلوده وارداتی و تولیدی پتروشیمی‌ها تعیین تکلیف شد؛ حال تصمیم با هیات رئیسه مجلس است که این گزارش در صحن قرائت شود یا خیر.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 26 شهريور 1393برچسب:کمیسیون بهداشت و درمان - مجلس - آلودگی بنزین - پتروشیمی - , توسط مریم قلیزاده |

سازمان محیط زیست در دولت یازدهم، بارها عنوان کرده است که بنزین تولید شده در پتروشیمی ها که در دولت دهم اتفاق افتاد، سرطان زا است. به همین دلیل چند وکیل از تولیدکننده های بنزین پتروشیمی شکایت کردند.

خبر آنلاین - پیمان حاج محمودعطار، یکی از شکایت کننده ها است. او در وبلاگش در خبرآنلاین دراین باره می نویسد: متاسفانه به رغم گذشت مدت زمان زیاد از هنگام اعلام آلوده بودن بنزین داخلی توسط مسوولان سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت و به رغم تکلیف قانونی این دو نهاد دولتی بر لزوم اعلام شکایت از مسئولان خاطی، هیچ اقدامی از سوی آنان در راستای تحقق تکلیف قانونی شان صورت نپذیرفت.

با مدارکی که از سوی سازمان محیط زیست به مرجع قضایی ارائه شده است، نه تنها سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است که در اسرع وقت به عنوان شاکی خصوصی اعلام شکایت نماید بلکه رییس این سازمان به خاطر تعللی که تاکنون در این خصوص کرده نیز متهم و قابل تعقیب قضایی خواهد بود.

اخیرا مصاحبه خانم ابتکار رییس سازمان محیط زیست را در رسانه ها خواندم که در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر این که آیا حضور شما در پرونده، دلالت بر اعلام شکایت است ،فرمود: خیر ما شکایت نکردیم فقط به عنوان مطلع حضور یافتیم.

خانم ابتکار! دلیل شکایت نکردن تان چیست؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 15 شهريور 1393برچسب:سازمان محیط زیست,پیمان حاج محمود عطار,بنزین داخلی,خانم ابتکار,وزارت بهداشت, توسط مریم قلیزاده |

مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با بیان اینکه مهلت خودروسازان برای ارتقا استاندارد یورو 4 به به پایان رسیده است، گفت: سازمان محیط زیست از ابتدای شهریورماه آزمایش خودروها براساس استاندارد یورو4 را آغاز کرده است و نتایج آن را طی یک ماه آینده اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابتدای سال جاری سازمان محیط زیست در گزارشی اعلام کرد آلایندگی بنزین پتروشیمی که طی سال 88 به بعد به منظور تامین بنزین مصرفی خودروها تولید می شد، بسیار فراتر از حد مجاز بوده به طوری که معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست اعلام کرد؛ افزایش آلودگی هوا طی سال 88 تا 92 و کاهش روزهای ناسالم شهر ارتباطی مستقیم با تولید بنزین پتروشیمی دارد.

این درحالی است که برخی افراد غیرکارشناس در ادعاهایی مدعی شدند که بنزین تولید پتروشیمی آلایندگی زیادی نداشته و ارتباط افزایش روزهای ناسالم هوا را کذب محض اعلام کردند.

مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه فرافکنی ها با تایید آلایندگی بنزین پتروشیمی پایان گرفت، گفت: طی این سال ها آلوده ترین ترکیب بنزین توزیعی بنزین پیرولیز بوده که طی سال 89 تا 92 به میزان بسیار زیادی تولید و در خودورها مصرف شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 10 شهريور 1393برچسب:بنزین پتروشیمی,بنزن,آروماتیک,سرطان,خودروسازان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
بر اساس آزمایشهای سازمان استاندارد و حفاظت محیط زیست مشخص شده که بنزین تولیدی پتروشیمی ها از آلایندگی بالایی برخوردار است و بخشی از آلودگی هوای تهران و کلانشهرها ناشی از استفاده از این نوع بنزین است.
 

نادر فریدونی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر با اشاره به جلسه کمیسیون انرژی با حضور مدیران سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش ها برای بررسی آلایندگی بنزین موجود گفت: سه نوع بنزین در کشور عرضه می شود. اول بنزین تولید پالایشگاهها است که از 70 میلیون لیتر بنزین مصرفی در روز 61 میلیون لیتر را تامین می کند. پتروشیمی ها نیز 5 میلیون لیتر در روز از بنزین مصرفی کشور را تامین می کردند. 4 میلیون لیتر از بنزین مصرفی کشور نیز وارداتی بود.

نماینده مردم قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: 5 نوع آلاینده در ترکیب بنزین وجود دارد که شامل اکتان، آروماتیک، بنزن، اولسین و گوگرد است. طبق استانداردهای یورو 4 هر کدام از این آلاینده ها باید درصد مشخصی داشته باشد، امروز در کشور ما تلاش داریم که به استانداردهای یورو 4 در تولید سوخت بنزین دست یابیم در حالی که کشورهای پیشرفته در حال دستیابی به استانداردهای یورو 5 و یورو 6 در تولید بنزین هستند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 6 شهريور 1393برچسب:بنزین,بنزن,گوگرد,پالایشگاه,پتروشیمی,آروماتیک,اولسین, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 بر اساس اطلاعات اخذ شده از شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، میزان بنزن و آروماتیک بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی بسیار بالاتر از حد استاندارد است و این موضوع نیز در تمامی مجامع علمی کشور قابل بحث است.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر یوسف رشیدی با ابراز تعجب از اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه آلودگی بنزین پتروشیمی سیاسی است، گفت: بر اساس اطلاعات اخذ شده از شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، میزان بنزن و آروماتیک بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی بسیار بالاتر از حد استاندارد است.

وی ادامه داد: به طور مثال میزان بنزن در ریفرمیت تولیدی پتروشیمی بندر امام10-8 درصد و میزان آروماتیک ها 62 – 56 درصد بوده است، در حالی که مقادیر استاندارد این پارامترها به ترتیب 1و 35 درصد است و این اعداد خود حاکی از غیر استاندارد بودن بنزین تولیدی از واحدهای پتروشیمی است و این موضوع نیز در تمامی مجامع علمی کشور قابل بحث است و دلیل اینکه عده ای در مصاحبه ها این موضوع را سیاسی می پندارند، مشخص نیست.

اعلام مهترین ویژگیهای زیست محیطی بنزن

رشیدی تأکید کرد: بنزین فراورده ای است که در پالایشگاه از فرایندهای مختلف شامل تقطیر، واحدهای کاتالیستی، ایزومریزاسیون، آلکیلاسیون و غیره تولید می شود.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: مهمترین ویژگی بنزین از دیدگاه زیست محیطی به ترتیب عبارت از مقدار بنزن، مقدار آروماتیک ها، عدد اکتان و فشار بخار است و نهایتاً بنزین توزیعی در جایگاه های سوخت کشور باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 26 مرداد 1393برچسب:بنزن,آروماتیک,پتروشیمی,بنزین,پالایشگاه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تبدیل ماهانه ۱۵۰۰ تن چوب به زغال در اصفهان/ چاه‌های زغال‌سوزی معضل زیست‌محیطی/ شناسایی ۱۰۰ چاه در خمینی‌شهر کارشناس اداره کل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان گفت: براورد می‌کنیم ماهانه ۱۵۰۰ تن چوب در اصفهان تبدیل به زغال می‌شود.

به گزارش ایمنا خادمی با بیان اینکه چوب‌های تبدیل برای زغال از جنگل‌های شمال کشور به ویژه غرب به صورت قاچاق وارد استان اصفهان می‌شوند، اظهار داشت: عمده این چوب‌ها از نوع لیمو و بلوط است.

وی چاه‌های زغال‌سوزی را معضل اساسی زیست‌محیطی دانست و تاکید کرد: فقط ۱۰۰ چاه از در خمینی‌شهر شناسایی کرده‌ایم که با توجه به عدم شناسنامه برای این واحدها پیش‌بینی می‌کنیم تعداد آنها در استان بیشتر از میزان فوق باشد.

کارشناس اداره کل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان در ادامه افزود: برای برخورد با این واحدهای غیرمجاز از دادگاه رای گرفته‌ایم، اما به دلیل اینکه رد قانون نحوه برخورد شهرداری با این‌گونه موارد مشخص نشده این فرایند زمانبرشده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 26 مرداد 1393برچسب:چوب,زغال,جنگل,بیماریهای تنفسی,اصفهان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 پرونده مسعود میرکاظمی روی میز دیوان محاسبات است و دیر یا زود جزییات این پرونده درباره تصمیم سال‌های گذشته او منتشر خواهد شد.  نه تنها ماجرای «سوآپ» که مساله واردات بنزین آلوده در پرونده این روزهای میرکاظمی باز شده و شکایت سه وکیل از او به دستگاه قضایی در حال پیگیری است.
 
خبر آنلاین به نقل از روزنامه شرق نوشت: میرکاظمی مردادماه 1389 به دلیل پایین‌بودن نرخ سوآپ و به‌گفته او روش‌های غلطی که کشور را به وارد‌کننده نفت‌خام تبدیل کرده بود، عملیات سوآپ نفت‌خام را متوقف کرد. تصمیم آن روز میرکاظمی حالا جریمه 5/5 میلیون‌دلاری ایران در محاکم جهانی را به همراه آورده و زیان 450میلیاردتومانی هرساله برای ایران. البته میرکاظمی هنوز بر این باور است که «افراد ذی‌نفع در عملیات شبه سوآپ دارای ارتباط و اشتراک با افرادی هستند که خسارات غیرقابل جبرانی را به کشور وارد ساخته‌‌اند.»
 
«علی مروی» که به تازگی رییس کمیسیون انرژی مجلس شده درباره ماجرای پرونده سوآپ به «شرق» می‌گوید: «پرونده سوآپ میرکاظمی روی میز دیوان محاسبات است و مشغول رسیدگی. خب دیوان محاسبات هم به‌نوعی قوه‌قضاییه است.» یکی از نقطه ضعف‌های اصلی کمیسیون انرژی مجلس سکوت معنادار در برابر پرونده سوآپ نفت بود. اما حالا معادله تغییر کرده و میرکاظمی دیگر نه رییس است و نه وزیر.
 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 مرداد 1393برچسب:میرکاظمی - بنزین آلوده - سوآپ - دادگاه - کمیسیون انرژی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رییس سازمان محیط زیست امروز در حاشیه بازدید از سازمان انتقال خون، پاسخ انتقادات به مخالفتش با بنزین پتروشیمی ها را داد.
 
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در چند ماه گذشته و پس از مخالفت سازمان محیط زیست با تولید بنزین پتروشیمی ها، مدیران دولت گذشته این سازمان و مدیران آن را به طرفداری از واردات بنزین و مخالفت با تولید بنزین متهم کردند. هرچند که در مخالفت‌ها، شائبه های دیگری هم مطرح شد.

امروز معصومه ابتکار ضمن رد اظهاراتی مبنی بر اینکه وی مخالف تولید بنزین در داخل کشور است، گفت: ما به نتیجه کار نگاه می‌کنیم، اگر تولید بنزین در داخل کشور به قیمت بیماری مردم تمام شود، قبول نخواهیم کرد و تاکید داریم که تا زمانی که آمادگی تولید بنزین با کیفیت نداشته باشیم، مجبور به واردات هستیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما به دنبال تهیه بنزین استاندارد و مورد تایید بودیم که نتیجه حاصل شده از این کار این بود که کیفیت هوای تهران بهبود پیدا کرده است. در حال حاضر مشکل آلودگی هوا ناشی از سوخت فسیلی نداریم و آلودگی که وجود دارد به دلیل گرد و خاک هوا است، در این خصوص بسیاری از افراد که بیماری‌های حاد ناشی از آلودگی هوا داشتند، عنوان کردند که هوای تهران امروز قابل استنشاق شده است.

او در بخشی از سخنانش با تاکید بر اینکه آثار آلودگی هوا در سلول‌های خون کاملا شناخته شده است، گفت: در شهرهایی که آلودگی هوا وجود دارد، عوارض سکته‌های قلبی و مغزی بیشتر از سایر مناطق دیده می‌شود. همانطور که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است از هر هفت مرگ، یک مرگ به دلیل آلودگی هوا است.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 مرداد 1393برچسب:ابتکار - پتروشیمی - بنزن - سازمان محیط زیست - بنزین - تفکیک جنسیتی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
ژاپن تایمز : در مسئله محیط زیست روحانی در حال رفع رجوع مشکلات به بار آورده شده توسط احمدی نژاد است. آلودگی هوای تهران که ناشی از بنزین تولید شده در دوران احمدی نژاد بود، مشکلات بسیاری به بار آورده است.
 
ژاپن تایمز در مقاله ای تحت عنوان «روحانی ایران را از نو ساخت» نوشت: حسن روحانی رئیس جمهور ایران سال نخست خود را نه تنها با لبخند، بلکه با اصلاحات بسیاری به پایان برده است. 

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، ایران و آمریکا اکنون مایل به همکاری در عراق هستند. تهدید جدی گروه تروریستی داعش برای ایران و آمریکا مشخصا دو کشور را به یکدیگر نزدیک تر کرده است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در روزهای نخست سالگرد پیروزی حسن روحانی، شک و شبهه خود نسبت به توافق هسته ای را برطرف کرد و نسبت به چنین توافقی ابراز خوشبینی کرد.

اگر روابط حسنه ای بین ایران و غرب ایجاد شود، لغو تحریم های بین المللی جان تازه ای به سیاست های اقتصادی روحانی می بخشد. به همین دلیل است که روحانی انرژی و سرمایه سیاسی زیادی صرف این مسئله کرده است.

روحانی پس از نشستن بر مسند ریاست جمهوری، اولویت خود را مشخص کرد: اصلاح اقتصادی که در طول هشت سال دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد لطمات زیادی به آن وارد شده بود.

به نوشته ژاپن تایمز، او انتصاب های نادرست احمدی نژاد را با افرادی لایق و معقول جایگزین کرد و برنامه توسعه اقتصادی، بهبود نظام سلامت و حفظ محیط زیست را در دستور کار خود قرار داد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 10 مرداد 1393برچسب:شیخ اعتدال - روحانی - محیط زیست - آلودگی هوا - احمدی نژاد - بنزین, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی نوری به آلودگی‌های تهران اضافه شد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: علی رغم آلودگی هوا و سایر آلودگی‌هایی که تهران دارد، آلودگی نوری نیز برای شهروندان تهرانی پدید آمده است.

پیک خبر: معصومه ابتکار در چهارمین جلسه برنامه‌ریزی و توسعه استانداری تهران، اظهار داشت: مردم به امید تحولات جدی در مسائل زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه به دولت تدبیر و امید رای دادند.

وی با اشاره به اینکه با بحران‌های جدی در کشور مواجه هستیم، گفت: در جلسه اخیری که دولت با مقام معظم رهبری داشت، تاکید ویژه‌ای در بحث زمین‌خواری و تغییر کاربری گسترده زمین در تهران داشتند و مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی و محیط زیست در این خصوص ورود پیدا کنند.

ابتکار با تاکید بر اینکه دولت نگاه ویژه‌ای به محیط زیست دارد، اظهار داشت: رئیس جمهور مکرر در جلسات هیأت دولت به حفظ محیط زیست تاکید داشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه 26 برابر از طبیعت بهره بیشتری خورده‌ایم، گفت: استفاده از طبیعت توان خواست خود را دارد و ما 26 برابر نیز بیشتر از این ظرفیت بهره برده‌ایم.

وی یادآور شد: در کل کشور 3.5 برابر بیشتر از طبیعت استفاده شده و بر اساس آمارها داریم طبیعت کشور خود را خفه می‌کنیم.

ابتکار به نقش استانداران در حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های دولتی باید پیشگام در اصلاح الگوی مصرف باشند و سازمان حفاظت از محیط زیست نیز دستورالعمل‌هایی در خصوص مدیریت مصرف منابع، آب و انرژی تدوین و به دستگاه‌های ذی ربط ابلاغ کرده است.

وی گفت: شاخص‌های محیط زیست تغییر پیدا کرده است و ایران بر روی کمربند خشکسالی قرار گرفته است و در حال حاضر 1.5 تا 2 درجه هوا نسبت به 10 سال گذشته گرمتر شده است و باید آمادگی داشته باشیم تا از شرایط سختی که در آینده پیش‌رو داریم با برنامه‌ریزی و مدیریت گذر کنیم.

ابتکار با اشاره به اینکه مدت‌ها است دنیای توسعه یافته از اقتصاد سبز صحبت می‌کند، گفت: ما اشتغالزایی و تولید باید در کشور داشته باشیم و این مشاغل باید بر اساس شاخص‌های محیط زیست باشد و در جهت حفاظت بیشتر و کاهش آلودگی‌ها اقدام کنیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 2 مرداد 1393برچسب:آلودگی نوری - تهران - سازمان حفاظت محیط زیست - آلودگی هوا - جمعیت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تشکیل تیم حقیقت یاب مستقل درباره تولید بنزین آلوده در دولت احمدی نژاد/تولید بنزین توسط پتروشیمی ها ضرر هنگفتی به اقتصاد کشور زد بعد از سخنان عضو کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر دست داشتن همسر یکی از مقامات دولتی در واردات بنزین و همچنین آلوده نبودن بنزین تولیدی پتروشیمی های کشور در دولت سابق، مشاور وزیر نفت این اظهارات را کذب خواند و خواستار رسیدگی رییس مجلس به این دست ادعاها شد. به گفته نعمت الهی وزارت نفت یک قدم هم از تصمیم خود درباره بنزین آلوده داخلی عقب نخواهد نشست.

به گزارش گروه انرژی خبرگزاری دانا، یک هفته بعد از سخنان عضو کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر دست داشتن همسر یکی از مقامات دولتی در واردات بنزین و همچنین آلوده نبودن بنزین تولیدی پتروشیمی های کشور در دولت سابق، مشاور وزیر نفت این اظهارات کذب خواند و ضمن درخواست از رییس مجلس برای رسیدگی فوری به این اتهام، پیشنهاد داد که برای بررسی موضوع بنزین آلوده تیم حقیقت یاب مستقل تشکیل شود.

به گزارش پیام نو، هفته قبل سه وکیل دادگستری از مسعود میرکاظمی، وزیر نفت محمود احمدی نژاد و رییس کنونی کمیسیون انرژی مجلس به دلیل تولید بنزین های آلوده و سرطان زا شکایت کردند. همزمان با این شکایت کمپین منسجمی از رسانه های مخالف دولت با هدف دفاع از عملکرد میرکاظمی  و  حمله به سیاست دولت روحانی مبنی بر توزیع بنزین پاک تشکیل شد. این کمپین رسانه ی حداقل در 3 محور فعال است. اول تشکیک در پاک تر بودن بنزین توزیع شده توسط دولت روحانی به نسبت بنزینی که در دولت احمدی نژاد توزیع می شد. دوم تحریک عواطف ملی جامعه با خبرپراکنی درباره واردات بنزین از کشورهای عربی و سوم و مهمتر از همه خبرپراکنی درباره دست داشتن همسر یکی از مقامات در واردات بنزین پاک!

در راستای فعالیت همین کمپین موسوی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس وارد عمل شد و ضمن دفاع از عملکرد میرکاظمی  گفته است: «پشت پرده واردات بنزین، بازی سیاسی است و برخی از بستگان مسئولان به دنبال کسب منافعی هستند و در این راستا خواستار واردات بنزین می باشند.»

اگر سند دارند، اسناد خود را رو کنند

اکبر نعمت الهی مشاور وزیر نفت و مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در واکنش به تشکیل این کمپین رسانه ای و موضع گیری های آن به پیام نو می گوید: «به هر حال حرفی که زده می شود باید سند و مدرک داشته باشد و خصوصا وقتی یک نماینده مجلس حرفی را می زند به طریق اولی باید مستند صحبت کند. درخواست ما از آقای موسوی نژاد این است که اگر به ادعای خود یقین دارند و اسنادی در خصوص وجود رانت در واردات بنزین در اختیار ایشان است، حتما لطف کنند و این اسناد را به دست ما نه، بلکه به دست قوه قضائیه و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و حتی رسانه ها بدهند تا این مساله پیگیری شود».

وی ادامه می دهد: «ما هم استقبال می کنیم که اگر سندی در این خصوص وجود دارد منتشر شود تا مشخص گردد این پشت پرده ها چه کسانی هستند. اما اگر موضوع سیاسی و فضاسازی است که تکلیف آن مشخص است و مردم هم می فهمند که مساله چیست».



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 30 تير 1393برچسب:بنزین آلوده - مجلس- تیم حقیقت یاب - واردات بنزین - بنزین پتروشیمی - احمدی نژاد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
هر وقت تصور می‌کنیم ماجرای «سوخت‌های آلوده» در رسانه‌های کشور به پایان رسیده و دیگر هر چه هست باید در مراجع علمی و حقوقی پیگیری شود، یک خبر جدید درباره بنزین و گازوئیل و اکتان‌افزا منتشر می‌شود.
 

خبر آنلاین - رامین فروزنده: هر وقت تصور می‌کنیم ماجرای «سوخت‌های آلوده» در رسانه‌های کشور به پایان رسیده و دیگر هر چه هست باید در مراجع علمی و حقوقی پیگیری شود، یک خبر جدید درباره بنزین و گازوئیل و اکتان‌افزا منتشر می‌شود. یک بار ریفورمیت، بار دیگر بنزین پیرولیز و اکنون گازوئیل. سوژه سوخت‌های غیراستاندارد و آلایندگی آنها، به چشمه‌ای جوشان شبیه شده است که هر چه می‌جوشد و حاشیه و خبر تولید می‌کند و ماجرا رقم می‌زند، ذره‌ای از جریان و طراوت آن کاسته نمی‌شود. در آخرین اظهارنظر، رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرده است گازوئیل‌های تهران 100 برابر استاندارد گوگرد دارند. این سخن حافظی، با واکنش سریع شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران مواجه شده و روابط عمومی این شرکت در اطلاعیه‌ای اعلام کرده گازوئیل توزیعی در چند کلان‌شهر، یورو4 و یورو5 است. ماجرای گازوئیل‌های آلوده حتی در روزهای اوج ماجرای بنزین آلوده (بهمن سال گذشته تا خرداد امسال) نیز مطرح می‌شد و کارشناسان از لزوم توجه بیشتر به مقوله گازوئیل آلوده می‌گفتند و البته ظاهراً گوش شنوایی هم در کار نبود.

غفلت به خاطر بنزین

در همان زمانی که بالا بودن بنزن و آروماتیک بنزین در رسانه‌ها مطرح می‌شد، کارشناسانی بودند که گازوئیل را خطرناک‌تر از بنزین می‌دانستند. وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، در یادداشتی در شماره 77 تجارت فردا با عنوان «گازوئیل خطرناک‌تر از بنزین» نوشت: «...آنقدر درگیر بنزین نشویم که از دیزل غافل شویم؛ مشکل بنزین به حادی دیزل نیست. دیزل فقط یک پارامتر مهم دارد که فاصله زیادی با استاندارد جهانی دارد. محتوای گوگرد در گازوئیل تولید داخل، بین 4 تا 9 هزار قسمت در میلیون است. گوگرد هم به شدت در آلودگی هوا موثر است... بخش عمده ذرات معلق در هوای تهران از گوگرد تولیدی از دیزل‌ها ایجاد می‌شود؛ سازمان بهداشت جهانی هم دود دیزل را سرطان‌زا اعلام کرده است.» باوجود هشدارهایی از این دست، مساله گازوئیل آن‌گونه که ضروری به نظر می‌رسید، مورد توجه قرار نگرفت تا اینکه رحمت‌الله حافظی اخیراً گریزی به آلودگی گازوئیل زد. او در این‌باره گفت: «گزارشی که ما از جایگاه‌های عرضه گازوئیل داریم نشان می‌دهد که گوگرد این مناطق بین 500 تا 700 ppm است که استاندارد آن بین 20 تا 50 ppm است و باید دولت اقدامی جدی در خصوص گوگردزدایی انجام دهد.» درصد گوگرد، معمولاً اصلی‌ترین پارامتری است که در بحث کیفیت گازوئیل درباره آن صحبت می‌شود. اما استاندارد گازوئیل در جهان و ایران چیست؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 28 تير 1393برچسب:گازوئیل - گوگرد - تهران - بنزین - یورو - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: براساس نتایج آنالیز سوخت دیزل (گازوییل) از دی ماه 90 تا اسفند 92 در شهر تهران، میانگین گوگرد نمونه های عمومی با ppm7600 دراین سوخت، 152 برابر بیش از حد مجاز یورو 4 (ppm 50) بوده است.

وحید حسینی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد 37 نمونه سوخت دیزل ایران با نمونه برداری مستقیم از جایگاه های سوخت رسانی شهر تهران طی هشت نوبت آنالیز شده است.

وی با اشاره به اینکه نمونه های اخذ شده به صورت تصادفی از شهر تهران جمع آوری شده است اظهارکرد: هر چند داده های به دست آمده صرفا یک نمونه تصادفی از سوختهای دیزل توزیع شده در شهر است ولی می تواند به عنوان معرف کیفیت سوخت با احتمال بالا مورد ارزیابی قرار گیرد.

حسینی اظهار کرد: مهمترین پارامتر کیفی سوخت دیزل (گازوییل) که اختلاف قابل توجهی با مقادیر استاندارد دارد، محتوای گوگرد سوخت است. 

مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران یادآور شد: متوسط مقدار گوگرد برای سوخت دیزل عمومی ppm 4998 ، برای سوخت دیزل یورو 4 توزیع شده در شهر تهران ppm 4650 و برای سوخت دیزل تحویلی به شرکت واحد اتوبوسرانی ppm 3640 گزارش شده است.

حد استاندارد گوگرد در گازوییل یورو 4 برابر با 50 پی.پی.ام در اروپا می باشد درحالی که مقدار گوگرد درگازوییل یورو 4 توزیع شده در تهران 4650 پی.پی.ام گزارش شده است.

حسینی تصریح کرد: مقدار بسیار بالای گوگرد در سوخت دیزل(گازوییل)، به طور عملی مانع جدی برای توسعه و استفاده از این نوع موتورها در مصارف سبک و سنگین خواهد بود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 22 تير 1393برچسب:دیزل - گازوییل - گوگرد - تهران - سوخت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مدیر کل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: بر اساس نتایج آنالیز نمونه بنزین توزیع شده در دو سال گذشته در شهر تهران توسط کشورآلمان، میزان گوگرد این نمونه ها 20 برابر حد مجاز است.
 
دکتر وحید حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: طی سه مرحله نمونه برداری از نمونه های بنزین معمولی و سوپر توزیع شده در شهر تهران در تاریخ چهارم دی ماه 1390، 25 شهریور 1391 و بهمن 1391 از چند پمپ بنزین مختلف انجام و برای آنالیز به آزمایشگاه ASG در کشور آلمان ارسال شد.

به گفته وی، باید توجه شود نتایج ارائه شده صرفا نتایج یک نمونه تصادفی از بنزین های توزیع شده در سطح شهر است و نتایج نمی تواند به صورت کلی و عمومی به کیفیت کل بنزین ایران توسعه یابد.

حسینی اظهار داشت: بر اساس نمونه گیری و آنالیز انجام شده عدد اکتان بنزین های نمونه برداری شده به جز یک مورد بنزین سوپر جایگاه آپادانا در 25 بهمن 1391 بسیار پایین تر از حد استاندارد آلایندگی است.

مدیر کل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران یادآور شد: متوسط عدد اکتان اندازه گیری شده در حدود 83 است که با حد استاندارد یعنی 91 فاصله زیادی دارد. عدد اکتان پایین موجب افزایش مصرف سوخت، کاهش عمر مفید موتور و افزایش آلاینده های تولیدی است.

حسینی تصریح کرد: محتوای گوگرد بنزین های نمونه برداری شده به جز یک نمونه که 7.6 پی پی ام بود، در سایر نمونه ها بین 166 پی پی ام تا 270 یعنی به طور متوسط حدود 20 برابر استاندارد بوده است.

به گفته وی، سطح گوگرد در حدود 200 پی پی ام می تواند سطح اکسیدهای نیتروژن تولیدی خودروهای مدرن را در حدود 50 درصد افزایش دهد. علاوه بر این راندمان کاهش اکسیدهای نیتروژنِ دستگاههای کنترل آلایندگی خودرو می تواند پس از حدود 70 ساعت کارکرد به کمتر از 30 درصد کاهش یابد.

مدیر کل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: میزان بَنزن موجود در نمونه های بنزین اندازه گیری شده در مقایسه با حد استاندارد یعنی یک درصد حجمی، بین 1.55 تا 2.56 درصد حجمی متغیر است.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 17 تير 1393برچسب:بنزین - بنزن - گوگرد - اکتان - تهران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: گازوئیلی که در حال حاضر در جایگاه های سوخت توزیع می شود بین 500 تا 700 ppm گوگرد دارد در حالی که  که استاندارد آن بین20تا 50 ppm است .

رحمت الله حافظی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تغییر الگوی آلودگی هوای پایتخت گفت:  زمانی سرب، گازهای سمی و آزبست تهدید کنده سلامت هوای پایتخت بودند اما این الگو تغییر پیدا کرده و در حال حاضر آلودگی هوای تهران به دلیل ذرات معلق است.

افزایش بیماری های  آلزایمر و پارکینسون در اثر ریزگردهای 2.5 میکرون 

وی ادامه داد: ذرات معلق به دو گروه ذرات زیر 2.5 میکرون و ذرات بین 2.5 تا 10 میکرون تقسیم می شوند که ذرات زیر 2.5 میکرون تهدید جدی برای سلامت انسانها هستند زیرا از بافت ریه به خون وارد شده و سبب بیماریهایی مانند پارکینسون، آلزایمر و تصلب شرائین می شوند. بخشی از بیماریها ناشی از طبیعت و ساختار جغرافیایی است و برخی به دلیل مشکلاتی که انسانها به وجود آورده اند است که در حال حاضر خشکسالی و کاهش بارندگی سبب کم شدن منابع آب زیرزمینی و کاهش پوشش گیاهی شده و با یک نسیم و جریان هوا این ذرات از روی زمین به هوا بلند شده و می توانند 15 سال در هوا معلق بمانند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران ایجاد مانع هایی برای حرکت مستمر این ریزگردها را برای مقابله با آنها ضروری دانست و گفت:  ایجاد پوشش گیاهی، کاشت درخت و وجود باغات در اطراف شهرها مانع خوبی برای مقابله با این نوع ریزگردها است.

رسیدن ریزگردهای نمکی به پایتخت 

به گفته حافظی خشک شدن تالاب حورالعظیم نیز سبب ایجاد ریزگردهای آغشته به نمک در کشور شده که این ریزگردها به راحتی تا تهران و نواحی شرقی استان تهران می آیند.

 گازوئیل های مصرفی 100 برابر استاندارد گوگرد دارند / لزوم گوگرد زدایی از سوخت های غیر استاندارد 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 13 تير 1393برچسب:گازوئیل - گوگرد - تهران - شورای شهر - آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مستندات ارائه شده که نشان می داد بنزین تولید شده در پتروشیمی ها آلوده است توسط این دو نماینده دولت تایید شدند. این دو نماینده از بازپرس پرونده درخواست کردند تا پایان هفته آینده برای ارائه مدارک و مستندات بیشتر در خصوص این موضوع به آنها مهلت دهد که بازپرس نیز پذیرفت.

پیام نو، گروه اجتماعی-جلسه بازپرسی شکایت سه تن از وکلا از مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت احمدی نژاد به دلیل تولید بنزین آلوده در دوران تصدی گری اش، صبح امروز در دادسرای کارکنان دولت برگزار شد و طی آن نمایندگان وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست مستندات آلوده بودن بنزین تولیدی در دولت قبل را تایید کردند.

پیمان حاج محمود عطار در گفت و گو با خبرنگار پیام نو با اشاره به اینکه صبح امروز نمایندگان وزارت بهداشت و درمان و سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با پرونده شکایت از وزیر نفت سابق در دادسرا حاضر شدند، گفت: «در این جلسه استعلام لازم درباره مستندات پرونده بنزین آلوده که طرح شکایت آن توسط بنده به همراه دو وکیل دیگر دادگستری علیه مسعود میرکاظمی، وزیر نفت سابق و رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی صورت گرفته بود، انجام شد و نمایندگان وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست این مسئله را تایید کردند.»

به گفته این وکیل دادگستری، «مستندات ارائه شده که نشان می داد بنزین تولید شده در پتروشیمی ها آلوده است توسط این دو نماینده دولت تایید شدند. این دو نماینده از بازپرس پرونده درخواست کردند تا پایان هفته آینده برای ارائه مدارک و مستندات بیشتر در خصوص این موضوع به آنها مهلت دهد که بازپرس نیز پذیرفت.»

حاج محمود عطار افزود: «همزمان با تایید مستندات ارائه شده به دادسرا مبنی بر آلوده بودن بنزین، بازپرس از سازمان بازرسی کل کشور نیز موضوع را استعلام کرد و به دنبال آن مشخص شد که پرونده ای نیز در همین باره در این سازمان مطرح بوده است و مستنداتی هم در این پرونده مطروحه وجود دارد که جناب بازپرس آنها را مطالبه و استعلام کرد.»

وی تاکید کرد: «در حال حاضر منتظر هستیم تا اطلاعات پرونده موجود در سازمان بازرسی کل کشور در اختیار دادسرا و بازپرس قرار بگیرد تا پرونده روند خود را دنبال کند.»

به گزارش پیام نو، طرح شکایت از مسعود میرکاظمی وزیر نفت سابق توسط پیمان حاج محمود عطار، مصطفی ترک همدانی، علیرضا دقیقی از وکلای دادگستری صورت گرفته است. علت اصلی شکایت آنها تولید بنزین‌های سمی در داخل و توسط کارخانه‌های پتروشیمی و توزیع آن در سطح شهرها عنوان شده است که خسارت هنگفت مادی و معنوی را به کشور و مردم وارد کرده است، اتهامی که در حال رسیدگی از سوی مراجع قضایی است.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 13 تير 1393برچسب:میر کاظمی,بنزین آلوده,دادگاه,پتروشیمی,بنزین سمی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

سرطانرییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در خصوص کیفیت بنزین فعلی که در جایگاه های سوخت توزیع می شود، گفت: بر اساس گزارش جمعی از استادان دانشگاه صنعتی شریف، بنزین موجود با توجه به ترکیب بنزین یورو ۴ با بنزین تولید داخل، دارای آلایندگی کمتری است و همین موضوع تا حدودی آلودگی هوا را کاهش داده اما بنزین مصرفی همچنان آلوده است.

تابش - دکتر رحمت الله حافظی افزود: اگر در دولت گذشته به جای تولید بنزین توسط واحدهای پتروشیمی، در مصرف سوخت محدودیت اعمال می شد بسیار بهتر بود، چرا که ما در برابر حق مردم و سلامتی آنها و همین طور در برابر خدا مسئولیت داریم و بار گناه این قضیه بسیار سنگین است.

تولید مایعی خطرناک به نام بنزین پتروشیمی چه توجیهی داشت؟

وی با اشاره به این که کافی است به احتمال ابتلای حتی یک کودک به سرطان از طریق تنفس آلاینده‌ ها فکر کنیم، اظهار کرد: تولید مایعی غیر استاندارد و خطرناک به نام بنزین با صرف سرمایه سنگین از پول مردم در واحدهای پتروشیمی از سال ۸۹ که یک باره باعث سیر صعودی وحشتناک ذرات معلق و تشدید آلودگی هوا شد، چه توجیهی داشت؟

حافظی با بیان این که شیوع انواع سرطان در کشور ما بسیار بالا و سن شروع آن ۱۰ سال زودتر از سایر کشورها است و این موضوع از نظر پزشکی قابل توجیه نیست، تصریح کرد: ما تا سال ۸۹، صرفاً در شهرهای پر جمعیت و آن هم فقط در ماه های سرد سال آلودگی هوا داشتیم اما از آن سال به بعد، حتی در شهری مانند سنندج هم شاهد آلودگی هوا هستیم.

بحث آلودگی هوا در کشور سیاسی شده است

وی با اشاره به این که موضوع آلودگی هوا فقط در بنزین خلاصه نمی شود و مشکل میزان بسیار بالای گوگرد در گازوییل هم وجود دارد که بسیار خطرناک و سرطان زا است، اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن فصل سرما و بروز پدید وارونگی دما، باید علاوه بر ارتقای کیفیت گازوییل، در کم ترین زمان، چه با واردات و چه با تولید در داخل، بنزین با استاندارد یورو ۴ تأمین کنیم.

حافظی با بیان این که متأسفانه بحث آلودگی هوا در کشورمان سیاسی شده، تصریح کرد: آلودگی هوا میراث دولت گذشته است و دولت جدید باید بر مبنای کار کارشناسی این مشکل را حل کند و به عنوان نمونه، عواملی که از سال ۸۸ تا به امروز منجر به سیر صعودی وحشتناک نمودار ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون شده اند، مشخص شوند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - شورای شهر تهران - بنزین - پتروشیمی - سرطان, توسط مریم قلیزاده |

دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان : هرگونه گزارش در خصوص آسیب به محیط زیست استان در خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد.

به گزارش رویش نیوز به نقل از مهر، محمدرضا حبیبی شامگاه دوشنبه در نشستی با خبرنگاران که به مناسبت فرارسیدن هفته‌ قوه‌ قضاییه برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن این هفته به آماری از پرونده‌‌های ورودی به دادسراهای عمومی و انقلاب اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: بر این اساس در سال گذشته 101 هزار و 442 فقره پرونده به دادسراهای اصفهان وارد و 102 هزار و 761 پرونده نیز مختومه شده است.

در بخشی از این خبر آمده است : به دنبال خشکسالی در استان اصفهان تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات نیز جز جرایم اصلی اصفهان در یک سال گذشته بوده است.

حبیبی در ادامه به بررسی پرونده آلودگی هوا در مراکز دادستانی اصفهان اشاره کرد و افزود: بر این اساس و با توجه به اینکه 20 درصد از آلاینده‌‌های موجود در شهر اصفهان به واسطه‌ مصرف سوخت مازوت در دو نیروگاه شهید منتطری و نیروگاه اصفهان است، احکام قضایی برای این دو واحد صنعتی صادر شده است.

صدور دستور پلمپ تجهیزات مازوت سوز دو نیروگاه در اصفهان

وی با بیان اینکه بر اساس نظر کارشناسان اداره کل محیط زیست استان اصفهان در هر 24 ساعت بر اثر مصرف مازوت در نیروگاه‌های اصفهان و شهید محمد منتطری 500 تن گوگرد وارد هوای شهر اصفهان و شهرهای اطراف این صنایع می‌شود،‌بیان داشت: در این راستا بر اساس حکم قضایی از اردیبشهت ماه سال جاری مصرف مازوت توسط این دو نیروگاه قطع شده و به منظور جلوگیری از مصرف مازوت در فصل سرما نیز دستور پلمپ تجهیزات مازوت سوز این دو نیروگاه صادر شده و در حال اجرا است.

دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان جلوگیری از توسعه‌ شهرک‌های صنعتی در غرب اصفهان و به ویژه شهرک صنعتی محمود آباد را نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط دستگاه قضایی برای کاهش آلاینده‌های هوای اصفهان عنوان کرد و افزود: جلوگیری از ایجاد مجتمع پتروشیمی پالایش شمال اصفهان که قرار بود در زمینی به مساحت 2400 هکتار ایجاد شود نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش آلاینده ها در اصفهان است.

وی با بیان اینکه هرگونه گزارش در خصوص آسیب به محیط زیست استان در خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد،‌افزود: تمام اقدامات در خصوص کاهش آلاینده‌های شهر اصفهان در دستور کار قرار گرفته است.

سه شنبه ، 3 تیر 1393



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 6 تير 1393برچسب:اصفهان - مازوت - دادستان - نیروگاه - شهرک صنعتی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.