اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

آلودگی هوای تهران

تنها ۴۳ درصد از خودروهای شخصی که در تهران تردد می کنند،کاتالیست دارند و۵۷ درصد آن­ها بدون کاتالیست هستند این درحالی است که ۹۲ درصد انتشار آلایندگی خودروهای سواری درتهران ناشی از تردد همین خودرو ها است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نتایج بررسی های واحد پایش این شرکت نشان می دهد ۵۷ درصد از ناوگان خودروهای شخصی سواری در تهران فاقد کاتالیست هستند. کاتالیست فیلتر و در واقع تجهیزاتی است که روی اگزوز خودروها نصب می شود و هیدروکربن‌های نسوخته که از موتور خارج می‌شوند را به آب و دی اکسید کربن تبدیل می‌کند. طول عمر مفید کاتالیست ها بسته به انواع آنها در حدود ۸۰ هزار کیلومتر است و پس از آن باید تعویض شود. این در حالی است که در ایران دارندگان خودروهای شخصی پس از به پایان رسیدن عمر کاتالیست‌ها نسبت به تعویض آن اقدام نمی کنند.

واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوا، در گزارشی میزان انتشار آلاینده‌ها در خودروهای دارای کاتالیست و بدون آن را مقایسه کرده است. نتایج این بررسی تطبیقی نشان می‌دهد یک خودروی بدون کاتالیست حدود ۱۰ برابر یک خودروی مجهز به کاتالیست آلاینده مونوکسید کربن را در هوا منتشر می‌کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

دبیر علمی همایش علمی - دانشجویی هوای پاک و معاون پژوهشی پژوهکشده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی گفت: تهران ظرفیت تردد 700 هزار خودرو را دارد در حالی که اکنون بیش از 3 میلیون خودرو در پایبتخت رفت و آمد می کند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، نغمه مبرقعی روز دوشنبه در همایش علمی - دانشجویی هوای پاک در دانشگاه شهید بهشتی افزود: تردد بیش از ظرفیت خودرو در شهر تهران آن را به منبع آلایندگی تبدیل کرده است که بر این اساس میزان 70 درصد آلایندگی را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: انسان بدون غذا 5 هفته و بدون آب شاید 5 روز دوام می آورد اما بدون هوا 5 دقیقه هم زنده نمی ماند بنابراین داشتن هوای پاک یک حق طبیعی است.

معاون پژوهشی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: همچنین با استفاده بیش از حد از سوخت های فسیلی و وارد کردن آلودگی به هوا، امروز با چنین وضعیت هوایی در کلان شهرها مواجه هستیم.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایلی که امروز با چنین وضعیت هوایی مواجه هستیم، عدم توجه به توان و ظرفیت طبیعی محیط زیست است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تابناک - نگاه شما - مخاطب تابناک: بنده نه تخصصی در خبرنگاری دارم و نه در عکاسی ولیکن همانند اکثریت مردم کشورم، تمام فکر و ذهنم به سمت رشد و شکوفایی ایران عزیزمان است. صبح امروز همانند تمام روزهای کاری دیگر جهت عزیمت به محل کار در شهر تهران، از منزل خود واقع در شهر کرج با خودروی شخصی حرکت کردم و فکر هر روز در ذهنم تداعی شد که چرا هوای صبح بوی دود می دهد و هیچ طراوتی در آن نیست. چرا اتوبوس هایی که در حد یک کارخانه دود می کنند هر روز در اتوبان تردد می کنند و هیچ کس با آنها کاری ندارد؟ چرا اول صبح مامور عزیز راهنمایی و رانندگی پشت فرمان مگان خوابیده... چرا در حضور پلیس راهنمایی و رانندگی، خودرو ها در کنار اتوبان! توقف می کنند و مسافر می زنند و ایجاد گلوگاه و ترافیک و ...

همواره در اخبار و جراید و رسانه ها صحبت از کیفیت سوخت می شود و جناح های مختلف با هم گلاویز هستند ولیکن عزیزان اصل ماجرا همین کنارمان است و ما غافل از آن...

چرا هرگز سخن از کیفیت بسیار نامطلوب خودرو های پرتیراژ نیست؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 6 بهمن 1393برچسب:خودرو,آلودگی هوا,راهنمایی و رانندگی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 کارشناسان با بیان اینکه نحوه و میزان تولید خودرو در کشور در آلودگی هوا نقش موثری دارد، می گویند برای پیشگیری از آلودگی هوا باید شماره گذاری خودروهای با استانداردهای پایین متوقف شود.

  به گزارش ایرنا، سرهنگ احمد رستمی معاون فنی مهندسی خدمات پلیس راهور ناجا در یک مناظره که پنج کارشناس دیگر نیز حضور داشتند، گفت: در بحث منابع آلوده کننده چند دسته قابل توجه است که عمده ترین آنها وسایل نقلیه موتوری، کارخانه ها، نیروگا هها، منابع خانگی و ریزگردها هستند.


وی با اشاره به بحث وسایل نقلیه و منشا آلایندگی افزود: منشاء اولیه به تکنولوژی و طراحی با سطح استاندارد برمی گردد که میزان مصرف و نوع سوخت آن نیز میزان آلایندگی را تعیین می کند .

معاون فنی مهندسی خدمات پلیس راهور ناجا اظهار داشت: بحث منشا ثانویه، به استفاده کنندگان سرویس های دوره ای و خدمات فروشندگان بازمی گردد که نحوه انجام معاینه فنی وسایل نقلیه و خودروهای فرسوده که باید از رده خارج شوند، در این بخش مورد بررسی قرار می گیرد .



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 27 دی 1393برچسب:خودرو,شماره گذاری,استاندارد,یورو6,آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی هوا

دبیر سومین همایش ملی آلودگی هوا و صدا گفت: ترافیک بخش عمده ای از آلودگی هوا را تشکیل می دهد که باید با عزمی جدی و مدیریتی قوی به استانداردهای موتورسیکلت، خودروهای دیزلی و خودروهای فرسوده توجه شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، وحید حسینی در سومین همایش مدیریت آلودگی هوا و صدا با بیان اینکه با پایش مداوم هوای تهران یافته های جدیدی در زمینه آلودگی هوای پایتخت به دست آورده ایم، گفت: طی سال های ۸۶ تا ۹۲ غلظت آلایندگی هوا اندازه گیری شده که در اندازه گیرهای صورت گرفته، کاهش خطی مونوکسیدکربن را شاهد بودیم به طوری که طی دو سال گذشته روزهای ناسالم به واسطه افزایش آلاینده مونوکسید کربن را شاهد نبودیم . این در حالی است که ۱۰ سال پیش وضعیت آلودگی هوای تهران تنها به دلیل افزایش مونوکسید کربن بوده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: کاهش مونوکسید کربن در سال های اخیر نشان از سیاست گذاری درست مبتنی بر یافته های علمی است، به گونه ای که سازمان محیط زیست طی سال های ۸۲تا ۸۶ با قدرت جلوی تولید خودروهای کاربراتوری را گرفت . همچنین کاتالیز و استاندارد یورو۲ و حذف موتورسیکلت ها را اجرایی کرد و نتیجه آن اکنون بعد از ده سال دیده می شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 25 دی 1393برچسب:ذرات معلق,تهران,خودرو,موتورسیکلت,دی اکسید نیتروژن, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون سازمان حفاظت محیط زیست از ممنوعیت شماره‌گذاری 5 خودروی تولیدی به دلیل آلایندگی خبر داد. 

به گزارش مشرق از سایت محیط زیست، سعید متصدی با اشاره به اینکه تمامی خودروهای سواری بنزینی موظفند استاندارد آلایندگی یورو 4 را رعایت کنند، تصریح کرد: بر این اساس 5 خودروی تولید داخل موفق به کسب استاندارد آلایندگی یورو 4 نشدند که امروز طی نامه‌ای به پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ممنوعیت شماره‌گذاری این خودروها اعلام شد.

وی به فهرست این خودروها اشاره کرد و گفت: وانت تک‌کابین و 2 کابین GONOW شرکت پویا خودرو، سواری ویانا 1500 سی‌سی شرکت سناباد خودرو توس، پژو 206 و پژو 206 SD با موتور TU3 و پژو پارس اتوماتیک با موتور TU5 شرکت ایران‌خودرو و مزدا 3 اتوماتیک هاچ‌بک شرکت بهمن موتور، 5 خودرویی هستند که به دلیل عدم رعایت استاندارد آلایندگی یورو 4 مجوز شماره‌گذاری‌شان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست لغو شده است.

وی گفت: برابر نامه ارسالی، پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از فردا چهارشنبه شماره‌گذاری‌ این خودروها را متوقف خواهد کرد. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 16 دی 1393برچسب:خودرو,شماره گذاری,یورو 4, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اتوبوس

رئیس امور آزمایشگاه‌های محیط‌زیست با اشاره به تاثیر ناوگان اتوبوسرانی در آلودگی گفت:هر ارگانی که به دستورالعمل طرح جامع کاهش آلودگی عمل نکند علاوه بر برخورد قضایی به رسانه ها معرفی می شود.

بابک صادقیان در گفتگو با خبرنگار مهر، با توجه به شکایات متعدد اصفهانی ها از آلودگی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری اظهار داشت: یکی از مهم ترین مسایل مطرح در طرح جامع کنترل آلایندگی اصفهان کنترل سرویس های حمل و نقل شهرداری مانند اتوبوسرانی است.

وی افزود: به دلیل عدم در نظر گرفتن اعتبارات لازم در سنوات گذشته بودجه لازم برای نوسازی اتوبوسرانی اصفهان در نظر گرفته نشده بود و  این ناوگان به دلیل فرسودگی تاثیر زیادی در آلودگی هوای دارد.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های محیط‌ زیست استان اصفهان تاکید کرد: امسال محیط زیست به شهرداری به طور جدی برای نوسازی این ناوگان تذکر داده است و قرار است بیش از ۲۰۰ سرویس جدید به این ناوگان اضافه شده شود که تاکنون ۵۰ اتوبوس تعویض شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 5 دی 1393برچسب:آلودگی هوا,اصفهان,اتوبوسرانی,صدا و سیما,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تاکسیرانیمعاون اجرایی سازمان تاكسیرانی شهرداری اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تا كنون ۷۲۰ تاكسیران برای تبدیل به احسن تاكسی خود در سایت نوسازی ناوگان تاكسیرانی ثبت نام كرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رمضان عسگری نژاد با بیان این مطلب اظهار داشت: دو هزار و ۵۰۰ تاكسی در شهر اصفهان فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد.

وی با اشاره به باز شدن سایت نوسازی در سال جاری افزود: از زمان باز شدن سایت نوسازی در سال جاری تا كنون ۷۲۰ تاكسیران برای تبدیل به احسن تاكسی های فرسوده خود در سایت نوسازی ثبت نام كرده اند.

معاون اجرایی سازمان تاكسیرانی شهرداری اصفهان با بیان اینكه تعدادی از تاكسیرانان نیز تاكسی های جدید خود را تحویل گرفته اند، اظهار داشت: مابقی تاكسیرانان نیز در مراحل دریافت وام از بانك و اسقاط خودرو هستند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 24 آذر 1393برچسب:تاکسی,تاکسیرانی,اصفهان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

داریوش مهرجوییوقتی صفحات روزنامه‌ها را ورق می‌زنم بارها می‌خوانم خبر مرگ عزیز دیگری را... . آخر چرا؟ این حرف امروز من نیست. مدت‌ها است که درخواست کرده‌ام فکری اساسی برای رفع معضل آلودگی هوا کنید. سال گذشته هم درخواستم را با سرار خانم ‌معصومه ابتکار، رییس سازمان «حفاظت محیط‌زیست»، مطرح کردم...

زیست بوم به نقل از شرق /داریوش مهرجویی*:  از روزی که خبر درگذشت خواننده جوان کشورمان، مرتضی پاشایی را شنیده‌ام، دیگر اشک‌هایم مجال نمی‌دهد تا حرف بزنم... اما وظیفه خود می‌دانم که در این‌باره بگویم. مدت‌ها است آلودگی هوای تهران همچون سم‌کشنده‌ای شتابان و بی‌صدا همه ما را به‌سوی نیستی سوق می‌دهد.

وقتی صفحات روزنامه‌ها را ورق می‌زنم بارها می‌خوانم خبر مرگ عزیز دیگری را... . آخر چرا؟ این حرف امروز من نیست. مدت‌هااست که درخواست کرده‌ام فکری اساسی برای رفع معضل آلودگی هوا کنید. سال گذشته هم درخواستم را با سرکار خانم ‌معصومه ابتکار، رییس سازمان «حفاظت محیط‌زیست»، مطرح کردم....


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:داریوش مهرجویی,مرتضی پاشایی,هوای آلوده,بازیافت اتومبیل‌,لودگی هوای تهران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

احسان محمدیوقتی هوا را با بنزین پتروشیمی چنان آلوده کردند که به جای اکسیژن، بنزن به ریه ها فرو فرستادیم، وقتی برخی منابع رسمی با صراحت می گویند سبزی ها و صیفی جات در همین بیخ گوش تهران دارد با فاضلاب صنعتی آبیاری می شود، وقتی سالها در خفا پالم به خورد خلق الله دادند و از بستنی گرفته تا شیر و ماست و خامه چنان آلوده بود که حالا عوارضش را نمی توانند حاشا کنند، وقتی آب ها آلوده است، وقتی اجازه وارد شدن لوازم آرایشی و حتی اسباب بازی های تقلبی آلوده ...

زیست بوم/ احسان محمدی: مرتضی پاشایی خواننده جوان کشورمان بعد از تحمل دوران رنج آور ابتلا به سرطان جان باخت و امروز در میان اشک و آه هوادارانش به خاک سپرده شد. 

پیش از او نیز البته هنرمندان، ورزشکاران، چهره های اجتماعی و سیاسی بسیاری را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده ایم. کسانی که می توانستند هنوز باشند و منشا اتفاقات خوبی برای خود و دیگر هموطنان شوند.

اما چرا این همه سرطان می گیریم؟! چرا سرطان دارد یکی یکی ما را می بلعد؟ چرا سرطان حالا مثل سرما خوردگی به یک بیماری دم دستی تبدیل شده است که انگار باید مقابلش زانو بزنیم و به محض ابتلا برویم قبر سفارش بدهیم؟! حوصله اگر دارید فارغ از هیجانات پیرامون مرگ این جوان هنرمند به چرایی این اتفاق نیز نگاهی بیندازیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 15 آذر 1393برچسب:سرطان,بنزین,پالم,سونامی سرطان,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

گفتگو با مدیر کل محیط زیست تهران

مدیرکل محیط زیست تهران با اعلام خبر توزیع سوخت استاندارد یورو 4 در 123 جایگاه شهر تهران، گفت: بهبود کیفیت هوا در ماه های گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته غیر قابل انکار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدهادی حیدرزاده با گلایه از انعکاس ناصحیح سخنان خود در جلسه شورای اداری استان تهران در خصوص بنزین توزیعی در تهران، گفت: با توزیع سوخت استاندارد یورو 4 در 123 جایگاه شهر تهران، کیفیت سوخت مصرفی خودروها، همچنین بهبود کیفیت هوا در ماه های گذشته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش محسوسی داشته و این موضوع غیرقابل انکار است.

حیدرزاده افزود: برنامه ریزی های لازم برای توزیع سوخت استاندارد یورو 4 در همه جایگاه های کشور صورت گرفته و به تدریج کلیه جایگاه های کشور مجهز به توزیع سوخت با استاندارد یورو 4 خواهند شد.

وی ادامه داد: همین موضوع در استان تهران هم در حال پیگیری و انجام است ولی در حال حاضر تنها شهر تهران مجهز به سوخت استاندارد یورو 4 است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 13 آذر 1393برچسب:محیط زیست تهران,سوخت استاندارد یورو 4,خودروساز,پیکان وانت,موتورخانه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

موتورسوارکاهش مصرف خودروی شخصی زماني محقق مي‌شود كه بتوانيم جايگزين مناسبي به نام حمل و نقل عمومي را در اختيار داشته باشيم.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سيد وحيد حسيني افزود: تا زماني كه حمل و نقل عمومي توسعه پيدا نكند، توصيه صرف به كاهش استفاده از خودروهاي شخصي، نتيجه مثبتي به همراه نخواهد داشت.

وي با اعلام اين كه امروز ستون فقرات كاهش آلودگي هواي تهران بر مبنای توسعه حمل و نقل عمومي استوار است، تأكيد كرد: چنانچه اين شالوده به درستي بنا گذاشته نشده باشد، هر گونه اقدامي در زمينه كاهش آلودگي هوا اثربخش نخواهد بود.

مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اشاره به طرح ورود موتورسيكلت‌هاي برقي به تهران، اظهار كرد: هم اكنون يكي از مهم‌ترين معضلات شهري، تردد موتوسيكلت‌هاي بنزيني است كه ۲۵ درصد از آلودگي هوا و ۴۹ درصد از آلودگي صوتي تهران ناشي از تردد اين نوع از موتورسيكلت‌ها است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 7 آذر 1393برچسب:حمل و نقل عمومي,موتوسيكلت‌هاي برفی,وام بدون بهره,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 هوا که سرد می شود، فشار گاز هم کاهش می یابد و نیروگاه ها و صنایع بسیاری را مجبور به استفاده از مازوت می کند؛ سوختی که از آن به عنوان یکی از عوامل آلایندگی هوا در فصل سرد یاد می شود.

شهروند : هوای سالم به پایتخت بازگشت و هیاهوی آلودگی را آرام کرد. در روزهایی که نفس تهران تنگ شده بود، بار دیگر پرونده آلودگی هوای پایتخت و ماجرای توقف تولید بنزین در پتروشیمی های کشور با جریانات سیاسی گره خورد. مخالفان توقف تولید بنزین در پتروشیمی های کشور، آلودگی روزهای گذشته تهران را شاهدی می دانستند بر این که بنزین تولیدی در پتروشیمی های کشور نقشی در آلایندگی هوای پایتخت نداشته و بنزین تولید پتروشیمی گامی بوده در راه خودکفایی تولید بنزین.

به گزارش شهروند، این درحالی است که دولتی ها در این مدت بارها بر این نکته تأکید کرده اند که با توقف تولید بنزین در پتروشیمی های کشور و توزیع بنزین باکیفیت در کلانشهرها، میزان آلاینده های خطرناک که از سوی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست با عنوان آلاینده های سرطان زا یاد می شود، کاهش یافته است.

به گفته رئیس مرکز ملی هوای سازمان حفاظت محیط زیست، درحال حاضر اصلی ترین شاخص در کیفیت هوا ذرات معلق کمتر از ٢,٥ میکرون است که این ذرات هم در سال جاری کاهش ٥٠ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده. تهران از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه ١٢ روز پاک و ١٧١ روز سالم داشته است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 6 آذر 1393برچسب:آلودگی هوا,بنزن,آروماتیک,نیروگاه, مازوت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

روزنامه «آرمان» در مطلبی پیرامون وضعیت محیط زیست و هوا نوشته است: شاید باران آلودگی ها را بشوید اما، تا اطلاع ثانوی هوای پایتخت آلوده است.

 ایرنا -  روز گذشته بار دیگر مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد: هوای پایتخت با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون روی عدد 117 در شرایط ناسالم قرار گرفت. «وحید حسینی» و دیگر مسئولان شرکت کنترل هوا برای چندمین بار است که در روزهای گذشته اخبار هشدار دهنده ای برای شهروندان تهرانی دارند.
 
آمارها حاکی از آن است که شهروندان تهرانی در تمامی روزهای هفته اخیر با معضل آلودگی هوا روبه رو بوده اند. اینکه خشکی ادامه پیدا می کند و آلودگی به کلانشهرها به ویژه تهران بازمی گردد، سناریوی تکراری چند سال اخیر است که هر ساله همزمان با شروع فصل سرما و ایجاد پدیده وارونگی هوا شدت می یابد.
 
مسئولان وزارت بهداشت نسبت به تبعات آلودگی برای شهروندان به ویژه سالمندان و کودکان هشدار می دهند و مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران، استانداری و دیگر سازمان ها و نهادهای متصدی امر آلودگی نیز از نبود برنامه جامع و یکپارچه برای کنترل و کاهش آلودگی خبر می دهند. در این میان اما آنچه تکرار می شود آلودگی، افزایش بیماری و مرگ شهروندان است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 3 آذر 1393برچسب:آلودگی هوا,تهران,خودروهای فرسوده,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

ترافیکفرمانده عملیات و کنترل طرحهای ویژه ترافیکی پلیس راهور تهران با اشاره به آغاز طرح تشدید برخورد با خودروهای آلاینده و دودزا، گفت: پلیس در برخورد با خودروهای آلاینده و دودزا هیچ گونه اغماضی نخواهد داشت.

سرهنگ سعید سپهری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه طرح تشدید برخورد با خودروهای آلاینده و دودزا از چند روز گذشته آغاز شده است، گفت: پلیس با تمام وسایل نقلیه دودزا اعم از عمومی و خصوصی برخورد کرده و به محض مشاهده، پلاک آنها را فک می‌کند.

وی ادامه داد: پس از فک پلاک خودروی آلاینده و فاقد معاینه فنی، پلاک تعمیرگاه در اختیار راننده قرار گرفته و باید طی 10 روز نسبت به رفع ایراد خودرو اقدام شود و در غیر این صورت خودرو متوقف و به پارکینگ پلیس منتقل می‌شود.

فرمانده عملیات و کنترل طرحهای ویژه ترافیکی پلیس راهور تهران با اشاره به جریمه 300 هزار ریالی خودروهای دودزا، از رانندگان خواست نسبت به رفع آلایندگی خودروی خود و دریافت برگه معاینه فنی، اقدام نمایند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 25 آبان 1393برچسب:پلیس راهور تهران,موتورسیکلت‌,خودروهای آلاینده,فک پلاک,معاینه فنی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 با اجرای مقررات جدید رانندگان هندی که اتومبیل شان معاینه فنی دارند، با شرایط آسان تر برای خرید بیمه نامه اتومبیل مواجه می شوند.

دولت هند درنظر دارد برای اینکه بتواند آلودگی هوا را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهد، در مقرارت مربوط به بیمه اتومبیل در این کشور تجدیدنظر کند.

به گزارش سایت تخصصی صنعت بیمه به نقل از ایشا اینشورنس ریویو، با اجرای مقرارت جدید رانندگان هندی که اتومبیل شان معاینه فنی دارند، با شرایط آسان تر برای خرید بیمه نامه اتومبیل مواجه می شوند.

به گفته فرماندار دهلی نو، سن اسقاط خودروها در هند از 15 سال به 10 سال كاهش می یابد و زمان آزمایش فنی خودروها نیز به هر پنج سال می رسد. او گفت که همچنین کسانی که مقررات مربوط به آلودگی هوا را رعایت می کنند از مزایای بیمه ای برخوردار می شوند تا سطح آلودگی هوا بررسی و بر امنیت جاده ای در سطح پایتخت افزوده شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 19 آبان 1393برچسب:هند,آلودگی هوا,دهلی نو,معاینه فنی,بیمه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  یکی از برنامه های در دستور کار مدیریت شهری، نوسازی تاکسی های فرسوده از طریق ورود 10 هزار دستگاه خودروی هیبریدی به ناوگان تاکسیرانی تهران است.

ایرنا - به گزارش روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، حجت الله بهروز افزود: البته تاکنون هیچ یک ازخودروهای هیبریدی در فهرست واردات قرار نگرفته و مهم ترین مساله در عدم به کارگیری این خودروها توسط ناوگان تاکسیرانی تهران، عدم تایید فهرست خودروهای اعلام شده از سوی شهرداری تهران به وسیله وزارت صنعت است.

وی با تأکید بر این که شهروندان تهران را شایسته استفاده از مدرن ترین ناوگان شهری با استفاده از خودروهای روز دنیا می دانیم اظهار کرد: با این حال مدیریت شهری به دنبال خودروهای لوکس و مدل بالا نیست و خودروهای درخواستی ما شامل خودروهای متوسط اما استاندارد و دارای کیفیت است که امروز در بسیاری از شهرهای دنیا نیز به عنوان تاکسی در حال استفاده است.

مهندس بهروز از تولیدات کارخانجات خودروسازی هوندا، تویوتا، نیسان و هیوندا به عنوان تعدادی از مدل های مورد درخواست مدیریت شهری نام برد و تصریح کرد: با توجه به اعلام آمادگی 35 شرکت خودروساز از جمله کارخانجات مذکور به این منظور، امیدواریم با همکاری وزارت صنعت به زودی شاهد ورود خودروهای هیبریدی از جمله هیبریدی هوندا، تویوتا، نیسان و هیوندا به ناوگان تاکسیرانی تهران باشیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:تاکسی های فرسوده,خودروی هیبریدی,تاکسیرانی,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگرچه عرضه بنزین یورو چهار در تهران میزان آلایندگی هوای تهران را کاهش داده اما هنوز مشکلات هوای تهران مرتفع نشده است.
شفاف - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگرچه عرضه بنزین یورو چهار در تهران میزان آلایندگی هوای تهران را کاهش داده اما هنوز مشکلات هوای تهران مرتفع نشده است.
معصومه ابتکار در گفت وگویی  افزود: باید محورهای دیگر برنامه جامع کاهش آلودگی هوا نیز اجرایی شود.

وی گفت: یکی از محورهای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا بحث کیفیت سوخت بود که گامهای خوبی برداشته شده است.

ابتکار افزود: اکنون کیفیت هوای تهران در مقایسه با سال گذشته بهتر شده است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 10 آبان 1393برچسب:ابتکار,بنزین یورو جهار,خودروهای فرسوده,نیروگاه ها,مازوت, توسط مریم قلیزاده |

 تلاش برای داشتن هوای پاک تر در چند دهه اخیر در اکثر نقاط دنیا همه گیر شده است و این تلاش گسترده به صورت یک واقعیت بین المللی ظاهر گردیده است. 

 به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در بعضی از نقاط دنیا افرادی که در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ و میر به طور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی تنفس ، حملات قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی است. 

علی شفیعی پور، کارشناس محیط زیست درباره آلودگی‌های اخیر کلان شهرهای ایران گفت: آلودگی هوا در اکثر کشورهای دنیا ساکنان کلان شهرها به عنوان عنصری بحرانی در محیط زیست شناخته شده است، به گونه‌ای که تلاش برای داشتن هوای پاک تر در چند دهه اخیر در اکثر نقاط دنیا همه گیر شده است و این تلاش گسترده به صورت یک واقعیت بین المللی ظاهر گردیده است. 

وی در ادامه بیان داشت: در کشورهای پیشرفته همواره در تلاش هستند با ساخت و طراحی وسایل نقلیه‌ای که از حداقل سوخت استفاده می‌کنند، گامی موثر جهت کاهش آلودگی هوا بردارند اما در ایران متاسفانه وسایل نقلیه موتوری نسبت به دیگر کشورها از بالاترین مصرف سوخت برخوردارند. 

این کارشناس گفت: تبدیل شدن سوخت خودرو‌ها به CNG  (سی ان جی) می‌تواند گام موثری در جهت کاهش آلودگی هوا باشد، چون در این صورت مصرف بنزین و در ازای آن واردات بنزین کاهش پیدا می‌کند. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 24 شهريور 1393برچسب:آلودگی هوا,انرژی های تجدید پذیر,سوخت,خودرو,سوانح رانندگی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با بیان اینکه مهلت خودروسازان برای ارتقا استاندارد یورو 4 به به پایان رسیده است، گفت: سازمان محیط زیست از ابتدای شهریورماه آزمایش خودروها براساس استاندارد یورو4 را آغاز کرده است و نتایج آن را طی یک ماه آینده اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابتدای سال جاری سازمان محیط زیست در گزارشی اعلام کرد آلایندگی بنزین پتروشیمی که طی سال 88 به بعد به منظور تامین بنزین مصرفی خودروها تولید می شد، بسیار فراتر از حد مجاز بوده به طوری که معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست اعلام کرد؛ افزایش آلودگی هوا طی سال 88 تا 92 و کاهش روزهای ناسالم شهر ارتباطی مستقیم با تولید بنزین پتروشیمی دارد.

این درحالی است که برخی افراد غیرکارشناس در ادعاهایی مدعی شدند که بنزین تولید پتروشیمی آلایندگی زیادی نداشته و ارتباط افزایش روزهای ناسالم هوا را کذب محض اعلام کردند.

مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه فرافکنی ها با تایید آلایندگی بنزین پتروشیمی پایان گرفت، گفت: طی این سال ها آلوده ترین ترکیب بنزین توزیعی بنزین پیرولیز بوده که طی سال 89 تا 92 به میزان بسیار زیادی تولید و در خودورها مصرف شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 10 شهريور 1393برچسب:بنزین پتروشیمی,بنزن,آروماتیک,سرطان,خودروسازان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
هر وقت تصور می‌کنیم ماجرای «سوخت‌های آلوده» در رسانه‌های کشور به پایان رسیده و دیگر هر چه هست باید در مراجع علمی و حقوقی پیگیری شود، یک خبر جدید درباره بنزین و گازوئیل و اکتان‌افزا منتشر می‌شود.
 

خبر آنلاین - رامین فروزنده: هر وقت تصور می‌کنیم ماجرای «سوخت‌های آلوده» در رسانه‌های کشور به پایان رسیده و دیگر هر چه هست باید در مراجع علمی و حقوقی پیگیری شود، یک خبر جدید درباره بنزین و گازوئیل و اکتان‌افزا منتشر می‌شود. یک بار ریفورمیت، بار دیگر بنزین پیرولیز و اکنون گازوئیل. سوژه سوخت‌های غیراستاندارد و آلایندگی آنها، به چشمه‌ای جوشان شبیه شده است که هر چه می‌جوشد و حاشیه و خبر تولید می‌کند و ماجرا رقم می‌زند، ذره‌ای از جریان و طراوت آن کاسته نمی‌شود. در آخرین اظهارنظر، رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرده است گازوئیل‌های تهران 100 برابر استاندارد گوگرد دارند. این سخن حافظی، با واکنش سریع شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران مواجه شده و روابط عمومی این شرکت در اطلاعیه‌ای اعلام کرده گازوئیل توزیعی در چند کلان‌شهر، یورو4 و یورو5 است. ماجرای گازوئیل‌های آلوده حتی در روزهای اوج ماجرای بنزین آلوده (بهمن سال گذشته تا خرداد امسال) نیز مطرح می‌شد و کارشناسان از لزوم توجه بیشتر به مقوله گازوئیل آلوده می‌گفتند و البته ظاهراً گوش شنوایی هم در کار نبود.

غفلت به خاطر بنزین

در همان زمانی که بالا بودن بنزن و آروماتیک بنزین در رسانه‌ها مطرح می‌شد، کارشناسانی بودند که گازوئیل را خطرناک‌تر از بنزین می‌دانستند. وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، در یادداشتی در شماره 77 تجارت فردا با عنوان «گازوئیل خطرناک‌تر از بنزین» نوشت: «...آنقدر درگیر بنزین نشویم که از دیزل غافل شویم؛ مشکل بنزین به حادی دیزل نیست. دیزل فقط یک پارامتر مهم دارد که فاصله زیادی با استاندارد جهانی دارد. محتوای گوگرد در گازوئیل تولید داخل، بین 4 تا 9 هزار قسمت در میلیون است. گوگرد هم به شدت در آلودگی هوا موثر است... بخش عمده ذرات معلق در هوای تهران از گوگرد تولیدی از دیزل‌ها ایجاد می‌شود؛ سازمان بهداشت جهانی هم دود دیزل را سرطان‌زا اعلام کرده است.» باوجود هشدارهایی از این دست، مساله گازوئیل آن‌گونه که ضروری به نظر می‌رسید، مورد توجه قرار نگرفت تا اینکه رحمت‌الله حافظی اخیراً گریزی به آلودگی گازوئیل زد. او در این‌باره گفت: «گزارشی که ما از جایگاه‌های عرضه گازوئیل داریم نشان می‌دهد که گوگرد این مناطق بین 500 تا 700 ppm است که استاندارد آن بین 20 تا 50 ppm است و باید دولت اقدامی جدی در خصوص گوگردزدایی انجام دهد.» درصد گوگرد، معمولاً اصلی‌ترین پارامتری است که در بحث کیفیت گازوئیل درباره آن صحبت می‌شود. اما استاندارد گازوئیل در جهان و ایران چیست؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 28 تير 1393برچسب:گازوئیل - گوگرد - تهران - بنزین - یورو - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

نخستین فیلترهای دوده برای کاهش آلودگی هوا وارد ایران شدنخستین فیلتر دوده برای حذف آلاینده های خودروهای دیزلی وارد ایران شد.

کرمانشاه نیوز - به گزارش خبرگزاری تسنیم ، وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا از واردات فیلترهای دوده به ایران خبر داد و اظهار داشت: این فیلترها که از سال ۱۹۹۸ در کشورهای اروپایی برای کنترل و کاهش آلاینده های هوا به کار گرفته می شود تاکنون وارد ایران نشده بود و این نخستین بار است که قرار است برای کاهش آلودگی هوای پایتخت از این فیلترها برای کنترل و کاهش آلاینده های ناشی از احتراق سوخت در خودروهای دیزلی استفاده شود.

حسینی با بیان اینکه در ایران حتی یک خودروی دیزلی نداریم که مجهز به چنین فیلترهایی باشد، گفت: در کامیون ها و اتوبوس ها از چنین فیلترهایی استفاده نشده در حالی که آلاینده های ناشی از احتراق سوخت در خودروهای دیزلی یکی از منابع مهم تولید آلاینده ها به ویژه ذرات معلق در هوا هستند. این فیلترهای دوده تکنولوژی بسیار پیشرفته ای دارند و دوده را که حاوی کربن و ذرات سمی و خطرناک است ، در خود جمع و بعد از پر شدن ذرات کربن را می سوزاند و به دی اکسید کربن بی خطر تبدیل و وارد هوا می کند و به این ترتیب ذرات معلق وارد هوا نمی شود.

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، ویژگی دیگر فیلترهای دوده «قدرت خود پالایی» آنها است و این فیلترها نیازمند تعویض نیستند.

وی ادامه داد: فیلترهای دوده ای که وارد ایران شده نیاز به تعویض ندارند و به عبارتی عمرشان بی پایان است و تا زمانی که وسیله نقلیه عمر مفید دارد این فیلترها نیاز به تعویض ندارند.

حسینی با اشاره به ورود شهرداری تهران در نصب فیلترهای دوده روی خودروهای دیزلی شهرداری گفت: بر اساس قانون این فیلترها از ابتدای سال ۹۴ باید روی خودروهای دیزلی نصب شود اما شهرداری تهران با توجه به وضعیت آلودگی هوا و برنامه هایی که در راستای کاهش آلاینده ها دنبال می کند به طور داوطلبانه واردات و نصب فیلترهای دوده را آغاز کرده البته سازمان محیط زیست هم از این اقدام شهرداری استقبال کرده و مسئولان آن گفته اند نصب فیلترهای دوده روی سایر خودروهای دیزلی را از ابتدای سال ۹۴ آغاز می کنند.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 28 تير 1393برچسب:فیلتر دوده - آلودگی هوا - خودروهای دیزلی - ذرات معلق - گوگرد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

10 روش برای کاهش آلودگی هواده راهکار برای کاهش مصرف سوخت خودرد و آلودگی هوا

 وان کار(1car.ir) به نقل از HowStuffWorks نوشت: خودروها دارای دو جنبه مثبت و منفی هستند. بهبود زندگی روزمره و تسهیل امور روزمره مثل دوری مسیر، خرید کردن، مسافرت کردن و غیره جزو نکات مثبت اما وابسته کردن افراد به خود و آلودگی جزو  جنبه های منفی آن محسوب می شود.

 شاید آلودگی مهمترین نگرانی افراد و از پیامدهای منفی خودروها محسوب می‌شود؛ ولی جالب است بدانید که نه تنها خودروها مسبب این آلودگی هستند، بلکه کشتی ها، کامیون ها، قطار و اتوبوس نیز، به ایجاد بیشتر آن کمک می کنند. با وجود این، هنوز خودروها مسبب اصلی این پیامد محسوب می‌شوند.

غیر از تغییر نوع سوخت، چندین راهکار دیگر نیز برای کاهش آلودگی وجود دارد. شاید تغییر رویکرد و نقش واقعی خودرو در زندگی افراد که مشکل ترین مرحله کار است، جزو مهمترین راهکارهای این موضوع باشد. فقط توجه داشته باشید که راه حل جادویی برای حل مشکل وجود ندارد؛ بلکه هر راه حل در گرو دیگری است و کاملا به یکدیگر وابسته هستند. در این مقاله قصد داریم تا 10 راهکار احتمالی برای کاهش آلودگی را بررسی کنیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 18 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - خودرو - سوخت - حمل ونقل عمومی - رفت و آمد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
موتورسيکلت‌ها 6 برابر خودروها آلودگي هوا و 2 برابر آلودگي صدا توليد مي‌کنند بالغ بر یک ميليون دستگاه موتورسيکلت بنزيني در محدوده مرکزي شهر تهران تردد مي‌کنند

 روزنامه جهان اقتصاد - مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران با اشاره به اينکه موتورسيکلت‌ها 6 برابر خودروها آلودگي هوا و 2 برابر آلودگي صدا توليد مي‌کنند، گفت: در جهت کاهش آلودگي هواي تهران 6 برنامه اجرايي از جمله ورود موتورسيکلت‌هاي برقي، ورود خودروهاي هيبريدي به ناوگان تاکسيراني، تعويض کاتاليست تاکسي‌ها، نصب فيلتر دوده روي اتوبوس‌هاي ديزلي، رسيدگي به اتوبوس‌هاي فرسوده و توسعه اتوبوس‌هاي برقي، تدوين شده است.

به گزارش مهر ،  سيد وحيد حسيني در جلسه‌اي که به منظور بررسي برنامه‌هاي اجرايي اين معاونت با هدف کاهش آلودگي هواي تهران برگزار شده بود، با اشاره به اين که 44 درصد روزهاي سال گذشته، هواي تهران ناسالم و فقط 3 روز هوا پاک بود، افزود: وضعيت هواي تهران از حالت بحران هم عبور کرده و لازم است منابع توليد آلودگي همچون موتورسيکلت‌هاي بنزيني مورد توجه ويژه قرار بگيرند.

وي با بيان اين که موتورسيکلت‌هاي کاربراتوري در هر کيلومتر پيمايش بيش از 18 گرم آلودگي توليد مي‌کنند، اظهار کرد: اين در حالي است که خودروهاي با استاندارد يورو 2 در هر کيلومتر پيمايش کمتر از 3 گرم توليد آلودگي مي‌کنند و به عبارت ديگر آلايندگي يک دستگاه موتورسيکلت به طور متوسط 6 برابر يک دستگاه خودرو با استاندارد يورو 2 است.

مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران با تأکيد اين که مقادير زيادي از اين 18 گرم آلودگي که در برخي موتورسيکلت‌هاي فرسوده حتي به 27 گرم نيز مي‌رسد، به دليل بد سوزي مونوکسيد کربن توليد مي‌شود، تصريح کرد: بخشي از اين آلودگي نيز ذرات معلق به عنوان ماده‌اي سمي است و اتفاقاً اندازه ذراتي که موتورسيکلت‌ها توليد مي‌کنند، خيلي ريزتر و مخرب‌تر از ذراتي است که خودروها توليد مي‌کنند و به دليل همين ريز بودن، مي‌تواند تا عمق ريه نفوذ کنند و سلامت شهروندان را با خطر جدي رو به رو کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 5 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - آلودگی صدا - تهران - موتورسیکلت - خودرو, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

کارخانه روغن نباتی شیراز آلودگی قطعی دارد و دمل چرکینی شده که باید از شهر برود و اگر زمین اوقافی است تاوان آن را نباید کودکان، جانبازان شیمیایی و کهنسالان شیراز بدهند.

عصر ایران نوشت : مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: در حال حاضر 10 تالاب طبیعی استان فارس به طور کامل خشک شده است. 

به گزارش فارس، حسینعلی ابراهیمی کارنامی بعد از ظهر امروز در چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی این شهر اظهار داشت: اگر مواد سرطان‌زا مانند سموم شیمیایی که در مزارع کشاورزی استفاده می‌شود را کنترل کنیم به احداث روزشمار بیمارستان‌ها نیاز نخواهد بود. 
 
وی افزود: در حالی که خودسوزی دشت‌ها و فرونشست خاک و خشکسالی شدید در فارس آغاز شده به درستی باید گفت قهر طبیعت آغاز شده است. 
 
ابراهیمی ادامه داد: باید برای شیراز تصمیم بگیریم که یکی از هشت کلان شهر آلوده از نظر هوا است. 
 
وی اضافه کرد: مهم‌ترین مولفه در حوزه تاثیر‌گذاری محیط زیست مشارکت مردمی است چنان که در بحث پسماندها شهرداری امکان ندارد بدون همراهی مردم به اهداف زیست محیطی شهری دست یابد. 
 
مرثیه‌ای برای منابع آبی 
 
مدیر کل حفاظت از محیط زیست فارس در ادامه اظهار داشت: ۱۰ میلیارد متر مکعب آب در کشور مصرف می‌شود که ۹.۵ میلیارد متر مکعب آن برای کشاورزی صرف می‌شود و ۷.۵ میلیارد متر مکعب آن از منابع زیرزمینی استحصال می‌شود. 
 
ابراهیمی خاطرنشان کرد: مطالعات ما دو میلیارد متر مکعب کسری مخازن را نشان می‌دهد و هر چند همکاران ما در آبفا ارقام دیگری ذکر کنند در اصل مساله تفاوت ندارد و باید در حفظ این میراث مشترک بین‌نسلی کوشید. 
 
۱۰ تالاب طبیعی فارس خشک شده است 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 19 خرداد 1393برچسب:استان فارس - شیراز - آلودگی هوا - تالاب - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

80 درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهای فرسوده استسوخت غیر استاندارد، خودروی غیر استاندارد و خودروهای فرسوده عوامل اصلی آلودگی هوای تهران هستند.

اقبال شاکری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو» گفت: بخشی از آلودگی که در کلان شهرها مشاهده می شود، ناشی از سوخت نامرغوبی است که خودروها دارند که این تنها یک منشا آلودگی است و منشا دیگر وجود خودروهایی بیشماری است که در شهرها تردد می کند.

وی افزود: بر اساس قانون، بنزین و تولید خودرو هر دو باید یورو4 باشند تاکنون هیچ کدام این کیفیت را نداشته اند، براساس صحبت های وزیر نفت سوخت های دارای استاندارد یورو4 باید در اختیار مردم تهران قرار بگیرد.

عضو شورای شهر گفت: تولیدات بنزینی که در پتروشیمی ها تولید می شد و استاندارد لازم را نداشت، متوقف شد همچنین واردات بنزینی که دارای استاندارد یورو 4 نیستند نیز باید متوقف شود و خودروسازان نیز قول دادند که تولیدات خودرو خود را به استاندارد یورو4 برسانند، این توافقی است که اعلام شده است.

وی در ادامه بیان کرد: اگر این دو اتفاق رخ دهد بخش عمده ای آلودگی که ناشی از سوخت است، کاهش می یابد البته باید در نظر داشت که در شهر خودروهای فرسوده بسیاری وجود دارد که باید جمع آوری شوند، تا زمانی که این خودرو ها جایگزین نشوند نمی توان انتظار داشت که آلودگی هوای تهران برطرف شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

سال خاکستری محیط زیستسال 92 را می‌توان سال خاکستری محیط زیست کشور نام نهاد. کشتار بی‌سابقه حیات وحش، به صدا در آمدن ناقوس مرگ تالاب‌ها و جنگلهای کشور، حذف بنزین پتروشیمی، راه‌اندازی صندوق محیط زیست، بازگشت معصومه ابتکار بر کرسی سازمان حفاظت محیط زیست و از همه مهمتر اولویت یافتن موضوع محیط زیست در میان دغدغه‌های مردم و مسئولان مهم‌ترین اتفاقات زیست‌محیطی سال 92 را تشکیل می‌دهند.

شفقنا زندگی، به نقل از ایسنا : سال گذشته مملو از اتفاقات پبش‌بینی نشده در حوزه محیط زیست بود. سالی که از ابتدا فراز و فرود‌های بسیاری داشت. گاهی آنچنان سیاه همچون مرگ 45 گوزن در سایت کرخه و گاهی نیز سفید مانند سفر یوزپلنگ‌های ایرانی به جام جهانی فوتبال. آنچه می‌خوانید گزیده‌ای از مهمترین اتفاقات زیست‌محیطی در سال 92 است.

از وعده افزایش 70 درصدی حقوق محیطبانان تا تشکیل صندوق حمایت از محیطبانان و ادامه سوء قصدها به محیطبانان و قرقبان‌ها

اگرچه سال 92 با وعده‌های شیرین محمدجواد محمدی‌زاده مبنی بر افزایش 70 درصدی حقوق محیطبانان آغاز شد اما این وعده هیچگاه تحقق نیافت.

با این حال اتفاقات ناخوشایند برای محیطبانان به همین جا ختم نمی‌شود. فروردین 92 با زخمی شدن یک قرقبان در خراسان شمالی آغاز شد و در اردیبهشت ماه بود که طی یک عملیات تعقیب و گریز در پارک ملی دنا دو نفر ازمحیط بانان به نام‌های علی افشار از ناحیه مچ دست و وحید ترحمی از ناحیه پا توسط چهار شکارچی مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.

در همان ماه یکی از محیط بانان پارک ملی کلاه قاضی نیز در جریان درگیری با شکارچیان زخمی شد و یک روز نگذشته بود یکی از محیط بانان شهرستان ملایر هم توسط مردم محلی به دلیل دستگیر کردن یک شکارچی متخلف مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به شدت از ناحیه سر، دست و کمر مجروح شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 2 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط |

استاندار اصفهان از حمل و نقل به عنوان متهم اول آلودگی هوای این استان نام برد و گفت: صنایع دومین منبع آلودگی هوا در استان به شمار می آیند.

به گزارش ایرنا ، « رسول زرگرپور » روز پنجشنبه در دیدار با معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت درعین حال افزود: مردم بر این باورند که صنایع نقش مهمی در آلودگی هوا دارند و باید با صنایع آلوده کننده برخورد کرد.

وی با اشاره به وضعیت صنعت این استان و جایگاه نخست اصفهان در صنعت کشور، گفت: با توجه به مشکل خشکسالی و کمبود آب در استان اصفهان، نمی توانیم توسعه صنعت استان را به شکل عادی ادامه دهیم.

پیشتر نیز روزنامه جمهوري اسلامي نوشت: استاندار اصفهان با بيان اينكه آلودگي هوا و بحران كم آبي در استان اصفهان دو مسئله اساسي است، گفت: دليل اصلي آلودگي هوا و كمبود منابع آبي، نبود طرح آمايش سرزمين است كه در حال حاضر براي هر يك تدابيري انديشيده شده است.

رسول زرگرپور در مجمع نمايندگان استان اظهار كرد: در صورت وجود سند بالادستي، فضاي طرح‌ها روشن و مشخص خواهد شد. وي تصريح كرد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه مردم اصفهان بر دو موضوع آلودگي هوا و كم آبي حساسيت ويژه دارند. وي افزود: آلودگي هوا موجب بروز مشكلات و بيماري‌ها شده و اين موضوع در كارگروه سلامت استان نيز مورد بررسي قرار گرفته است.

استاندار اصفهان با بيان اينكه در استان اصفهان 56 روز سال با مسئله گرد و غبار مواجه هستيم، اضافه كرد: مطابق آمارها در استان 53 روز مشكل ريزگردها و 66 روز ناسالم بودن هوا وجود دارد. زرگرپور ادامه داد: طرح جامع كنترل كيفي هواي منطقه اصفهان با 38 اقدام اساسي در شوراي برنامه ريزي استان به تصويب رسيد. استاندار اصفهان 23 دستگاه اجرايي استان را متولي عملي كردن اين طرح عنوان و ابراز اميدواري كرد مطابق پيش بيني‌ها اين طرح 65 روز از روزهاي ناسالم را كاهش دهد. وي به تشريح طرح جامع كنترل كيفي هوا پرداخت و عنوان كرد: 65 درصد اقدامات اين طرح پيشگيرانه و 35 درصد مابقي، اجرايي است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 22 فروردين 1393برچسب:آلودگی هوا - اصفهان - استاندار - صنایع - آب, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

گروه اجتماعی تدبیر: آلودگی هوا در سال 92 جزء معضلات تهران و دیگر کلان شهرهای ایران به حساب می آمد.  به طوری که بیشتر روزهای سال در شهر تهران آلوده و در حد هشدار  بود. مدیر کل محیط زیست استان تهران، افزایش روزهای سالم پایتخت را از اولویت های اصلی استان تهران در سال 93 اعلام کرد. به گفته وی "براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ارتقای استاندارد سوخت و خودرو می‌توان امید داشت که تعداد روزهای سالم پایتخت افزایش یابد."

اسماعیل کهرم، بوم شناس و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی این برنامه ریزی های  محیط زیستی در استان تهران را مفید می داند و معتقد است کنترل فنی اتومبیل ها و تولید بنزین با استاندارد یورو 4 در بهبود این وضعیت مفید است. اما به عقیده وی علاوه بر مسائلی مثل آلودگی هوا و ترافیک، موضوعاتی مثل بحران آب و حیات وحش هم باید در تهران مورد توجه ویژه قرار گیرند.

با توجه به اولویت هایی که سازمان محیط زیست استان تهران اعلام کرده است، پیش بینی شما برای سال 93 در خصوص آلودگی هوا چیست؟
اگر کیفیت سوخت بهبود پبدا کند، جلوگیری از آلودگی هوا در تهران امکان پذیر استما در حال حاضر 8 پالایشگاه در کشور داریم که از این تعداد 4 پالایشگاه بنزین یورو4 را تولید و مابقی همان بنزین عادی را تولید می کنند. بنابراین اگر بتوانیم کیفیت سوخت را ارتقاء دهیم  به طور قطع بر بهبود آلودگی هوا در تهران تاثیر خواهد داشت.
مسئله بعد اینکه باید  شهرداری را تشویق کنیم  تا سیستم مترو و اتوبوس عمومی را گسترش دهد، زیرا دولت قبل حتی در راه ترخیص واگن های مترو مانع ایجاد می کرد. البته این مسئله در حال حاضر حل شده و وزارت نفت قرار است که این واگن ها را در اختیار شهرداری قرار دهد تا روند گسترش مترو  پیش رود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 11 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

گاردین نوشت: زمستان است و صدای اگزوز ۴.۲ میلیون ماشین در شهرتهران گوش را آزار می دهد. علی، مردی که در سن بازنشستگی است، ارابه دسته اش را به گوشه میدان شوش می برد و به صورتش ماسک می زند. در سر و صدای موتور های فرسوده ماشین ها، زیر ابر سیاهی از غبار سرطان زا که جلوی خورشید را گرفته است، همه روز سرپا ایستاده است و چشمانش را که می سوزد، می مالد. هنگام ظهر سردردش شروع می شود. بعضی روزها که آلودگی هوا شدید است، استفراغ می کند.
به گزارش سلام نو به نقل از  تیک ، در ادامه این گزارش آمده است: شانزده کیلومتر که به طرف شمال غربی برویم، همین ترکیب سرطان زا در را آپارتمان های مجلل تهرانسر، یکی از قدیمی ترین و آلوده ترین محله های شهر تهران شاهد خواهیم بود. باد مواد سرطان زا را از مرکز شهر به شرق تهران می آورد جایی که ساختمان های مسکونی در بین کوه ها و هوای آلوده ای که بر اثر وارونگی هوا در زمستان به وجود آمده است، گیر افتاده اند.
برخلاف اکثر جنبه های تحریم ها، در آلودگی هوا در یکی از آلوده ترین شهر های جهان، برای شهروندان تبعیضی وجود ندارد. بیش از شش ماه از سال، جمعیت ۸.۳ میلیون نفری تهران ترکیب گاز های کشنده منواکسید کربن، دی اکسید سولفور، اکسید نیتروژن و هیدروکربن را تنفس می کنند.
به گفته مقامات شهر تهران، ۲۷۰ نفر هر روز از سرطان خون، بیماری های قلبی و تنفسی و بیماری هایی که عامل آن آلودگی هوا است، می میرند. دولت در تلاش است تا بعد از سال ها سهل انگاری دولت پیشین، با تشویق خانواده های جوان برای رفتن از شهر های بزرگ و حفاظت از فرزندانشان از هوای سمی با این روند مبارزه کند.
به گفته یک فعال محیط زیست در تهران: "آلودگی هوا دارد به جایی می رسد که به عنوان یک درخواست سیاسی و اجتماعی مطرح شود.  مردم می گویند، "هوای تازه من کجاست؟."



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 1 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشورگفت:براساس براورد سازمان بهداشت جهانی، میزان زیان های ناشی از آلودگی هوا در ایران سالانه حدود 16 میلیارد دلار است.

به گزارش ایرنا حمید سیادت موسوی، روز یکشنبه در آیین گشایش چهارمین همایش شهر ایده آل در مرکز همایش های بین المللی کیش گفت: سازمان بهداشت جهانی در سال 2006، میزان خسارت زیست محیطی آلودگی هوا در ایران را سالانه هشت میلیارد دلار تخمین زده بود، اما این رقم امروز به حدود 16 میلیارد دلار رسیده است. 

وی که با موضوع ˈنقش حمل و نقل در کاهش آلودگی هواˈ سخن می گفت، ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی ، ذرات معلق کوچک تر از دو و نیم میکرون را که هیچ فیلتری قادر به حذف این ذرات نیست به عنوان عامل اساسی سرطان شناخته است. 

سیادت موسوی بیان کرد:درحالی که باید در پی حل ریشه ای و اساسی سرطان یعنی از میان برداشتن ریزگردها و تبدیل شهرها به شهر پاک باشیم، امروز به دنبال درمان سرطان هستیم. 

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: در شهرهای بزرگ حدود 80 تا 90 درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه است و در این میان، وانت بارها به تنهایی مولد 25 درصد از این آلودگی هستند. وی گفت: اگر آلودگی ناشی از خروجی اگزوز یک خودرو با ویژگی یورو 3، به میزان دو و هفت دهم باشد یک خودروی قدیمی پیکان حدود 40 برابر این میزان ، آلودگی ایجاد می کند. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 21 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آلودگی‌ هوا را چگونه‌ کاهش‌ دهیم‌؟ویستا - روزنامه اعتماد - علی‌ اشرف‌ خانلری‌ - با افزایش‌ آلودگی‌ هوا و گذشتن‌ از مرز هشدار چندی‌ پیش‌ مدارس‌ تعطیل‌ شد و به‌ دنبال‌ آن‌ با موثر واقع‌ نشدن‌ این‌ طرح‌ گزینه‌ زوج‌ و فرد کردن‌ پلاک‌ها انتخاب‌ شد. سفارش‌ به‌ استفاده‌ از وسایل‌ حمل‌ونقل‌ عمومی‌ و راه‌های‌ توصیه‌ای‌ و سفارشی‌ دیگر، تا حدودی‌ از دود و دم‌ هوا کاست‌ و با اندکی‌ بارش‌ برف‌ و باران‌، مختصری‌ وضعیت‌ به‌ حال‌ عادی‌ بازگشت‌. اما این‌ دستپاچگی‌ و به‌ تکاپو افتادن‌ها هر ساله‌ در فصل‌ آبان‌ و آذر به‌ اوج‌ خود می‌رسد و در اولین‌ اقدام‌ مردم‌ را محدود کرده‌ و مجبور به‌ خارج‌ نشدن‌ از خانه‌، استفاده‌ از وسایل‌ نقلیه‌ عمومی‌، ممنوع‌ کردن‌ ورود خودروهای‌ شخصی‌، تعطیلی‌ مدارس‌ و اقدامات‌ تسکینی‌ از این‌ دست‌ می کنیم.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 19 اسفند 1392برچسب:, توسط |
به گزارش خبرنگار مهر، بیژن نامدار زنگنه در جلسه علنی روز سه شنبه با اشاره به همکاری های این وزارتخانه با مدیریت شهری در خصوص توزیع سوخت پاک و کاهش آلودگی هوا گفت: ما در تهران، کرج و چند کلانشهر دیگر بنزین پاک و نفت و گاز بدون بودجه توزیع می کنیم و درخواست داریم خودروی گازوئیلی سواری در تهران شماره گذاری شود زیرا از هر جهت به نفع پایتخت است.

وزیر نفت با اشاره به تولید نفت و گاز بدون گوگرد با استانداردهای یورو 4 در کشور گفت:  در حال حاضر در تهران تنها بنزین پاک توزیع می شود.

وی تولید بنزین در پتروشیمی ها را رد نکرد و گفت: مطمئناً بنزین تولیدی پتروشیمی آلاینده و خارج از استاندارد است اما در تهران که سطح آلودگی هوا بسیار بالا است این نوع بنزین را توزیع نمی کنیم حتی در صدد واردات بنزین هستیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 11 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون شهردار تهران برنامه ۵ ساله توسعه حمل و نقل پایتخت را تشریح کرد:
       
ایلنا: معاون شهردار تهران در میزگرد تخصصی ارزیابی برنامه ۵ ساله توسعه حمل و نقل پایتخت در جریان «سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک»، با تشریح برنامه ۵ ساله شهرداری تهران در زمینه توسعه حمل و نقل گفت: این برنامه مبتنی بر کرامت انسانی و با اولویت انسان‌ها در شهر تدوین شده و محور اصلی آن در حوزه حمل و نقل، توسعه حمل و نقل عمومی است، ضمن اینکه پایش و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، حمل و نقل انسان محور، توسعه سیستم‌های هوشمند و مدیریت عرضه تسهیلات و تقاضای سفر، از دیگر محورهای این برنامه است.

به گزارش ایلنا، "سید جعفر تشکری هاشمی" افزود: بر این اساس، سهم حمل و نقل عمومی در جابه‌جایی‌های روزانه از ۵۶ درصد در حال حاضر به ۷۵ درصد در سال ۹۷ افزایش می‌یآبد و خطوط ریلی نیز با ۱۴۸ کیلومتر افزایش، از ۱۵۲ کیلومتر فعلی به ۳۰۰ کیلومتر در سال ۹۷ توسعه پیدا می‌کند، ضمن اینکه تعداد واگن‌های مترو نیز با افزایشی بالغ بر یک هزار و ۱۴۰ واگن، از یک هزار و ۲۹۸ واگن موجود به دو هزار و ۴۳۸ واگن می‌رسد.

وی با اعلام اینکه خطوط بی‌آرتی نیز با ۳۳ کیلومتر افزایش، از ۱۵۹ کیلومتر فعلی به ۱۹۲ کیلومتر در سال ۹۷ توسعه می‌-یآبد، تأکید کرد: تعداد اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی نیز با افزایشی بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه، از ۶ هزار و ۵۵۳ دستگاه موجود که تنها ۴۵۰۰ دستگاه آن سالم هستند به ۹ هزار و ۵۳ دستگاه می‌رسد، ضمن اینکه دو هزار دستگاه از اتوبوس‌های فرسوده موجود نیز باید از رده خارج شده و اتوبوس‌های نو جایگزین آنها شوند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 11 اسفند 1392برچسب:مترو,حمل ونقل,اتوبوس, توسط |
مکزیکوسیتی به‌عنوان یکی از موفق‌ترین شهرهای دنیا در مقابله با آلودگی هوا شناخته می‌شود. سال۱۹۹۲ سازمان ملل این شهر را به‌عنوان آلوده‌ترین شهر جهان معرفی کرد. مشهور بود که در این شهر به خاطر آلودگی هوا پرنده‌ها هنگام پرواز می‌میرند و روی زمین می‌افتند.
 
 - پرنده‌هایی که مُرده از آسمان به زمین می‌افتند، شهری که تابوت‌ها در آن تمام شده‌اند، گلفروش‌هایی که دیگر گلی برای عزاداری ندارند و خیابان‌هایی که در آن مردمان ماسک‌زده همدیگر را به خاطر دود نمی‌توانند ببینند و چهره دوستانشان را تشخیص دهند؛ این حرف‌ها و تعریف‌ها مربوط به فیلمی ترسناک و تخیلی نیست.

به گزارش بولتن نیوز، روزنامه همشهری در ادامه نوشت: همه اینها واقعیتی است که شهرهای بزرگی در جهان به خاطر آلودگی هوا با آن مواجه شده‌اند و روزگاری این جملات هر کدام تیتر روزنامه‌های کشوری در جهان بوده است؛ واقعیت تلخی که بالاخره کشورها را مجبور کرد که فکری به حال آلودگی هوای شهرها بکنند تا برای نجات مردمی که بعد از مدت‌ها سرفه و خس‌خس سینه به بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شدند و کم‌کم جانشان را از دست می‌دادند کاری شود. خیلی از کشورهای جهان سال‌ها پیش فهمیدند که باید با مدیریت واحد، کاری برای مقابله با گسترش آلودگی هوا کنند که شهرهایشان جایی برای زندگی باشد نه برای مرگ. مشکل آلودگی هوا مسئله‌ای مختص به منطقه‌ای خاص در جهان نیست؛ همه کشورها به نسبت خودشان با آن دست‌و‌پنجه نرم کرده‌اند. هنوز هم ساکنان شهرهای زیادی در جهان با گرفتاری آلودگی هوایی که باید تنفس کنند مواجه هستند اما شهرهایی هم در جهان وجود دارند که توانسته‌اند اوضاع را بهتر کنند تا از گروه مناطق آلوده و خطرناک برای زندگی خارج شوند. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 9 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

در کنفرانس هوای پاک که توسط مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، یوسف رشیدی گفت: حتی وقتی اعلام می کنیم هوا پاک است باز هم استانداردها مشکل دارند.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یوسف رشیدی سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در این کنفرانس گفت: متاسفانه هنوز آلاینده هایی در هوا هستند که اندازه گیری نکردیم.

او گفت: طبق تحقیقات ذرات کمتر از ٢.٥ میکرون و حلال های پتروشیمی مثل بنزن مشکل ما برای آلودگی هوا است که سازمان بهداشت جهانی هم به آن اذعان کرده است.
رشیدی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی شهرهای جهان را درباره میزان آلودگی هوا طبقه بندی کرده است ادامه داد: متاسفانه تهران و اهواز در جمع آلوده ترین شهرهای دنیا هستند.
او گفت: تجربه دنیا نشان می دهد عامل اصلی ذرات کمتر از ٢.٥ میکرون ، خودروها هستند و این ذرات خود به خود فعل و انفعالی ندارند اما وقتی ترکیبات اروماتیک اضافه می شود موجب آسیب ها و سرطان ریه می شود.
رشیدی گفت: وقتی اعلام می کنیم هوای پاک است، باز هم از نظر استانداردهای کلی اوضاع خوب نیست. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 8 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی هوا هر موتورسیکلت سه برابر یک خودرو آلودگی هوا تولید می‌کند. تغییرات ژنی پس از شش ماه تحمل آلودگی‌هوا رخ می‌دهد.


گسترش آنلاین
 - معصومه عابدی - آلودگی هوا دستور خودکشی سلولی می‌دهد. رئیس مرکز تحقیقات سرطان که ریاست نشست تخصصی سرطان و آلودگی هوای کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان را به عهده داشت، با بیان این‌که اکتبر ۲۰۱۳ بود که سازمان بهداشت جهانی پس از ۱۵ سال تحقیق اعلام کرد که آلودگی هوا عامل موثری در ابتلا به سرطان است، گفت: آلودگی هوا به تنهایی ۲۶ درصد ریسک ابتلا به سرطان را بالا می‌برد، سرطان ریه و مثانه هم به عنوان شایع‌ترین سرطان‌های مرتبط با آلودگی هوا شناخته می‌شوند.

محمداسماعیل اکبری اظهار کرد: پیش از این اعلام شد که آلودگی هوا تغییر ژنی ایجاد می‌کند، از این‌رو وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است تغییر ژنی به هر شکل ممکنی ایجاد شود و انواع بیماری‌ها را سبب شود. وی با طرح این پرسش که آلودگی هوا چگونه سرطان را ایجاد می‌کند، تصریح کرد: موضوعی که اکنون ما به‌عنوان آلودگی هوا می‌شناسیم، ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرونی هستند که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته‌اند.این ذرات توانایی ورود به گلبول‌های قرمز خون را که ۷/۵ میکرون هستند، دارند.

مدیر مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست که در این نشست حضور داشت، با بیان این‌که موادی مانند آزبست آن‌قدر مضر هستند که سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده، باید میزان آنها به صفر برسد، گفت: گذشته از آزبست مواد دیگری هم هستند که خطرات بیشتری از آزبست می‌توانند داشته باشند که بنزن یکی از آنهاست. این موضوع شاید روی افراد عادی تاثیر آنچنانی نداشته باشد، اما بیش از همه بیماران خاص را هدف قرار می‌دهد. یوسف رشیدی افزود: بیماران خاصی که در معرض بنزن قرار می‌گیرند، این آلودگی ساختار خون و کبدشان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، این ذرات حتی قابلیت این را هم دارد که وارد مغز افراد شود. وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از دلایل بروز آلزایمر وجود همین آلودگی‌ها است، چراکه این ذرات با نفوذ در مغز افراد، می‌تواند نورون‌های مغزی را از بین ببرد.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 8 اسفند 1392برچسب:تغییرات ژنی - آلودگی هوا - سرطان - آزبست - بنزن, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
سوگ‌نامه بیش از 300 استاد دانشگاه های اصفهان به معصومه ابتکار//مردم اصفهان را دریابید+متن نامهبیش از ۳۰۰ نفر از استادان دانشگاه‌های شهر اصفهان در خصوص مشکل آلودگی هوای این شهر طی نامه ای به معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار پیگیری و اطلاع رسانی های لازم در این زمینه شدند.
 
به گزارش ایمنا متن نامه ارسالی به شرح زیر است: 
ناصرخسرو هزار سال پیش در وصف اصفهان نوشته است:«شهری است بر هامون نهاده، آب و هوایی خوش دارد و هرجا که ده گز چاه فرو برند آبی سرد خوش بیرون آید... و در شهر جوی‌های آب روان و بناهای نیکو و مرتفع ... و اندرون شهر همه آبادان که هیچ از وی خراب ندیدم و ... مردم آنجا می‌گفتند هرگز بدین شهر هشت من نان کم تر به یک درم کس ندیده است، و من در همه زمین پارسی‌گویان شهری نیکوتر و جامع‌تر و آبادان‌تر از اصفهان ندیدم، و گفتند اگر گندم و جو و دیگر حبوب بیست سال نهند تباه نشود ...»

باید خدای را سپاس گفت که این قصه همان هزار سال پیش ثبت شد و دیگر گذر ناصرخسرویی در این روزها به دیار ما نیافتاد؛ وگرنه باید از چه می‌نوشت؟ از زاینده‌رود خشک؟ از درختانی که جامه‌ سیاه دود بر تن کرده‌اند و از تنفس خود وامانده‌اند؛ چه رسد به آن که هوای شهر ما را تازه کنند؟ از ماشین‌دودی‌هایی که گرد سیاه سرب بر شهر می‌پاشند؟ از لحاف سیاه و سنگین آلودگی که چون بختکی بر شهر افتاده و همه را به خواب مرگ فرو می‌برد؟ از برف سرخ‌رنگی که امسال بارید و نشانمان داد چه بر ریه خود می‌دمیم؟ از مردمان ماسک‌به‌دهان شهر؟ از مطب‌های مملو از بیماران ریوی و تنفسی؟ از چهره‌ کریه و مرگبار سرطان که حالا از سالمندان و بزرگ‌ترها گذشته و به کودکان معصوم این شهر پر از دود و آلودگی چنگ و دندان نشان می‌دهد؟ از هزینه‌های گزاف درمان بیماری‌های صعب‌العلاج ناشی از آلودگی هوا و آسیب‌های روحی متعاقب آن؟ و یا از بالانشین‌هایی که سر کلاف درهم فاجعه‌ی زیست‌محیطی اصفهان را گم کرده‌اند؟

سال‌ها پیش آب زاینده‌رود بهانه‌ای برای رشد صنایع مختلف از قبیل ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، پلی‌اکریل و پالایشگاه در اطراف اصفهان شد. صنایعی که هرکدام مایه‌ افتخار هر ایرانی و محصولات‌شان مایه‌ رونق زندگی مردمان جای‌جای کشور پهناور ایران و از جمله اصفهان است؛ اما خشکی زاینده‌رود و آلودگی روزافزون این صنایع، تنها و تنها نصیب مردم اصفهان شده است. بنزین غیراستاندارد، خودروهای فرسوده، ضعف غیرقابل‌باور سامانه‌های حمل و نقل عمومی و البته قصه‌ کشدار متروی شهرمان که خود «یکی داستان است پر آب چشم»، همگی نقش خود را در این بازی شوم و نفس‌گیر ایفا کرده‌اند.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 8 اسفند 1392برچسب:آلودگی هوا - اصفهان - استادان دانشگاه ها - سرطان - بنزین , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

یکی از اقدامات موثر در کاهش آلودگی هوا طرح از رده خارج کردن اتوبوس های فرسوده و توسعه و نوسازی حوزه حمل و نقل عمومی تهران است و اگر دولت به صورت کامل از مدیریت شهری حمایت کند این مهم محقق می شود.

مهمترین مشکل تهران ترافیک است

الهه راستگو در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس در خصوص مشکلات شهر تهران اظهار داشت: از آنجایی که تهران مرکز سیاسی کشور است به طبع مشکلات فراوانی دارد که مطمئنأ می توان آنها را به حداقل رساند.

وی ادامه داد: در همین راستا می توان آلودگی هوا و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی را نام برد که معتقدم با تعامل میان شورا، شهرداری و دولت مشکلات در این زمینه قابل حل شدن است. عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که در شهر تهران در حال گسترش است موضوع آسیب های اجتماعی است که این مشکل را باید با ارائه راهکار های اصولی از سمت ارگان های مربوطه و مشارکت مردمی کاهش داد.

راستگو تصریح کرد: برای برطرف شدن مشکلات شهری در تهران باید حل هر مشکل را به یک متولی خاص واگذار کرد تا بتواند با تعیین ردیف بودجه و اجرای برنامه هایی مناسب در کاهش و از بین بردن آن موفق عمل کند. وی بیان کرد: یکی از موضاعاتی که موجب تشدید مشکلاتی نظیر آلودگی هوا در تهران شده عدم هماهنگی لازم میان دستگاه‌هاي مختلف و نداشتن اختيارات لازم شوراي شهر و مديريت شهري براي حل آنها است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: متاسفانه اقدامات صورت گرفته در راستای حل مشکلات مهم تهران مانند آلودگی هوا،ترافیک و آسیب های اجتماعی تا به امروز به هیچ وجه تأثیرگذار نبوده است و مسئولان مربوطه باید برای رفع آنها اقدامات لازم را به انجام دهند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 3 اسفند 1392برچسب:حمل و نقل عمومی,مترو,آلودگی هوا,شهر تهران,, توسط |

به گزارش خبرگزاری مهر، فتح الله امی استاد دانشگاه تربیت مدرس که مشاور وزیر علوم و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است، ضمن اعلام آمادگی خود و همکارانش برای پاسخ به دعوت همکاری رئیس جمهوری در زمینه رفع آلودگی هوا به تشریح طرح پیشنهادی خود پرداخت.

وی گفت: بحث توسعه پایدار در سخنان رئیس جمهوری در گردهمایی اخیر روسای دانشگاهها و پژوهشگاه های کشور به خوبی مطرح شد و دکتر روحانی از دانشگاهیان دربحث حفظ محیط زیست برای نسل آینده دعوت به همکاری کرد.

وی افزود: بیش از 70 درصد آلودگی هوای کلان شهرها با منابع متحرک که همان وسایل نقلیه هستند ارتباط دارد و این طرح در سازمان محیط زیست از سال 82 مصوب شد و جایکا (سازمان همکاری های بین المللی ژاپن) در سال های 75 تا 80 در تهران طرح مطالعاتی به اجرا درآورد و یک طرح جامع برای کاهش آلودگی هوای تهران ارائه کرد.

به گفته امی، ایران همان طرح جایکا را ادامه داد و به لحاظ نوع تحقیقات و پژوهشی که در دوره فوق دکتری با عنوان کاهش آلودگی کلان شهرها داشتم، بخشی از طرح را با همکاری سازمان محیط زیست اجرا کردیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 2 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
درختکاری کل تهران، معجزه نمی‌کند/ جلوی منابع آلوده‌کننده هوا گرفته شود
درختان تنها در تلطیف هوا مؤثر هستند و اگر کل شمال تهران درختکاری شود، نمی‌توان برای آلودگی حادث شده در این کلانشهر توقع معجزه داشت.

 مژگان ستار -  معاون فنی منابع طبیعی استان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: آلودگی هوای تهران فراتر از آن است که منابع طبیعی بتواند نجات‌بخش آن باشد.

غلامرضا اباذری افزود: منابع طبیعی در تولید اکسیژن و تلطیف هوا نقش قابل توجهی دارد، اما از آنجا که آلودگی هوای کلانشهرهایی چون تهران دارای مواد آلاینده‌ای چون انواع نیتریت‌ها، گردوغبار و... است، گیاهان به‌تنهایی نمی‌توانند هوا را فیلتر کنند.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر تمام شمال تهران جنگل‌کاری شود، باز هم به‌دلیل آنکه کلانشهر تهران به‌گونه‌ای قرار گرفته که کوه‌ها اطراف آن را محصور کرده‌اند و در فصل‌هایی چون زمستان پدیده وارونگی هوا به‌دلیل عدم وزش باد افزایش پیدا می‌کند، مشکل پابرجاست.

اباذری ادامه داد: آلاینده‌های صنعتی و همچنین گازهایی که بر اثر سوخت اتومبیل‌ها در هوا رها می‌شوند، به اندازه‌ای زیاد است که نمی‌توان آن را با درختکاری کل تهران پوشش داد. وی تصریح کرد: باید فکری اساسی شود، زیرا درست است که فرایند فتوسنتز باعث جذب CO2 و آزادسازی اکسیژنی O2 می‌شود، اما باز هم میزان گازهای آلاینده فراتر از این است.

فداکاری درختان حاشیه اتوبان‌ها در هوای آلوده



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
ابتکار: بنزن مهمترین آلودگی هوای تهران است
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: در آلودگی هوای تهران ذرات گوگرد و سرب کاهش داشته است ولی ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون و بنزن مهمترین آلودگی هوای تهران است.
 
به گزارش افکارنیوز، به نقل از فارس در جلسه علنی شورای شهر تهران، معصومه ابتکار درباره عملکرد سازمان حفاظت از محیط زیست اظهارداشتچند محموله بزرگ لنت‌های غیراستاندارد که دارای آزبست بودند متوقف شد.

وی ادامه داد: از سال ۸۷ و ۸۸ در شهر تهران بنزن بیشتر از حد استاندارد افزایش یافته و از آن سالها یکی از آلاینده‌ترین مواد در آلودگی هوا بوده است که امروزه با تدابیر ویژه‌ای میزان بنزن در آلودگی هوا کاهش یافته است.

ابتکار خاطرنشان کرد: با همکاری موسسه استاندارد و محیط زیست نیز میزان آزبست در لنت‌های ترمز غیر استاندارد در شهر تهران حذف شد و اخیراً نیز محموله‌های بزرگی از لنت‌های ترمز غیر استاندارد چینی که دارای آزبست بودند متوقف شده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به برنامه پنج ساله در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: باید سیاستهای برنامه پنجم درباره افزایش حمل و نقل عمومی در کلان شهرها هرچه سریعتر اجرایی شود چراکه حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین اصول کاهش آلودگی هوا است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 30 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

عضو شورای شهر تهران گفت: بر اساس آمارها در سال گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که ماهانه به صورت میانگین بیش از 220 مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران داشتته ایم.

رحمت‌الله حافظی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس در خصوص فرسوده بودن حوزه حمل و نقل عمومی تهران اظهار داشت: در حال حاضر فرسوده بودن حوزه حمل و نقل یک مشکل است که موجب آلودگی هوا شده و اگر برای نوسازی و توسعه آن اقدامات لازم صورت نگیرد آلودگی ناشی از آن در آینده به یک بحران تبدل می شود.

وی ادامه داد: بر اساس آمارها در سال گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که ماهانه به صورت میانگین بیش از 220 مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران داشتیم. آمار تکان‌دهنده‌ای که باید حدود 2500 مورد بستری شدن ناشی از بیماری‌های قلبی در سال و بیش از 4 هزار و 550  مورد بستری بر اثر مشکلات تنفسی را به آن اضافه کرد.

عضو شورای شهر تهران با بیا اینکه  آلودگی 88 درصدی هوای تهران ناشی از تردد خودروهای سواری و موتورسیکلت‌هاست، تصریح کرد: در این راستا تولیدکنندگان داخلی خودروها و موتورسیکلت ها باید تولیداتشان را به استانداردهای جهانی برسانند در غیر این صورت انجام هر اقدامی برای کاهش آلودگی هوا از سوی مسئولان و مردم بی فایده خواهد بود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 30 بهمن 1392برچسب:, توسط |

نمایندگان تهران به دنبال مقابله با آسیب های اجتماعی تهران/از گسترش اعتیاد تا معضلات مربوط به تردد شهری و آلودگی هوا طرح زوج و فرد و طرح ترافیک بزرگ از جمله مواردی است که مسئولین برای کاهش آلودگی هوا اتخاذ کردند.اما تردد موتورسیکلت ها به صورت آزاد در کل مناطق شهر آلودگی فراوانی حتی تا 8 برابر یک وسیله نقلیه ایجاد می کند.

مجتبی رحماندوست نماینده مردم شهر تهران در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با تهران پرس در خصوص فعالیت های مجمع نمایندگان تهران برای رفع مشکلات شهر تهران می گوید.

تهران پرس:آقای رحماندوست در جلسات مجمع نمایندگان چه اقداماتی انجام می دهید؟

به عنوان نماینده مردم شهر تهران در مجلس در تمامی جلسات مجمع حضور داشتم و پیگیر مسائل و مشکلات مردم شهر تهران هستم.در این اواخر نیز در دوحادثه آتش سوزی خیابان جمهوری و مشکلات مربوط به آب شرب پردیس مجمع تشکیل جلسه داد و در حال بررسی علت این دو حادثه است.

تهران پرس:درخصوص پیگیری مسائل مجمع با چه افرادی جلسه برگزار می کنید؟

معمولا مجمع افراد مسئول هر ارگانی را جهت پاسخگویی به مشکلات شهر تهران دعوت می کند.به عنوان مثال در جلسات مجمع شاهد حضور شهردار و استاندار و دیگر مسئولین بودیم که درصدد رفع مشکل گزارش شده باشیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 28 بهمن 1392برچسب:, توسط |

قفل آلودگی هوا چگونه باز می شود؟... راهکارها و خطرات هوای آلوده در گفت وگوی شفقنا زندگی با کارشناسان

 شفقنا زندگی- خبرنگار شفقنا زندگی گفت و گویی با کارشناسان و متخصصین حوزه های مختلف انجام داده تا گوشه ای از خطرات این مرگ خاموش و راهکارهای رفع آن را به تصویر رسانه ای بکشاند.

هوای ناپاک، زندگی و حیات مبتلایان به آسم و آلرژی را با خطر مرگ تهدید می کند

در همین رابطه دکتر مریم محلوجی راد فوق تخصص آسم و آلرژی، با تاکید بر اینکه هوای ناپاک زندگی و حیات مبتلایان به آسم و آلرژی را با خطر مرگ تهدید می کند به خبرنگار شفقنا زندگی می گوید: برای افرادی که زمینه بیماری های تنفسی، آسم و آلرژی، بیماری های مزمن ریوی و  قلبی را دارند آلودگی هوا موجب تشدید بیماری می شود و در افراد مبتلا به آسم احتمال حمله حاد را افزایش می دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: آلودگی هوا وقتی ایجاد می شود که ذراتی در هوا به طور معلق وجود دارد و این ذرات بر حسب اندازه ای که دارند وارد دستگاه تنفسی می شوند و این ناحیه از بدن را تحریک می کنند. به طوری که کودکان زیر 12 سال و بزرگسالان بالای 60 سال و زنان باردار به عنوان گروه های در معرض خطر هستند و به این افراد توصیه می شود در هوای آلوده از منزل خارج نشوند و دود ناشی از اگزوز در فصل سرما به خاطر وارونگی هوا و سردی به سطح زمین نزدیکتر شده و لذا بر روی سلامتی افراد تأثیر منفی خواهد داشت.

محلوجی راد با اشاره به وجود برخی آسیب های آلودگی هوا برای جنین اظهار داشت: آلودگی هوا باعث التهاب ریه می شود که این مسئله، اکسیژن وارد شده به خون را کاهش می دهد بنابراین این شرایط در خانم های باردار باعث می شود که اکسیژن کمتری به جنین برسد که در صورت حمله حاد آسمی در مادر، خطرات جدی نظیر زایمان زود رس، مسمویت حاملگی، تولد نوزادان با وزن پایین را در پی دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 25 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 سال آینده استفاده از سوخت یورو 4 الزامی است و از خردادماه سال 93 در صورت عدم استفاده از این نوع سوخت شماره‌گذاری خودروها انجام نمی‌شود.
  کلیه شهروندان تهرانی می‌توانند از طریق وب سایت air.tehran.ir/airnow به صورت لحظه‌ای از وضعیت کیفی هوای منطقه خود و سایر مناطق مطلع شوند

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف رشیدی در نشست خبری آسیب شناسی وضعیت آلودگی هوای کلانشهر تهران که روز دوشنبه برگزار شد، گفت: عقب ماندگی در بحث آلودگی هوا به ویژه در مورد خودروها و سوخت بیش از سایر بخش‌هاست و در این زمینه نمی‌توانیم طی یک دوره زمانی کوتاه وضعیت آب و هوا را به شرایط مطلوب برسانیم.

وی افزود: کنترل و کاهش آلودگی هوا از جمله برنامه‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است و در این زمینه تمام سیاستهایمان را به تعامل با دستگاه‌ها و مباحث کارشناسی،‌ علمی و اجرایی متمرکز کرده‌ایم.

رشیدی با اعلام اینکه سال آینده استفاده از سوخت یورو 4 الزامی است گفت: از خردادماه سال آینده در صورت عدم استفاده از این نوع سوخت شماره‌گذاری خودروها انجام نمی‌شود.

سرپرست دفتر بررسی اقلیم و آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اگر وزارت نفت نمی‌تواند سوخت استاندارد را به کشور وارد کند می‌توانیم در زمینه واردات سوخت در بحث بنزینی و دیزلی ورود کنیم تصریح کرد: اگر پول بابت واردات بنزین و سایر سوخت‌ها پرداخت نکنیم باید اعتباراتمان را به داروهای سرطانی اختصاص دهیم و این در حالی است که موضوع اول قابل بهبود بوده اما بهبود موضوع دوم امکانپذیر نیست. وی در مورد



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 18 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

از چند ماه قبل تاكنون مردم اصفهان، سي و سه پل، ميدان نقش جهان و تمام آثار تاريخي و خانه هاي شهرشان را در هاله اي از مه نسبتا غليظ مي بينند و ماجرا به اينجا ختم نمي شود بلکه در برخي مناطق اصفهان گزارش هايي از بارش برف به رنگ قرمز و حتي خاكستري گزارش شد.

به گزارش خبرنگار مهردر اصفهان، درباره اين رخدادهاي عجيب و بي سابقه در شهر اصفهان كه ميان مردم نيز بازتاب زيادي داشته است با احسان مرادي پژوهشگر هواشناسي به گفتگو نشستيم كه در خلال اين گفتگو وي از مسائل جديدي پرده برداشت.

*شما به عنوان يك پژوهشگر آيا رخدادهايی مانند باريدن برف قرمز يا مه ماندگار طي چند ماه اخير را رخدادهايي طبيعي مي دانيد؟

مرادی: قبل از هر چيز بايد رخدادهاي عجيب ديگري را هم به آنچه گفتيد اضافه كنم كه همگي به نوعي به يكديگر مرتبط هستند. چيزهايي مثل فرونشستن يك شبه گردي تيره بر روي تمامي اجسام و اشيا در شهر اصفهان، آن هم در عرض چند ساعت كه در هفته اول ديماه رخ داد و بعد از آن تا به اكنون چندين بار تكرار شده است یا

انتخاب خبر برای اکسیژن : فرشاد منعمیان



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 8 بهمن 1392برچسب:آلودگی هوا - اصفهان - سرطان - برف - بنزین , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران با بیان این مطلب که وضعیت بنزین ما اسفناک تر از وضعیت خودروهای کشور است، اظهار کرد: واردات بنزین از چین باید محدود شود چرا که این بنزین سرطانزا است.

گروه ایرانشناسی خبرگزاری دانا(داناخبر)، سمیرا خباز - دیگر به آلودگی هوای تهران هم عادت کرده ایم و در گفت و گو هایمان می گوییم امروز هم هوا آلوده است؟

این شاید نشان از بی توجهی مدنی ما و عدم توجه به حقوق خودمان باشد که هر روز توسط خودمان و صنایع بزرگ در حال پایمال شدن است.

اخباری که از آلودگی هوا منتشر می شود در اکثر اوقات تکراری است و راه حلی پیشنهاد داده نمی شود و فقط در حد اعلام آمارها و توصیه های موقتی مانند طرح زوج و فرد و خارج نشدن از خانه در صورت عدم ضرورت باقی می ماند، حتی در ریشه یابی علل آلودگی و منابع آن هم ضد و نقیض بسیار است.

با شروع هفته هوای پاک که در واقع هوای آلوده است، سعی می کنیم با گفت و گو با کارشناسان علل واقعی این بحران را که هر روز گریبان سلامت شهرهای بیشتری در کشورمان را می گیرد، بشناسیم و راه های حل آن را هم از کارشناسان این حوزه بگیریم.

انتخاب خبر برای اکسیژن : دکتر مهیار حسن پور

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 7 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

هفته هوای پاک تمام شد اما دریغ از یک تکه آسمان خوش رنگ و آبی که نوید دهنده روزی خوش آب‌و هوا باشد؛ ...هفته ای که قرار بود ماشین تک سرنشینی در شهر و خیابان‌ها مشاهده نشود اما همه چیز مثل سایر روزها، ناپاک بود.

شهر خبر به نقل از  قانون -  گویا قرار نیست در دولت جدید نیز گره‌ای از مشکلات آلودگی هوای تهران باز شود و همچنان باید پرونده کاهش آلودگی هوا خاک بخورد. رحمت ا... حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران به بررسی معضل آلودگی هوای تهران پرداخته است:

  آقای دکتر در حوزه آلودگی هوای تهران، چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است؟ کمیته محیط زیست شورای شهر تهران به ریاست دکتر ابتکار در حال حاضر در قالب کمیسیون سلامت در حال فعالیت است. شورای شهر در این زمینه چه حساسیتی دارد؟
تشکیل کمیسیون سلامت در شورای شهر نشان دهنده این است که سلامت مردم برای  شورا مهم است؛پیگیری مطالبات مردم، در ارتباط با مسائل سلامت، خدمات شهری و ... یک مدیریت با ارزش و قابل تامل است.  اعضای کمیسیون خودشان را موظف می‌سازند که از جایگاه نمایندگی مردم از دستگاه‌های متولی، مطالبه گر بوده و بر عملکرد و وظایف حوزه‌های مرتبط نظارت کنند که این تعامل باعث ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مردم می‌شود.

  خانم ابتکار در شورای شهر سوم رئیس کمیته محیط زیست شورا بودند و حالا که خودشان متولی امر در سازمان حفاظت از محیط زیست هستند، شاهد اتفاق چندان مثبتی درزمینه کاهش آلودگی هوا نبوده ایم، ارزیابی شما چیست؟
البته اگر چه اثر بخشی عملکرد ایشان چندان قابل مشاهده نیست اما احیای کمیته ملی مبارزه با آلودگی هوا وشورای عالی حفاظت از محیط زیست که سال‌ها تعطیل شده بود، از اتفاقات بسیار مثبت در چند ماه گذشته محسوب شده و نشان می‌دهد که در این حوزه دغدغه و کارهای زمین مانده زیادی وجود دارد. اما چون عوامل آلاینده هوا بسیار متعدد هستند، پس تنها با یک عامل حل شدنی نیست؛ موضوع آلودگی هوا یک موضوع ملی و حاکمیتی بوده و سازمان حفاظت از محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند آن‌را مدیریت و بر طرف کند.بلکه قوه مجریه، قضاییه و مقننه نیز باید در این ارتباط همفکری و تعامل مستقیم و جدی داشته باشند.نه تنها روسای سه قوه، بلکه آقای رئیس جمهورهم باید نشست مشترکی با روسای جمهور منطقه داشته باشند چرا که بخشی از این مشکلات فرا ملی بوده و  نیازمند تعامل با سایر کشورها است همچنین آقای روحانی به عنوان رئیس شورای عالی حفاظت از محیط زیست، تولید سوخت توسط پتروشیمی‌ها را متوقف کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 7 بهمن 1392برچسب:, توسط مریم قلیزاده |
  کلانشهر تبریز این روزها در شرایط کم سابقه جوی قرار گرفته و آلودگی هوا نیز نفس این کلانشهر را تنگ تر کرده که عوامل مختلفی چون نیروگاه حرارتی و استفاده از اتوبوس های تاریخ مصرف گذشته در ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز این شرایط را رقم زدند.
 
 به گزارش خبرنگار مهر، این روزها تبریز به عنوان پنجمین کلانشهر پرجمعیت کشور در کنار تهران، اراک، اصفهان و کرج در لیست آلوده ترین شهرهای کشور جای گرفته که این مهم باعث افزایش 30 درصدی تعداد بیماران قلبی و ریوی نسبت به هفته های گذشته شده و از سوی دیگر کودکان و افراد سالخورده تبریزی روز به روز در معرض خطر ابتلا به این دسته از بیماری ها قرار می گیرند.

وارونگی هوا که شرایط ناسالم جوی را در هوای بسیار سرد تبریز در طی 10 روز گذشته به وجود آورده، ضمن افزایش بیماری های تنفسی، مشکلاتی همچون لغو پروازهای فرودگاه بین اللمللی شهید مدنی تبریز را به همراه داشت و از سوی دیگر آلودگی هوا بسیاری از مراکز آموزش عالی و مدارس را نیز به تعطیلی کشاند؛ با اینکه با تعطیلی پنج روزه مدارس در تبریز ترافیک خودروها تا حدودی کاهش یافت اما این مسئله نیز آنچنان چاره ساز نبود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 4 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.